Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä 80-luvulla Commodore 64?

Vierailija
26.02.2026 |

Minun isoveli sai sen suunnilleen 1986. Semmoinen muistikuva on, että se oli todella kallis, ainakin jos oli duunariperheestä niin kuin me oltiin. Niinpä muistelisin, että veljeni maksoi osan koneesta itse jollakin Postipankin hiluilla, joita oli sinne säästänyt ties mistä pullorahoista. Porukat maksoi lopun. Saattoi siinä olla kasvatuksellinenkin näkökulma. Vanhempani eivät näet oikein tienneet onko tuollainen hökötys humpuukia vai ei.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli Commodore-64 ja MikroBitin tilaus. Tasan kerran taisin jaksaa näpytellä MikroBittiin painetun pelikoodin siitä koneelle ja ei se sitten toiminut. Joku typo jossain.

Kasettiaseman ja ruuvin säätämisen oikeaan asentoon ruuvimeisselillä muistan hyvin.

Vierailija
62/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.commodore.net/category/computers

Miten niin oliko 80-luvulla, tuolta saa uuden alkaen 349+postit.

Tämä on huomattavasti kehittyneempi. Aivan toista luokkaa kuin onneton mini. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ollut nörtti 

Ei ollut pelkkä nörttien juttu. Nörtit tunnisti siitä että ne harjoitteli ohjelmoimista. Tavikset keskittyi pelkkään pelaamiseen. 

Kaveri teki niitä koodeja ja yritti opettaa minullekin. Minä olin että mitä helvetin järkeä tässä on, tylsää. No sitten onneksi pelattiin. Tosin tämä sama kaveri teki sitten aika komean uran tietotekniikan parissa, eli ehkä hän oli oikeassa. 

Saa tästä 6000 euroa kuussa palkkaa, joten sanoisin, että kannatti leikkiä koneiden kanssa silloin.

Vierailija
64/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut.

Vierailija
65/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli. Olisi kiva tietää mikä sen hinta olisi tämän päivän rahassa ostovoimalla korjattuna.

Vuoden 1986 2000mk on vuoden 2025 euroina 775.

Näinhän se on. Tämä onkin sangen hyvä mittari kun verrataan uuden Commodore64 Ultimate hintaa, eli tämä uusversio jota Commodore alkoi valmistaa viimevuonna oikealla lisenssillä. Vaikka kyseessä on fpga-pohjainen kone, siinä saa modernit liitännät, hdmi, muistikortin usb:n, tuplaSIDslotit ja turbo kytkimen 7-50mhz. Hinta on alle puolet uuden indeksikorjatun kasari-kuusnepan hinnasta.

Vierailija
66/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Olisin kyllä halunnut sellaisen, mutta kun isäni osti minulle Spectravideon. Voitte kuvitella sitä pettymystä ja itkua, kun hän sen kotiimme kantoi.

Voin kuvitella, mutta sille sentään sai pelejä ja ohjelmia muutenkin kuin itse ohjelmoimalla. Meille ostettiin se Telmac, joka oli suomalainen tietokone. Siihen ei saanut yhtään mistään yhtään mitään muuta kuin vuosien pahan mielen. Siihen oli 3 peliä. Hirviölabyrintti, Musta aukko ja joku Formula. Muistiakin oli peräti 9 kilotavua. Onneksi kavereiden luona sai käydä.

Vierailija
67/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Yhtään ei ole muistikuvaa miten me se saatiin kun oltiin köyhä perhe. Kai vanhempani vaan sitten säästivät palkoistaan ja mahdollisesti lainasivat sukulaisilta.

Vierailija
68/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään nörttien juttu tosiaan ollut. Eihän sillä muuta tehty, kuin pelattiin. Meillä ala-asteella ainakin melkein kaikilla oli joku kotitietokone. C64 oli yleinen, mutta sen verran kallis että ihan kaikilla ei sitä ollut. Oli myös Spectravideo 328, Sinclair Spectrum, Amstrad, Vic-20 ja MSX, jotka olivat edullisempia. 

Mutta oliko kuitenkin enemmän poikien juttu? Kaikki joilla oli C64 oli mielestäni poikia. 

Oli niitå tytöilläkin, meillä päin pienessä kylässä ainakin kahdella oli.

Vierailija
69/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään nörttien juttu tosiaan ollut. Eihän sillä muuta tehty, kuin pelattiin. Meillä ala-asteella ainakin melkein kaikilla oli joku kotitietokone. C64 oli yleinen, mutta sen verran kallis että ihan kaikilla ei sitä ollut. Oli myös Spectravideo 328, Sinclair Spectrum, Amstrad, Vic-20 ja MSX, jotka olivat edullisempia. 

Mutta oliko kuitenkin enemmän poikien juttu? Kaikki joilla oli C64 oli mielestäni poikia. 

Oli kyllä. Ainakin siihen aikaan pojat ja tytöt teki niin eri juttuja. En muista, että kenelläkään tytöllä olisi kotitietokonetta ollut.

Ei ollut vain poikien juttu. Mun kaverilla (tyttö siis) oli C64. Itselläni NES ja ikuinen pelinörtti minusta tulikin, ikää on nyt 46 vuotta.

Vierailija
70/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä. Sen hankkiminen oli pienen elämäni suurin vääryys. Jouduin maksamaan siitä viikkorahoistani, vaikka en sitä juuri koskaan käyttänytkään vaan isoveljeni. V'tuttaa vieläkin.

Vierailija
71/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Olisin kyllä halunnut sellaisen, mutta kun isäni osti minulle Spectravideon. Voitte kuvitella sitä pettymystä ja itkua, kun hän sen kotiimme kantoi.

Voin kuvitella, mutta sille sentään sai pelejä ja ohjelmia muutenkin kuin itse ohjelmoimalla. Meille ostettiin se Telmac, joka oli suomalainen tietokone. Siihen ei saanut yhtään mistään yhtään mitään muuta kuin vuosien pahan mielen. Siihen oli 3 peliä. Hirviölabyrintti, Musta aukko ja joku Formula. Muistiakin oli peräti 9 kilotavua. Onneksi kavereiden luona sai käydä.

Voin vahvistaa tämän, minä sain sen toisen "suomalaisen" tietokoneen, Salora Managerin, yhdessä Saloran matkatv:n kanssa. TV:stä oli enemmän iloa, Managerillekaan ei nimittäin 1986 ollut enää mitään missään, vain kaksi moduulipeliä ja parissa MikroBitissä oli pelilistauksia jotka naputtelin koneelle. Kasettiasemaksi piti erikseen ostaa joku sopivilla liittimillä varustettu nauhuri. 

Kellään muulla ei ollut tätä tietokonetta joten sitähän tietysti syrjäytyi Kuusnelospiireistä ja sosiaalisesti muutenkin. 1989 viimein sain Kuusnelosen, mutta siinä vaiheessa jo "kaikilla" oli Amiga 500 tai Atari ST, mutta mulla nyt ei ollut toivoakaan saada niin kallista konetta. Amiga 500 tuli hommattua vasta 1994, Commodoren konkurssin jälkeen kun sattui sopivasti kohdalle, mutta silloinhan se oli jo vanhentunut kone, olisi ollut jo A1200:n tai edes A600:n aika. Mulla oli ajoitukset vuosikausia myöhässä näiden kanssa, sitähän se köyhyys teettää.

Vierailija
72/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ollut nörtti 

Ei mullakaan, ja olin vähän liian nuori. Mutta korjasin tilanteen vajaa 15 vuotta sitten ja hankin :-D

Vierailija
73/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Impossible Mission-pelin kuiluun tippuvan ukon ääni on hyvin muistissa. Sitä peliä tuli pelattua innolla muiden muassa.

Vierailija
74/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin perheessä oli niitä ihan ekoja versioita Commodoresta. Muistan kuinka koneelle piti kaverin veljen avustuksella koodata lähdekoodi, jotta saatiin Space Invaders pyörimään :) Noh, kelataan 40v eteenpäin: sekä minä että kaverin veli ollaan it-alan ammattilaisia, ei kylläkään pelipuolella. Mutta tykkään edelleen Space Invadersista :)

Vierailija
75/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Winter Games ja Summer Games tuli pelattua. Summer Games vaan ei aina toiminut, kasettiasemalla molemmat.

Vierailija
76/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli niitå tytöilläkin, meillä päin pienessä kylässä ainakin kahdella oli.

Meidänkin pienessä kylässä tytöt olivat innokkaita. C64, MSX, Nintendo löytyi ja synttäreillä aina pelailtiin. Itse sain 11-vuotiaana ihan oikean PC:n, 286:n, ja siitä homma lähti. Nyt olen 49v DI ja it-alalla töissä.

Vierailija
77/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ja olin tyttö. Muistan kun halusin tuota ja isä päivitteli että eikai nyt tyttö tuollaista tarvitse. No sain sellaisen kuitenkin.

Vierailija
78/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

64 pelit hakkasi ensimmäiset PC pelit mennen tullen. PC:ssä vielä aluksi joku 16 värin EGA näyttö ja piipittävä pc speaker.

Ensimmäinen PC:n värinäyttö oli CGA, ja se oli kyllä surkea. EGA oli jo paljon parempi.

Vierailija
79/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kyllä sillä koodattiin ja tehtiin vaikka mitä. Siis ne ketkä osasivat. Jokunen vuosi sitten vielä puolalainen autokorjaamo käytti 64:sta jonkun sorvin tms. hallintalaitteena.

Jep, muistan uutisen, ne tasapainotti siinä sorvissa autojen kardaaniakseleita.

64:lle oli tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ja tietokanta ohjelmia. Oli sellaisia joiden koodi itse naputeltiin lehdestä, mutta ei ne olleet mitään harrastelija räpellyksiä, vaan tietokonelehtien toimittajien tekemiä, mm. Speedscript tekstinkäsittely. Ja kaupasta ostettavia valmiita ohjelmia, Microsoftilla oli taulukkolaskenta ohjelma, Multiplan. 

Monet vain jotka silloin oli lapsia ja pelasi niillä koneilla, luulee ettei niillä mitään "tärkeää"  olisi voinut tehdäkään, mutta te ette vaan tiennyt mitä kaikkia ohjelmia kuuseneloselle oli (ja on yhä). Montaako 10-vuotiasta kiinnosti yhtään joku taulukkolaskenta ohjelma....  

Vierailija
80/90 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä levyasema taisi maksaa 1000mk :o   Helpotti elämää kyllä huomattavasti :D

Oli levyasemaksi legendaarisen hidas, ja kävi kuumana. Sitä sanottiinkin leivänpaahtimeksi. Ja sen firmwaressa oli virhe, joka joskus (onneksi harvoin) hävitti kirjoitettavan tiedoston.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi