Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (152)
Ottaisin mielelläni koneen, mutta keittokomerooni ei mahdu. Teen paljon ruokaa alusta asti ja leivon myös useamman kerran viikossa. Toki pärjään tiskin kanssa, mutta yllättävän paljon siihen kuluu aikaa, varsinkin jos ruokailijoita ja ruokalajeja on useita.
Mielelläni tiskaamisen ajan muuhun käyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on sumeita tuttujen lasimukit kun ilman tiskikonetta niitä pesevät ja ovat täynnä rasvaisia sormenjälkiä.
Itse asiassa käsin tiskaamisella saa puhtaampaa 🤷 T. konetta silti käyttävä
Työmäärä on moninkertainen astianpesukoneeseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keväästä talven tuloon sähköttömässä ja vesijohdottomassa mökissä jossa järvivedellä tiskailen kaikki ja kaikkien astiat olipa meitä yksi tai useampi. Kaupunkikämpässä on astianpesukone, mutta jos tiskiä on vähän, pesen ne käsin.
Kylmällä järvivedellä - YÖK - rasvaisia paskaisia astioita 🤮
Et näemmä ole koskaan ollut sähköttömällä mökillä. Se vesi lämmitetään kaasu-tai puuliedellä ennen kuin tiskataan. -eri
Unohdin saunan padan tai kiukaassa oleva vesisäiliön.
Varmaan pärjäisin, mutta en silti muuttaisi asuntoon, jossa ei ole astianpesukonetta tai sille paikkaa, johon sellaisen voisi asentaa. Vihaan tiskaamista ja kieltäydyn asumasta alkeellisissa oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keväästä talven tuloon sähköttömässä ja vesijohdottomassa mökissä jossa järvivedellä tiskailen kaikki ja kaikkien astiat olipa meitä yksi tai useampi. Kaupunkikämpässä on astianpesukone, mutta jos tiskiä on vähän, pesen ne käsin.
Haluaisitko kuulla muuripadasta? Kuumalla vedellä tiskailen.
Tulen todellakin hyvin toimeen ilman astianpesukonetta, olisi ihan turhake mulle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
Ruoan laittamisestahan ne suurimmat tiskit tulevat. Kone on kätevä, huuhtaisen lautasen ja panen odottamaan tiskikoneeseen, käynnistän ehkä kerran viikossa tai hieman harvemmin.
En ymmärrä miten jotkut vetää herneen nenään siitä että toiset tykkävät tiskata käsin.
Tulisin toimeen oikein hyvin, mutta kun tiskikone asunnossa on, sitä käytän. Olen kyllä huomannut, että otan aina uuden lasin, lautasen, veitsen jne. eli tiskiä kertyy ihan turhaan kun on niin helppoa lykätä kerrankin käytetty koneeseen. Hölmöläisen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 ja en ole koskaan käyttänyt tiskikonetta.
Olen 66 ja en ole ikinä käyttänyt tiskikonetta, enkä huolisi vaikka ilmatteeksi saisin.
Todellakin tulen! En ole ikinä edes harkinnut astianpesukoneen hankkimista. Tavallisessa arjessa yhden ihmisen likaiset astiat tiskaa niin nopeasti heti käytön jälkeen, ettei koneessa itselleni olisi mitään hyötyä. Konetta pitäisi putsata yms joten varmaan siitä saattaisi tulla lisähommaa käsin tiskaamiseen verrattuna. Ällöttää myös ajatus siitä, miten kauan likaiset astiat muhisi odottamassa, että kone olisi edes puolillaan ja sen kehtaisi laittaa pesemään.
Mulla on tiskikone, mutta todella harvoin sitä käytän. Yksin asuessa koneen täyttyminen kestää turhan kauan. Helpompaa ja nopeampaa tiskata syönnin jälkeen. Illanistujaisten jälkeenkin iso osa esim laseista pitää tiskaa käsin.
Olen laiska. Kesämökillä ei ole tiskikonetta joten käytän kertakäyttöastioita. Kattilan ja paistinpannun tiskaan pitkin hampain käsin.
58-vuotisen elämäni aikana en ole koskaan asunut asunnossa, jossa on astianpesukone. Ei sitä osaa kaivata ollenkaan.
Tiskikoneet ihan tutkitusti puhdistavat astiat paremmin
Key Reasons Dishwashers Are More Effective:
Superior Sanitation: The high heat and extended washing cycles kill bacteria that survive hand washing.
No Contaminated Sponges: Dishwashers eliminate the risk of spreading bacteria from a dirty sponge or dish towel.
Stronger Detergents: Dishwasher detergents are generally more effective at cleaning and removing tough, stuck-on food without needing to scrub.
Water Efficiency: Modern dishwashers typically use much less water than running the tap to wash the same amount of dishes.
Niin, eihän pihit kovapäiset akat tutkimuksia usko.
The science of why you should use your dishwasher
https://www.popsci.com/environment/science-of-using-dishwasher-vs-handw…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näemmä ole koskaan ollut sähköttömällä mökillä. Se vesi lämmitetään kaasu-tai puuliedellä ennen kuin tiskataan. -eri
Ja ympäristö täyttyy pienhiukkasista jotka imeytyvät pienten lasten aivoihin saakka. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jotkut vetää herneen nenään siitä että toiset tykkävät tiskata käsin.
Koska eivät oikeasti tykkää. Kun on vaikka isojen juhlien jälkeen valtava määrä astioita.
Tietenkin. Kone, tiskaan käsin astiat.