Kela antanut muuttokehotuksen 22.000 kotitaloudelle
Kuitenkin vain pieni osa muuttokehoituksen saaneista kotitalouksista on tuohon reagoinut. Eikö toimeentulotukea saavat todellakaan viitsi noudattaa kehoitusta ja antavat kelan mieluummin leikata sitä perustoimeentulotukea? Vai eivätkö vaan usko tukea leikattavan? Hurjan paljon on kyllä ollut näitä talouksia joille on maksettu asumiskulut ilman ylärajaa. Oli korkea aika tehdä tuohon muutos.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina miten muuttaminen on joillekin niin kallista. Ymmärrän, ettei kaikilla ole autoa, mutta jollakin lähipiirissä varmasti on. Pakettiauton tai perävaunuun saa vuokrattua aika halvalla päiväksi, kavereita sitten kantoavuksi. Takuuvuokran saa takaisin vanhasta kämpästä jos on asunut siivosti.
Ei kaikilla ole sitä lähipiiriä tai kavereita.
No mitä niillä ON? Loputon lista mitä ei ole ja mikä ei käy. Lähipiiri ja kaverit on myös sellainen asia, että ei niitä syntymässä meille arvota. Että osalla on ja osalla vaan ei. Pitää olla itse aktiivinen ja tehdä asioita. Jos ei muuta ajankulua ole, kuin tuen ja avun pyytäminen, niin luulisi, että aikaa jää edes ystävien hankkimiseen/pitämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Esim minulla on 60-vuotiaana tavaroita ja huonekaluja niin paljon etten voi asua alle 50-neliöisestä asunnossa ilman että paikka muistuttaa kirpputoria. Ja niiden myyminen tai pois antaminen ei tule kyseeseen.
Toiseksi, on ERITTÄIN epäselvää miten Kela korvaa vuokratakuun tai muuttokustannukset. Asun tällä hetkellä asunnossa jossa ei ole takuurahaa. Viimeksi kun muutin, maksoin muuttolintuja 1400 e.
Minä en taas ymmärrä tuollaista että tavaroihin kiintyy niin paljon ettei niistä voi luopua. Toisaalta taas Kelan kehottaa muuttamaan halvempaan ei pienempään.
Sama homma kuin "mene töihin". Mistä he löytävät halvemman asunnon?
Teeskentelyä, että ei muka löydy.
Minäpä kerron: Vuokraovi.comissa on 233 kpl alle 300 euron asuntoa.
Yksiöitä löytyy eri puolilta Suomea, varsinkin soluasuntoja. Yksi isompi Forssasta, sinne muuttamaan! Poristakin löytyy edullinen kaksio. Kaikkein edullisin on 0 vuokralla kolmio Kristiinankaupungissa. Enemmän on valinnanvaraa Pärnussa, Narvassa ja Tallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ap sua tai muita liikuttaa? Ihan kuin muuttaminen olisi tuossa jokin itseisarvo tai velvollisuus. Ihminen saa kyllä päättää jäädä nykyiseen asuntoon, jos haluaa - ja toisaalta monihan ei edes löydä halvempaa asuntoa. Toisaalta sitten muuttaminen on sen verran kallista, että monella ei ole edes varaa muuttaa. Tässä on kyllä epäkohta, että Kela luo tilanteen, jossa ihmisellä ei aidosti ole mahdollisuutta parantaa tilannettaan, vaikka Kela kiristää leikkaamalla asumistukea. Kelan pitäisi sitten maksaa muuttokulut.
Mutta noin yleisesti ottaen luo levottomuutta yhteiskuntaan, jos isolla osalla ihmisistä ei ole riittävää pysyvyyttä elämässä. Jatkuva muuttaminen, koulun, päiväkodin, yms. vaihtaminen, lasten koulupolkujen katkeaminen, yms. luovat sekavuutta ja levottomuutta elämään ja sen myötä yhteiskuntaan.
Nimenomaan näin. Ja mitä vaikuttaa yhteiskuntaan pitemmällä tähtäimellä se, että meillä on yhä isompi joukko ihmisiä, joita kohdellaan kuin p a se kaa ja joita ilkutaan, mustamaalataan, pilkataan ja syytellään joka paikassa - sukupolvesta sukupolveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina miten muuttaminen on joillekin niin kallista. Ymmärrän, ettei kaikilla ole autoa, mutta jollakin lähipiirissä varmasti on. Pakettiauton tai perävaunuun saa vuokrattua aika halvalla päiväksi, kavereita sitten kantoavuksi. Takuuvuokran saa takaisin vanhasta kämpästä jos on asunut siivosti.
No mitä niillä ON? Loputon lista mitä ei ole ja mikä ei käy. Lähipiiri ja kaverit on myös sellainen asia, että ei niitä syntymässä meille arvota. Että osalla on ja osalla vaan ei. Pitää olla itse aktiivinen ja tehdä asioita. Jos ei muuta ajankulua ole, kuin tuen ja avun pyytäminen, niin luulisi, että aikaa jää edes ystävien hankkimiseen/pitämiseen.
Totta, ja sitäpaitsi peräänkuulutan muutenkin hiukan enemmän yhteisöllisyyttä. Kyllä sohvankantoapua saa vaikka naapurista, ainakin meidän taloyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 50 euroa liian korkea vuokra ja muuttokustannukset on moninkertaiset. Ja kun lapsi täytti 18, niin asunto ei ollutkaan meille liian kallis vaan reilusti alle enimmäisasumismenojen, koska meistä tuli yhdessä yössä kaksi eri ruokakuntaa.
Aika usein ne ylitykset on niin pieniä, ettei maksa vaivaa muuttaa.
EI MAKSA VAIVAA
Noista sanoista voi päätellä, että tuet ovat edelleen aivan liian isot.Ymmärrätkö paljonko muutto maksaa? Jos ylitys on vaikka 20 euroa kuukaudessa niin menee monta vuotta siihen, että muutto maksaa itsensä takaisin.
Maksettiin itse edellisen asunnon vuokra ja tämän nykyisen, niihin meni eniten. Itse muutto 300 kolme tuntia. Ja takuuvuokra on täällä kaikille 250. Mieluummin muutettiin kun rahaa säästyy lähemmäs 100 euroa kuukaudessa ja tämä nykyinen on remontoitu ja isompi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ja
Selvästi onnistuu. Ja kukas sen vieläkin maksaa sen huvin? Eikä toldellakaan köyhillä ole ystäviä samallalailla. Vähän väliähän niitä haukutaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä halvempia välttämättä oo tarjolla
Kyllä on. Helsingissäkin on pilvin pimein tarjolla vuokra-asuntoja alle sen 715 euron rajan. Esim liki kaikissa Hekan yksiöissä ja osassa kaksioitakin vuokra on alle tuon rajan
Luuletko että noita Hekan asuntoja saa tuosta noin vaan?
Lehdesä kerrottiin mota vuotta sitten, että Helsingin kaupungin "asuntojono" on kaupunkilaisten mielikuvissa oleva virheellinen mielikuva. Ei ole olemassa mitään jonoa, jonka ensimmäinen saa asunnon, kun sopivankokoinen asunto tulee vapaauksi. Se ei mene näin. Asunnot jaetaan jollakin salaisella menetelmällä ja hakijoiden listalla on paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulut selvästi niihin ihmisiin, joilla on mukavat tukiverkot ja auttajia. Joillakin ei ole. Kaikki pitää hoitaa itse, vaikka ei olisi fyysisiä voimia eikä taloudellisia resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo luku kyllä hämmästyttävän korkea kun puhutaan viimesijaisesta, lyhytaikaiseksi tarkoitetusta hätäavusta. Ja tuossa on mukana kuitenkin vain ne taloudet, joiden asumismenot ovat olleet yli määriteltyjen asumiskulunormien.
Nokun ei se ole mikään hätäapu. Minäkin olen ollut toimeentulotuella jo melkein 10 vuotta putkeen (välillä jotain taukoa ollut).
Enkä minäkään muuttokehoitukseen ole reagoinut. Joo saan nyt sitten joku noin 50 euroa vähemmän rahaa kuussa kuin ennen kehoitusta mutta ei tämä minun taloutta kaada. Ja siis vuokrani ylittää sen noin 50 euroa hyväksyttävät rajat.
Mutta minun mielestä tämä oli hallitukselta hyvä juttu että rajoja alennettiin. Olen pitkään ihmetellyt tätä järjestelmää että ei minulla ole ollut mitään kannustinta muuttaa halvempaan koska Kela kyllä kustantaa mulle isommankin asunnon niin miksi muuttaisin pienempään? Nyt olisi sentään joku kannustin että jos muuttaisin tästä pois, säästäisin kuussa 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim minulla on 60-vuotiaana tavaroita ja huonekaluja niin paljon etten voi asua alle 50-neliöisestä asunnossa ilman että paikka muistuttaa kirpputoria. Ja niiden myyminen tai pois antaminen ei tule kyseeseen.
Toiseksi, on ERITTÄIN epäselvää miten Kela korvaa vuokratakuun tai muuttokustannukset. Asun tällä hetkellä asunnossa jossa ei ole takuurahaa. Viimeksi kun muutin, maksoin muuttolintuja 1400 e.Minä en taas ymmärrä tuollaista että tavaroihin kiintyy niin paljon ettei niistä voi luopua. Toisaalta taas Kelan kehottaa muuttamaan halvempaan ei pienempään.
Ihmisiä on eri tilanteissa. Voi esim. olla, että huonekalut ovat ainoita muistoja vanhemmista tai isovanhemmista. Vaikka isoisän tekemä kaappikello tms.
-eri
Hankoon rakennetaan pakolaisleiriä nälkää näkeville suomalaisille. Ensimmäiset ruoka-avustukset tiputetaan UNICEF:n helikoptereilla maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ap sua tai muita liikuttaa? Ihan kuin muuttaminen olisi tuossa jokin itseisarvo tai velvollisuus. Ihminen saa kyllä päättää jäädä nykyiseen asuntoon, jos haluaa - ja toisaalta monihan ei edes löydä halvempaa asuntoa. Toisaalta sitten muuttaminen on sen verran kallista, että monella ei ole edes varaa muuttaa. Tässä on kyllä epäkohta, että Kela luo tilanteen, jossa ihmisellä ei aidosti ole mahdollisuutta parantaa tilannettaan, vaikka Kela kiristää leikkaamalla asumistukea. Kelan pitäisi sitten maksaa muuttokulut.
Mutta noin yleisesti ottaen luo levottomuutta yhteiskuntaan, jos isolla osalla ihmisistä ei ole riittävää pysyvyyttä elämässä. Jatkuva muuttaminen, koulun, päiväkodin, yms. vaihtaminen, lasten koulupolkujen katkeaminen, yms. luovat sekavuutta ja levottomuutta elämään ja sen myötä yhteiskuntaan.
Kerrostalossa muiden asukkaiden elämä tuntuu levottomalta, jossa talossa on käynnissä jatkuva muuttoliike. Se herättää aina epävarmuutta ja pelkoa millaisia ihmisiä sinne nyt on tulossa. Olen joutunut nykyisessä asunnossa valvomaan paljon ja uni on pysyvästui heikentynyt. Niin paljon häiriöitä on ollut vuosien varrella ja dramaattinen häätökin on ollut. Naapureista on kuulunut öistä huutoa, metelöintiä ja joku uhkasi usein asuinkumppaniaan öisin, on kuulunut painavien huonekalujen iskemistä seinään tai lattiaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Hankoon rakennetaan pakolaisleiriä nälkää näkeville suomalaisille. Ensimmäiset ruoka-avustukset tiputetaan UNICEF:n helikoptereilla maanantaina.
Kato Pro-Israelkin löysi paikan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo luku kyllä hämmästyttävän korkea kun puhutaan viimesijaisesta, lyhytaikaiseksi tarkoitetusta hätäavusta. Ja tuossa on mukana kuitenkin vain ne taloudet, joiden asumismenot ovat olleet yli määriteltyjen asumiskulunormien.
Nokun ei se ole mikään hätäapu. Minäkin olen ollut toimeentulotuella jo melkein 10 vuotta putkeen (välillä jotain taukoa ollut).
Enkä minäkään muuttokehoitukseen ole reagoinut. Joo saan nyt sitten joku noin 50 euroa vähemmän rahaa kuussa kuin ennen kehoitusta mutta ei tämä minun taloutta kaada. Ja siis vuokrani ylittää sen noin 50 euroa hyväksyttävät rajat.
Mutta minun mielestä tämä oli hallitukselta hyvä juttu että rajoja alennettiin. Olen pitkään ihmetellyt tätä järjestelmää että ei minulla ole ollut mitään kannustinta muuttaa halvempaan koska Kela kyllä kustantaa mulle isommankin asunnon niin miksi muuttaisin p
Viimeisen hädän tilapäisestä tuesta on tehty tässä maassa valtavalle ihmisjoukolle elinkeino jolla voi elää leveästi vuodesta toiseen eikä tarvitse töihin aamulla nousta, sen kuin maata posottaa tai ryypiskelee päivät. Voi valita asuuko Helsingissä tai Turussa tai Tampereella, ei tarvitse mihinkään ghettoihin tai muuttotappiokuntiin lähteä kun veronmaksaja maksaa viulut. Samalla asuntosijoittajat ja kansainväliset pääomasijoittajat rikastuvat samalla kun veronmaksajalta nyhdetään selkänahasta kaikki mitä irti lähtee. Hieno järjestelmä, voi elämän kevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun surkeassa lähiössä. Minulla on oikeus vuokraa vastaan asua tässä itsemurhakuutiossani, joka mahtuu Kelan normeihin, eli ei tarvitse muuttaa. Minulla on iäkäs isä, jota autan, sekä ystävä, jota niin ikään autan. Minulla ei ole muita ystäviä, enkä haluaisikaan, enkä tiedä mitä yhteistä minulla olisikaan paremmin toimeentulevien ihmisten kanssa, oikeasti. Enkä aio hankkia ystäviä hyötymismielessä, se olisi aika outoakin. Aikaa minulla on, mutta iäkkään isäni asioiden hoito vie yhä enemmän aikaani ja joudun olemaan ikään kuin hälytysvalmiudessa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa leikkaukset tunnu kun tuet on niin isot.
Joo, ei tässä parin satasen perään itketä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiseksi, on ERITTÄIN epäselvää miten Kela korvaa vuokratakuun tai muuttokustannukset. Asun tällä hetkellä asunnossa jossa ei ole takuurahaa. Viimeksi kun muutin, maksoin muuttolintuja 1400 e.Minä en taas ymmärrä tuollaista että tavaroihin kiintyy niin paljon ettei niistä voi luopua. Toisaalta taas Kelan kehottaa muuttamaan halvempaan ei pienempään.
Ihmisiä on eri tilanteissa. Voi esim. olla, että huonekalut ovat ainoita muistoja vanhemmista tai isovanhemmista. Vaikka isoisän tekemä kaappikello tms.
-eri
Useimmissa muissa maissa työttömän pitää keksiä itselleen elinkeino henkensä pitimiksi jos töitä ei löydt, myydä rihkamaa turisteille, lankata kenkiä tms. Suomessa voi sen sijaan maata kotona vuosikausia kalliissa vuokrakämpässä yhteiskunnan piikkiin ja halvempaan ei voi muuttaa koska isoisän kaappikello.
Miksi reagoisin? En muuta tästä asunnosta maaseudulla pois koskaan. Ei ole mitään tarvetta muuttaa.
Tämä.