Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1039)

Vierailija
981/1039 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkin kukkapenkkiä ja yhtäkkiä saappaan kärkeen kopsahti jotain.  Onneksi ei ollut käärme vaan ruskosammakko. Se hyppäsi sitten saappaan päälle katselemaan. Kaunis eläin, kun sitä läheltä tarkkailin.  Hyvä, jos söisi etanoita pois.

Vierailija
982/1039 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvastiihmettelen lintujen älyä. Viim vuonna harmaasieppo teki pesän mökin ylimmän hirren päälle nurkkaan pesän. Parin metrin päässä oli mökin ulko- ovi.

Lintu oli koko ajan varuillaan suojellakseen lapsiaan. 

 

Tänä vuonna se fiksu teki sen pesänsä samaan nurkkaan, mutta kulman taakse, ettei ole koko ajan ovesta kulkevien nähtävissä.

Miten se muisti sen, että edellinen paikka oli muute hyvä, mutta rauhaton.

 

Monet linnut ilmeisesti hakevat ihmisten läheltä pesäpaikkoja, kun kokevat ne turvallisimmiksi kuin metsän eläinten läheisyyden.

 

Viime vuonna teeri hoiti ison pesueensa keittiön ikkunan alla🦅

 

Nämä Hirvensalmella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1039 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelylenkin tein tänään koiran kanssa ja oli tuuria, että ei lämimäräksi joutunu kastumaan vesisateessa. Kotiin saavuin ja sitten kun sisälle pääsin, niin vettä alkoi tulla saavista kaatamalla niinsanotusti.

Tekstissä on virhe ja olisi pitänyt olla sana, että läpimäräksi.

Vierailija
984/1039 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin vain yksi lokkilapsi, huokaus, toinen on kadonnut. Jäljellä oleva on jo reipas uimari ja polskuttaa menemään jo aika kaukana pesäpaikasta. Pääskyset olivat metsällä ja liitelivät joukolla veden pinnan yläpuolella. Sitten osa jalkautui rantahiekalle. Harvemmin sitä pääskyjä kävelemässä näkee. Kai siellä hiekalla oli herkullisia ötököitä mitä suuhunsa napsia. 

Vierailija
985/1039 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen nähnyt vain yhden laihan siilin. 

Lepakoita 2 kpl.

Vierailija
986/1039 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilvet ovat taas matalalla ja ukkossadetta luvassa.  Tekee tietysti hyvää kaikelle kasvulle. Ja sekin hyvä puoli tässä, että kukkien tuoksut tuntee paremmin. 

Vanhassa puolivillissä puutarhassa kukkivat illakot, lehtosinilatvat, päivänliljat ja hansaruusut, myös sinne tänne levinneet akileijat. Kaikissa oma hieno arominsa, jonka kimalaisetkin haistavat. Mustarastaat ja peipot laulavat kuin keväällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
987/1039 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on haukkunut tosissaan ja lenkille pitäisi päästä ja koira ei säistä välitä. Vettä on tullut ja välillä rajusti ja jospa sitä illemmalla pääsis koirakin lenkille.

Vierailija
988/1039 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjet ovat huutaneet pellolla ja kosteikolla aamusta alkaen. Kostea sää taitaa innostaa näitä. Eivät tänäkään kesänä hakeudu harvalukuisille Uudenmaan soille, kun pelloiltakin löytyy syötävää mm. sammakoita ja muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
989/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se luvattu sade? Traktorien rehuralli jatkuu aamuvarhaisesta yömyöhään ja leviävä tiepöly valtaa pihapiirin ja narskuu jo hampaissakin. Pahempaa kuin siitepöly. 

Vierailija
990/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se luvattu sade? Traktorien rehuralli jatkuu aamuvarhaisesta yömyöhään ja leviävä tiepöly valtaa pihapiirin ja narskuu jo hampaissakin. Pahempaa kuin siitepöly. 

Mitään ei luvata, aina ennustetaan.

Missä päin Suomea ei ole satanut viimepäivinä? Varsinais-Suomessakin tullut vihdoin vettä, kuukauden kuivuuden jälkeen. Luonto kiittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
991/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se luvattu sade? Traktorien rehuralli jatkuu aamuvarhaisesta yömyöhään ja leviävä tiepöly valtaa pihapiirin ja narskuu jo hampaissakin. Pahempaa kuin siitepöly. 

Mitään ei luvata, aina ennustetaan.

Missä päin Suomea ei ole satanut viimepäivinä? Varsinais-Suomessakin tullut vihdoin vettä, kuukauden kuivuuden jälkeen. Luonto kiittää.

Itä-Suomi. Viileää on ollut, tuulistakin, mutta vettä tarvitaan lisää. 

Vierailija
992/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin eilen parvekkeelle ja pääskynen pillastui. Antoi hyvin selvästi ymmärtää, että jos nyt häipyisit paikalta niin vielä ehdit. Lenteli edestakaisin ja huusi herjoja. Tsekkasin parvekkeen, ei pesää. Kiersin koko talon kurkistellen onko lintuasumusta, mutta en nähnyt muuta kuin potentiaalisen ampparilandian ulkoterassin välikatosta. Ainakin sinne lautojen väliin lappoi raitapeppuisia hävittäjälentäjiä. Siitä voi tullakin ongelma. Mutta miksi pääsky suuttui kun menin parvekkeelle? Ehkä se on hänen parveke, sillä joskus se iskuskelee pyykkinarulla. Missäs nyt pyykit kuivatan? Illalla jatkoin pääskysen pesän metsästystä, mutta sellaista ei ole missään pihapiirimme rakennuksissa. Silti pi-tiip, pi-tiip kuuluu useammastakin nokasta. Kiva! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
993/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se luvattu sade? Traktorien rehuralli jatkuu aamuvarhaisesta yömyöhään ja leviävä tiepöly valtaa pihapiirin ja narskuu jo hampaissakin. Pahempaa kuin siitepöly. 

Uudellamaalla on satanut saavit täyteen ja ojissa virtaa vesi. Kosteaa on pelloillakin, kunhan ei liikaakin märkyyttä. Rehun ajosta kuului vain traktorin tuntikausien hurina. Toukotöissä savi kyllä pölisi kunnolla, ennenkuin sateet alkoivat. 

Vierailija
994/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Västäräkki on kyllä lystikkään näköinen viipottaja. Seurasi melkein ruohonleikkurin kannoilla ja etsi ravintoa poikasilleen. Pesä ilmeisesti vajan alla, vaikka koetti harhauttaa. Sitten taas uusi kierros ja ääntelee tsilip, jos tulen liian lähelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
995/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Västäräkki on kyllä lystikkään näköinen viipottaja. Seurasi melkein ruohonleikkurin kannoilla ja etsi ravintoa poikasilleen. Pesä ilmeisesti vajan alla, vaikka koetti harhauttaa. Sitten taas uusi kierros ja ääntelee tsilip, jos tulen liian lähelle.

Ihan parhaita. Meillä västäräkki käy ihailemassa itseään auton sivupeilistä tai sitten se vaan kerää hyttysiä tai tekee molempia 😄

Vierailija
996/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkättirastaita n 100, puluja pari, punakykirastaspoikue hyppäsi pesästä ,joka oli 1 m korkeudella maasta

tämmöttis

Vierailija
997/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sataa 🌧🤸Pohjois-Karjala

Vierailija
998/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohjoisessa on vesilunnuilla ja kanalinnuilla jo poikueet ja eipä ennen ole ollut näin aikaisin. Eriskummallista tämäkin on.

Vierailija
999/1039 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun laitakaupungissa ja puistikko parvekkeen edessä, jossa olen nähnyt punarinnan , mustarastaan, oravan, naakkoja, varis, lokki ja rusakoita. Kettu joskus kulkee parvekkeen editse. Käpytikkaa ei ole näkynyt, kävi aiemmin usein nakuttelemassa. Naapuri nähnyt sepelkyyhkyt jotka jo vuosia käy tässä.

Vuosi sitten keväällä yritti sepelkyyhkypariskunta pesiä parvekkeen ylisille. Kantoivat kauhean määrän risuja. Sitten yhtenä iltana kotiin tullessa huomasin että risut roikkuvat ja osa jo maassa. Liekö varis käynyt nappaamassa munat vai miten käynyt. Muutama päivä sitten huomasin taas liikettä parvekkeella ja niinhän siellä taas näkyi sepelkyyhky kököttämässä ja kohta toinenkin. Ei taida pesintä enää olla ajankohtainen vaan taisivat vaan olla sadetta pitämässä.

Vierailija
1000/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikaisemmin pihavalon päälle pesän tehneestä räkättirastaasta.  Silloin oli vielä rauhallisempi meininki, kun toinen vain hautoi.  Nyt poikaset ovat kuoriutuneet, ja pesään viedään matoja yms. vähän väliä. Lintupariskunta tietysti puolustaa poikasiaan.  Saa nähdä, joutuuko tässä vielä monenkin hyökkäyksen kohteeksi, kun ovesta on kuitenkin kuljettava.  Toivottavasti tilanne rauhoittuu parin viikon päästä.   Sitten se pesä kyllä poistetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi