Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1039)

Vierailija
1001/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kesä sitten meidän pienehkössä pihakuusessa oli räkätin pesä. Hyökkäyksiä ei tullut vaikka liikuin usein kuusen lähistöllä, mutta sitten sain aikamousen napsun selkääni kun erehdyin paikalle liian pitkäksi aikaa. Muutoin elimme sovussa. Linnut kyllä yleensä meihin tottuu kun annamme toistemme olla rauhassa. 

Vierailija
1002/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viereisen kerrostalon ovikatoksen päällä on kalalokin pesä jossa 3 poikasta. Kuulemma lintu ei hyökkäile ollenkaan. Hyvää viihdettä seurata lintu perheen elämää. Tämä kaupungin keskustassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani asuvat omakotitalossa hieman kaupungin keskustan ulkopuolella, mutta varsin lähellä sitä kuitenkin.  Kun heidän pihaansa menee, saattaa siellä olla rusakoita pötköttelemässä, siilejä kissanruokaa syömässä ja takuuvarmasti lintuja pikkulinuista aina puluihin ja variksiin.  Kun menee olohuoneeseen, siellä saattaa kirjahyllyssä istua talitintti joka on pujahtanut avoimesta ikkunasta sisään.  Kun lähtee portaita pitkin yläkertaan, saattaa orava olla tulla vastaan matkallaan alakertaan. Se on piipahtanut sisään ikkunan vieressä olevasta puusta. Mikähän eläin sinne seuraavaksi tiensä löytää?  Piha on rauhan tyyssija ja aina siellä jotain suuhunpantavaakin on taatusti tarjolla.  Kettu on aika hyvä veikkaus.  Vanhemmillani on iso koira, mutta se ei noteeraa muita eläimiä juuri ollenkaan.  Se on koko elämänsä ajan tottunut siihen, että vieraita riittää.  Minä myös.  Ilmankos eläinrakkaus on minussakin saanut pysyvän jalansijan.

Vierailija
1004/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä odotti kaksi varpusta kun tultiin kesäkotiin viime viikolla. Ne tuöivat terassille aivan kuin oliivat viime vuoden vieraita. Viime vuonn on 15 varpusta meidän seurana. Nyt niitä on viikon aikana tullut muutama lisää. 

Tulevat riviin ja vierekkäin odottavat vaaleaa leipää. 

Miten varpusten laita on? Kauanko ne elävät ja liikkuvatko samoilla seuduilla? 

Meillä on isoja tuijia ja  siellä varpuset voivat olla lämpöisessä.

Mitään muita lintuja ei enää liiku täällä. Pari tinttiä näin ja siinä kaikki.

Miten harmi, että linnut kaikkoavat. 

Vierailija
1005/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kirjoitusvirheitä. Nyt on 5 varpusta meidän seurana. Vahdin sen aikaa lintujen puuhia kun ne syövät leivän muruja. 

Vierailija
1006/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona on punarinnan pesä tai jos vaikka kaksi isossa varastossa ja ne lentävär molemmista ikkunoista sisään. Olin utelias ja kurkottauduin katsomaan poikasia sinne hyllyn takareunaan. Ja arvatkaapa kun punarinta hyökkäsi minun poskeeni. Se oli vahtimassa siinä jossain pesää. Toisaalta ne tulevat minun lähelleni ja katselevat puuhiani, eivätkä ollenkaan häiriinny minun tekemisistäni vaan etsivät syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1007/1039 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä punarinta lähi pihlaja oksalla usein, pesä luultavasti lähellä. Kerran poikanen käveli aurinkoon, kohta emo tuli komentamaan takaisin pesään. 

Vierailija
1008/1039 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Juhannusta teille kaikille 🐦🦋🐝🐞🐝🐛

Minä lähden Pohjois-Karjalaan.. 🎶 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1009/1039 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa syöttää lintuja kesällä. Etenkin valkoinen leipä ja pulla ovat ravintoarvoltaan heikkoja. Leipä turpoaa linnun vatsassa ja voi aiheuttaa tukoksia. Poikasille voi tulla kehityshäiriöitä.

Vierailija
1010/1039 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedetään, tiedetään, että leipä ja pulla ei ole linnuille ravintorikasta apetta, mutta jos nyt silloin tällöin sitä antaa, ei se ole se suurin synti. Se on satunnainen herkku jolla ei ole tarkoituskaan lintujen ruokaympyrää täyttää. Ei mekään pelkällä pullalla pitkälle pötkittäisi. Se on vähän kuin herkut joita annetaan koirille koulutuksen aikana kun ne tekee oikein. Pikku sikkare suuhun joka lähinnä vain maku kielen päällä. Herkku, mutta ei todellakaan ruoka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1011/1039 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni polku salainen viekottaa mua metsän syliin, luonto kauneuttansa ympärilläni tuhlaa, en kaipaa muiden seuraan meluisiin kyliin, olen osa metsänväen juhannuksen juhlaa.

Pajulinnun suruisa laulu sieluani soittaa, juhannuskeijut ihanimmat niityllä karkeloivat, oravakin puun latvasta huomioni voittaa, juhannusta lehdot järvet niityt, salot ja vuoret soivat.  (E.A. Wiksten) 

Ihanaa Juhannusta. Meillä +13 mieli lämmin

Vierailija
1012/1039 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talon seinän ja katon rajassa on pieniä lautoja asennettu aikoinaan ja isä asetti ne, että pääskyset saisi pesiä tehdä. Nyt on taas pitkästä aikaa pääskyset alkaneet rakennella pesiä ja mmuama vuosi tuli taukoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1013/1039 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumipeikon juhannusruno

Pään painan ruohikolle ja oion jalkojain. En jaksa pohdiskella, mä tahdon olla vain. Sen viisaammat voi tehdä, mä päivän kultaan jään. Mä tunnen kaikki tuoksut, ja luonnon loiston nään. Voi leikitellä mielikseen, voi ottaa jättää paikoilleen tai olla niin kuin luonnostaan ja maata vaan. Mä peikko siihen uskoon jään, on maailma tää minkä nyt mä nään.

Hyvää Juhannusta! 

Vierailija
1014/1039 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän juhannustaika tämä on, kun näin tänään Espoossa hiljaisemmalla hiekkatiellä suurimman kyyn, jonka olen tähän mennessä nähnyt. Niin ruskea, sahalaitainen ja paksu kuin mikä, ettei sitä luullut hetkeäkään rantikseksi. 

Odottelin kyyn lähettyvillä sen aikaa että se luikerteli takaisin pusikkoon. Samalta tieltä löysin viime kesänä pienehkön tapetun kyyn, joten halusin nähdä kyyn pääsevän turvaan. 

Upea luikero. Ainakin puolimetrinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1015/1039 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintujen laulelu alkaa jo vähentyy. Enää ei ole sitä huumaavaa konserttii kuin vielä vähän aikaa sitte. Nyt etsitään ruokaa poikasil, ja tietty varoitellaan jos joku ei-toivottu on pesän lähel. Mut sitten aina on se yksi kultakurkku, varmaan akaton poikamies, joka jaksaa laulaa luritella. Meil se mitä luultavimmin on laulurastas. Voi olla joku muukin, mut on äärimmäisen taitava laulaja. Täs metäs olleet työntekijätkin ihmetteli kun tyyppi vaan laulaa ja laulaa vaik heil raivaus- ja moottorisahat pauhaa. Ite kun olin aamupäivälenkil niin kyyhkynen lenteli eelläin. Varmaan yritti houkutella pesänsä läheltä. Ei hätää, en ole vaaraksi. Hyvää keskikesän aikaa. Itse asias Juhannushan on vasta ens viikol, siis se oikee. 

