IL: Attendon yöhoitajat eivät halunneet hälytyksiä!
Hoivakodissa otettiin käyttöön uusi asukashälytysjärjestelmä helmikuussa 2024.
Yöaikaiset hälytykset ohjelmoitiin niin, että yöhoitajilla on järjestelmään omat tunnukset. Attendon mukaan ohjeistus käytiin läpi hoivakodin henkilökunnan kanssa.
Yli vuosi uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen maaliskuussa 2025 ilmeni, että yöaikaiset hälytykset eivät ole tulleet hoitajien tietoon.
Asiaa selvitettiin asukashälytysjärjestelmän edustajan kanssa. Edustaja totesi, että yöhoitajat ovat kirjautuneet järjestelmään vain harvakseltaan.
Kommentit (138)
Otanpa yhden näkökulman aiheeseen.
Olin itse ns. työharjoittelussa erään keski-Suomen pikkukunnan (kunnallisessa)palvelutalossa. Ei siis liity mitenkään Attendoon, enkä ole itse yöhoitaja. Mutta...
Asukkaat asuivat omissa huoneissaan ja heillä oli oma hälytysjärjestelmä (näkyi ns. tv-näytöillä eri huoneissa)
Muistan, että yksi asukas (olkoon vaikka Matti nimeltään), joka siis "hälytti" aivan jatkuvasti päiväsaikaan. Huoneessa kun kävi hoitaja, niin jo kahden minuutin päästä kutsui hoitajan uudestaan.
Tämä asiakas siis hälytti aivan jatkuvasti apua. Hän siis painoi hälyä kun hoitaja ehti pois huoneesta.
Mitä tällaisen asiakkaan kanssa voisi tehdä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vuoteen ihmetellyt kun kukaan ei tarvinnut apua yöaikaan? Ei ole todellista... Aika leppoisat oltavat yöhoitajilla, ties vaikka olisivat nukkuneet kun asukkaat kärvistelevät sängyissään. Ihan kauheata ajatella millaista on tuolla ollut asukkailla.
Tätä itsekin järkyttyneenä mietin. Pahaksi on tilanne päästetty, nimenomaan päästetty. Vuoden ajan yksikään vanhus ei ole tarvinnut apua mihinkään yöllä, niinkö. Oma läheiseni on hoivakodissa ja jos hän menehtyisi, koska hälyt ei ole päällä eikä kukaan edes ihmettele, tekisin välittömästi rikosilmoituksen.
Oliko kyse siitä että kukaan ei olisi saanut vuoteen hälytyksiä vai siitä että ne hoitajat jotka eivät olleet järjestelmään kirjautuneet eivät niitä saaneet kun taas ne jotka kirjautui sai hälytykset työvuoron aikana?
Filippiini hoitajat eivät osaa Suomea joten eivät vastaa hälytyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille palkankorotus! Ovat sen ansainneet!
Totta turiset. Suurinosa tekee työtä antaumuksella kaikkensa antaen. Vain pieniosa on näitä paikkoja missä homma ei toimi. Kuitenkin vaan nämä epäonnistumiset nostetaan tikun nokkaan. Niiden varjolla haukutaan kaikkia hoitajia. Rautaiset työllensä omistautuneet ammattilaiset jotka eivät haukuista välitä ansaitsevat arvostusta ja palkkansa. On julmaa ja ajattelematonta haukkua kaikkia hoitajia. On toimivia työyhteisöjä. Miksi lyttäätte kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset. Suurinosa tekee työtä antaumuksella kaikkensa antaen. Vain pieniosa on näitä paikkoja missä homma ei toimi. Kuitenkin vaan nämä epäonnistumiset nostetaan tikun nokkaan. Niiden varjolla haukutaan kaikkia hoitajia. Rautaiset työllensä omistautuneet ammattilaiset jotka eivät haukuista välitä ansaitsevat arvostusta ja palkkansa. On julmaa ja ajattelematonta haukkua kaikkia hoitajia. On toimivia työyhteisöjä. Miksi lyttäätte kaikki?
Joo ihan älytöntä.
Miksei samalla leimata kaikkia muslimeita taksiraizkaajiksi? Toki suurempi osa muslimeista on taksiraizkaajia kuin hoitajat huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse ns. työharjoittelussa erään keski-Suomen pikkukunnan (kunnallisessa)palvelutalossa. Ei siis liity mitenkään Attendoon, enkä ole itse yöhoitaja. Mutta...
Asukkaat asuivat omissa huoneissaan ja heillä oli oma hälytysjärjestelmä (näkyi ns. tv-näytöillä eri huoneissa)
Muistan, että yksi asukas (olkoon vaikka Matti nimeltään), joka siis "hälytti" aivan jatkuvasti päiväsaikaan. Huoneessa kun kävi hoitaja, niin jo kahden minuutin päästä kutsui hoitajan uudestaan.
Tämä asiakas siis hälytti aivan jatkuvasti apua. Hän siis painoi hälyä kun hoitaja ehti pois huoneesta.
Voisi käyttää tervettä järkeä.
Missään tapauksessa ei kuitenkaan niin miten on ilmeisesti laajaltikin tehty, että "Matin" takia on mykistetty koko hälytysmahdollisuus.
Sääli käy sitä kuollutta vanhusta kohtaan joka taukoamatta anoi apua yöaikaan, mutta sitä ei koskaan tullut vaan kuolo korjasi raukan vanhuksen:(
Vierailija kirjoitti:
Filippiini hoitajat eivät osaa Suomea joten eivät vastaa hälytyksiin.
"Ei me mutta pojat", kuinkas muutenkaan.
Näitä hoitajia ei saada muuten ruotuun kuin tarkalla valvonnalla. Ovat niin paatuneita. Yöhoitajille pakolliset valvontareissut yöaikaan. Kameravalvonta jne.
Kameravalvonta yleisestikin. Kun ei muuten työt tunnu maistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi käyttää tervettä järkeä.
Missään tapauksessa ei kuitenkaan niin miten on ilmeisesti laajaltikin tehty, että "Matin" takia on mykistetty koko hälytysmahdollisu
On vastaan tullut myös niitä järjestelmiä jotka tilttaa näiden Mattien takia. Kun hälytyksiä tulee tarpeeksi peräkkäin hälytysjrjestelmä sekoaa vaikka kukaan sitä ei kytkisi pois päältä.
Ihan alkuun mainitsen sen, että meillä on paljon todella hyviä hoitajia eli kenenkään ei tarvitse siihen takertua tai aloittaa uhriutumista.
Mutta meillä on aivan liikaa sellaisia hoiva-alan ammattilaisia jotka ei sovi alalle alkuunkaan! Eikä ihme, joku 20 vuotta sitten keksittiin että kaikki ns koulupudokkaat ym on oikein passeleita tulevaisuuden lähihoitajia. Samoin kielitaidottomat maa ahanmuuttajat koska eihän se yhteisen kielen / kulttuurin puute mitään haittaa ja pääasia on että saadaan käsipareja.
Samaan aikaan alettiin viimeistään halveksia hoitotyötä ja vaatimaan kuinka mahdollisimman monen suomalaisnuoren pitää saada akateeminen koulutus eli aloituspaikkoja ym lisättiin aivan väärässä paikassa. Kuviteltiin, että tänne voidaan tuoda väkeä kuin nykyajan or jia tekemään ns paskahommat jotta "paremmat ihmiset" eli suomalaiset voi tehdä hienompia töitä. Tuo suunnitelma oli kestämätön ja vailla mahdollisuuksia onnistumiselle jo tuolloin, mutta eihän siitä saanut keskustella koska näin saatiin näppärästi se käsillä jo silloin ollut ongelma työnnetyksi jonnekin hamaan tulevaisuuteen.
Nyt sitten todellisuus alkaa paljastua mutta vastuunkantamisen sijaan nuo sen ajan päättäjät puolueineen syyttää aikaansaannoksistaan milloin ketäkin ja kuvittelee, että ongelma olisi taatusti ratkaistavissa rahalla.
Ei rahallakaan saa alalle sopimattomaan ihmiseen oikeaa asennetta ja niitä alalle sopivia ihmisiä ei tuosta noin vaan nykäistä mistään vaan heidät pitää ensin kouluttaa. Tarvitaan siis lisää aloituspaikkoja, riittävän vaativia soveltuvuustestejä ja kilpailukykyinen palkka.
Toki tämä ei akuuttia ongelmaa ratkaise, mutta aikaa ei takaisin saa. Sen sijaan pitää korjata ne aiemmat virheet joita ties missä utopiahuumassa tehtiin vuosituhannen vaihteessa.
Hoiturien kielitaitokin ollut vähän niin ja näin. Sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
500 euron kuoppakorotus olisi ihan paikallaan.
Kyllä siellä öissä on hoitajia joita pelätään.Hoitaja on uhkaavasti sanonut ettei saa hälyttää.Hoivamaailma on vaan bisnestä suurimmaksi osaksi. Voivat viedä vanhukselta kaiken ja palvelu on tuollaista.Eihän näitä mainita ja jos joku sattuu kysymään on heillä henkilö joka selittää kaiken hyväksi,aina.
Vierailija kirjoitti:
Oikea ratkaisu ei silti ole ignoorata kaikkia hälytyksiä edes häneltä!
Vierailija kirjoitti:
No höh. Ei niillä muisisairailla OIKEASTI ole koskaan mitään hätänä. Painavat nappua kun wc-paperi loppu (ei ole), janottaa, (vesimuki on siinä vieressä) on kipuja (ei ole, just sai kipulääkken mut ei heti vaikuta) jne jne...! Tämä on OIKEA ongelma. Jonkun hiton iteemääräämis pykälän vuoksi näitä haahuulijoita ei voi edes sitoa sänkyyn.
Perushoutaja jo vuodesta 88.
Olenkohan kuitenkaan oikealla alalla kun noin tylysti kirjoitat. Nimim muistisairaan omainen.
Ne on demariämmiä kaikki, siinä vain näkyy konkreettisesti se demarisyövän olemus. Laiskoja ja velttoja paskoja ovat, aina muiden taskuilla ja vaatimassa sitä että tätä, mutta mitään eivät halua tehdä minkään eteen.