Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako laittaa noin 8000€ aurinkopaneeleihin, invertteriin ja kotiakkuun?

Vierailija
26.02.2026 |

Saisin sillä noin 23kWp paneelia, 15kW hybridi-invertterin ja 15kWh akuston. Ei revervimarkkinoita, tuotto vain omaan käyttöön taikka paneeleista myynti pörssihinnalla, sekä talvisin akun lataus yöhinnoilla ja käyttö päivällä.

Olisiko tällä järkevä takaisinmaksuaika? Sähköä kuluu vuodessa noin 25000kWh, okt ilp, sähköauto.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat hankki maalämmön ja aurinkopaneelit. Sähkönkulutus oli omakotitalossa+hevostallissa ennen 30000kwh/v ja energiaremontin jälkeen 17000kwh/v. Taloudellisesta näkökulmasta ja talon arvon säilymisen kannalta oli järkevä remontti.

Vierailija
82/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahallisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Jäät rankasti tappiolle.

Saatko sinä muuten asentaa aurinkopaneelit niitylle? Oletko kysynyt asiaa mistään?

Keneltä minun pitäisi kysyä saanko asentaa aurinkopaneelit omalle niitylleni :-)

Kaavoittajalta ja kunnan rakennusviranomaiselta.

Itse oon laittanut  katoille..

Tavanomaisten omakotitalon paneelistojen asennus oli ainakin lähikaupungin asemakaava-alueillakin jo ennen nykyistä rakentamislakia vapautettu luvituksista. Kun nyt pienemmät ulkorakennuksetkaan ei tarvitse enää lupia, en usko että paneelitkaan, edes kaava-alueilla. Tarkistuksen vuoksi kannattaa kuitenkin lukaista se oman kunnan rakennusjärjestys tai tarkistaa rakennusvalvonnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahallisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Jäät rankasti tappiolle.

Saatko sinä muuten asentaa aurinkopaneelit niitylle? Oletko kysynyt asiaa mistään?

Keneltä minun pitäisi kysyä saanko asentaa aurinkopaneelit omalle niitylleni :-)

Kaavoittajalta ja kunnan rakennusviranomaiselta.

Itse oon laittanut  katoille..

Ei ole kaavaa eikä ole rakennus joten ei kuulu rakennusviranomaiselle.

Vierailija
84/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8000t, melkein se mitä investointitukena maatilalle tuosta myönnettäis.

Vierailija
85/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölaitteet ovat yleisiä tulipalojen aiheuttajia.

Kannattaa valita ne aurinkopaneelit ja niiden asentaja huolella. Ne jos syttyvät palamaan, niin niiden sammuttaminen on vaikeaa niin kauan kuin aurinko paistaa. 

Olen itsekin suunnitellut aurinkopaneelien hankkimista. Mutta en missään nimessä haluaisi asentaa niitä talon katolle.

En ole koskaan kuullut aurinkopaneelien tuleen syttymisestä. Veikkaan että tämä on persuhevosmiesten tietotoimiston myytti.

Vierailija
86/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25000kwh maksaa 7cnt sopparilla n 1750e. Paneelien hyötysuhde on n 25% eli säästöä tulee n 450e/v + siirrosta suunnilleen sama

8000e/900e = 9 vuotta takaisinmaksuaika. 

Kovin on hidasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä