Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
No miksi alapeukut? Voisiko niitä perustella. Onko kirjoitukset ihan sivuun otsikosta?
Olipa nuolia ylös- tai alaspäin ja kuinka monta, niin tuskin loppu peleissä paljoakaan merkitsee. Ei niiden perusteella pidä kirjoituksien suosiota mitata, sillä saatetaan mennä metsään ihan kunnolla. Kaikki kirjoituksenne ovat olleet hyviä ja erittäin mukavia, ja ne muutamat harvat trollaukset on yp poistanut. Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, niin muistaakseni kirjoitin jo varhaisessa vaiheessa että pikkuinen "ohi aiheen" on mielestäni ok kunhan pääpaino on luonnossa, olipa se kaupunkia, maaseutua, vesistöä jne. Toki tuo vain oma mielipiteeni. Pääasia että ollaan kivoja 😀Ap
Ruisrääkkä kuultu, vuan ei nähty.
Lokkeja on reilusti vähemmän kuin muina keväinä, Saimaa/Pihlajavesi
Taivalkoskella on männyn siitepöly ja ei voi edes ikkunoita voi pitää auki, kun sisälle taloon tulee. Onhan se muissakin paikkakunnissa sama ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lokkeja on reilusti vähemmän kuin muina keväinä, Saimaa/Pihlajavesi
Sama Saimaa/Orivesi 🙁
Tämän aamun tapaamiset: Härkälintu, kuikka, käpytikka, peipponaaras, 3 keltasirkkua, pikkuvarpunen (kurkisti pöntöstä), 3 vesilintulasta joita en tunnistanut (kauempana ja minä ilman kiikareita), 2 joutsenta pellolla ja kuollut oravalapsi 😢 Aamulenkillä nämä. Pihlajat ovat alkaneet kukkimaan, mutta jotkut puut melkein kukattomia ja vieruskaveri saattaa olla valkoisenaan. Puutkaan eivät ole veljiä keskenään. Kotona pörisi ja hulluna lenteli isokokoinen tyyppi jota epäilin paarmaksi, mutta oli se kyllä iso. Kuka lie? Nappasin kouraan ja annoin ilmaisen kyydin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Taivalkoskella on männyn siitepöly ja ei voi edes ikkunoita voi pitää auki, kun sisälle taloon tulee. Onhan se muissakin paikkakunnissa sama ongelma.
Pohjanmaallakin oli viime viikolla männyn siitepölyä joka paikassa paksu kerros. Autokin muuttui keltaiseksi ja sen sai puhtaaksi vain pesuaineella. Vesisaaveissa sentin kerros, meni tiheän verkon läpi.
Räkättirastas alkoi ärhennellä kovaa heti, kun astui ovesta ulos. Se oli tehnyt pesänsä ulkovalon päälle 10 päivän aikana, kun olimme poissa. Toinen rastas näkyy jo hautovan ja puoliso rähisee häiritseville. Pitää varmaan käyttää kohta sateenvarjoa suojana, jos räkätti käyttää sitä puolustuskeinoaan,eli ruiskauttaisi niskaan jätöksensä.
Meidän pihassa pesii harakka nyt jo kolmatta kesää. Poikaset ovat lähteneet pesästä, mutta eivät lennä vielä kuin pyrähtelemällä. Ne ovat uteliaita ja käsittämättömän tarkkoja. Käyvät tarkastamassa heti kasvimaat jälkeeni ja jos jätän jotain terassille, poikaset tulevat heti tutkimaan kun olen mennyt sisälle ja pihassa on rauhallista. Tuntuu, ettei niiltä jää mikään huomaamatta. Tänään aamulla istuin pitkän tovin seuraamassa niiden hämmennystä, kun pihan perällä kulki siili. Seurasivat sitä ja säkättivät sille. Siili ei välittänyt mitään.
