Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhyys on hiipinyt elämääni pikkuhiljaa

Vierailija
25.02.2026 |

En ole ikinä isotuloinen ollut, mutta nyt elän sellaista elämää, jonka ennen mielsin köyhien elämäksi. En osta maitoa tai mehua. Kerran viikossa sallin itselleni pienen pullollisen kivennäisvettä. Jouluna ostin peräti appelsiinituoremehua. Ruoka on yksinkertaista, keittoja ja kastikkeita. Mitään tähteitä en laita pois, vaan syön kaiken, ne vähän epäilyttävätkin. Lääkkeitä en pysty aina ostamaan, enkä mene lääkäriin kuin äärimmäisen pakon edessä. Olen kai sitten luisunut köyhyyteen. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai se köyhyys lasketaan, ettei ole varaa ruokaan ja muihin pakollisiin.

Vierailija
2/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänlaatu on tippunut taloudellisista syistä huomattavasti 2020-luvulla. Ihmettelen Orpon kehuja, kuinka suomalaisten ostovoima olisi kasvanut. Ja paskat. Eläke tulee maanantaina, eikä loppuviikosta enää rahaa ole. Ei ollut vuonna 2020 näin. 

Vierailija
4/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteeseen kannattaa tehdä valmiiksi syömiset. Tai ainakin useamman päivän keitto tai laatikkoruoka.

Vierailija
5/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää trollin mielikuvitusta koko tuuttaus taas.

Vierailija
6/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vielä kaikki tässä. Lisää niukkuutta jaetaan.

Vierailija
7/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakasteeseen kannattaa tehdä valmiiksi syömiset. Tai ainakin useamman päivän keitto tai laatikkoruoka.

Ei se rahaa lisää, että pakastan ruoat. Mieluummin teen kerralla useamman päivän satsin ja syön sitä niin kauan kuin siitä riittää. Joskus tulee tehtyä liikaa ja sitten vanhenevat. Tietysti niitä ylijäämiä voisi pakastaa. 

Vierailija
8/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää trollin mielikuvitusta koko tuuttaus taas.

Ap:n kuvailema tilanne on todellisuutta monille suomalaisille.  Kuuntelin tämän illan A-studiota ja ihan hirvittää, mitä vähäosaisilla on odotettavissa lähivuosina.

Vierailija
9/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne rahat sitten oikein menee? Onko jotain vanhoja velkoja? Kun luulis, että perusruokaan nyt kaikilla riittäisi rahat, ei se ole kovin kallista. Toki perusruoka merkitsee ihmiselle eri asioita. Itse pärjään noin satasella kuussa ja mielestäni syön ihan hyvin, olen terve ja hoikka. 

Vierailija
10/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kaksi järkyttävän paljon syöviä teinipoikaa niin rahaa menee ruokaan vaikka miten välttää ylimääräistä kuten mehuja, limsoja, kalliita lihoja ja juustoja, kalliita leipiä tai leikkeleitä. 

Olen itse osa-aika töissä, ja käteen jää 1300 euroa ja miehellä 2200 euroa. Asumme neliössä vuokralla työsuhdeasunnossa Helsingissä, ja todella tiukkaa tekee. Välillä on pakko ostaa kasvaville pojille vaatetta ja kenkää ja tietty puhelimet ja netti, kotivakuutus, ja muut pakolliset menot kuten lääkkeet. 

Välillä ei ole rahaa ostaa mitään karkkia tai sipsiä, suklaata tai jäätelöitä kun on pakko ostaa ruokaa! Kateellisena katson kun toiset perheet käy elokuvissa, matkoilla, kahviloissa ja ostavat noutoruokaa. En edes muista, milloin meillä olisi ollut varaa syödä macdonaldsissa perheen kanssa. Kun kaikki raha menee pakolliseen elämiseen. Ruokaan menee noin 400-500 euroa kuussa, ja siinä on myös hygieniatuotteet pesuaineet yms

Merkkivaatteita ei ole ja nytkin viime jouluna ei ollut varaa kuin kahteen halpaan lahjaan molemmille lapsille. Kun piti ostaa kuitenkin joulukuusi ja jouluruoat. 

Kun mun nuorin poika haluaa karkkia tmv niin se menee kerää pulloja ja maksaa itse ne herkut. 

Tämä on arkipäivää köyhissä perheissä

Vierailija
11/11 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on kaksi järkyttävän paljon syöviä teinipoikaa niin rahaa menee ruokaan vaikka miten välttää ylimääräistä kuten mehuja, limsoja, kalliita lihoja ja juustoja, kalliita leipiä tai leikkeleitä. 

Olen itse osa-aika töissä, ja käteen jää 1300 euroa ja miehellä 2200 euroa. Asumme neliössä vuokralla työsuhdeasunnossa Helsingissä, ja todella tiukkaa tekee. Välillä on pakko ostaa kasvaville pojille vaatetta ja kenkää ja tietty puhelimet ja netti, kotivakuutus, ja muut pakolliset menot kuten lääkkeet. 

Välillä ei ole rahaa ostaa mitään karkkia tai sipsiä, suklaata tai jäätelöitä kun on pakko ostaa ruokaa! Kateellisena katson kun toiset perheet käy elokuvissa, matkoilla, kahviloissa ja ostavat noutoruokaa. En edes muista, milloin meillä olisi ollut varaa syödä macdonaldsissa perheen kanssa. Kun kaikki raha menee pakolliseen elämiseen. Ruokaan menee noin 400-500 euroa kuussa, ja siinä on myös hygieniatuotteet pesuaineet y

Ette ole hakeneet mitään tukia vaikka lapsia on monta? Miksi?