Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei suostu auttamaan lastenhoidossa =(

Vierailija
02.05.2007 |

Joo joo, tiedän että minun lasteni hoitovastuu kuuluu minulle, mutta kai isovanhemmat voisi joskus edes auttaa?

Mulla on 3- ja 5-vuotiaat lapset. Olen raskaana, laskettuun aikaan on 6 viikkoa. Mieheni lähti alkuraskaudesta toisen matkaan (meillä oli mennyt huonosti, ja raskaus oli täysi vahinko: kierukka petti) ja on kaukana, poissa pelistä. Miehen vanhempia en ole koskaan edes tavannut, he asuvat ihan toisella puolella maata eikä heitä kiinnosta nähdä poikaansa tai tämän lapsia. Minulla on yksi sisko, joka on 15-vuotias.

Äitini lupasi olla isompien kanssa kun olen synnärillä, mutta tänään hän ilmoitti varanneensa hänelle ja isälleni etelänmatkan juuri kun minulla on laskettu aika! Toinen mahdollisuus olisi ollut syksyllä, mutta ei hän jaksa kuulemma siihen saakka odottaa. Sain raivarin ja kysyin että entäs se lastenhoito, johon hän sanoi että sun täytyy sitten keksiä jotain muuta. On niitä kaikenlaisia lastenhoitopalveluita esim. MLL.

Äitini on usein luvannut hoitaa lapsia " sitten joskus" , että pääsisin yksin johonkin. Se joskus ei vaan koskaan tule! Kun pyydän, että voisiko hän katsoa isompia kun menen neuvolaan, ei onnistu. Aina hänellä on jotain muuta ohjelmaa. Hän ei enää ole työelämässä.

Äitini aina ylpeilee sillä, miten hän ei ole kuten ystävänsä " Seija" , jonka lapset käyttävät häntä ilmaisena lastenhoitajana. " Seija" hoitaa viittä lasta viikon ajan että vanhemmat pääsee lomalle jne. Kerran huomautin, että on sellaisiakin isoäitejä joille on ylpeyden aihe saada viettää aikaa lastenlastensa kanssa ja auttaa vuorostaan lapsiaan lastenhoidossa, kuten heidän vanhempansakin aikoinaan auttoivat. Siihen äitini sanoi, että ei hänen äitinsä minua muka hoitanut. Mutta kun muistan ihan hyvin monet kerrat jolloin olin mummolla! Sen jälkeen äiti sanoi, että olinhan minä " Emilian" kanssa silloin kun sinulla oli " Jaanan" polttarit. Olin kaasona, ja äitini oli yhden illan esikoiseni kanssa, se oli kesällä 2003!!!!!

Ärsyttää, kun kaikilla muilla tuntuu olevan äiti joka mielellään edes vähän auttaa ja on lastenlastensa kanssa, ja oma äitini muuttuu itsekkäämmäksi vuosi vuodelta. Olen ihan oikeasti lirissä, mihin saan lapset kun menen synnyttämään. Siskoni lupasi auttaa jos voi, mutta hän on menossa rippileireille isoseksi ja on poissa maisemista varmaan juuri kun synnytän. Isäni ei lasteni kanssa edes pärjäisi, ei ole minuakaan koskaan hoitanut.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäväähän se oli, jo pelkästään lapsen ja mummon kannalta, mutta en vaan enää jaksanut.

Vierailija
42/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla päivähoitopaikkaa? Sitä kannattaisi nyt kaupungilta pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi monen kanssa asiasta, että sitten lähdön hetkellä on joku vapaana tulemaan, kun soittelet. Onko tätejä, serkkuja? Yllättävän moni on valmis auttamaan noin hankalassa tilanteessa. Kysy muutamalta naapurilta, voivatko mahdollisesti auttaa.

Miten selviät, kun vauva tulee huusholliin, jos olet yksin kolmen lapsen kanssa? Soita ja kysy kodinhoitoapua, vaikka sen saaminen tuntuu aika epätodennäköiseltä.

Jos mulla olisi tuollainen äiti, pyrkisin etääntymään hänestä muutenkin. Kun oma itse on räikeällä tavalla tärkein, ei mun mielestäni ansaitse lapsenlapsiakaan. Tai liiemmälti apua sitten joittenkin vuosien jälkeen, kun itse on avuton vanhus. Vihjaa joskus, kuinka olet ylpeä hyvinvointivaltiostamme joka hoitaa kaikki vanhukset, ettei omaisten tartte huolehtia heistä ollenkaan... siis jos äitisi vielä ylpeilee sillä, ettei hoida lapsenlapsia...

Vierailija
44/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei soittele, ei lähetä synttärikorttia, ei pidä ollenkaan yhteyttä =( Se on etenkin isommalle niin kova paikka, että äitiinkin sattuu tosissaan. Ei maksa elatusmaksujakaan.

Esikoisen kummitäti on pois laskuista, kuopuksen kummeilta voisin vielä kysyä, mutta heilläkin (kuten kaikilla muillakin tuntuu olevan) on työpaikat eikä mahdollisuutta olla pois ainakaan tuosta vaan. Ellen sitten saisi synnytyksen käynnistystä tällä perusteella tiettynä päivänä, jolloin lastenhoito saataisiin järjestymään.

ap

Vierailija
45/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lasten isä voisi hoitaa lapsia synnytyksen ajan? Vai onko kyseessä joku horrorväkivaltatapaus? Ja oletko muuten aivan varma ettei miehen vanhempia kiinnosta omat lapsenlapsensa?

Vierailija
46/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole ketään niin läheistä vanhaa työkaveria jota voisin pyytää lastenvahdiksi. En omista edes kenenkään puhelinnumeroa.

Ystäväni, jonka kaasona olin, on töissä koko kesän, mutta hän lupasi auttaa jos synnytys osuu viikonloppuun. Hänellä ei ole kokemusta lapsista, mutta eiköhän hän pärjää.

Omasta jaksamisestani en tiedä, tähän saakka arki kahden lapsen kanssa ihan yksin on mennyt kivasti, vauva toki tuo lisätyötä, mutta onneksi on kesä, voidaan olla ulkona, isommat leikkii ja minulla vauva tississä kiinni. Näin haaveilen :) Syksyksi olen ajatellut etsiä isommille päiväkotipaikan edes 3 päivää viikossa.

ap

Vierailija:

Sovi monen kanssa asiasta, että sitten lähdön hetkellä on joku vapaana tulemaan, kun soittelet. Onko tätejä, serkkuja? Yllättävän moni on valmis auttamaan noin hankalassa tilanteessa. Kysy muutamalta naapurilta, voivatko mahdollisesti auttaa.

Miten selviät, kun vauva tulee huusholliin, jos olet yksin kolmen lapsen kanssa? Soita ja kysy kodinhoitoapua, vaikka sen saaminen tuntuu aika epätodennäköiseltä.

Jos mulla olisi tuollainen äiti, pyrkisin etääntymään hänestä muutenkin. Kun oma itse on räikeällä tavalla tärkein, ei mun mielestäni ansaitse lapsenlapsiakaan. Tai liiemmälti apua sitten joittenkin vuosien jälkeen, kun itse on avuton vanhus. Vihjaa joskus, kuinka olet ylpeä hyvinvointivaltiostamme joka hoitaa kaikki vanhukset, ettei omaisten tartte huolehtia heistä ollenkaan... siis jos äitisi vielä ylpeilee sillä, ettei hoida lapsenlapsia...

Vierailija
47/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän vanhemmat tietävät ainakin esikoisemme olemassaolosta mutta eivät ole näiden vuosien aikana kertaakaan ottaneet yhteyttä. Perheessä oli monenlaista ongelmaa mieheni ollessa lapsi, miestäni hakattiin jne, joten hän muutti pois heti kun tuli tarpeeksi ikää ja katkaisi välit kokonaan. Minä ilmoitin isovanhemmille (vastoin miehen tahtoa) että heillä on lapsenlapsi mutta en saanut vastausta.

ap

Vierailija:

Eikö lasten isä voisi hoitaa lapsia synnytyksen ajan? Vai onko kyseessä joku horrorväkivaltatapaus? Ja oletko muuten aivan varma ettei miehen vanhempia kiinnosta omat lapsenlapsensa?

Vierailija
48/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
49/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni sai sitä kautta lapsilleen varamummon, joka auttaa ajoittain lasten kanssa. Tai en oikeastaan ole varma oliko se seurakunta vai SPR :D Mutta soita vaikka molempiin.

Vierailija
50/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita vain MLL:ää, vaan noita varamummo- tai tukiperhetoimintaa järjestäviä tahoja. Lapsesi tarvitsevat varamummon tai -vaarin, kun ei omat isovanhemmat hoivaa. Ja joku yksinäinen vanhus voisi saada iloa elämäänsä.

Vierailija
51/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapsesi ovat jo 3 v ja 5 v, niin että ei pitäisi olla sullekaan niin stressaavaa antaa heidät tuntemattoman, mutta kuitenkin ammattilaisen hoidettavaksi? Tarvinnet apua jo raskausaikana tai ainakin vauvan syntymän jälkeen? Ovatko isommat lapset päivähoidossa? Olisiko hyvä tutustua kodinhoitajaan, joka päivystäisi myös synnytysajankohtaa jo nyt? Tällainen päivystys lienee mahdollista, jos siitä vain neuvottelee ja esittää asian selkeästi. Voit sanoa, että hoitaja saisi nukkua ja syödä teillä sen aikaa kun häntä tarvitaan. Tällaisen työn ammattilaiset jaksavat ottaa vastaan 8-16 työvuoron päällekin eli syntyi vauva mihin aikaan vain. Lapsetkin voisivat tutustua häneen vähän etukäteen. Huolehdi omasta jaksamisestasi. Voisiko kodinhoitaja tarjota sinulle viikottaisen hengähdyshetken = omaa aikaa? Tarvitset voimia, että jaksat olla hyvä äiti toisinkuin lasten isoäiti nyt näyttäisi olevan. Meillä isovanhemmat eivät voi auttaa, koska ovat niin vaivaisia vanhoja. Miehen kanssa ollaan ihan täysin lasten " kaksinhuoltajia" .

Vierailija
52/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko kertoa paikkakuntaa? Minäkin olisin valmis auttamaan:)

Vierailija
53/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole, toimeentulotuen asiakas olen kyllä tällä hetkellä.

Lapseni ovat tosi reippaita, ei heille olisi vaikeaa jäädä vieraammankaan ihmisen hoitoon, kun selitän asian heille ensin.

En koe kaipaavani varsinaista lastenhoitoapua tällä hetkellä, synnytyksen ajaksi vain. Syksyllä toivon saavani isommat lapset päiväkotiin osa-aikaiseksi (kammoksuttuun virikehoitoon!), mutta nyt he ovat siis kotihoidossa. Jaksan ihan hyvin, lapset ovat ns. helppoja, omaa aikaa saan illalla klo 20 jälkeen kun lapset nukkuu.

Soitin synnytyssairaalaankin jo ja kerroin tilanteestani. He sanoivat, että sinun täytyy vaan jättää miehesi lasten kanssa kotiin ja synnyttää yksin. Sanoin, että kun ei ole sitä miestä! Niin moni kai valittaa, ettei isä pääse synnytykseen mukaan. Minulla on vaarana etten itsekään pääse synnytykseen mukaan :)

ap

Vierailija:

Onneksi lapsesi ovat jo 3 v ja 5 v, niin että ei pitäisi olla sullekaan niin stressaavaa antaa heidät tuntemattoman, mutta kuitenkin ammattilaisen hoidettavaksi? Tarvinnet apua jo raskausaikana tai ainakin vauvan syntymän jälkeen? Ovatko isommat lapset päivähoidossa? Olisiko hyvä tutustua kodinhoitajaan, joka päivystäisi myös synnytysajankohtaa jo nyt? Tällainen päivystys lienee mahdollista, jos siitä vain neuvottelee ja esittää asian selkeästi. Voit sanoa, että hoitaja saisi nukkua ja syödä teillä sen aikaa kun häntä tarvitaan. Tällaisen työn ammattilaiset jaksavat ottaa vastaan 8-16 työvuoron päällekin eli syntyi vauva mihin aikaan vain. Lapsetkin voisivat tutustua häneen vähän etukäteen. Huolehdi omasta jaksamisestasi. Voisiko kodinhoitaja tarjota sinulle viikottaisen hengähdyshetken = omaa aikaa? Tarvitset voimia, että jaksat olla hyvä äiti toisinkuin lasten isoäiti nyt näyttäisi olevan. Meillä isovanhemmat eivät voi auttaa, koska ovat niin vaivaisia vanhoja. Miehen kanssa ollaan ihan täysin lasten " kaksinhuoltajia" .

Vierailija
54/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

voisitko kertoa paikkakuntaa? Minäkin olisin valmis auttamaan:)

Vierailija
55/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat tietysti kovasti, että hän täyttää lupauksensa avustaan, ja sitten hän kerta toisensa jälkeen pettää odotuksesi. Et varmasti jaksa tuollaisia turhia lupauksia kauan selväjärkisenä! Omat lapseni ovat samoilla iköeroilla kuin sinun, ja myös minulla on ollut aikoinaan tosi vaikeaa koittaa selvitä heidän kanssaan, kun yksin heitä joutui hoitamaan. Meilläkin oli usein noita turhia lupauksia, joita väsyksissään odotin totautuvan. Turhaan. Nyt on tilanne toisin, apua saan kovasti, mutta myös lapset ovat isompia, ja yksinkin heidän kanssaan paremmin jaksaisin.

Mutta todella: nuo turhat lupaukset kuluttavat sinut vielä henkisesti loppuun. Parempi olisi pitää mahdollisimman pitkä väli äitiisi, ettei hän saa sinua taas toivomaan turhia, ja pettymään taas entistä enemmän.

Taidat todella olla tilanteessa, jossa sinun on pakko turvautua ulkopuoliseen apuun. Jos rahallinen tilanteesi vain suinkin sallii, palkkaa lastenhoitoapua. Jos ei, niin ehkä isommat sitten pitäisi laittaa päiväkotiin.

Voisitko keskustella tilanteestasi neuvolassa, ehkä siellä osattaisiin neuvoa, miten saisit apua lastenhoitoon viisaimmin.

Vierailija
56/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

etäsukulaiset. Lapsesi kuulostavat pärjääväisiltä. Kaupungille en kamalasti selittäisi ahdinkotilaa - ties vaikka tarjoaisivat huostaanottoa.

Vierailija
57/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tiedä, maksaisivatko he peräti MLL:n hoitajan joskus ihan muuten vaan, enkä kehtaa kysyä, se on niin " sossupummimaista" mielestäni. Jo toimeentulotuen vastaanottaminen ottaa koville.

Haluaisin katkaista kokonaan välit äitini kanssa, mutta hän on kuitenkin lasten ainoa isoäiti ja yksi harvoista sukulaisista joka elämäämme kuuluu. Lapset rakastavat häntä, ja kyllä hän lasten kanssa leikkii ja hassuttelee kun näkevät, mutta avuksi hän ei kyllä ole.

ap

Vierailija:

Odotat tietysti kovasti, että hän täyttää lupauksensa avustaan, ja sitten hän kerta toisensa jälkeen pettää odotuksesi. Et varmasti jaksa tuollaisia turhia lupauksia kauan selväjärkisenä! Omat lapseni ovat samoilla iköeroilla kuin sinun, ja myös minulla on ollut aikoinaan tosi vaikeaa koittaa selvitä heidän kanssaan, kun yksin heitä joutui hoitamaan. Meilläkin oli usein noita turhia lupauksia, joita väsyksissään odotin totautuvan. Turhaan. Nyt on tilanne toisin, apua saan kovasti, mutta myös lapset ovat isompia, ja yksinkin heidän kanssaan paremmin jaksaisin.

Mutta todella: nuo turhat lupaukset kuluttavat sinut vielä henkisesti loppuun. Parempi olisi pitää mahdollisimman pitkä väli äitiisi, ettei hän saa sinua taas toivomaan turhia, ja pettymään taas entistä enemmän.

Taidat todella olla tilanteessa, jossa sinun on pakko turvautua ulkopuoliseen apuun. Jos rahallinen tilanteesi vain suinkin sallii, palkkaa lastenhoitoapua. Jos ei, niin ehkä isommat sitten pitäisi laittaa päiväkotiin.

Voisitko keskustella tilanteestasi neuvolassa, ehkä siellä osattaisiin neuvoa, miten saisit apua lastenhoitoon viisaimmin.

Vierailija
58/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minun kotikaupunkini minulle tarjosi aikoinaan. Sain kuitenkin itse hoidon järjestymään tuttavien avulla.

Vierailija
59/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ei mitään. Lapsillasi ei ole toisia isovanhempia ollenkaan, eikä nyt ainakaan myöskään isää. Pidä nyt vaan kiinni niistä vähistä sukulaisista, mitä heillä vielä on.

Vierailija
60/95 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL ainakin, ja kai Punainen Risti? Seurakuntatalolle menen perjantaina perhekerhoon, siellä on diakoniatyöntekijä varmaan paikalla jolle voin jutella asiasta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän