Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekoyhteisössä asuminen

Vierailija
26.02.2026 |

Minkälaista on asua ekoyhteisössä esim. Keuruulla? Olen alkanut miettimään oravanpyörästä hyppäämistä ja kuluttamisen lopettamista tosissaan. Säästöjä on elättää itseni vaatimattomasti eläkeikään asti. Yhteisöllinen asuminen on halpaa, pidän puutarhanhoidosta ja kasvispainotteisesta ruuasta. Pelkään, että yhteisöt ovat täynnä yhteiskuntaan sopeutumattomia, omia mielenterveysongelmiaan "itselääkitseviä" epävakaita persoonia. Onko mielikuva totta? Oletko asunut ekoyhteisössä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippiyhteisössä sitoudutaan köyhyyteen, koska raha on onnellisuuden este. Rahat annetaan johtajalle, joka yleensä asuu hotellissa ja käy kommuunissa vain silllointällöin harrastamassa seksiä.

Hyvä esimerkki oli se elämäntapaintiaanien hökkelikylä.

Vierailija
22/23 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla jo kolmas ketjussa, joka tahtoisi kans luostarimaisiin olosuhteisiin, mutta ilman jumalanpalvontaa, ja yhteisöön tekemään työtä, mutta oman huoneen. Jos ollaan kaikki naisia, perustetaan naisten maailma ja aidoitetaan se. Yksi on taloudenhoitaja ja kerää vuokrat joista maksaa laskut. Kerran viikossa kokous jossa puhutaan kaikki hankittavat, mullat siemenet koneenosat, ja päätetään, mihin rahat käytetään tällä viikolla - ruohonleikkurinko vai polttopuut metsästä hakevan mönkijän korjaukseen.

Hmm. Olen aina tahtonut tällaiseen y hteisöön mutta mua pelottaa tuo raha. Luostareissa ei käytetä rahaa ja siksi ne toimivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä neljäs, jota luostarielämä kiehtoisi, mutta usko puuttuu, niin en kyllä jaksaisi päivittäisiä jumalanpalveluksia. Hurmaannuin kerran yhteen talvella täysin hylättyyn kylään Ruotsissa, tiiviisti kymmenkunta taloa melkein samaa pihapiiriä, joskus ollut asuttu kylä, nyt vain kesämökkeinä osa. Sopisi minulle sellainen yhteisö joillakin kriteereillä samanhenkisiä ihmisiä, paljon yhteisiä juttuja, mutta oma pieni talo kullakin yksin tai perheenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä