Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia, joita ärsyttää seta ja pride?

Vierailija
26.02.2026 |

Olen pian 39v täyttävä lesbonainen. Tuntuu että olen aika yksin näiden ajatusteni kanssa, toisaalta exäni oli onneksi samanlainen. 

Eli minua ärsyttää kun seksuaalisesta suuntautumisesta tehdään "numero", ärsyttää kaikki pride-liputus, sateenkaarimessut, sateenkaarikahvilat ja sateenkaarikampaamot. Sillähän vain korostetaan kuinka ollaan erilaisia kuin muut, jos pitää käyttää em. palveluja. 

Minä en ole koskaan kokenut tarvetta korostaa sitä että kuulun seksuaalivähemmistöön, mielestäni olen ihan tavallinen ihminen eikä lesbous ole mikään iso asia elämässäni, vaan ihan tavallinen asia. Johtuuko kenties tästä, että en ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää tai kuullut pahaa sanaa lesbouteni takia, vaikka asun pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla. 

Luulen että ihmisiä ei niinkään ärsytä itse seksuaalivähemmistöön kuuluvat, vaan se että asiasta tehdään niin iso numero. Milloin kukakin on mediassa julistamassa kaapista tuloaan ja vaatimassa erityiskohtelua. 

En ikinä menisi esimerkiksi sateenkaarikahvilaan, sillä voin käydä ihan tavallisessa kahvilassa koska olen ihan tavallinen ihminen. Minua ei hävetä kertoa että olen lesbo, mutta se on alkanut hävettämään että jos minua kertomisen myötä aletaan pitää jonain seta-friikkinä. 

Minua myös korpeaa se, että sukupuolivähemmistöjen asiat niputetaan yleisesti samaan kategoriaan seksuaalivähemmistöjen kanssa. Kaksi täysin eri asiaa. Itse ymmärrän ja hyväksyn transsukupuolisuuden, mutta tämä uusi ilmiö eli muunsukupuoliset ja kolmannet sukupuolet ovat ihan huuhaata. En halua että minut automaattisesti yhdistetään sukupuolisekoiluun, jota Setakin ajaa. 

Nykyään ei omalla naamalla uskalla somessa ja deittiäpeissä kertoa että on kiinnostunut vain naisista jotka ovat naisia myös biologisesti, heti haukutaan transfoobikoksi jne. 

Onko muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä? Olisi mukava jutella. 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinsessa on paljon muitakin kun homoja. Siellä on eri ihmisoikeusjärjestöjä, puolueita ja hoitoalan ihmisiä ja järjestöjä yms yms. Se on karnevaali tärkeällä asialla.

Vierailija
42/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin oksettaa se miten seksuaalivähemmistöt yhdistetään perversioihin ja yritetään tehdä siitä jotenkin normaalia.

Perversio tarkoittaa valtavirran seksuaalisuudesta poikkeavaa eli seksuaalivähemmistön edustajaa. Tämä on sen sanan virallinen määritelmä.

Perversio tarkoittaa sellaisen seksuaalisen suuntautumisen toteuttamista, joka loukkaa joko toisen osapuolen itsemääräämisoikeutta tai yhteisön yhteisiä sosiaalisia normeja. 

Olet väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisille lesboille tai homoille seta tuskin pystyy antamaan mitään, he eivät juuri erotu eivätkä edes haluakaan erottua valtaväestöstä, elävät vaan omaa elämäänsä. Sitten on kuitenkin ryhmiä esim. nämä trans-alkuiset, jotka usein todella selvästi erottuvat muista ja käsittääkseni Seta ja pride-jutut ovat heille tarpeen, sillä heitä kyllä usein näkyvästikin syrjitään, se on varma. Selvästikin heidän hyväksyminen on monille vaikeaa.

Seta on tehnyt valtavan työn, että tämän päivän homoilla ja lesbot voivat elää omaa elämäänsä. Silti vieläkin on tekemistä. 

Vierailija
44/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin aloituksen. Sain kuvan ihmisestä, jota ärsyttää aktivismi. En voi oikein tajuta sitä mikä siinä ärsyttää.

Se on helppoa jos yrität.

- John Lennon

Yritin, ja tulee mieleen vain jotkut oman mielen solmut ja tyytymättömyys. Nuohan on asioita, joita voit ihan itse käsitellä oman pääsi sisällä, sen sijaan että kiukuttelet niille jotka haluavat juhlia ja näkyä.

Oman pääsi sisällä olevat solmut ilmeisesti estävät sinua yrittämästä oikeasti. Eiköhän tämä kerro sinusta ihan riittävästi.

Vierailija
45/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prinsessa on paljon muitakin kun homoja. Siellä on eri ihmisoikeusjärjestöjä, puolueita ja hoitoalan ihmisiä ja järjestöjä yms yms. Se on karnevaali tärkeällä asialla.

Korjaus. Prinsessa = Pride:ssa

Vierailija
46/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä vielä minulle, mikä tämän kaiken idea on, ja mikä on se tärkeä asia, jolla he ovat. Ja mitä se "pride" oikeastaan tarkoittaa.

Vierailija
47/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kokemuksesi on ettei sinua ole syrjitty. Saat elää ilman ongelmia. Et voi ymmärtää miksi muut eivät saa. Itse asiassa et edes usko että joku muu voisi saada erilaista kohtelua kuin sinä.  Maailmass on kuitenkin myös niitä joita on kohdeltu eri tavalla kuin sinua. 

Joo mutta johtuuko syrjintä oikeasti homoudesta, vai siitä että "syrjitty" tekee homoudestaan ison numeron ja hakee sillä huomiota? Ihan oikeasti, Suomessa seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat todella hyvät. Mitä olen lukenut eri medioiden kommenttikenttiä niin siellä toistuu sama: itse vähemmistöön kuuluvat ihmiset eivät ärsytä vaan se että sateenkaarta ja prideä tuputetaan joka tuutista. 

On totta että minä saan olla rauhassa. Mutta jos alkaisin esimerkiksi vaatia paikkakunnallani pride-liputusta, saisin varmasti ihmiset ärsyyntymään. Heitä ei ärsyttäisi se että minä olen lesbo, vaan se että taas joku sateenkaarihörhö hakee huomiota. 

Suurin osa "syrjinnästä" on vain ihmisen pään sisällä. Kuvittelee että häntä syrjitään ja vihataan homoseksuaalisuuden takia. Monet myös tekevät kauhean numeron siitä jos kohtaavat hetero-oletuksia. Uudet tuttavuudet yleensä olettavat automaattisesti että olen hetero, siis kysyvät esimerkiksi missä mieheni on töissä, tai onko minulla miestä jne. Minusta tämä on normaalia, sillä itsekin yleensä oletan ihmisistä että he ovat heteroita ellei nyt jotenkin selkeästi näy että eivät ole. Olen ns. naisellinen nainen enkä "rekkalesbo", enkä kanna mukanani pride-lippua joten on luonnollista että minua luullaan heteroksi, se ei minua haittaa. 

Ap

Vierailija
48/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisille lesboille tai homoille seta tuskin pystyy antamaan mitään, he eivät juuri erotu eivätkä edes haluakaan erottua valtaväestöstä, elävät vaan omaa elämäänsä. Sitten on kuitenkin ryhmiä esim. nämä trans-alkuiset, jotka usein todella selvästi erottuvat muista ja käsittääkseni Seta ja pride-jutut ovat heille tarpeen, sillä heitä kyllä usein näkyvästikin syrjitään, se on varma. Selvästikin heidän hyväksyminen on monille vaikeaa.

Seta on tehnyt valtavan työn, että tämän päivän homoilla ja lesbot voivat elää omaa elämäänsä. Silti vieläkin on tekemistä. 

Mitä tekemistä? Ei yhtään mitään homouteen liittyvää. Sen sijaan seta tuputtaa transiutta alaikäisille ja muuta kakkaa. Homot ja lesbot saavat elää ihan normaalisti eikä yhtäkään oikeutta puutu mitä ei olisi muillakin. Siksihän seta juuri onkin radikalisoitunut koska kaikki on jo saavutettu ja koko järjestö on tarpeeton.

Vierailija
49/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän pride enää ole homojen ja lesbojen asialla. Helsinki pridessa ei ole enää bileitä homomiehille ja naistenbileisiin saa tulla kuka tahansa, joka sanoo olevansa nainen.

Vierailija
50/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kokemuksesi on ettei sinua ole syrjitty. Saat elää ilman ongelmia. Et voi ymmärtää miksi muut eivät saa. Itse asiassa et edes usko että joku muu voisi saada erilaista kohtelua kuin sinä.  Maailmass on kuitenkin myös niitä joita on kohdeltu eri tavalla kuin sinua. 

