Äitini ei suostu auttamaan lastenhoidossa =(
Joo joo, tiedän että minun lasteni hoitovastuu kuuluu minulle, mutta kai isovanhemmat voisi joskus edes auttaa?
Mulla on 3- ja 5-vuotiaat lapset. Olen raskaana, laskettuun aikaan on 6 viikkoa. Mieheni lähti alkuraskaudesta toisen matkaan (meillä oli mennyt huonosti, ja raskaus oli täysi vahinko: kierukka petti) ja on kaukana, poissa pelistä. Miehen vanhempia en ole koskaan edes tavannut, he asuvat ihan toisella puolella maata eikä heitä kiinnosta nähdä poikaansa tai tämän lapsia. Minulla on yksi sisko, joka on 15-vuotias.
Äitini lupasi olla isompien kanssa kun olen synnärillä, mutta tänään hän ilmoitti varanneensa hänelle ja isälleni etelänmatkan juuri kun minulla on laskettu aika! Toinen mahdollisuus olisi ollut syksyllä, mutta ei hän jaksa kuulemma siihen saakka odottaa. Sain raivarin ja kysyin että entäs se lastenhoito, johon hän sanoi että sun täytyy sitten keksiä jotain muuta. On niitä kaikenlaisia lastenhoitopalveluita esim. MLL.
Äitini on usein luvannut hoitaa lapsia " sitten joskus" , että pääsisin yksin johonkin. Se joskus ei vaan koskaan tule! Kun pyydän, että voisiko hän katsoa isompia kun menen neuvolaan, ei onnistu. Aina hänellä on jotain muuta ohjelmaa. Hän ei enää ole työelämässä.
Äitini aina ylpeilee sillä, miten hän ei ole kuten ystävänsä " Seija" , jonka lapset käyttävät häntä ilmaisena lastenhoitajana. " Seija" hoitaa viittä lasta viikon ajan että vanhemmat pääsee lomalle jne. Kerran huomautin, että on sellaisiakin isoäitejä joille on ylpeyden aihe saada viettää aikaa lastenlastensa kanssa ja auttaa vuorostaan lapsiaan lastenhoidossa, kuten heidän vanhempansakin aikoinaan auttoivat. Siihen äitini sanoi, että ei hänen äitinsä minua muka hoitanut. Mutta kun muistan ihan hyvin monet kerrat jolloin olin mummolla! Sen jälkeen äiti sanoi, että olinhan minä " Emilian" kanssa silloin kun sinulla oli " Jaanan" polttarit. Olin kaasona, ja äitini oli yhden illan esikoiseni kanssa, se oli kesällä 2003!!!!!
Ärsyttää, kun kaikilla muilla tuntuu olevan äiti joka mielellään edes vähän auttaa ja on lastenlastensa kanssa, ja oma äitini muuttuu itsekkäämmäksi vuosi vuodelta. Olen ihan oikeasti lirissä, mihin saan lapset kun menen synnyttämään. Siskoni lupasi auttaa jos voi, mutta hän on menossa rippileireille isoseksi ja on poissa maisemista varmaan juuri kun synnytän. Isäni ei lasteni kanssa edes pärjäisi, ei ole minuakaan koskaan hoitanut.
Kommentit (95)
Ei se mummo raskaana ole tai vastuussa isän lähdöstä.
lastensa kavereiksi. Työssäkäyvä ystäväsi voisi sitten illaksi ja yöksi tulla teille. Käy läpi kaikki tutut äläkä yritäkään laskea mitään äitisi varaan!
Pitäisi kyllä kunnankin järjestää jotakin apua tuollaisessa tilanteessa!!!
-38-
Vierailija:
Ei se mummo raskaana ole tai vastuussa isän lähdöstä.
Äitini varaan en kyllä laske mitään enää ikinä tämän jälkeen.
ap
Vierailija:
lastensa kavereiksi. Työssäkäyvä ystäväsi voisi sitten illaksi ja yöksi tulla teille. Käy läpi kaikki tutut äläkä yritäkään laskea mitään äitisi varaan!Pitäisi kyllä kunnankin järjestää jotakin apua tuollaisessa tilanteessa!!!
Ja kuntahan on jo luvannut maksaa hoitajan.
Ehkä mummoa hirvittää tilanne, johon tytär on joutumassa ja toivoo " kovilla otteilla" saavansa livohkaan lähtenyttä isää järkiinsä tms.
eli lapset olisi kerran kuussa tukiperheessä,saisit hengähtää ainakin välillä. kannattaa kysellä jatkossa tuota tukiperhettä jos sellanen kiinostaa. Itse olisin kiinnostunut ryhtymään tukiperheeksi.
