Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (1302)

Vierailija
1161/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku laittaa tohon vipusen oikeaan taulukkoon linkin?

Vierailija
1162/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka vannoo Vipusen nimeen, löysin sieltä itseni viime perjantaina Valitut-osiosta kun mulla hieman erikoiset filtterit eli eroan massast  ja tänään tuli vahvistus opintopolkuun!

Kyllä! Vipunen on ihan pop, jos on massasta poikkeava hakija!

Vipusen perusteella mä en oo tullut valituksi yhteenkään hakukohteeseen. Vai onko nyt vielä liian aikaista?

Miten sen voi tuolta vipusesta tietää onko tullut valituks vai ei? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu…

Tarkempi tutkiminen vaatii sitä, että käyttää tietokonetta. Puhelimella ei näy kaikki tarpeellinen.

Sieltä löytää itsensä etukäteen vain siinä tilanteessa, että ns. palkit ovat olleet Opintopolussa jo edellisenä päivänä JA on jollain tapaa uniikki hakija iän ja/tai asuinpaikan suhteen.

Kaikki voivat käyttää sitä arvioimaan mahdollisuuksiaan nousta varasijoilta kouluun. Se tapahtuu katsomalla, kuinka paljon omaan koulutusohjelmaan ja valintatapaan on valittuna ykkös-kakkos-kolmos-jne. hakutoiveissa.

Tässä ketjussa voi kysyä omasta tai kaverin puolesta. Kertoo vain mikä koulu ja linja, niin joku katsoo kyllä.

Vierailija
1164/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu…

Tarkempi tutkiminen vaatii sitä, että käyttää tietokonetta. Puhelimella ei näy kaikki tarpeellinen.

Sieltä löytää itsensä etukäteen vain siinä tilanteessa, että ns. palkit ovat olleet Opintopolussa jo edellisenä päivänä JA on jollain tapaa uniikki hakija iän ja/tai asuinpaikan suhteen.

Kaikki voivat käyttää sitä arvioimaan mahdollisuuksiaan nousta varasijoilta kouluun. Se tapahtuu katsomalla, kuinka paljon omaan koulutusohjelmaan ja valintatapaan on valittuna ykkös-kakkos-kolmos-jne. hakutoiveissa.

Tässä ketjussa voi kysyä omasta tai kaverin puolesta. Kertoo vain mikä koulu ja linja, niin joku katsoo kyllä.

Kyllä mä löysin Vipusesta itseni vaikka en edelleenkään tiedä mistä palkeista puhutaan.

Vierailija
1165/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vipunen päivittynyt tänään?

Vierailija
1166/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vipunen päivittynyt tänään?

Aamulla päivittyi.

Vierailija
1167/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa, miksi Vipusessa ei ole ollenkaan näkyvissä YAMK tutkintoa, mihin kuitenkin olen hakenut? Koulun kohdalla on muita koulutuksia, mutta ei ollenkaan tuota, mihin olen hakenut. 

Vierailija
1168/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkit tarkoittaa sitä, että sinne opintopolkuun ilmestyy ne alaotsikot ”Valintatapa”, ”pisteesi” ja ”alin hyväksytty pistemäärä”, mutta niissä ei vielä lue niitä pisteitä tai sitä onko hyväksytty.

Palkkiteorian mukaan ennen tulosten julkaisemista alempien hakukohteiden jo julkaistut pisteet yms muuttuvat tyhjiksi, jos olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen.

Vierailija
1169/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkit tarkoittaa sitä, että sinne opintopolkuun ilmestyy ne alaotsikot ”Valintatapa”, ”pisteesi” ja ”alin hyväksytty pistemäärä”, mutta niissä ei vielä lue niitä pisteitä tai sitä onko hyväksytty.

Palkkiteorian mukaan ennen tulosten julkaisemista alempien hakukohteiden jo julkaistut pisteet yms muuttuvat tyhjiksi, jos olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen.

Vain varasijat. Hyväksytyt paikat eivät katoa.

Metodi ei myöskään toimi, jos ei ole varasijoja. Eli hakee vain yhteen kohteeseen tai on toiskertalainen ja hakee vain aloille, joissa ei voi hakea todistuksella.

Vierailija
1170/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli pääsette opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle, niin haetteko opiskelija-asuntolasta tai yksiltyiseltä yksiötä, kaksiota tai soluasuntoa ? Ja miltä paikkakunnalla on asuntoja tarjolla? Mihin kaupunkiin haette ?

Vierailija
1171/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli pääsette opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle, niin haetteko opiskelija-asuntolasta tai yksiltyiseltä yksiötä, kaksiota tai soluasuntoa ? Ja miltä paikkakunnalla on asuntoja tarjolla? Mihin kaupunkiin haette ?

Piti laittaa onko kyseisessä kaupungissa varteenotettavia asuntoja tarjolla ja mihin haet opiskelemaan?

Vierailija
1172/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tämä sitä kun minulla ei edes ole valintakoe kohtaa opintopolussa vaikka hainkin vain valintakokeen kautta, että minua ei olla hyväksymässä mihinkään kohteeseen? Opintopolussa ei näy kuin, että en ole tullut valituksi todistuksessa tai jossain taitaja kilpailussa 😅

Vierailija
1173/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä kun minulla ei edes ole valintakoe kohtaa opintopolussa vaikka hainkin vain valintakokeen kautta, että minua ei olla hyväksymässä mihinkään kohteeseen? Opintopolussa ei näy kuin, että en ole tullut valituksi todistuksessa tai jossain taitaja kilpailussa 😅

Ei tarkota. Ne kohdat nimenomaan ilmestyy sitten, kun tulokset on aikeissa julkaista. Sitä se sit just tarkoittaa, jos jotkut rummuttaa, että ”palkit on tullu”. :)

Vierailija
1174/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomiopintoihin toiskertalaisena hakemassa, tilanteen päivitystä:

Varasijat niihin hakukohteisiin, joissa on todistusvalinta, on liikkuneet muutamalla sijalla, mutta ei merkittävästi. Edelleen siis varasijoilla 20–29 todistuspisteillä 145.

Valintakurssin kautta haettavista kohteisiin yhteen on tullut palkit näkyviin eilen.

Valintakokeessa en käynyt.

Jännää on mutta hauskaa, kun ei ole kaikki suunnitelmat tässä kiinni. Tsemppiä teille, joilla on suuremmista valinnoista kyse!

Vierailija
1175/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Jatketaan jännittämistä

Vierailija
1176/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan näy muuta ja hain valintakokeella.

Vierailija
1177/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mitään toivoa nousta toimintaterapeutti Jyväskylä (Tampereen ryhmä) tai Turku alle 10 varasijalta Vipusen perusteella? 

Vierailija
1178/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku laittaa tohon vipusen oikeaan taulukkoon linkin?

https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=%7BADCACE…

Vierailija
1179/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tuosta vipuseta ymmärrä juuri mitään, toiset lukevat sieltä vaikka mitä.

Vierailija
1180/1302 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mitään toivoa nousta toimintaterapeutti Jyväskylä (Tampereen ryhmä) tai Turku alle 10 varasijalta Vipusen perusteella? 

Nopeasti katsottuna monikaan ei ole ottanut vielä paikkaa vastaan. Riippuu varmasti onko ala miten suosittu, joku pro-vivuttaja voisi osata tulkita paremmin.