Aloitin uudessa työpaikassa ja nyt seurasi järkytys. Oletteko törmänneet TÄLLAISEEN sairalomapolitiikkaan työpaikalla?? 😕😕😕
Sairaslomatodistus siis lääkärintodistus (hoitajantodistus ei kelpaa) pitää hankkia ja maksaa itse. No sain sen yksityiseltä mutta aika kalliiksi tulee useamman päivän sairaloma.
No työkaverini ovat nyt ihan hiilenä siitä että "saikutan" ja sanoivat että siitä tulee satikutia koko henkilöstölle. Soittivat ja laittoivat mulle heti viestiä. Olivat suorastaan vihaisia minulle ja nyt tunnen, että olen pettänyt työkaverini ja heillekin sataa kohta "paskaa". Ei kuulemma sairaslomat kuulut kyseisen yrityksen käytäntöihin ja saikuttaja kuulemma kaataa työt toisten niskoihin ja työnantajalla on tapana "näpäyttää" jos porukassa on ollut sairasloman pitämistä. Mieluummin vajaakuntoisena töissä kuin että jättää työt kokonaan hoitamatta.
Nyt oikeasti mietin että kannattaako tällaisessa työpaikassa edes jatkaa? Pieni perheyritys. En ole mikään superihminen joka ei olisi koskaan kipeä..
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Työterveyden osalta on määritelty työnantajalle lakisääteinen minimi, työkavereillesi voit haistattaa paskat ja loppukaneettina epäilen onko tämä jonkun työttömän jokelluksia taas koko tarina.
Taitaa olla työttömän ja/tai trollin surkeita yritelmiä provoksi.
Heti ensimmäisenä päivänä saikulle?
Vaikuttaa nyt siltä, että kannattaa pikaisesti etsiä uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyden osalta on määritelty työnantajalle lakisääteinen minimi, työkavereillesi voit haistattaa paskat ja loppukaneettina epäilen onko tämä jonkun työttömän jokelluksia taas koko tarina.
Ja se lakisääteinen minimi ei siis kata minkäänlaista terveydenhoitoa / sairausvastaanottoa vaan pelkät työpaikkaselvitykset jne.
Kysy liitosta. Jos et vielä kuulu, niin liity. Kuulostaa siltä, että tulet tarvitsemaan liittoa nykyisen työnantajasi palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
MIssä niin luki?
Ihan normaali käytäntö yrityksissä, joissa ei kuulu työterveyteen kuin minimi. Sairaslomat on haettava yksityiseltä tai terkkarista ja maksettava käynti itse. Outoa käytöstä työkavereilta, mutta varmaan yrityksen käytäntö ja kertoo aika paljon niistä muista työntekijöistä. Ottaisin ritolat. Pieneen perheyritykseen ei kannata koskaan mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Omaan työpaikkaan palkattiin uusi henkilö ja hänellä työn aloitus viivästyi, kun hän sai vatsataudin. Yhdellä tutulla leikattiin yöllä umppari vaikka seuraavana aamuna hänen olisi pitänyt aloittaa uudessa työpaikassa. Ei sairastuminen selvitä etukäteen milloin olisi sopiva aika sairastaa.
Miksi nämä tarinat on aina pienistä perheyrityksistä? Niissä osa porukasta on siitä omistajaperheestä, ei niissä ole tuollaisia "tämä kostetaan kaikille" -ajatusmalleja.
Ap on työtön. On ihan normaalia, että muusta kuin työstä johtuvista sairauksista haetaan lääkärintodistus ja maksetaan se ihan itse, sairaanhoitajan antama todistus ei ole Kelassa minkään arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä tarinat on aina pienistä perheyrityksistä? Niissä osa porukasta on siitä omistajaperheestä, ei niissä ole tuollaisia "tämä kostetaan kaikille" -ajatusmalleja.
Ap on työtön. On ihan normaalia, että muusta kuin työstä johtuvista sairauksista haetaan lääkärintodistus ja maksetaan se ihan itse, sairaanhoitajan antama todistus ei ole Kelassa minkään arvoinen.
Lyhyissä poissaoloissa ei Kelaan lähetetä mitään selvityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan työpaikkaan palkattiin uusi henkilö ja hänellä työn aloitus viivästyi, kun hän sai vatsataudin. Yhdellä tutulla leikattiin yöllä umppari vaikka seuraavana aamuna hänen olisi pitänyt aloittaa uudessa työpaikassa. Ei sairastuminen selvitä etukäteen milloin olisi sopiva aika sairastaa.
Sairaus ei kysele etukäteen, että sopiiko sairastua, mutta työsuhteen ei tarvitse alkaa sairaspäivällä, työsuhteen alkamista siirretään, kunnes työntekijä on työkykyinen. Joskus siitä seuraa jopa se, että aloituskuukaudelta ei kerry vuosilomaa.
Alle 20 työntekijän paikkoja kannattaa välttää viimeiseen asti.
Kuulostaa sairaalta työyhteisöltä. Pakene?
Pakene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyissä poissaoloissa ei Kelaan lähetetä mitään selvityksiä.
Ja sinä osaat ennustaa, että lyhyt poissaolo ei pitkity? Työntekijä luulee, että hänellä on mahatauti, mutta sepä onkin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali käytäntö yrityksissä, joissa ei kuulu työterveyteen kuin minimi. Sairaslomat on haettava yksityiseltä tai terkkarista ja maksettava käynti itse. Outoa käytöstä työkavereilta, mutta varmaan yrityksen käytäntö ja kertoo aika paljon niistä muista työntekijöistä. Ottaisin ritolat. Pieneen perheyritykseen ei kannata koskaan mennä töihin.
Jos työyhteisö käy saikuttajan kimppuun tuolla tavalla, on meno aika syvää jokea.
Otahan pitkät tuosta paikasta nyt vielä ajoissa.
On ihan normaalia työpaikoilla, joissa tehdään töitä. On tietty työmäärä, se on tehtävä, oltiin sairaana tai ei ja jos joku saikuttaa tämän tästä, se rasittaa muita, heikentää työssäjaksamista ja saa aikaan työilmapiirin heikkenemisen.
Harva yrittäjä jaksaa viikosta toiseen tehdä ensin oman työnsä ja siihen perään saikuttavan työntekijän työt, koska palkkahan pitää maksaa, suostui työntekijä työhön tai ei.