Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia, joita ärsyttää seta ja pride?

Vierailija
26.02.2026 |

Olen pian 39v täyttävä lesbonainen. Tuntuu että olen aika yksin näiden ajatusteni kanssa, toisaalta exäni oli onneksi samanlainen. 

Eli minua ärsyttää kun seksuaalisesta suuntautumisesta tehdään "numero", ärsyttää kaikki pride-liputus, sateenkaarimessut, sateenkaarikahvilat ja sateenkaarikampaamot. Sillähän vain korostetaan kuinka ollaan erilaisia kuin muut, jos pitää käyttää em. palveluja. 

Minä en ole koskaan kokenut tarvetta korostaa sitä että kuulun seksuaalivähemmistöön, mielestäni olen ihan tavallinen ihminen eikä lesbous ole mikään iso asia elämässäni, vaan ihan tavallinen asia. Johtuuko kenties tästä, että en ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää tai kuullut pahaa sanaa lesbouteni takia, vaikka asun pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla. 

Luulen että ihmisiä ei niinkään ärsytä itse seksuaalivähemmistöön kuuluvat, vaan se että asiasta tehdään niin iso numero. Milloin kukakin on mediassa julistamassa kaapista tuloaan ja vaatimassa erityiskohtelua. 

En ikinä menisi esimerkiksi sateenkaarikahvilaan, sillä voin käydä ihan tavallisessa kahvilassa koska olen ihan tavallinen ihminen. Minua ei hävetä kertoa että olen lesbo, mutta se on alkanut hävettämään että jos minua kertomisen myötä aletaan pitää jonain seta-friikkinä. 

Minua myös korpeaa se, että sukupuolivähemmistöjen asiat niputetaan yleisesti samaan kategoriaan seksuaalivähemmistöjen kanssa. Kaksi täysin eri asiaa. Itse ymmärrän ja hyväksyn transsukupuolisuuden, mutta tämä uusi ilmiö eli muunsukupuoliset ja kolmannet sukupuolet ovat ihan huuhaata. En halua että minut automaattisesti yhdistetään sukupuolisekoiluun, jota Setakin ajaa. 

Nykyään ei omalla naamalla uskalla somessa ja deittiäpeissä kertoa että on kiinnostunut vain naisista jotka ovat naisia myös biologisesti, heti haukutaan transfoobikoksi jne. 

Onko muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä? Olisi mukava jutella. 

Kommentit (809)

Vierailija
761/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hieno kaasuvalotus! Mistä tämä transsujen vaatimus kumpuaa, ettei muut eivät saisi huomata ja huomioida transsuutta missään tilanteessa, ei pukkarissa eikä makkarissa?"

Onko joku oikeasti vaatinut sitä sinulta? Vai vastustatko puhtaasti teoreettista ongelmaa?

Vierailija
762/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hieno kaasuvalotus! Mistä tämä transsujen vaatimus kumpuaa, ettei muut eivät saisi huomata ja huomioida transsuutta missään tilanteessa, ei pukkarissa eikä makkarissa?"

Onko joku oikeasti vaatinut sitä sinulta? Vai vastustatko puhtaasti teoreettista ongelmaa?

Ihan kuule Suomen laki vaatii päästämään kenet tahansa naisen paperit hankkineen hepinheiluttajan naisten tiloihin. Helsingin uimahalleissa ja liikuntapaikoissa transnainen voi mennä siihen pukkariin ja pesutilaan, mihin viisari osoittaa. Oletko ikinä kuullut sukupuolen itsemäärittelystä vai elätkö tynnyrissä?

Tässä ketjussakin on toimitettu näyttö Sexpon ja transsujen lausumista vaatimuksista kohdata penishenkilöt täysinä naisina jopa seksuaalisesti. Eikö transnainen ole sinulle aito nainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tunnistettu yhteiskunnallinen ilmiö ja ongelma, joka ei katoa tai kumoudu sun "tuttavapiirin" kokemuksilla :DDD"

Siis se, että miehet ovat ylittäneet minun itsemääräämisoikeuteni. Kyllä, se on ihan yleisesti todettu ongelma. Tästä kärsii joka päivä moni nainen ja osa miehistä myös.

Vierailija
764/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinusta ole transfobista kieltäytyä transnaisista kategorisesti sen vuoksi, koska he eivät ole oikeita naisia? Loppuuko transnaisen naiseus mielestäsi pukkarissa, lesbon makkarissa ja naisten kilpaurheilussa?

Vierailija
765/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule Suomen laki vaatii päästämään kenet tahansa naisen paperit hankkineen hepinheiluttajan naisten tiloihin. Helsingin uimahalleissa ja liikuntapaikoissa transnainen voi mennä siihen pukkariin ja pesutilaan, mihin viisari osoittaa. Oletko ikinä kuullut sukupuolen itsemäärittelystä vai elätkö tynnyrissä?

Tässä ketjussakin on toimitettu näyttö Sexpon ja transsujen lausumista vaatimuksista kohdata penishenkilöt täysinä naisina jopa seksuaalisesti. Eikö transnainen ole sinulle aito nainen?

Ei mikään noista esimerkeistä kiellä sinua huomaamasta että joku on trans. Ja ihmisille saa edelleen antaa pakkeja riippumatta siitä pitääkö heitä miehinä tai naisina. 

Vierailija
766/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan tunnistettu yhteiskunnallinen ilmiö ja ongelma, joka ei katoa tai kumoudu sun "tuttavapiirin" kokemuksilla :DDD"

Siis se, että miehet ovat ylittäneet minun itsemääräämisoikeuteni. Kyllä, se on ihan yleisesti todettu ongelma. Tästä kärsii joka päivä moni nainen ja osa miehistä myös.

Transnaiset ovat miehiä, valtaosa heteroita ja vankilatilastojen perusteella turboahdettuja sellaisia. Tiettyjen maiden vankilatilastojen mukaan transnaisvangeilla on moninkertainen määrä seksirikostuomioita ja väkivaltatuomioita muihin miesvankeihin verrattuna. Edes transiutus ei poista mieheksi sosiaalistamista ja miestyypillistä egoa, ajattelumalleja ja rikostyyppejä.

Vierailija
767/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä ketjussakin on toimitettu näyttö Sexpon ja transsujen lausumista vaatimuksista kohdata penishenkilöt täysinä naisina jopa seksuaalisesti."

Kun sinulle tehdään selväksi että peniksestä saa kyllä kieltäytyä, alat pölpöttää ihan muista asioista. Siksi kukaan ei välitä tästä siitä "näytöstä".

Vierailija
768/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti tiedä, mitä se laki vaatii, mutta käytännössä se ei ole mahdollistanut kaikkien naiseksi identifioituvien miesten pääsyä naisten tiloihin. Oliko kesällä, kun Ylellä uutisoitiin, miten "nainen" ei päässyt naisten pukutiloihin. "Naisen" nimi oli jutussa, mutta kuvaa ei, liekö strategisista syistä. "Nainen" nimittäin näytti niin mieheltä kuin olla ja voi. Ilmeisesti oli joku paikallinen pervo. Kuva kiersi somessa. No, tämä siis kertoo vain siitä, että edelleen kaikki tietävät, että kyseessä on kielellinen ja älyllinen peli, ja kuitenkin kaikki lopulta tietävät päivän päätteeksi, mikä on mies ja mikä on nainen, vaikka suu sanoo muuta. Pakko sanoa, että en arvosta ollenkaan tällaista älyllistä epärehellisyyttä. En siinäkään tapauksessa, että sen harjoittajalle tulee siitä lämmin olo.

Vierailija
769/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transnaiset ovat miehiä, valtaosa heteroita ja vankilatilastojen perusteella turboahdettuja sellaisia. Tiettyjen maiden vankilatilastojen mukaan transnaisvangeilla on moninkertainen määrä seksirikostuomioita ja väkivaltatuomioita muihin miesvankeihin verrattuna. Edes transiutus ei poista mieheksi sosiaalistamista ja miestyypillistä egoa, ajattelumalleja ja rikostyyppejä.

Lasketaanko noissa tilastoissa seksirikoksiksi myös prostituutio? Käsittääkseni transnaiset ovat monissa maissa keskimääräistä enemmän edustettuna seksityössä koska heitä syrjitään ns. normaaleissa töissä.

-eri

Vierailija
770/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävätkö sun transsu"ystävät", mikä on lesbo, homo ja hetero? Osaavatko he olla tyrkyttämättä ladypenistä heteromiehille ja lesbonaisille?"

Kaksi transnaista, ovat naimisissa miesten kanssa. Toinen oli naimisissa jo ennen transiutta. Heillä ei mitään ongelmaa elää normisti. Eivät tyrkytä mitään kenellekkään. Kaikki nää perversiot, joista täällä puhutaan, on tullut minulle ilmi vain tällä palstalla.

Vierailija
771/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään noista

Sä puhut taas aidanseipäästä kun muut puhuvat aidasta. Sinusta ei siis ole epäsopivaa vongata, groomata ja painostaa ihmisiä suuntautumisen vastaiseen seksiin transsun kanssa ja viljellä eheytysretoriikkaa homoseksuaaleille, koska on mahdollista antaa pakit? Mietipä nyt ite, mikä tässä on se ongelma.

Vierailija
772/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko noissa tilastoissa seksirikoksiksi myös prostituutio? Käsittääkseni transnaiset ovat monis

Kyllä ne olivat ihan raiskauksia ja pedarointia.

Vierailija
773/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasketaanko noissa tilastoissa seksirikoksiksi myös prostituutio? Käsittääkseni transnaiset ovat monissa maissa keskimääräistä enemmän edustettuna seksityössä koska heitä syrjitään ns. normaaleissa töissä.

-eri"

Prostituutio ei ole seksirikos, seksirikoksia ovat ræíškæükšet, ahdistelut ja sellaiset. Mutta ei se transnaisten yliedustus prostituutiossa automaattisesti riipu syrjinnästä.

Vierailija
774/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...ennakkoluuloisin tai halveksuvin perustein, sellainen ajattelu on transfobista."

Mikä tuossa on sille epäselvää?

Vierailija
775/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti tie

"Helsingin kaupungin uimahallien linjauksen mukaan jokainen asiakas saa määrittää itse, kumpaan pukuhuoneeseen haluaa mennä.
Emme kysele siitä, onko sukupuoli esimerkiksi juridisesti vaihdettu. Jos asiakas ottaa puheeksi ja kysyy, me neuvomme, mutta emme ota aktiivisesti asiaa puheeksi, kertoo Helsingin kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Piritta Forsell.
Urheiluhallien uimahalleissa linjaus on sama. Toimialajohtaja Eija Holmalan mukaan jokainen pystyy itse valitsemaan itselleen oikean pukuhuoneen.
Emme me voi olettaa ihmisen sukupuolta. Asiakkaalla on totta kai oikeus valita. Jos prosessi on kesken ja mietityttää mihin menee, voi jutella henkilökunnan kanssa tai käyttää ryhmäpukuhuoneitamme, Holmala kertoo."
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9163716

Vierailija
776/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsingin kaupungin uimahallien linjauksen mukaan jokainen asiakas saa määrittää itse, kumpaan pukuhuoneeseen haluaa mennä.
Emme kysele siitä, onko sukupuoli esimerkiksi juridisesti vaihdettu. Jos asiakas ottaa puheeksi ja kysyy, me neuvomme, mutta emme ota aktiivisesti asiaa puheeksi, kertoo Helsingin kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Piritta Forsell.
Urheiluhallien uimahalleissa linjaus on sama. Toimialajohtaja Eija Holmalan mukaan jokainen pystyy itse valitsemaan itselleen oikean pukuhuoneen.
Emme me voi olettaa ihmisen sukupuolta. Asiakkaalla on totta kai oikeus valita. Jos prosessi on kesken ja mietityttää mihin menee, voi jutella henkilökunnan kanssa tai käyttää ryhmäpukuhuoneitamme, Holmala kertoo."
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9163716"

Joo, tiedän, mikä Helsingin kaupungin kanta on, mutta tosiaan tuo ei selvästi päde joka paikassa Suoemssa.

Vierailija
777/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksilöiden käsitykset transihmisistä seksi- tai suhdekumppaneina voivat olla transvihamielisiä tai transfobisia. Jos jokin ihmisryhmä suljetaan kategorisesti pois mahdollisista kumppaneista ennakkoluuloisin tai halveksuvin perustein, sellainen ajattelu on transfobista.""

"Transsut: on transfobiaa, ennakkoluuloista ja halveksuvaa kieltäytyä kategorisesti transsunaisista!"

"...ennakkoluuloisten tai halveksuvin perustein." Jokainen saa tietenkin torjua ihan kenet vaan. Vaikka oman puolison. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
778/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...ennakkoluuloisin tai halveksuvin perustein, sellainen ajattelu on transfobista."

Mikä tuossa on sille epäselvää?

Eikö ole halveksuvaa ja ennakkoluuloista, jos ei pidä transleidiä aitona naisena ja ladypenistä naisen sukupuolielimenä? Eikö silloin suorastaan kiistä olemassaolon?

Vierailija
779/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sä puhut taas aidanseipäästä kun muut puhuvat aidasta. Sinusta ei siis ole epäsopivaa vongata, groomata ja painostaa ihmisiä suuntautumisen vastaiseen seksiin transsun kanssa ja viljellä eheytysretoriikkaa homoseksuaaleille, koska on mahdollista antaa pakit? Mietipä nyt ite, mikä tässä on se ongelma."

Minä vain vastaan argumentteihin joita esitetään. Jos haluat väittää että ihmisiä painostetaan seksiin transhenkilöiden kanssa niin miksi sen sijaan puhut uimahalleista?

Vierailija
780/809 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...ennakkoluuloisten tai halveksuvin perustein." Jokainen saa tietenkin torjua ihan kenet vaan. Vaikka oman puolison. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?"

Ei siis ole ennakkoluuloista, halveksuvaa ja transfobista kieltäytyä kategorisesti transsuista? Ja nyt siis transsujen, vihervassujen ja transtoimijoiden kanta asiaan.