Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia, joita ärsyttää seta ja pride?

Vierailija
26.02.2026 |

Olen pian 39v täyttävä lesbonainen. Tuntuu että olen aika yksin näiden ajatusteni kanssa, toisaalta exäni oli onneksi samanlainen. 

Eli minua ärsyttää kun seksuaalisesta suuntautumisesta tehdään "numero", ärsyttää kaikki pride-liputus, sateenkaarimessut, sateenkaarikahvilat ja sateenkaarikampaamot. Sillähän vain korostetaan kuinka ollaan erilaisia kuin muut, jos pitää käyttää em. palveluja. 

Minä en ole koskaan kokenut tarvetta korostaa sitä että kuulun seksuaalivähemmistöön, mielestäni olen ihan tavallinen ihminen eikä lesbous ole mikään iso asia elämässäni, vaan ihan tavallinen asia. Johtuuko kenties tästä, että en ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää tai kuullut pahaa sanaa lesbouteni takia, vaikka asun pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla. 

Luulen että ihmisiä ei niinkään ärsytä itse seksuaalivähemmistöön kuuluvat, vaan se että asiasta tehdään niin iso numero. Milloin kukakin on mediassa julistamassa kaapista tuloaan ja vaatimassa erityiskohtelua. 

En ikinä menisi esimerkiksi sateenkaarikahvilaan, sillä voin käydä ihan tavallisessa kahvilassa koska olen ihan tavallinen ihminen. Minua ei hävetä kertoa että olen lesbo, mutta se on alkanut hävettämään että jos minua kertomisen myötä aletaan pitää jonain seta-friikkinä. 

Minua myös korpeaa se, että sukupuolivähemmistöjen asiat niputetaan yleisesti samaan kategoriaan seksuaalivähemmistöjen kanssa. Kaksi täysin eri asiaa. Itse ymmärrän ja hyväksyn transsukupuolisuuden, mutta tämä uusi ilmiö eli muunsukupuoliset ja kolmannet sukupuolet ovat ihan huuhaata. En halua että minut automaattisesti yhdistetään sukupuolisekoiluun, jota Setakin ajaa. 

Nykyään ei omalla naamalla uskalla somessa ja deittiäpeissä kertoa että on kiinnostunut vain naisista jotka ovat naisia myös biologisesti, heti haukutaan transfoobikoksi jne. 

Onko muita seksuaalivähemmistöön kuuluvia jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä? Olisi mukava jutella. 

Kommentit (681)

Vierailija
261/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen. En pidä siitä että nykyään on tapana niputtaa yhteen vähemmistöjä joilla ei ole mitään yhteistä eikä yhteisiä etuja ajettavana. En ole queer enkä sateenkaari vaan lesbo. 

Ei ole mitään yhteisiä etuja ajettavana. 
Mitä puppua. 
Käsittääkseni tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolustaminen ja syrjinnän vastustaminen on priden tärkeimpiä pointteja. Lisäksi transihmiset kohtaavat käytännössä samat kierrätetyt syrjintäargumentit mitä homot ja lesbot kohtasivat vuosikymmen - pari vuosikymmentä sitten. 
Pieni vähemmistö ei saa etujaan ajettua. Kannattaa etsiä sellaisia ryhmiä, joilla on samantyyppisiä intressejä, esimerkiksi juuri ihmisarvon puolustaminen. 
Ja olen muuten ihan valkoinen heteromies. 

Hölönhölön. Transsuilulla ja homoseksuaalisuudella ei ole mitään loogista yhteistä tekijää. Homoseksuaalit haluavat vain olla tasavertaisia lain edessä ilman syrjintää ja sulautua muuhun yhteiskuntaan. Transsut sen sijaan vaativat biologisten tosiasioiden, aistihavaintojen, naisten ja homoseksuaalien määritelmien, oikeuksien ja turvallisuuden kieltämistä. Homot eivät ole transiuttamassa ja eheyttämässä väärän sukupuolen leluilla leikkiviä lapsia, nuoria homoseksuaaleja ja autismikirjon tyttöjä. Homot eivät ole tunkemassa väärän sukupuolen tiloihin, ryhmiin, kiintiöihin, palveluihin ja urheilusarjoihin. Homoseksuaalit eivät vaadi biologisten tosiasioiden ja aistihavaintojen kieltämistä.

Vierailija
262/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hölönhölön. Transsuilulla ja homoseksuaalisuudella ei ole mitään loogista yhteistä tekijää. Homoseksuaalit haluavat vain olla tasavertaisia lain edessä ilman syrjintää ja sulautua muuhun yhteiskuntaan. Transsut sen sijaan vaativat biologisten tosiasioiden, aistihavaintojen, naisten ja homoseksuaalien määritelmien, oikeuksien ja turvallisuuden kieltämistä. Homot eivät ole transiuttamassa ja eheyttämässä väärän sukupuolen leluilla leikkiviä lapsia, nuoria homoseksuaaleja ja autismikirjon tyttöjä. Homot eivät ole tunkemassa väärän sukupuolen tiloihin, ryhmiin, kiintiöihin, palveluihin ja urheilusarjoihin. Homoseksuaalit eivät vaadi biologisten tosiasioiden ja aistihavaintojen kieltämistä."

Siellä taas kunnon kiukkufriikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöhäisherännäinen, naisista pitävä aseksuaali eli kuulun kahdella tavalla vähemmistöön. Mielestäni Seta ja muut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etuja ajavat liikkeet maailmalla ovat tehneet paljon hyvää kyseisten vähemmistöjen eteen. Onhan asiat meille paremmin kuin vaikka viisikymmentä vuotta sitten. Yksi asia, jolla halutaan ajaa LGBTQIA+-ihmisten asioita on Pride-kuukausi ja siihen liittyvä Pride-kulkue. Se on myös tapa olla vapaasti ylpeä itsestä, jos muualla ei sitä uskalla tehdä. En itse kulkueeseen osallistu, mutta ei minua lainkaan häiritse se, että monet muut sinne osallistuvat. Sehän on hauska ja tärkeä päivä heille. 

Yksi asia minua kuitenkin ärsyttää ja se on se, että kaikki organisaatiot sateenkaariliputtavat kesäkuussa. Ei se lipun nostaminen mitään muuta. Koen sen enemmänkin pinkkipesuna. Ehkä asiat ovat silloin tasavertaisesti, kun lippuja ei enää tarvita: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä on tullut osa normia, eikä kukaan kiinnitä ylimääräistä huomiota asiaan.

Seksuaalisuuteni ei ole osa identiteettiäni, joten siksi seksuaalisuus ei ole jokin asia, jota tarvitsisi tuoda esille julkisesti tai jotenkin sitä harrastaa. Koen itseni tavalliseksi, vaikka olen naisena naimisissa naisen kanssa. Minulle se on maailman normaalein asia. Kuitenkin asiaan liittyy ongelmia. En puhu vapaasti puolisostani, koska jos puhuisin, niin tulisi esille, että olen homosuhteessa ja tulisin jotenkin kaapista. Siitä huolimatta, että tiedän, että ihmiset suhtautuisivat normaalisti asiaan, niin tuntuu vaikealta olla vapaasti "lesbo" muille (En kylläkään identifioidu lesboksi, mutta siksi muut minut määrittelevät, jos olen naisen kanssa). Tosin kadulla kävelen usein käsi kädessä puolisoni kanssa, eikä minua mitenkään hävetä tai nolota. Se ei tunnu miltään tuntemattomien edessä. Olemme kuitenkin joskus saaneet katseita ja muutaman kerran joku outo on myös jotain kommentoinut (HELSINGISSÄ!). Eli ei kaikille ole ok, että olemme yhdessä. En kuitenkaan välitä siitä. 

Koska seksuaalisuus ei ole osa identiteettiäni, enkä koe arjessa suuria ongelmia suuntautumiseeni liittyen, en tarvitse siinä mielessä nyt Setaa ja Prideä, enkä myöskään samaistu niihin ihmisiin, jotka osallistuvat kyseiseen toimintaan. On kuitenkin paljon ihmisiä, joille heidän toimintansa on tärkeää ja mielestäni on myös tärkeää, että joku aina ajaa vähemmistöjen etuja. En koe, että Seta jotenkin tekisi vääränlaista työtä.

Vierailija
264/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt yhdenkään vasemmistolaisen hyökänneen tynkkystä vastaan homofobisesti

Onko vauvalla yhtäkään persu-ketjua, jossa vasemmisto ei käyttäisi Tynkkysen ja Vigeliuksen homoutta lyömäaseena ja pilkan aiheena.

Suomi on umpihomofobinen maa molemmilta laidoilta ja niiden väliltä

Vasemmiston on turha esittää mitään enkeleitä ja moraalista paremmistoa. Persuilla ei ole mitään homovastaisia poliittisia tavoitteita. Persut ovat niin homofobinen ja misogyninen puoluea, että heillä on useita naisia ja homoseksuaaleja ministereinä, kansanedustajana ja jopa puoluejohtajana!

Vierailija
265/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myöhäisherännäinen, naisista pitävä aseksuaali eli kuulun kahdella tavalla vähemmistöön. Mielestäni Seta ja muut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etuja ajavat liikkeet maailmalla ovat tehneet paljon hyvää kyseisten vähemmistöjen eteen. Onhan asiat meille paremmin kuin vaikka viisikymmentä vuotta sitten. Yksi asia, jolla halutaan ajaa LGBTQIA+-ihmisten asioita on Pride-kuukausi ja siihen liittyvä Pride-kulkue. Se on myös tapa olla vapaasti ylpeä itsestä, jos muualla ei sitä uskalla tehdä. En itse kulkueeseen osallistu, mutta ei minua lainkaan häiritse se, että monet muut sinne osallistuvat. Sehän on hauska ja tärkeä päivä heille. 

Yksi asia minua kuitenkin ärsyttää ja se on se, että kaikki organisaatiot sateenkaariliputtavat kesäkuussa. Ei se lipun nostaminen mitään muuta. Koen sen enemmänkin pinkkipesuna. Ehkä asiat ovat silloin tasavertaisesti, kun lippuja ei enää tarvita: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöi

Voiskohan nää aseksuaalit jo pitää turpansa kiinni. Selvästikään teitä ei kiinnosta seksuaalisuus joten miksi kommentoitte

Vierailija
266/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmiston on turha esittää mitään enkeleitä ja moraalista paremmistoa. Persuilla ei ole mitään homovastaisia poliittisia tavoitteita. Persut ovat niin homofobinen ja misogyninen puoluea, että heillä on useita naisia ja homoseksuaaleja ministereinä, kansanedustajana ja jopa puoluejohtajana!

:D Huvittavaa miten persut kirjaimellisesti elää edelleen jossain ysärillä missä joku yks tai kaks kiintiöhomoa puoleessa muka todistaa ettei homofobiaa ole

Vierailija
267/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

264/269

Luitko tarkasti?

Kirjoitin, että kaikkinainen perseasioiden tuputtaminen on äärimmisen vastenmielistä.

Oli kyseessä sitten homot tai heterot.

Näin koen.

Perse ei itselleni ole sama asia kuin ihmisyys.

Ajattelen jokaista ihmistä ihmisyyden kautta.

Vierailija
268/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

264/269

Luitko tarkasti?

Kirjoitin, että kaikkinainen perseasioiden tuputtaminen on äärimmisen vastenmielistä.

Oli kyseessä sitten homot tai heterot.

Näin koen.

Perse ei itselleni ole sama asia kuin ihmisyys.

Ajattelen jokaista ihmistä ihmisyyden kautta.

Vielä kun saisit ne perseasiat hetkeks omasta mielestäs pois. Se tuntuu mahdottomalta tehtävältä, että kirjoittaisit jostain muusta

Vierailija
269/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiskohan nää aseksuaalit jo pitää turpansa kiinni. Selvästikään teitä ei kiinnosta seksuaalisuus joten miksi kommentoitte"

Aseksuaalisuus on seksuaalisuus samalla tavalla kuin hetero- tai homoseksuaalisuus. Täällä kysyttiin seksuaalivähemmistöön kuuluvien mielipidettä ja koska kuulun seksuaalivähemmistöön (jopa kahdella tavalla), niin sittenhän minun mielipiteestäni ollaan kiinnostuneita. 

Vierailija
270/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen. En pidä siitä että nykyään on tapana niputtaa yhteen vähemmistöjä joilla ei ole mitään yhteistä eikä yhteisiä etuja ajettavana. En ole queer enkä sateenkaari vaan lesbo. 

Ei ole mitään yhteisiä etuja ajettavana. 
Mitä puppua. 
Käsittääkseni tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolustaminen ja syrjinnän vastustaminen on priden tärkeimpiä pointteja. Lisäksi transihmiset kohtaavat käytännössä samat kierrätetyt syrjintäargumentit mitä homot ja lesbot kohtasivat vuosikymmen - pari vuosikymmentä sitten. 
Pieni vähemmistö ei saa etujaan ajettua. Kannattaa etsiä sellaisia ryhmiä, joilla on samantyyppisiä intressejä, esimerkiksi juuri ihmisarvon puolustaminen. 
Ja olen muuten ihan valkoinen heteromies. 

Pride on alunperin seksuaalivähemmistöjen tasavertaisuutta edistävä liike, eikä mikään puoluepoliittisesti latautunut yleisihmisoikeushärdelli vassujen ja transsuaktivistien tavoitteiden ajamiseen.

Vierailija
271/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuuteni poikkeaa tavallisesta heteronormista, mutta en todellakaan halua lokeroida itseäni mihinkään homo, hetero, bi, trans, queer, aseksuaali yms jne kaikenlaisia sanahirviöitä mitä nyt on mikälie lokeroon.

Mua ärsyttää se, että seksuaalivähemmistöt kokee suunnatonta tarvetta nimetä jokaiselle yksilölle joku termi ja lokero mihin hän kuuluu. Sitten julistetaan ylpeänä kuinka "minä olen aseksuaaliLGTQBqueerayanapacanarialibtuseksuaali".

Minä kun olen sitä mieltä että minun seksuaalisuus, se ei muille kuulu.

M43

Vierailija
272/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hölönhölön. Transsuilulla ja homoseksuaalisuudella ei ole mitään loogista yhteistä tekijää. Homoseksuaalit haluavat vain olla tasavertaisia lain edessä ilman syrjintää ja sulautua muuhun yhteiskuntaan. Transsut sen sijaan vaativat biologisten tosiasioiden, aistihavaintojen, naisten ja homoseksuaalien määritelmien, oikeuksien ja turvallisuuden kieltämistä. Homot eivät ole transiuttamassa ja eheyttämässä väärän sukupuolen leluilla leikkiviä lapsia, nuoria homoseksuaaleja ja autismikirjon tyttöjä. Homot eivät ole tunkemassa väärän sukupuolen tiloihin, ryhmiin, kiintiöihin, palveluihin ja urheilusarjoihin. Homoseksuaalit eivät vaadi biologisten tosiasioiden ja aistihavaintojen kieltämistä."

Oliko sulla jotain kumoavia vasta-argumentteja ad hominem -hyökkäyksen lisäksi?

Vierailija
273/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kokemuksesi on ettei sinua ole syrjitty. Saat elää ilman ongelmia. Et voi ymmärtää miksi muut eivät saa. Itse asiassa et edes usko että joku muu voisi saada erilaista kohtelua kuin sinä.  Maailmass on kuitenkin myös niitä joita on kohdeltu eri tavalla kuin sinua. 

Ai sä päätit, että koska hän on eri mieltä, se johtuu siitä että häntä ei ole syrjitty? Kuka sä luulet olevas, että sä voit tolla tavalla lukea toiselle ihmiselle menneisyyttä? Sinä et tunne häntä kommentin perusteella. Tolla tavalla operoiva ihminen näkee kaiken ideologian kautta, joka on muuttunut uskonnon kaltaiseksi selitysmalliksi. Mitä seuraavaksi? Meinaatko kertoa, kuinka "porvari" ap on?

Vierailija
274/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalisuuteni poikkeaa tavallisesta heteronormista, mutta en todellakaan halua lokeroida itseäni mihinkään homo, hetero, bi, trans, queer, aseksuaali yms jne kaikenlaisia sanahirviöitä mitä nyt on mikälie lokeroon.

Mua ärsyttää se, että seksuaalivähemmistöt kokee suunnatonta tarvetta nimetä jokaiselle yksilölle joku termi ja lokero mihin hän kuuluu. Sitten julistetaan ylpeänä kuinka "minä olen aseksuaaliLGTQBqueerayanapacanarialibtuseksuaali".

Minä kun olen sitä mieltä että minun seksuaalisuus, se ei muille kuulu.

M43

Mä olen myös sitä mieltä, että aivan turhaan pitää valita jokin boksi, mihin kuulua, mutta se voi auttaa joitakin ymmärtämään itseään. Lisäksi käsitteiden olemassaolo mahdollistaa niistä keskustelun ja myös näiden vähemmistöjen asioiden edistämisen. Ainoa, joka tietää mun aseksuaalisuudesta on mun puoliso, eikä mulla ole mitään tarvetta siitä keskustella muiden kanssa. En ole myöskään ikinä kenenkään muiden kuin puolisoni kanssa keskustellut mun romanttisesta suuntautumisesta, mutta tiedän, että ihmiset olettavat minun olevan lesbo, koska olen naisen kanssa. En kuitenkaan samaistu lainkaan kyseiseen käsitteeseen. 

Uskon kuitenkin, että seksuaalisuus ja muu suuntautuminen on oikeasti paljon fluidimpaa kuin ihmiset ajattelevat. Eivät ihmiset ole vain hetero-, homo- tai biseksuaaleja. Samaan aikaan voi olla montaa asiaa ja se on olla myös tilanne- tai kulttuurisidonnaista. Siksikin koen, että hieman turha määritellä ketään. 

Kaikki voivat olla kuitenkin sitä, mitä haluavat.

Vierailija
275/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että sinua ap ei ole syrjitty, mutta minua jo ala-asteella kiusattiin kun juoruttiin että olen lesbo. Oma kokemukseni on, että muut naiset näkevät lesbot naisia väijyvinä friikkeinä, jotka ovat rakastuneita jokaiseen naispuoliseen kaveriinsa. Kokemus miehistä taas on, että kun mies joka ei edes ole kiinnostunut minusta kuulee että olen lesbo, he usein yrittävät alkaa iskemään minua. Luulen, että tuollainen käännytysfetissi on aika yleistä miehillä, että saatat olla vähän naiivi ap. 

Siten olen kyllä samaa mieltä, että en tunne olevani osa tätä sateenkaariyhteisöä. Siihen on liitetty nämä kaikki demiseksuaalit, muunsukupuoliset, drag queenit, jopa BDSM. Hirveästi myös on varsinkin naisia, jotka ovat "queereja" vaikka viettävät koko elämänsä täysin perinteisessä heterosuhteessa. Tunnen kuuluvani vain lesboyhteisöön.

Vierailija
276/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt yhdenkään vasemmistolaisen hyökänneen tynkkystä vastaan homofobisesti

Onko vauvalla yhtäkään persu-ketjua, jossa vasemmisto ei käyttäisi Tynkkysen ja Vigeliuksen homoutta lyömäaseena ja pilkan aiheena.

Kauheita sortajia, ettäs kehtaavatkin!

Vierailija
277/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pride on alunperin seksuaalivähemmistöjen tasavertaisuutta edistävä liike, eikä mikään puoluepoliittisesti latautunut yleisihmisoikeushärdelli vassujen ja transsuaktivistien tavoitteiden ajamiseen."

Niin, mitenhän siinä onkin käynyt niin että seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoa kannatetaan lähinnä vasemmistopuolueissa. Voisko sillä olla mitään tekemistä oikeiston jatkuvan homofobisen viestinnän kanssa?

Vierailija
278/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia minua kuitenkin ärsyttää ja se on se, että kaikki organisaatiot sateenkaariliputtavat kesäkuussa. Ei se lipun nostaminen mitään muuta. Koen sen enemmänkin pinkkipesuna. Ehkä asiat ovat silloin tasavertaisesti, kun lippuja ei enää tarvita: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöi

Priden suurin ongelma on sen paisuminen puoluesidonnaiseksi transaktivismin välineeksi ja sateenkaaren laajentaminen sisällyttämään heterotranssut, heteromuusut, heteroqueerit, heteroaseksuaalit, heterokinkyt ja heteropolyamoriset. Käytännössä sateenkaariväen enemmistön muodostavat sinitukkaiset lävistetyt heterot, joilla on tai ei ole vinkeitä mieltymyksiä. Sateenkaarilipun progressiiviseen versioon sisällytetty jopa vammaiset ja prostituoidut. On menty todella kauas homoseksuaalien ja biseksuaalien oikeuksien edistämisestä.

Ongelma on myös se, että transsujen vaatimukset ovat jyrkässä ristiriidassa naisten ja homoseksuaalien oikeuksien kanssa. Transsunaiset esimerkiksi vaativat tulla kohdatuiksi peniksineen täysinä naisina niin lesbojen ja heteromiesten seksielämässä kuin naisten intiimitiloissa, vessoissa, pukkareissa, pesutiloissa ja saunoissa. Penis on määritelty naisen sukupuolielimeksi, josta lesbon on innostuttava, tai saa seksuaalisen rasistin, transfoobikon ja genitaalifetisistin maineen.

Vierailija
279/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla jotain kumoavia vasta-argumentteja ad hominem -hyökkäyksen lisäksi?

Älä kiukuttele ja ole friikki, jos et haluat että sua kutsutaan kiukkufriikiks

Ei ollut mikään ad hominem, vaan pelkkä havainto

Vierailija
280/681 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan täysin aloittajan mielipiteen. Olen omalta osaltani 37 v ja lesbo. Olen miettinyt täsmälleen samaa asiaa mitä sinäkin olet pohtinut.