Välillä tuntuu hämmentävältä, että elämässäni on vaihe jossa olen ollut pahasti huumeriippuvainen ja kaikki on ollut pelkkää mustaa kaaosta ja nyt sitten laittelen kasvimaata ja tarkkailen luontoa omassa pihassa. Se on uskomatonta, kuinka luonnolla on mieltä korjaava vaikutus. Välillä kun menneisyyden varjot tavoittaa ja ahdistus on valtava, kierrän pari korttelia ja lasken kuinka monta eri lintulajia havaitsen. Lintujen tarkkailuun joutuu keskittämään kaikki aistinsa ja kun on hetkessä täysin keskittyneenä vain näkemään ja kuulemaan, mieli tyhjenee kaikesta muusta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihassa pesii harakka nyt jo kolmatta kesää. Poikaset ovat lähteneet pesästä, mutta eivät lennä vielä kuin pyrähtelemällä. Ne ovat uteliaita ja käsittämättömän tarkkoja. Käyvät tarkastamassa heti kasvimaat jälkeeni ja jos jätän jotain terassille, poikaset tulevat heti tutkimaan kun olen mennyt sisälle ja pihassa on rauhallista. Tuntuu, ettei niiltä jää mikään huomaamatta. Tänään aamulla istuin pitkän tovin seuraamassa niiden hämmennystä, kun pihan perällä kulki siili. Seurasivat sitä ja säkättivät sille. Siili ei välittänyt mitään.
Välillä tuntuu hämmentävältä, että elämässäni on vaihe jossa olen ollut pahasti huumeriippuvainen ja kaikki on ollut pelkkää mustaa kaaosta ja nyt sitten laittelen kasvimaata ja tarkkailen luontoa omassa pihassa. Se on uskomatonta, kuinka luonnolla on mieltä korjaava vaikutus. Välillä kun menneisyyden varjot tavoittaa ja ahdistus on valtava, kierrän pari korttelia ja lasken kuinka monta eri lintulajia havaitsen. Lintujen tarkkailuun joutuu keskittämään kaikki aistinsa ja kun on hetkessä täysin keskittyneenä vain näkemään ja kuulemaan, mieli tyhjenee kaikesta muusta.
Kyllä luonto ja sen seuraaminen parantaa ja antaa lohtua. Mustarastaan laulu hälvensi surua ja ahdistusta, kun valvoin unettomana aamuyöllä. Joskus pienikin luonnonkukka ilahduttaa kauneudellaan, ja itse kylvämien siementen versominen tuo toivoa paremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihassa pesii harakka nyt jo kolmatta kesää. Poikaset ovat lähteneet pesästä, mutta eivät lennä vielä kuin pyrähtelemällä. Ne ovat uteliaita ja käsittämättömän tarkkoja. Käyvät tarkastamassa heti kasvimaat jälkeeni ja jos jätän jotain terassille, poikaset tulevat heti tutkimaan kun olen mennyt sisälle ja pihassa on rauhallista. Tuntuu, ettei niiltä jää mikään huomaamatta. Tänään aamulla istuin pitkän tovin seuraamassa niiden hämmennystä, kun pihan perällä kulki siili. Seurasivat sitä ja säkättivät sille. Siili ei välittänyt mitään.
Välillä tuntuu hämmentävältä, että elämässäni on vaihe jossa olen ollut pahasti huumeriippuvainen ja kaikki on ollut pelkkää mustaa kaaosta ja nyt sitten laittelen kasvimaata ja tarkkailen luontoa omassa pihassa. Se on uskomatonta, kuinka luonnolla on mieltä korjaava vaikutus. Välillä kun menneisyyden varjot tavoittaa ja ahdistus on valtava, kierrän pari korttelia ja lasken kuinka monta eri lintulajia havaitsen. Lintujen tarkkailuun joutuu keskittämään kaikki aistinsa ja kun on hetkessä täysin keskittyneenä vain näkemään ja kuulemaan, mieli tyhjenee kaikesta muusta.
Kyllä luonto ja sen seuraaminen parantaa ja antaa lohtua. Mustarastaan laulu hälvensi surua ja ahdistusta, kun valvoin unettomana aamuyöllä. Joskus pienikin luonnonkukka ilahduttaa kauneudellaan, ja itse kylvämien siementen versominen tuo toivoa paremmasta.
Luonnossa Luoja puhuu luoduillensa.
Paarmat ovat saapuneet. Eilen leikkasin ruohoa, eikä tarvinnut olla yksin, seuraa riitti
Asun laitakaupungissa ja puistikko parvekkeen edessä, jossa olen nähnyt punarinnan , mustarastaan, oravan, naakkoja, varis, lokki ja rusakoita. Kettu joskus kulkee parvekkeen editse. Käpytikkaa ei ole näkynyt, kävi aiemmin usein nakuttelemassa. Naapuri nähnyt sepelkyyhkyt jotka jo vuosia käy tässä.
Vierailija kirjoitti:
Paarmat ovat saapuneet. Eilen leikkasin ruohoa, eikä tarvinnut olla yksin, seuraa riitti
Niistä vasta saakin varsin uskolliset seuralaiset. Täällä eivä onneksi vielä hörrää kimpussa, vaikka on rehevää maastoa ja peltoa ojineen.
Edesmennyt setäni pyysi nurmikkoa ajaessaan vaimoaan hoteloimaan vitsalla kiusaavia paarmoja loitommas. Naapurit varmaan luulivat, että siinä varsinainen orjapiiskuri.
Pienet kärpäset, pienet kärpäset, ne lystikkäitä on 🎶
Eilen ajelin puutarhatraktoria eli päältä ajettavaa ja sataviisimiljoonaa pientä kärpästä tunki korviin, nenään, silmiin, suuhun ja vähän kaikkialle. Sama juttu kun olen kävelyllä ystäväni kanssa eli pienet kärpäset innostuvat minusta, mutta jättävät ystäväni rauhaan. En hikoile, peseydyn päivittäin, uin monta kertaa päivässä, enkä todellakaan paskelle haise. Minusta ne minikärpäset kiinnostuvat. Ei isot, vaan ne miniversiot. Ärsyttää ja ihmisten ilmoilla myös nolottaa. Miksi olen niin suosittu niissä piireissä? Kiva olla kuin Rapa Ripa. Se ei ole tomupilvi joka mukanani kulkee vaan kärpäset.
Kiitos nauruista, jotka sain kyllä nyt teistä ihmisistä eli "luontohavainnot" naisesta huiskimassa miestään vitsalla ja kärpäspilvi "Rapa Ripan" ympärillä 😅
Tiaisenpoikaset kovasti kurkkii jo pesistä, kohta lähtevät maailmalle.
"Miksi sinä etelän mies huidot?"
No näitä prkleen paarmoja, itikoita ja kärpäsiä!! Enkä käytä ohvia.
Taivalkoskella oli eilen ukkonen ja nyt ei ole helteistä tietoakaan, mutta ei kyllä palele. Minä nautin enemmän tämmöisestä viileämmästä säästä ja eipä koirakaan läähätä kieli pitkällä häkissä.
Pihapiirissä on vilinää ja vilskettä. Räkätit ja mustarastaat kipittävät nurmikolla ja hyönteissyöjät pyrähtelevät hönniäisiä saalistamassa. Monesta pihapiirin pöntöstä kuuluu sirkutusta, ainakin pikkuvarpusella ja sinitiaisella on jo poikasia, tietty rastaillakin. Itikoita ei ole ollut kuin pari kappaletta. Minulle hyvä, linnuille ei. Yhtään käärmettä, sammakkoa tai sisiliskoa en ole nähnyt, en myöskään punkkia, vaikka yleensä olen viimeksi mainittujen suosiossa.