Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (1736)

Vierailija
1621/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on paras vipusen raportti tutkia yliopiston hakuja? Katson tuota yhtä ja siinä ihmetyttää se, että valittujen sarakkeessa lukee 1-4 vaikka aloituspaikkoja on enemmän.

Vierailija
1622/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo hyväksytty ylempään hakutoiveeseen, päivittyykö alempien valintakoepisteet kuitenkin? 

Sillä vain mietin, että olen varasijalla ensimmäiseen hakutoiveeseen ja olisi mielenkiintoista seurata miten eri paikkojen tulosten tuleminen vaikuttaa varasijojen liikkeeseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muualle kuin kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseen ei olisi tullut vielä tuloksia lainkaan ja mietin, onko näin, vai eivätkö ne vain päivity minun näkymässäni.

Tarkoitat varmaan alinta hyväksyttyä pistemäärää? Se päivittyy myös niissä hakukohteissa, jotka peruuntuu, kun on päässyt ylempään.

Juu, juuri sitä. Kiitos! Muualle ei sitten tosiaan vielä ole tullut tuloksia, eli jännityksellä jään seuraamaan sattuisinko pääsemään varasijoilta ensimmäiseen hakutoiveeseeni.

Mäkin jännitän pääsenkö tokalta varasijalta mun toiseen hakutoiveeseen (ekaan en edes halua, siinä oon 5.).

Hyvin todennäköisesti tulet pääsemään ekaan kohteeseen

Hyvin epätodennäköisesti pääsen edes tuohon tokaan, koska olen ei-ensikertalainen, nuo hakukohteet on todella suosittuja ja ensikertalaiskiintiön ulkopuolella paikkoja on jaossa vain 5-6.

Mistä alasta kyse? Mun taustalla otettiin kauppikseen sisään 5 oppilasta, ja varasijalta 2. pääsin sisään. Hakupaineala, mutta ei ollut sijainniltaan se kaikkein suosituin onneksi.

Tieto- ja viestintätekniikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Kliiniseksi asiantuntijaksi Laureaan YAMK, eikä edes palkkeja ole vielä ilmestynyt! Arrrrgh!!!!!

Vierailija
1624/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain Kliiniseksi asiantuntijaksi Laureaan YAMK, eikä edes palkkeja ole vielä ilmestynyt! Arrrrgh!!!!!

Ehkä ensi viikolla sitten!

Nyt mukavaa viikonloppua!

Vierailija
1625/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa viikonloppua kaikille! Toivottavasti teille on hyviä uutisia ensi viikolla 🥰💓

Vierailija
1626/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyykö opintopolku viikonloppuisin? Jostain olin lukevani että joku vuosi on päivitetty myös viikonloppuisin. 

Vierailija
1627/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö opintopolku viikonloppuisin? Jostain olin lukevani että joku vuosi on päivitetty myös viikonloppuisin. 

Varasijapäivitys tehdään joka päivä aamuyöstä. Tuloksista voi tulla korkeintaan puuttuvia AMK-palkkeja. Yliopistojen tulokset tuskin ovat vielä valmiit, kun kokeet olivat vasta viime viikolla, niin ei tule vielä palkkejakaan.

Vierailija
1628/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää odottaminen on oikeesti järkyttävää. En saa tehtyä mitään enkä osaa keskittyä mihinkään. Tuntuu, että tää pitää saada kokonaan alta pois ennen kuin pystyn taas toimimaan normaalisti.

Kirjekuoriaika oli helpompaa! Tulokset tulivat tiettynä, etukäteen luvattuna päivänä ja tuloksen laadun näki jo suoraan postilaatikosta tai eteisen matolta.

Itse soitin yliopistolle tavaratalon kolikkopuhelimesta hirveän hälyn keskellä, piti pyytää toistamaan hyvät uutiset.😄 Nyt ollaan jännitetty lapsen tuloksia kotona puhelin kädessä. Opiskelija-asuntotarjous tuli samana päivänä kuin tieto hyväksymisestä. 

Vierailija
1629/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ammattikorkeakouluun sillä ajatuksella, että sinne on helpompi päästä kuin yliopistoon. Nyt kun tutkailin tilastoja, niin olin pudota penkiltä, kun totesin, että on huomattavasti helpompaa päästä opiskelemaan tietotekniikkaa Helsingin yliopistoon kuin Hämeen ammattikorkeakouluun. 

Onko tuo aina ollut noin vai onko joku muuttunut vuosien varrella?

Vierailija
1630/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain ammattikorkeakouluun sillä ajatuksella, että sinne on helpompi päästä kuin yliopistoon. Nyt kun tutkailin tilastoja, niin olin pudota penkiltä, kun totesin, että on huomattavasti helpompaa päästä opiskelemaan tietotekniikkaa Helsingin yliopistoon kuin Hämeen ammattikorkeakouluun. 

Katselit ei-ensikertalaisena monimuoto-opintoja?

Siihen on monia syitä. AMK:ssa on yleensä pienemmät vuosikurssit, jakautuu erikseen päivään ja monimuotoon kun yliopistossa kaikki otetaan samaan, ensikertalaisuuskiintiö on monessa AMK:ssa jopa 90 % ja paikat jakautuvat kolmelle eri hakutavalle (ylioppilastodistus, ammatillinen todistus, valintakoe). Yliopistoon voi hakea vain kahdella tapaa (yo-todistusvalinta ja valintakoe).

Vierailija
1631/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ”1-4” lukee aina siinä tapauksessa, kun ei haluta antaa tarkkaa tietoa hakijoista. Jos esim. lukisi 1, niin muiden kriteereiden avulla pystyisi ”tunnistamaan” sen henkilön. Korjatkaa jos olen väärässä.

Nyt valittuja on 1-4, koska he ovat varmaankin todistusvalinnan kautta valittu. Loput sit tulee valintakokeen kautta. I guess. 

Vierailija
1632/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ”1-4” lukee aina siinä tapauksessa, kun ei haluta antaa tarkkaa tietoa hakijoista. Jos esim. lukisi 1, niin muiden kriteereiden avulla pystyisi ”tunnistamaan” sen henkilön. Korjatkaa jos olen väärässä.

Nyt valittuja on 1-4, koska he ovat varmaankin todistusvalinnan kautta valittu. Loput sit tulee valintakokeen kautta. I guess. 

Tämä on siis vastaus jonkun kysymykseen, miksi näkyy vain 1-4, vaikka aloituspaikkoja on enemmän.

Vierailija
1633/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siis vastaus jonkun kysymykseen, miksi näkyy vain 1-4, vaikka aloituspaikkoja on enemmän.

Katselin sellaisen hakukohteen tietoja, joissa on vain yksi valintatapa ja valittuja 1-4. Aloituspaikkoja kuitenkin lähemmäs 20.

Vierailija
1634/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on monia syitä. AMK:ssa on yleensä pienemmät vuosikurssit, jakautuu erikseen päivään ja monimuotoon kun yliopistossa kaikki otetaan samaan, ensikertalaisuuskiintiö on monessa AMK:ssa jopa 90 % ja paikat jakautuvat kolmelle eri hakutavalle (ylioppilastodistus, ammatillinen todistus, valintakoe). Yliopistoon voi hakea vain kahdella tapaa (yo-todistusvalinta ja valintakoe).

Katsoin ihan vaan hakijat per aloituspaikka.

Hki 4,2

Hamk monimuoto 16,5

Hamk päiväopinnot 9,7

Vierailija
1635/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin ihan vaan hakijat per aloituspaikka.

Hki 4,2

Hamk monimuoto 16,5

Hamk päiväopinnot 9,7

Aa no hakukohteen haastavuus ei ihan suoranaisesti tule hakijoiden määrästä.

Luultavasti kyse on siitä, että yliopistossa on hakijamäärät laskeneet, kun alan työtilanne on epäselvä.

Vierailija
1636/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret onnittelut kaikille, jotka ovat jo päässeet johonkin koulutukseen! Sitten voi jännittää vielä ylempiä toiveita :D

Vierailija
1637/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa, kun tullut palkit ja on vain yksi hakukohde?

Vierailija
1638/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, kun tullut palkit ja on vain yksi hakukohde?

Että tulos tulee sitten ensi viikolla.

Tuloksen laadusta ei voi vain yhden haetun paikan palkista päätellä mitään.

Vierailija
1639/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin amk! Missä yamk-tulokset viipyy?!

Vierailija
1640/1736 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä liikkuneet AMK varasijat? Ois kiva tietää tyssäsikö ne siihen vai eikö oo päivittynyt 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan