Köyhyys on hiipinyt elämääni pikkuhiljaa
En ole ikinä isotuloinen ollut, mutta nyt elän sellaista elämää, jonka ennen mielsin köyhien elämäksi. En osta maitoa tai mehua. Kerran viikossa sallin itselleni pienen pullollisen kivennäisvettä. Jouluna ostin peräti appelsiinituoremehua. Ruoka on yksinkertaista, keittoja ja kastikkeita. Mitään tähteitä en laita pois, vaan syön kaiken, ne vähän epäilyttävätkin. Lääkkeitä en pysty aina ostamaan, enkä mene lääkäriin kuin äärimmäisen pakon edessä. Olen kai sitten luisunut köyhyyteen.
Kommentit (71)
Otan osaa Ap. Itse en vielä miellä itseäni köyhäksi, mutta tuleva eläkkeelle jäänti hieman kauhistuttaa. Nyt olen jo luopunut vapaaehtoisesti monista aikaisemmista itsestäänselvyyksistä, kuten kampaajalla käynneistä, teattereista, festareista jne. Niiden sijalle on tullut elintarvikkeiden, sähkön, puhelunkulujen, vaatteiden jne. hintatarkkailu. Kaiken kulutuksen olen painanut minimiin ja silti ei säästöön vanhuuden varalle jää läheskään entiseen malliin. Miksikähän emme kuluta ja miksi yrityksiä menee nurin?
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu on tippunut taloudellisista syistä huomattavasti 2020-luvulla. Ihmettelen Orpon kehuja, kuinka suomalaisten ostovoima olisi kasvanut. Ja paskat. Eläke tulee maanantaina, eikä loppuviikosta enää rahaa ole. Ei ollut vuonna 2020 näin.
Nordean mukaan 18-30 vuotiaiden rahastosijoittaminen on kasvussa. Ei kaikilla ostovoima ole heikentynyt.
Miten luisuminen köyhyyteen tapahtui? Onko elämäntilanteesi pysynyt samana? Käytkö töissä vai oletko työtön?
Vierailija kirjoitti:
Miten luisuminen köyhyyteen tapahtui? Onko elämäntilanteesi pysynyt samana? Käytkö töissä vai oletko työtön?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Luisu alkoi siis jo yli kymmenen vuotta sitten. Tilanne paheni olennaisesti, kun lapset täysi-ikäistyivät, sillä jouduin elättämään heitä yksin eläkkeelläni siinä vaiheessa. Olen yksinhuoltaja. Toisaalta lasten muutettua pois kotoa tilanne vähän parani.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä terveytesi ja ympäristön kannalta.
En tiedä miten se parantaa kenenkään terveyttä, että ei ole varaa ostaa lääkkeitä, mutta ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Luisu alkoi siis jo yli kymmenen vuotta sitten. Tilanne paheni olennaisesti, kun lapset täysi-ikäistyivät, sillä jouduin elättämään heitä yksin eläkkeelläni siinä vaiheessa. Olen yksinhuoltaja. Toisaalta lasten muutettua pois kotoa tilanne vähän parani.
Missä isä? Velvollisuus kustantaa koulutusta jatkuu nimittäin senkin jälkeen, kun lapsi täyttää 18. Haisee trollilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne rahat sitten oikein menee? Onko jotain vanhoja velkoja? Kun luulis, että perusruokaan nyt kaikilla riittäisi rahat, ei se ole kovin kallista. Toki perusruoka merkitsee ihmiselle eri asioita. Itse pärjään noin satasella kuussa ja mielestäni syön ihan hyvin, olen terve ja hoikka.
No, oot kyllä sitten tosi hoikka... satasella ei saa kk. Ruokia. Ihan selvä totuus. Joks muuksi väittää- valehtelee tai varastaa.
Kyllä todellakin saa jos itse tekee tavallisista aineksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä? Velvollisuus kustantaa koulutusta jatkuu nimittäin senkin jälkeen, kun lapsi täyttää 18. Haisee trollilta.
Isä asuu tuetusti saatuaan aivoverenvuodon, eikä pystynyt avustamaan. Joo, asiasta on toki lakiin kirjattu, mutta kuollut lain kirjain meille, koska isällä ei maksukykyä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu on tippunut taloudellisista syistä huomattavasti 2020-luvulla. Ihmettelen Orpon kehuja, kuinka suomalaisten ostovoima olisi kasvanut. Ja paskat. Eläke tulee maanantaina, eikä loppuviikosta enää rahaa ole. Ei ollut vuonna 2020 näin.
Mihin ehdit vajaassa viikossa rahasi hassata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakasteeseen kannattaa tehdä valmiiksi syömiset. Tai ainakin useamman päivän keitto tai laatikkoruoka.
Mää oon ollu koko ikäni köyhä. Äläkä tuu elvisteleen pakastimella, ei köyhillä ole sellaseen varaa!
Kai nyt neukkukuutioissakin joki pieni pakastinluukku on.
Vierailija kirjoitti:
Minun ostovoima on viime vuosina kasvanut ja on nyt lähes koronaa edeltävällä tasolla. Käytännössä tämä tapahtui ottamalla vaativampia/p'askempia hommia joista maksetaan noin tuplapalkkaa. Elinkustannukset ovat siis nousseet niin paljon, että kuutosella alkava tilinauha tuntuu suurin piirtein samalta kuin kolmosella alkava tuntui 2019.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakasteeseen kannattaa tehdä valmiiksi syömiset. Tai ainakin useamman päivän keitto tai laatikkoruoka.
Mää oon ollu koko ikäni köyhä. Äläkä tuu elvisteleen pakastimella, ei köyhillä ole sellaseen varaa!
Kai nyt neukkukuutioissakin joki pieni pakastinluukku on.
Itse asiassa nykyisissä jääkaapeissa ei enää pakastelokeroa ole. Vaikka olisikin, niin niitä ei ole tarkoitettu pakastamiseen, vaan jo pakastettujen tuotteiden, kuten jäätelön tai pakastevihannesten säilyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Muutamassa päivässä tuhlaat kuukauden eläkkeet? Sulla on elämänhallinta hukassa. Tai sit vaan huonosti provoat.
Vierailija kirjoitti:
Miten ruoka lisääntyy pakastaessa? Yhtä päätön neuvo, kun käyttäessäsi korttia menee 2 e jemmatilille
Vierailija kirjoitti:
Kun on kaksi järkyttävän paljon syöviä teinipoikaa niin rahaa menee ruokaan vaikka miten välttää ylimääräistä kuten mehuja, limsoja, kalliita lihoja ja juustoja, kalliita leipiä tai leikkeleitä.
Olen itse osa-aika töissä, ja käteen jää 1300 euroa ja miehellä 2200 euroa. Asumme neliössä vuokralla työsuhdeasunnossa Helsingissä, ja todella tiukkaa tekee. Välillä on pakko ostaa kasvaville pojille vaatetta ja kenkää ja tietty puhelimet ja netti, kotivakuutus, ja muut pakolliset menot kuten lääkkeet.
Välillä ei ole rahaa ostaa mitään karkkia tai sipsiä, suklaata tai jäätelöitä kun on pakko ostaa ruokaa! Kateellisena katson kun toiset perheet käy elokuvissa, matkoilla, kahviloissa ja ostavat noutoruokaa. En edes muista, milloin meillä olisi ollut varaa syödä macdonaldsissa perheen kanssa. Kun kaikki raha menee pakolliseen elämiseen. Ruokaan menee noin 400-500 euroa kuussa, ja siinä on myös hygieniatuotteet pesuaineet y
Vaikka olen hyvätuloinen, en ostele limuja, sipsejä, suklaata tai noutoruokaa. Ne eivät ole välttämättömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordean mukaan 18-30 vuotiaiden rahastosijoittaminen on kasvussa. Ei kaikilla ostovoima ole heikentynyt.
Jos 18-30 vuotiaat sijoittavat rahat, jotka aikaisemmin laittoivat kulutukseen, niin kyllä ostovoima heikkenee. Tietysti fiksua sijoittaa omaan tulevaisuuteen, jos sijoitukset kantaa, mutta ei se yrityksiä pidä pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ostovoima on viime vuosina kasvanut ja on nyt lähes koronaa edeltävällä tasolla. Käytännössä tämä tapahtui ottamalla vaativampia/p'askempia hommia joista maksetaan noin tuplapalkkaa. Elinkustannukset ovat siis nousseet niin paljon, että kuutosella alkava tilinauha tuntuu suurin piirtein samalta kuin kolmosella alkava tuntui 2019.
Sinulla on käynyt hyvin. Suurin osa työttömistä kun ei koskaan saa edes mahdollisuutta päättää ottaako vai onko ottamatta vaativia/paskoja hommia vaan joutuu vain olemaan työtön.
Voisin kuvitella että ne jäätelöt, limut, noutuoruoat yms eivät kaiherra silloin kun olisi varaa ostaa niitä mutta säästösyistä ei osta/ei vain kiinnosta. Silloin kun ne ovat täysi mahdottomuus voi tulla tunne että pakosta jää paitsi jotain jonka "kaikki muut" saavat ja niistä muodostuu houkutus/"katkeruuden" aihe.
"tee paljon ruokaa ja pakasta ne." millä rahalla sitä ostaa paljon ruokaa. ainoa mitä olisi paljon varaa ostaa on perunat paitsi että ei nekään loppupeleissä halpoja ole ruokabujettia ajatellen, mutta kuka hullu pakastaa perunoita. ne keitetyt voi paistaa seuraavana päivänä tai laittaa sämpylään.