Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako laittaa noin 8000€ aurinkopaneeleihin, invertteriin ja kotiakkuun?

Vierailija
26.02.2026 |

Saisin sillä noin 23kWp paneelia, 15kW hybridi-invertterin ja 15kWh akuston. Ei revervimarkkinoita, tuotto vain omaan käyttöön taikka paneeleista myynti pörssihinnalla, sekä talvisin akun lataus yöhinnoilla ja käyttö päivällä.

Olisiko tällä järkevä takaisinmaksuaika? Sähköä kuluu vuodessa noin 25000kWh, okt ilp, sähköauto.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
22/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata.

Olipa hyvät perustelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akustoon en investoisi vaan enemmän paneeleita että jauhaa pidemmälle syksyyn. Tosin tulevaisuudessa myynti voi olla kannattamatonta pientuottajalla. 

Miten ihmeessä paneelien määrää lisäämällä saadaan auringonvaloa jatkumaan pitemmälle syksyyn?

Täysin pimeää ei ole kuin öihin. Paneelit tuottaa vaikka aurinko ei porota pilvettömältä taivaalta.

Vierailija
24/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan paneelit, 9 kw. Myynti ei kannata, parasta on, jos saat käytettyä sähkön itse. Harkitse myös paneelien seinään asennusta, minulla on toinen kenttä pystyssä, tuottaa tammikuussakin, kun ei ole lunta päällä. Kaksi kenttää, toinen katolla, se on pimeä lumen vuoksi, mutta toinen kenttä voi tuottaa, kyseessä teknisesti inventterin kaksi kanavaa.

Vierailija
25/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, laske takaisinmaksuaika-olettama. Siitähän se kannattavuus selviää. 10vuotta on jo aika pitkä.

10 vuotta on jo lyhyt aurinkosähköjärjestelmille.

Vierailija
26/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noin halvalla muka saa tuon kokoonpanon?

Vierailija
27/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akustoon en investoisi vaan enemmän paneeleita että jauhaa pidemmälle syksyyn. Tosin tulevaisuudessa myynti voi olla kannattamatonta pientuottajalla. 

Itse olen ajatellut että jos pitää valita niin koko rahalla ennemmin akkuja kuin paneelia, koska akuista on hyötyä vuoden ympäri, paneelit lähinnä pihakoriste talvella kun pörssihinta heiluu eniten. Mutta jos ostaisin lavallisen tulee kWp hinnaksi aika halpa ja pystyasennus jolloin vuosituotto hieman maksimia pienempi mutta syksy-talvi-kevät tuotto parempi. Kaikkien paneelit suoltaa kesällä tehoa vaikka kuinka ja sehän näkyy pörssihinnassakin.

-ap

Tässä on ollut pitkä pakkasjakso jolloin aurinko on paistanut, eli aurinko paistaa talvellakin. 

Vierailija
28/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan paneelit, 9 kw. Myynti ei kannata, parasta on, jos saat käytettyä sähkön itse. Harkitse myös paneelien seinään asennusta, minulla on toinen kenttä pystyssä, tuottaa tammikuussakin, kun ei ole lunta päällä. Kaksi kenttää, toinen katolla, se on pimeä lumen vuoksi, mutta toinen kenttä voi tuottaa, kyseessä teknisesti inventterin kaksi kanavaa.

Lumet voi poistaa päältä . . . 

Vierailija
29/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tulisi lähes pystyyn aidaksi avaran aukean laitaan. Juuri tuota hyvää tuottoa muulloin kuin kesällä haen. Katot ei oikein sovellu, liikaa pihapuita varjostamassa.

-ap

Vierailija
30/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut että jos pitää valita niin koko rahalla ennemmin akkuja kuin paneelia, koska akuista on hyötyä vuoden ympäri, paneelit lähinnä pihakoriste talvella kun pörssihinta heiluu eniten. Mutta jos ostaisin lavallisen tulee kWp hinnaksi aika halpa ja pystyasennus jolloin vuosituotto hieman maksimia pienempi mutta syksy-talvi-kevät tuotto parempi. Kaikkien paneelit suoltaa kesällä tehoa vaikka kuinka ja sehän näkyy pörssihinnassakin.

-ap

Tässä on ollut pitkä pakkasjakso jolloin aurinko on paistanut, eli aurinko paistaa talvellakin. 

Näin tänä vuonna. On niitäkin talvia kun on harmaata ja nollakelissä lotisee vettä viikkokaupalla.

Vierailija
31/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli tarjonta, edellisen ns sähkökriisin jälkeen jälleen myyjille jäi varastot käsiin. 

Vierailija
32/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumet voi poistaa päältä . . . 

On aika vaikea, työläs ja ehkä jopa vaarallinenkin rasti jos paneelit ovat katolla. Pystyasennuksessa ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
33/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään mieltä miettiä aina kaikesta, että "kannattaako". Kannattaako ostaa uusi fillari? Joku uusi soitin? No, ei "kannata", jos ajettelee pelkkää rahaa.

Vierailija
34/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostamalla osat, asennus DIY siihen asti kunnes pitää tehdä lopulliset kytkennät.

Vierailija
35/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Lasku myydään perintä yritykselle korko 16%. Jos teet kaupat sen purkaminen on mahdotonta. Nyt kauppiaat kulkevat suojaamassa vanhuksia. 

Lähipiirissä yksi kokemus iäkäs pariskunta maksaa nyt 20 vuotta akkua,jos elävät.

Vierailija
36/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kW, ei kw. Ja jos tällä ei ole mielestäsi väliä niin ala kirjoittamaan sitten nimesikin pienellä.

Vierailija
37/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölaitteet ovat yleisiä tulipalojen aiheuttajia.

Kannattaa valita ne aurinkopaneelit ja niiden asentaja huolella. Ne jos syttyvät palamaan, niin niiden sammuttaminen on vaikeaa niin kauan kuin aurinko paistaa. 

Olen itsekin suunnitellut aurinkopaneelien hankkimista. Mutta en missään nimessä haluaisi asentaa niitä talon katolle.

Aurinkopaneelit tulisivat avaralle niitylle 50m päähän lähimmistä rakennuksista. En kyllä ole koskaan kuullut syttyvistä paneeleista.

Mikroinverttereillä varustettuja paneeleita on kyllä palanut. 

Vierailija
38/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, laske takaisinmaksuaika-olettama. Siitähän se kannattavuus selviää. 10vuotta on jo aika pitkä.

10 vuotta on jo lyhyt aurinkosähköjärjestelmille.

Niinpä...

Vierailija
39/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölaitteet ovat yleisiä tulipalojen aiheuttajia.

Kannattaa valita ne aurinkopaneelit ja niiden asentaja huolella. Ne jos syttyvät palamaan, niin niiden sammuttaminen on vaikeaa niin kauan kuin aurinko paistaa. 

Olen itsekin suunnitellut aurinkopaneelien hankkimista. Mutta en missään nimessä haluaisi asentaa niitä talon katolle.

Aurinkopaneelit tulisivat avaralle niitylle 50m päähän lähimmistä rakennuksista. En kyllä ole koskaan kuullut syttyvistä paneeleista.

Mikroinverttereillä varustettuja paneeleita on kyllä palanut. 

Takasta on myös tänä talvena syttnyt taloja palamaan ja ainakin yksi paloi maan tasalle polttomoottoriauton takia. Eli mitä siten?

Vierailija
40/86 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahallisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Jäät rankasti tappiolle.

Saatko sinä muuten asentaa aurinkopaneelit niitylle? Oletko kysynyt asiaa mistään?

Olen eri mieltä. Se on fakta ettet rahoja saa takaisin, mutta saapahan Caruna vähemmän siirtomaksua ja valtio veroja. Ja eivät siirtomaksut ja verot ainakaan tulevaisuudessa tule laskemaan. 

Vuosikulutus oli ennen meilläkin tuon noin 25000kWh, ja nyt ollaan tultu alaspäin noin 13000kWh. Sellaista rahaa ei kannata koskaan sijoittaa jota tarvii. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi