Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (200)
17 v asunut yksin eikä ole tullut mieleenkään että haluaisin/tarvitsisin pesukonetta. Tiskaan sitä mukaa kun tiskiä tulee niin ikinä ei ole päässyt kertymään tiskikasoja.
modella häätö päällä kovat on vaatimukset seuraavalle vuokran antaja uhrille
En halua tulla toimeen ilman, kokemusta aiheesta on ihan riittävästi. Ostaisin vaikka sellaisen mikroa hieman suuremman pöydälle laitettava tiskikoneen, jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
En tulisi. Enkä ajattelekaan asuvani niin pienissä koloissa, ettei astianpesukoneelle olisi paikkaa.
Minulla on tilaa ja astianpesukone, jota en käytä. Muutaman lautasen jms. takia minulle aivan turha. Laumaa ruokavieraitakaan en viitsi emännöidä. Joten tulen mainiosti toimeen ilman tiskaria.
Vastaan vaikka perheellinen olenkin. Mä tulisin toimeen ilman konetta nytkin. Tiskaan käsin lähes päivittäin.
Ja teen ruuat kuudelle, leivän/sämpylät leivon joka toinen päivä, jos se nyt pitää mainita. En mä kulhoja laittais koneeseen muutenkaan, kuten en kattiloita ja uunivuokia.
Käsin tiskaaminen on ihanan rentouttavaa. Sinne kuumaan veteen saa työntää kätensä. Käsien iho on aivan älyttömän pehmoinen. Arkinen spahetkeni. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
Kätevää käyttää moninkertainen määrä vettä?
Uusavuton voi laittaa vatiin pesu- ja huuhteluvedet.
Tiskikone käyttää reilut 10 litraa vettä per pesukerta. Tuolla vesimäärällä et saa tiskattua käsin puoliakaan siitä koneeseen mahtuvasta astiamäärästä.
"Tiskaan heti ruokailun päätteeksi" on kaikkein epäekologisin tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse tiskikonetta. Käytän samaa kahvikuppia ja lasia koko päivän. Huuhtaisen ne hanan alla pikaisesti joka käyttökerran jälkeen. Leipälautanen ei tarvitse huuhtelua ja voiveitsen pyyhin talouspaperilla. Kotona kokkailen hyvin harvoin kun on edullinen kouluruokailu, ja iltaisin syön korkeintaan salaattia, voikkareita tai jotain mikrossa helposti lämmitettävää. Eipä tule tiskiä.
Yyyh, toivon etten koskaan eksy luoksesi kylään. Ei kuulosta kauhean hygieeniseltä sun tavat.
Minä en tarjoa koskaan kenellekään mitään, kun kylään eksyvät. En tarjoaisi sinullekaan. Ihan sama, mikä on hygieniantaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
Täh, mulla likaantuu vaikka kuinka paljon astioita. Syön kolme kertaa päivässä ja otan aina uuden lautasen, lasin, ottimet sekä kokkauksesta tulee myös tiskattavaa.
Kolme kertaa päivässä?? Edes lomautettuna en syö noin montaa kertaa, vaikka olisin koko päivän kotona.
Minä olen eläkkeellä ja syön viisi kertaa päivässä.
Minäkin olen eläkkeellä, syön aamupalan, päiväkahvin, päivällisen, ja iltakahvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone käyttää reilut 10 litraa vettä per pesukerta. Tuolla vesimäärällä et saa tiskattua käsin puoliakaan siitä koneeseen mahtuvasta astiamäärästä.
Kupin, lautasen ja aterimien pesuun ei mene paljon vettä eikä aikaa. Pari kertaa viikossa kattila pesuun. Pesukone olisi turha, en ole halunnut. Astiani ovat puhtaat käsin pestyinä.
Joo, ilman muuta.
Mökillä tulee pestyä käsitiskit vaikka meitä on siellä kolme. Ihanan rauhallinen hetki illalla, pistän musiikit korville ja hanskat käteen ja pesen oikein kuumassa. Lopputiskivesi on harmaata ja laimeaa ja taskunläämmitntä, mutta sittenkon kin enää padt ja kattilat. Kuumin ja puhtain vesi aina laseille ja aterimille koska ne koskee suuta.
Rasittavinta on hakea vedet kaivosta.
Enpä ole ikinä edes harkinnut moista turhaketta, ja joka päivä kuitenkin valmistan ruokaa ja puhdistan myös lemmikkien astiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupin, lautasen ja aterimien pesuun ei mene paljon vettä eikä aikaa. Pari kertaa viikossa kattila pesuun. Pesukone olisi turha, en ole halunnut. Astiani ovat puhtaat käsin pestyinä.
Just tuo tyyli, jossa pestään yksi kippo kerrallaan, kuluttaa suhteessa kaikkein eniten vettä.
Samalla logiikalla voisi väittää, että pyykin peseminen käsin ei kuluta juurikaan vettä, koska yhden sukan voi pestä niin vähässä vedessä.
Käsin tiskaaminen kuluttaa huomattavasti enemmän vettä kuin tiskikone, eikä se ole mikään "musta tuntuu"- tai mielipidekysymys vaan tutkittu fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tulen toimeen. Kone mahtuisi, mutten tarvitse.
Sairaan pihi tantta olet.
Itse olet sairaan kädetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään ilman. Tiskaaminen on ihan mukavaa.
Selvä. Muistan tuon seuraavan kerran kun täällä valitetaan siitä ettei mies tee kotitöitä.
Voi apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, mulla likaantuu vaikka kuinka paljon astioita. Syön kolme kertaa päivässä ja otan aina uuden lautasen, lasin, ottimet sekä kokkauksesta tulee myös tiskattavaa.
Kolme kertaa päivässä?? Edes lomautettuna en syö noin montaa kertaa, vaikka olisin koko päivän kotona.
Minä olen eläkkeellä ja syön viisi kertaa päivässä.
Minäkin olen eläkkeellä, syön aamupalan, päiväkahvin, päivällisen, ja iltakahvin.
Minulla aamupala, pullakahvit päivällä, välipala, päivällinen, iltapala ja hieman ennen nukkumaan menoa yöpala puoliltaöin.
Minulla ei ole koskaan ollut astianpesukonetta. Yhdessä asunnossa oli valmiina mutta poistatin sen kokeilematta kertaakaan, tiskaan mielelläni käsin. Ei se ole ongelma silloinkaan jos on ollut isompi porukka kerralla kylässä ja tiskiä sitten sen mukaan.
N54
Olen yksin asuva ja astianpesukone on(kuuluu asunnon varusteluun) mutta käytännössä sitä ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Kun porukkaa kylässä ja kunnon syömingit. Muuten ei käyttöä.
Tulen. Tiskaaminen on lempikotityöni. Kuivaan myös astiat saman tien kaappiin, enkä säilö niitä kuivauskaappiin. Tiskaan monta kertaa päivässä, aina ruoanlaittovehkeet ennen syömistä ja sitten tietenkin lautasen/lasin/aterimet ruokailun jälkeen. Kiillotan tiskialtaan ja sitten voin rentoutua, kun tiedän, että keittiö kiiltää.
Kyllä. Olen 58 ja ehtinyt tähän ikään asua sekä yksin että kaksin, eikä koskaan ole ollut astianpesukonetta.
Käytän aika harvoin, koska astioita tulee kerralla vähän. Toisaalta joskus huvikseni pyöräytän niin on ainakin putipuhdasta.