Joo mutta johtuuko syrjintä oikeasti homoudesta, vai siitä että "syrjitty" tekee homoudestaan ison numeron ja hakee sillä huomiota? Ihan oikeasti, Suomessa seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat todella hyvät. Mitä olen lukenut eri medioiden kommenttikenttiä niin siellä toistuu sama: itse vähemmistöön kuuluvat ihmiset eivät ärsytä vaan se että sateenkaarta ja prideä tuputetaan joka tuutista. 

On totta että minä saan olla rauhassa. Mutta jos alkaisin esimerkiksi vaatia paikkakunnallani pride-liputusta, saisin varmasti ihmiset ärsyyntymään. Heitä ei ärsyttäisi se että minä ol

Hyvänen aika. Homottelulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tekeekö joku itsestään numeron. Homottelusta kärsii usein luokan hiljaisin poikakin. Vaikkei homo olisikaan.

Vierailija
51/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä vielä minulle, mikä tämän kaiken idea on, ja mikä on se tärkeä asia, jolla he ovat. Ja mitä se "pride" oikeastaan tarkoittaa.

Priden idea on seksuaalisen tasa-arvon ja ihmisoikeuksien puolustaminen. Pride tarkoittaa ylpeyttä. Ihminen voi olla ylpeä itsestään, vaikka on kokenut syrjintää seksuaalisuutensa tai sukupuolensa vuoksi.

Vierailija
52/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joskus sukupuolivöhemmistöön kuuluvat sitten kuitenkin jostain syystä ajatteöevat eri tavalla..

Joku voi olla vaikka persuidiootti, ei se sitä katso.

Vierailija
53/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setan työ on niin pitkään kesken kuin vasemmistolaiset kokevat oikeudekseen hyökätä homofobisesti Sebastian Tynkkystä vastaan ja Sebastianilla on homomiehenä porttikielto Helsinki Prideen. Työsarkaa riittää siis omalla tontilla.

Vierailija
54/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin joskus sukupuolivöhemmistöön kuuluvat sitten kuitenkin jostain syystä ajatteöevat eri tavalla..

Joku voi olla vaikka persuidiootti, ei se sitä katso.

Taidat olla älyvähemmistöön kuuluva.

Vierailija
55/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Priden idea on seksuaalisen tasa-arvon ja ihmisoikeuksien puolustaminen. Pride tarkoittaa ylpeyttä. Ihminen voi olla ylpeä itsestään, vaikka on kokenut syrjintää seksuaalisuutensa tai sukupuolensa vuoksi.

Minun näkökulmastani taas pride on nykyään vasemmistoa ja vihreitä äänestävien ihmisten tapahtuma, jossa ei suvaita poliittisesti poikkeavia mielipiteitä. Se ei siis ole varsinaisesti homoseksuaalien tapahtuma, koska homoseksuaalisuushan ei ole maailmankatsomus. Pride sen sijaan on. Jos nyt vaikka otetaan Sebastian Tynkkynen esimerkiksi, niin hänhän ei varmaankaan ole Prideen kauhean tervetullut, vaikka onkin julkisesti homoseksuaali.

Vierailija
56/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setan työ on niin pitkään kesken kuin vasemmistolaiset kokevat oikeudekseen hyökätä homofobisesti Sebastian Tynkkystä vastaan ja Sebastianilla on homomiehenä porttikielto Helsinki Prideen. Työsarkaa riittää siis omalla tontilla.

En ole nähnyt yhdenkään vasemmistolaisen hyökänneen tynkkystä vastaan homofobisesti

Vierailija
57/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, jollekulle muullekin tuli samalla hetkellä Sebastian Tynkkynen mieleen.

Vierailija
58/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääkaupunkiseudun pridekulkue on sellainen mihin en lähtisi ylpeänä marssimaan. Täällä pienemmässä kaupungissa on sentään ihan asiallinen vastaava ... Seta  on mennyt liian pitkälle kaikessa t. lesbo

Vierailija
59/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt yhdenkään vasemmistolaisen hyökänneen tynkkystä vastaan homofobisesti

Olet varmaan sitten sulkenut silmäsi. Päivittäin tälläkin palstalla tapahtuu tuota, jonka lisäksi Alania haukutaan n e e k e r i k s i. Asialla ovat toverit.

Ihmisoikeudet ja tasa-arvo eivät kuulukaan kaikille. Ihan samalla tavoin kuin Kokoomus ei saa osallistua prideen.

Onhan siellä ollut Stubb kokoomuslaisuudesta huolimatta.

Vierailija
60/103 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pride on väkivaltainen liike.