Mutta ei ole lainkaan varmaa, saanko MLL:stä hoitajan vaikka parin tunnin varoajalla. Muita hoitajia ei kai maksa.
Ex-mieheni ei edes tiedä tilannetta, hän ei ole missään yhteydessä meihin ja asuu yli 500 kilometrin päässä, joten ei hän tämän takia järkiinsä tule. Takaisin en häntä kuitenkaan ottaisi.
ap
Vierailija:
Ja kuntahan on jo luvannut maksaa hoitajan.Ehkä mummoa hirvittää tilanne, johon tytär on joutumassa ja toivoo " kovilla otteilla" saavansa livohkaan lähtenyttä isää järkiinsä tms.
Ehkä saisit täältä jonkun ihmisen apuun? Minäkin lupautuisin, mutta ollaan Helsingissä.
eikä se toimi " päivystävänä" , vaan viikonloput ovat kiinteät, ennalta sovitut.
Oikeasti Helsingissä todennäköisesti tarjoaisivat sitä huostaanottoa, jos rupeaisi kovistelemaan.
Kärjistetysti minun siis pitäisi alkaa juomaan, hakkaamaan lapsia tms kamalaa saadaakseni apua sitä kautta.
ap
Vierailija:
eli lapset olisi kerran kuussa tukiperheessä,saisit hengähtää ainakin välillä. kannattaa kysellä jatkossa tuota tukiperhettä jos sellanen kiinostaa. Itse olisin kiinnostunut ryhtymään tukiperheeksi.
jonne oma lapseni olisi aikoinaan sijoitettu synnytykseni ja sairaalassaoloajaksi. Mutta sain muutoin hoidon kuitenkin järjestymään. Eikä oltu lastensuojelun asiakkaita, sossun kylläkin.
Ketään ei oteta huostaan tuollaisin perustein. Huostaanotto on niin kallistakin, että edes kaikkia lapsia, joilla voisi olla tarvetta (huumeperheet, väkivalta ym) ei heti oteta huostaan, vaan yritetään selvitä kevyemmillä tukitoimilla. Ei muuta kuin selvittämään, että miten kotikunnassasi toimitaan tällaisessa tilanteessa. Yhteys sosiaalitoimistoon.
Varmasti löytyy ratkaisu sitä kautta! Voimia sulle ja onnellisia hetkiä yhdessä vauvan ja isompien lastesi kanssa! toivottelee diakonissa eräästä länsirannikon kaupungista
Monilla kaupungeilla on korvamerkitty resursseja huostaanottoihin, mutta ei muuhun. Eli se on ainoa toimi, johon löytyy rahaa.
Ja ainakin pääkaupunkiseudulla sitä tarjotaan, jos esim. äiti sairastuu vakavasti. Ihan rutiinisti.
Havahdu todellisuuteen!
Pyydäpä sossusta maksusitoumus sinne.
" Kaikki tukiperheet, kodinhoitajat yms ovat täällä vain lastensuojelun asiakkaille.
Kärjistetysti minun siis pitäisi alkaa juomaan, hakkaamaan lapsia tms kamalaa saadaakseni apua sitä kautta
ap"
Saat apua heidän kauttaan ilman että joisit ym. Sano heille vaikka että tarvitset apua, koska olet yksin YKSIN ja kysy että mitäs sitten jos menet synnyttämään ja otat lapset mukaan? Mihin lapset silloin toimitetaan synnytyksen ajaksi? Haluat tietää. Sano ettet halua stressata tällä asialla, vaan haluat tietää, että miten toimia, kun synnytys alkaa.
Eihän ap ole pulassa tai kykenemätön lapsiaan hoitamaan. Kunhan tarvitsisi toisen aikuisen apua siksi ajaksi kun on itse synnytysreissullaan.
Vierailija:
Meillä on oma koti, ja pärjään lasten kanssa mainiosti. En ole uuvuksissa tms, jaksan ulkoilla, käydä heidän kanssaan kerhossa ja jumpassa, koti on aina jokseenkin siisti, joka päivä teen ruokaa, jne.
En ole sosiaalitapaus muussa kuin siinä mielessä, että olen köyhä. Apua tarvitsen vain siksi aikaa, että saan synnytettyä ja oltua sairaalassa päivän pari.
ap
Vierailija:
jos toimii noin. Ihan varmasti. Turku on tunnetusti pihi sosiaalitoimen rahoistaan.
Hän tekee sulle oharit ja jos hänellä on varaa matkustella niin voi hän maksaa hoitajankin lapsenlapsille! Vaikka kaupan ilmoitustaululle tai jonkun terveys- ja sosiaalialan oppilaitokseen lappu ja etsit sitä kautta hoitajan. Lasku äidille! Jos ei muuten auta niin edes rahallisesti!