Onko mahdollista syödä terveellisesti ja halvalla?
Kommentit (62)
Puuroa, mustikoita, ruisleipää, halvinta juustoa, soijaa, kausikasviksia, riisiä ja viikonloppuisin jopa karkkia. Ei mene koskaan yli 50 euroa viikossa yhden hengen ruokiin. Toimii ihmiselle, jolle ruoka ei ole tärkeintä.
Jukurttia (eläke läiselle sopivaa)
Kyllä on helppo syödä halvalla. Käytämme aina pehmeitä rasvoja, kokojyväleipää, runsaasti juureksia, marketin vitamiineja , netistä tilattua kalaöljyä ( omega 3 lohen lisänä). Jne
Tilaan kaikki ISOSTA MARKETISTI, siellä on KAIKKI NUO paljon halvempaa, kuin lähikaupassa. vaatii jk/pakastimet 2 kpl, kun tilaa 3-4vk välein.
Syön kanaa ja riisiä ja porkkanaa. Kana maksaa 3 euroa 400g. 160 euroa kk pitäisi riitää ruokaan kuukaudessa.
Vähän varmaan riippuu nyt lähtökohdista minkälaiselle porukalle sitä ruokaa laittaa, mutta edullisesti on mahdollista syödä terveellisesti. Kannattaa hyödyntää paljon tuoreita kasviksia ja vihanneksia ruoanlaitossa, eikä kaikkea tarvitse kypsentää. Kaurahiutaleet, ruisleipä, kananmunat ovat edullista ja hyvää ruokaa. Hedelmiä, juureksia, kaalia yms saa aina eurolla kilon, hävikkituotteita hyödyntämällä usein jopa enemmän kuin tarvitsee. Lihaa, kalaa tai kanaa saa edullisesti, jos vähän katsoo minkälaisen tuotteen valitsee, eikä lihaakaan tarvitse olla määrällisesti niin paljon per ruoka. Suosikaa mahdollisimman vähän prosessoituja tuotteita, niin selviätte halvemmalla. Jos kuvittelee, että vain se muovipurkkiin pakattu salaatti on sitä terveellistä ruokaa, niin silloin ei voi kyllä kauheasti auttaa.
Kaurahiutaleissa on ainakin paras hinta/laatusuhde tähän.
Vierailija kirjoitti:
Ne "koko perheelle viikon ruoat 20 eurolla" on aina jotain sokerijogurtteja, makaronia, leipää ja sikanautaa. Sellaista en halua.
Ap
No näissä huumoripläjäyksissä on kyse siitä että kotona on ennestään iso ruokavarasto jota ei lasketa mukaan ruokakustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka bataatti-kikhernepelti on aika halpaa. Seuraksi itse maustettua kermaviiliä. Pavut, linssit jne. Sitten harvemmin haen torilta lohta tai lähituottajalta lihaa. Tärkeintä on vähentää ruoan syönnin määrää, moni on lihava. Siinä parhaiten säästää.
Bataatti maksaa huomattavasti enemmän kuin peruna tai vaikkapa lanttu.
Okei, sitten peruna.kikherne -pelti. Sopii hyvin sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "koko perheelle viikon ruoat 20 eurolla" on aina jotain sokerijogurtteja, makaronia, leipää ja sikanautaa. Sellaista en halua.
Ap
Ei vaan ihan itseteytyä perusruokaa. Sokerijugurtti ei ole halpaa.
Jos tämä ei ole halpaa, niin mikä sitten on?
Kilohinta 0,98 euroa.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/xtra-banaanijogurtti-1kg/6415712614546
Jaa, paljonko sisältää sokeria?
Kyllä on mahdollista syödä terveellisesti ja halvalla. Se kyllä edellyttää sitä, että näkee vaivaa sen ruuan eteen: etsii tarjoukset, vertailee hinnat ja tekee ruuan itse mahdollisimman alusta alkaen. Puolivalmisteet ja einekset ovat kalliita.
Proteiinin lähteinä edullisimpia ovat kasvisproteiinit (pavut, herneet, viljat), eläinperäisistä yleensä edullisinta on kananmuna. Myös maito ja erilaiset maitotuotteet ovat usein edullisia tai jopa halpoja. Liha on kallista, edes kana (eli broileri) ei ole enää halpaa, koivet maksoivat 2020 alkuvuonna 0,99€/kg, nyt ne on usein 3,99€/kg! ja maustamattomia ei meinaa löytää lainkaan. Sinänsä tämä olisi ok, jos se maajussi saisi sen hinnannousun itselleen.
Jos on mahdollista, niin kesällä kannattaa panostaa sadonkorjuuseen - oma kasvimaa tuottaa yllättävän paljon, kun näkee vaivaa (taas se vaivannäkö!) Pitää kehdata kyselle tutuilta ja tuntemattomiltakin, saako ylimääräiset omenat, kesäkurpitsat jne. Metsissä on oikeasti marjoja ja sieniä heinäkuusta lähtien, niiden keruu on hyötyliikuntaa, joka nykyihmisillä jää liian vähiin. Se vaivannäkö.
Joko maksat enemmän tai näet enemmän vaivaa, jompi kumpi.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kanafile alle kympin kilo. 3€ 300g rasia.
Pakastekaapissa parsakaalia alle 3€/kg, samoin pavut, porkkanat etc.
Raejuustoa
Punaisia linssejä, kidneypapuja (usein tarjouksessa monta purkkia parilla eurolla)...
Kaurapuuroa
...hedelmiä, mitä nyt on halvimmillaan. Vitamiinit saa niistä n. kaikista.
Meal preppailen yleensä sunnuntaisin viikon safkat.
Näistä perustarpeista koostuu iso osa omasta ruokavaliosta, vaikka nettotulot on todella reippaat. Jäi päälle opiskeluaikoina + itselle tärkeintä on vähärasvainen ja runsasproteiininen ruokavalio.
Sokeri ja kasvirasva on halpaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä sinä tuon keksit? Kokoperheen leivät leivotaan itse, ei syödä sokerijugurtteja vaan maustetaan itse poimituilla marjoilla. Marjastus, kalastus ja metsästys ovat harrastuksia ja ulkoilua, joten niitten menoja ei huomioida ruokakuluissa.
Peruna on paljon ravitsevampaa ja monipuolisempaa kuin makaroni. Ja halvempaa ruoka-annosta kohti laskettuna ainakin silloin , kun sitä saa n. 50 snt/kg.
En keksinyt vaan olen katsonut näitä artikkeleja, joissa ylpeillään pienellä ruokabudjetilla. Näissä vaan säästetään sen terveellisyyden kustannuksella.
Ap
Pakastelätyt ihan hyviä ja melko ravitsevia suorastaan herkullisia etten sanoisi. Roiskeläpät jotain euro +, hernekeittoo 1,5 e ok hyvää. Aurajuustoo hyvää ja halpaa.
perunaa, porkkanaa,lanttua,kaalia, punajuurata,sipulia
munia,makkaraa,jauhelihaa, broilerinkoipia,kalapuikkoja
On tietysti!
Mä olen aina syönyt terveellisesti, ja halvalla.
Ei tässä ole yhtään minkäänlaista ongelmaa, jos on saanut terveellisen ruokavalion opin ja rahakasvatuksen kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai tässä tarkoitettiinkin tuollaista "halvalla". Ei mulle tullut edes mieleen, että halvalla syöminen olisi jotain 20e/vko koko perheelle.
Mistä sinä tuon keksit? Kokoperheen leivät leivotaan itse, ei syödä sokerijugurtteja vaan maustetaan itse poimituilla marjoilla. Marjastus, kalastus ja metsästys ovat harrastuksia ja ulkoilua, joten niitten menoja ei huomioida ruokakuluissa.
Peruna on paljon ravitsevampaa ja monipuolisempaa kuin makaroni. Ja halvempaa ruoka-annosta kohti laskettuna ainakin silloin , kun sitä saa n. 50 snt/kg.