Vierailija
1016/1039 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viereisessä puussa laulaa edelleen luhtakerttunen. Se on uusi suosikkilaulajani.

Muuten on tosiaan jo hiljaisempaa ja osa satakielistäkin on lakannut laulamasta tältä kesältä. 

Mutta eipä ihme koska valtavat laumat linnunpoikasia on lähteneet juuri pesistä! Joka puskassa kuuluu sirkutusta. Emoilla on kova kiire ruokkia niitä. Ei ne enää ehdi laulelemaan. 

Vierailija
1017/1039 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talon seinän ja katon rajassa on pieniä lautoja asennettu aikoinaan ja isä asetti ne, että pääskyset saisi pesiä tehdä. Nyt on taas pitkästä aikaa pääskyset alkaneet rakennella pesiä ja mmuama vuosi tuli taukoa.

Virhe on tekstissä ja pitäisi olla, että muutama vuosi.

Vierailija
1018/1039 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedetään, tiedetään, että leipä ja pulla ei ole linnuille ravintorikasta apetta, mutta jos nyt silloin tällöin sitä antaa, ei se ole se suurin synti. Se on satunnainen herkku jolla ei ole tarkoituskaan lintujen ruokaympyrää täyttää. Ei mekään pelkällä pullalla pitkälle pötkittäisi. Se on vähän kuin herkut joita annetaan koirille koulutuksen aikana kun ne tekee oikein. Pikku sikkare suuhun joka lähinnä vain maku kielen päällä. Herkku, mutta ei todellakaan ruoka. 

Jos jotain leivänpaloja varsinkin kesäaikana heittää, niin kyllä harakat ainakin täällä käy ne alta aikayksikön pöpsimassa. 

Vierailija
1019/1039 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talon seinän ja katon rajassa on pieniä lautoja asennettu aikoinaan ja isä asetti ne, että pääskyset saisi pesiä tehdä. Nyt on taas pitkästä aikaa pääskyset alkaneet rakennella pesiä ja mmuama vuosi tuli taukoa.

Kiintoisaa koska pääskyset on erittäin "pesäpaikkauskollisia" ja saapuvat yleensä keväisin sieltä Saharan takaa taas synnyinsijoilleen. Minäkin olen tätä havainnoinut jokseenkin koko elämäni, eli pian jo kuudettakymmenettä vuotta.

 

Nuo laudathan on hyvä idea, mutta ainakin ajoittain pääskyt tuntuu niitä vierastavan. Tätä pitäisi varmaan osata katsoa lintujen näkökulmasta, mutta tietenkin pesän pitäisi olla tarpeeksi suojaisa ja tarpeeksi tukeva että ne saa saven sidottua pesää varten. Tietysti jos esim.pihapiirissä tapahtunut suuria muutoksia talven aikana, niin voivat sitäkin vierastaa, näinhän esim.maaseudun uusiorakentamisessa käy varsin monesti. Ja niiden on vaikea tehdä pesää elementti- tai vaikka peltirakennuksiin. Siinäkin mielessä tuo pesälaudan asettaminen on hieno homma.

 

Mutta muuten kiinnostaisi että mikähän niiden pesintään tuon tauon olisi saanut aikaan. Sillä joku syy siinä on oltava, pääsky kyllä palaa hyvin uskollisesti aina  vanhoille pesimäpaikoilleen joka kevät muutoin. 

Vierailija
1020/1039 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räkättirastaita n 100, puluja pari, punakykirastaspoikue hyppäsi pesästä ,joka oli 1 m korkeudella maasta

tämmöttis

Räkätti- sekä punakylkirastaita on kyllä todella paljon. Toukokuun puolella varsinkin oli todella kova laulanta. Pesinnän aikaan kävi varislinnut jatkuvasti pesävarkaissa, niin varista, harakoita kuin korppiakin ajoivat monta kertaa porukalla pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän