KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (4158)
Vipunen ei ole päivittynyt pitkään aikaan, eikä siellä tällä hetkellä vielä 9.7 klo 15 jälkeen / 10.7 hyväksyttyjen tietoja. Luulisi päivittyvän huomenna, viikonloppuna ei tietenkään päivity.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat minut ehkä johinkin toiseen. Minulla ei ole vielä paikkaa varasaijan kuudennelta paikalta vaikka noin 40 ei ole ottanut paikkaa vastaan.
Onko viikonloppuna liikkunut mikään? Ei ainakaan omalla kohdalla missään vipusen kohdassa.
Ei täällä kukaan pysy perässä kuka kyselee ja mitä, kun porukka heittelee vaan irrallisia kommentteja sinne tänne.
Voihan ne liikkua, meikäläinen Oulun amkiin päivä opintoihin sijalla 23. Viimeks liikku muistaakseni eilen. (Toivon et jatkais liikkumista) Alkuperäinen sijoitus oli 81. 😄 kyseessä valintakoe. Ammatillisenperustutkintoni todistus oli 5 vuotta liian vanha, etten voinu sillä hakea..
Mä en vissii osaa käyttää tota vipusta.. Miten ne vastaanottaneet saa näkyviin? Ei kait mulla näy ku ensisijaiset hakijat kaikki hakijat ja paikan vastaanottaneiden kohta on ihan tyhjä..
Vierailija kirjoitti:
Mä en vissii osaa käyttää tota vipusta.. Miten ne vastaanottaneet saa näkyviin? Ei kait mulla näy ku ensisijaiset hakijat kaikki hakijat ja paikan vastaanottaneiden kohta on ihan tyhjä..
Väärä sivu. Kokeile tätä:
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/WopiFrame2.aspx?sourcedoc=%7BADCAC…
Mulla ainoa jono mikä liikkuu on neljäs vaihtoehto. Ensin jono otti hypyn taaksepäin ja nyt on päästy noin 15 pykälää eteenpäin. En tule pääsemään sisään mutta onhan tämä nyt erikoista että viimeinen vaihtoehto on se mikä liikkuu.
Kiitti oikeasta vipusen linkistä.
Opintopolku päivittyy joka aamu, vipunen joskus, eli... joskus. Välillä on ollut selvästi tiheämpi tahti, mutta nyt nämä 9.7 tiedot vielä puuttuvat. Sanokaa jos huomaatte että tänään päivittyy, luulisi olevan todennäköistä.
Pääsin kuudenteen vaihtoehtoon...
Milestäni vipunen päivittyi perjantaina, mutta aika erikoista, jos tiedot eivät olisi 9.7. tilanne, vaan jokin aiempi?
Vipunen ei ole päivittynyt perjantaina tai jos on, niin ilmeisesti vain osittain (en tiedä onko mahdollista tai onko eroa esim. Yo/amk jne.). Minä ja kaverini näymme sisäänpäässeinä yhä vanhoissa kohteissa, perjantaina tulleet uudet tulokset eivät vipusessa näy, vaan siellä tilanne ennen perjantain ns. isoa deadline-päivitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vipunen ei ole päivittynyt perjantaina tai jos on, niin ilmeisesti vain osittain (en tiedä onko mahdollista tai onko eroa esim. Yo/amk jne.). Minä ja kaverini näymme sisäänpäässeinä yhä vanhoissa kohteissa, perjantaina tulleet uudet tulokset eivät vipusessa näy, vaan siellä tilanne ennen perjantain ns. isoa deadline-päivitystä.
Näin on. Tiedän varmuudella, koska ensimmäinen varasijani (maisterivalinnassa) ei ole muuttunut hyväksynnäksi, vaikka Vipusen mukaan yksi ensisijainen hakija ei ole ottanut paikkaa vastaan.
Itse olen seurannut vain sitä taulukkoa, jossa kerrotaan mm. valittujen lukumäärä sekä paikan vastaanottaneiden määrä. Tämä siis päivittyi perjantaina, mutta toki ei voi tietää, minkä ajankohdan. Tästä voi päätellä, pitääkö oppilaitoksen vielä valita uusia opiskelijoita, vai onko aloituspaikat jo saatu täyteen.
Mutta sua ei siis myöskään ole hyväksytty opintopolussa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti siis sille joka tietää varmuudella
En ole tuo varmuudella tietävä, mutta minä tulin perjantaiaamuna hyväksytyksi ensisijaiseen hakukohteeseeni, eikä tieto ole vielä päivittynyt vipuseen. Näyn yhä toissijaisessa kohteessani ja siellä ensisijaisessa näkyvät ne samat hakijat, jotka panttasivat paikkoja toukokuusta lähtien eivätkä viitsineet hylätä paikkaansa (olivat ensisijaisessa kohteessaan sisällä). Kohde on tosi suosittu, joten tämän perusteella voi sanoa että myös hakupainealoilla saattaa olla hupihakijoita tai muita, joiden aivoituksista on vaikea saada selkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti siis sille joka tietää varmuudella
Ei, minua ei ole hyväksytty Opintopolussa, vaan siellä näkyy yhä ensimmäinen varasija, jolla olen ollut yhteishaun tulosten valmistumisesta saakka. Tuo viimeinenkin ensisijainen hakija on siis 100% varmuudella ottanut paikan vastaan viimeistään 9.7., mutta se ei vielä näy Vipusessa.
Onko kenenkään varasija vielä muuttunut peruutetuksi?
Sekoitat minut ehkä johinkin toiseen. Minulla ei ole vielä paikkaa varasaijan kuudennelta paikalta vaikka noin 40 ei ole ottanut paikkaa vastaan.
Onko viikonloppuna liikkunut mikään? Ei ainakaan omalla kohdalla missään vipusen kohdassa.