Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (171)
Jos on pitkämatkalainen, lähtee ajoissa ehtiäkseen varmasti paikalle ilman myöhästelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Minä en vitkastele, kun kaikki on ajallaan valmista. Ja sinä et ole täsmällinen, vaan kutsumaton vieras, jos saavut ennen kutsussa mainittua ajankohtaa.
Juuri näin. Onneksi olen suuremmat juhlat järjestänyt lainatussa juhlapaikassa, siellähän on ovet lukossa ennen kutsussa mainittua aikaa. Tarjoilijat järjestävät ruokailupöydän juuri ennen h-hetkeä valmiiksi, ei sinne tulla etukäteen pöydästä rääppimään. En tiedä moniko siellä oli ovea raapimassa häissä ja lapsen ylioppilasjuhlissa, mutta ovet avattiin vasta sitten kun aika on. Ja jengi valui sisälle vähitellen, jokaisen kanssa skoolattiin ovella ja toivotettiin tervetulleeksi. Kotona voisi ehkä ottaa saman käytännön, että ovia ei avata ennen kun 10-15 minuuttia ennen kutsussa mainittua aikaa, jos joukossa on niitä, joille ei ole milloinkaan opetettu normaaleja käytöstapoja. Joskushan ne olisi hyvä opetella, ettei aiheuteta ärsytystä, ehkä tahtomattaankin.
Menkää vartti myöhässä, lopussa on aina kiire viime hetkeen asti. Ystävät voi tietysti sopia tarkemmin voiko kenties auttaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua ja appivanhemmat meillä tätä harrastavat. Sitten loukkaantuvat, kun emme ehdi istua sohvalle ja seurustella heidän kanssaan, koska teemme viime hetken järjestelyjä ja paahdamme menemään pitkin asuntoa. Parhaimmillaan olen kerran just tullut suihkusta tukka märkänä ja pyyhe ympärilläni, kun soittivat ovikelloa. Tosi kiusallista ja ^%# ärsyttävää.
Sitä se nimenomaan on.
Muistan lapsuudesta omia synttärikemujani, kun nämä samat tyypit olivat ovella klo 14:05 kun kolmelta piti olla. Äiti ei ollut vielä käynyt suihkussa ja iskä silitteli paitaansa, piirakka oli uunissa ja pöytä puoliksi katettu.
Ap
Ihmiset ovat liian kilttejä kun ottavat vieraat jotka tulevat liian ajoissa vastaan. Näille tulee sanoa suoraan että juhlat alkavat tiettynä aikana ja silloin otetaan vieraita vastaan, jos asiasta ei ole erikseen sovittu. Mä lähettäisin nämä tälläiset etukäteen tulevat vieraat vaikka lähi kahvilaan tai kauppaan ja kertoisin ajan jolloin kemut alkavat. Jos olisi iso takapiha niin voisin toki parkkeerata heidän sinne tuoleihin. Mutta sisälle, juhlapaikkaan en heitä ottaisi kuin vasta kun juhlat alkavat. Ne rajat hyvät ihmiset. Sinä ainoastaan voit laittaa ne rajat jotka toimivat sulle. Aina löytyy niitä jotka yrittävät ylittää sinun rajasi ja tekevät sen häpeilemättömästi kunnes itse laitat rajat ja pysyt niissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkämatkalainen, lähtee ajoissa ehtiäkseen varmasti paikalle ilman myöhästelyä.
Voit lähteä vaikka kuinka ajoissa, mutta juhlapaikkaan ei ole sopivaa ilmestyä liian aikaisin. Se ei yksinkertaisesti kuulu hyviin tapoihin. Noin 10 minuutta ennen voi tulla, 15 minuuttia on jo liikaa saati puoli tuntia tai enemmän niin kuin jotkut ketjussa kertovat ihmisten tulevan.
Olen itsekin useimmiten pitkänmatkalainen. Menen johonkin odottamaan, jos tulen liian aikaisin paikalle eli matka on sujunut odotettua nopeammin. Autossakin on tullut odotettua kauempana kyläpaikasta ja sitten vasta pihaan, kun aika on. Mieheni on tästä erityisen tarkka eli hän haluaa saapua ihan tasan kutsuttuna aikana, itse taas haluaisin mennä aavistuksen kutsuajan jälkeen, sillä useinhan joku viimeistely on vielä vähän kesken kotona tapahtuvilla kutsuilla. Armonaikaa viitisen minuuttia emännälle kuten toivoisin itsellenikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit lähteä vaikka kuinka ajoissa, mutta juhlapaikkaan ei ole sopivaa ilmestyä liian aikaisin. Se ei yksinkertaisesti kuulu hyviin tapoihin. Noin 10 minuutta ennen voi tulla, 15 minuuttia on jo liikaa saati puoli tuntia tai enemmän niin kuin jotkut ketjussa kertovat ihmisten tulevan.
Olen itsekin useimmiten pitkänmatkalainen. Menen johonkin odottamaan, jos tulen liian aikaisin paikalle eli matka on sujunut odotettua nopeammin. Autossakin on tullut odotettua kauempana kyläpaikasta ja sitten vasta pihaan, kun aika on. Mieheni on tästä erityisen tarkka eli hän haluaa saapua ihan tasan kutsuttuna aikana, itse taas haluaisin mennä aavistuksen kutsuajan jälkeen, sillä useinhan joku viimeistely on vielä vähän kesken kotona tapahtuvilla kutsuilla. Armonaikaa viitisen minu
Jep ja pitkämatkalaisena voi myös ottaa sen puhelimen käteen ja kysyä järjestäjiltä, sopisiko tulla pikkaisen aikaisemmin tai pikkaisen myöhemmin. Varsinkin jos esim julkiset kulkevat niin, ettei siihen kutsussa esitettyyn aikaan pysty mitenkään kovin täsmällisesti saapumaan.
Kyllä valmistelujen tulee olla valmiit jo 30-60 min ennen juhlia. Jos eivät, niin laita kutsuun tuntia myöhäisempi alkamisajankohta. Ihan oma moka.
Tuskin kaukaa tulevien vieraiden huvittaa jossain huoltoasemalla turhaan roikkua teidän juhlien takia. Naurettavaa edes kuvitella salaliittoteorioita jostain vallankäytöstä, huoh.
Pahimmat idiootit ovat niitä, jotka tulevat rippijuhliin tai ylppäreihin etuajassa. Eivätkö he ymmärrä, että perhe on ollut juuri ennen juhlia konfirmaatiossa tai lakituksessa? Siirtymät vie aikaa, kotona kaikki kylmäsäilytettävä täytyy laittaa esille ja kahvit tippumaan, syödä jotain sillä pitkä päivä eikä vieraita kestitessä isäntäväki ehdi itse mitään syömään, kukat esille yms.
Silti juhlat yritetään saada alkamaan aikaisin pitkämatkalaisten vuoksi ja vanhemmat lähellä asuvat iäkkäät sukulaiset eivät halua juhlia myöhään. Juhlien aloitusajankohta on takuulla mietitty siten, että aikaisin mahdollinen kellonlyömä, johon on jokseenkin realistinen mahdollisuus ehtiä. Ja sitten joku taulapää ajaa pihaan tuntia ennen!?!?!?!?!
Tuo on hankala tilanne, kun liian ajoissa tulevia vieraita ei voi uloskaan jättää. Ehkä siihen kutsuun voisi laittaa, että vieraita ei oteta vastaan ennen tiettyä kellonaikaa.
Eräs nuoruuden kaverini oli näitä liian ajoissa olevia ihmisiä. Kerran sovimme näkemisen erääseen museoon tiettynä kellonaikana. Niin eikö hän soita minulle tyyliin 45 minuuttia aikaisemmin, että hän on jo paikanpäällä. Siinä sitten kiireessä ja stressissä bussipysäkille ja minä tyhmä pyysin häneltä anteeksi, kun joutui odottamaan minua! Tuosta opin, että en enää mene tuollaisen pillin mukaan. Jos on liian aikaisin paikalla, niin odottakoot.
Eräs perheenjäseneni on myös näitä liian aikaisin paikalle saapuvia. Hän perustelee asian sillä, että pääsee sitten lähtemään ajoissa pois. Toki on paikanpäällä yhtä kauan kuin muutkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua ja appivanhemmat meillä tätä harrastavat. Sitten loukkaantuvat, kun emme ehdi istua sohvalle ja seurustella heidän kanssaan, koska teemme viime hetken järjestelyjä ja paahdamme menemään pitkin asuntoa. Parhaimmillaan olen kerran just tullut suihkusta tukka märkänä ja pyyhe ympärilläni, kun soittivat ovikelloa. Tosi kiusallista ja ^%# ärsyttävää.
Sitä se nimenomaan on.
Muistan lapsuudesta omia synttärikemujani, kun nämä samat tyypit olivat ovella klo 14:05 kun kolmelta piti olla. Äiti ei ollut vielä käynyt suihkussa ja iskä silitteli paitaansa, piirakka oli uunissa ja pöytä puoliksi katettu.
Ap
Ihmiset ovat liian kilttejä kun ottavat vieraat jotka tulevat liian ajoissa vastaan. Näille tulee sanoa suoraan
Samaa mieltä tästä. Mitään etiketin vastaista ei ole siinä, että vieraille ilmoitetaan kutsujen alkamisaika ja sanotaan, että valitettavasti juhlat eivät vielä ole alkaneet. Jos kyseessä olisi vuokratila, jossa on ulkopuolinen tarjoilu, ei sisälle edes välttämättä pääsisi. Joku kertoi menneensä jopa kirkkoon etuajassa ja joutuneensa sitten väistämään edellistä vihkiparia sivummalle. Mikä järki tällaisessa on, ettei sittenkään vielä oivallettu, että voisi mennä odottelemaan ihan muualle sovittua aikaa? Vaikea kyllä tajuta ihmisten järjenjuoksua joskus.
Mä lähettäisin nämä tälläiset etukäteen tulevat vieraat vaikka lähi kahvilaan tai kauppaan ja kertoisin ajan jolloin kemut alkavat
Loistava idea. Lykkää kympin setelin käteen ja sanoo, että kahvimaito jäi puuttumaan Prisman toimituksesta, ihanaa kun tulit etuajassa, voitko hakea? Kiitos, oot paras!
- Ja ovi takaisin kiinni nenän edestä :D
Vierailija kirjoitti:
Ja jos haluaa sitten tulla ennen kutsuttua aikaa, soittaa ja pyytää luvan! Muuten parkkeeraa itsensä huoltsikalle tai kiertää katsomassa nähtävyyden ja saapuu sovittuna aikana. Muu on moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat idiootit ovat niitä, jotka tulevat rippijuhliin tai ylppäreihin etuajassa. Eivätkö he ymmärrä, että perhe on ollut juuri ennen juhlia konfirmaatiossa tai lakituksessa? Siirtymät vie aikaa, kotona kaikki kylmäsäilytettävä täytyy laittaa esille ja kahvit tippumaan, syödä jotain sillä pitkä päivä eikä vieraita kestitessä isäntäväki ehdi itse mitään syömään, kukat esille yms.
Silti juhlat yritetään saada alkamaan aikaisin pitkämatkalaisten vuoksi ja vanhemmat lähellä asuvat iäkkäät sukulaiset eivät halua juhlia myöhään. Juhlien aloitusajankohta on takuulla mietitty siten, että aikaisin mahdollinen kellonlyömä, johon on jokseenkin realistinen mahdollisuus ehtiä. Ja sitten joku taulapää ajaa pihaan tuntia ennen!?!?!?!?!
Eipä tuosta tosiaan voi muuta päätellä kuin että kyseessä on pahimman luokan taulapää, joka olettaa, että kaikki on valmiina herkästi pilaantuvia kalaruokia myöden jopa tuntia ennen kutsujen alkamista muiden ihmisten aikatauluista puhumattakaan. Onneksi omaan sukuun ja tuttaviin ei ihan tuollaisia ole eksynyt. Vain yksi myöhästelijä "kuninkaallinen". Olisi varmaan pitänyt jo aikaisemmin jättää hänet kutsumatta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käsittänyt asian niin, että etenkin monelle vanhemmalle ihmiselle on lapsesta lähtien tolkutetty myöhästymisen epäkohteliaisuutta ja kauheutta niin paljon, että monelle on kehittynyt se asenne, että kaikkialla pitää olla niin aikaisin,että ei varmasti vain ole myöhässä, ja monella se on mennyt siihen pisteseen että he olettavat ja kuvittelevat että mitä aiemmin saapuu, sitä kohteliaampi on.
Tai voisiko kyse olla samasta asiasta, kuin kursailussa? Yritetään muka olla vaatimatonta vierasta (ei tulla pöytään, venkuroidaan, vaaditaan arkikuppi ettei minulle tällaisia hienoja), mutta käytännössä pilataan kahvihetki kaikilta, osoitetaan että kukaan ei saa pöydästä mitää kunnes minä suvaitsen sinne saapua ja kiinnitän vähintään emännän ellei koko kahviporukan huomion kun kursailunäytelmää käydään. Jos saapuu röyhkeän ajoissa, viestii että "mi
Röyhkeää se tosiaan on tulla paljon aikaisemmin kuin on kutsuttu. Eipä tuohon muuta selitystä ole näistä vastauksistakin päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lakituksen ja kahvituksen väliin mahdutettu aikaa valokuville. Valokuvaajan kanssa oli sovittu tehokas 30min, että otetaan kuvat ylioppilaasta ja perheestä kotipihassa. Tämän jälkeen vielä 45min aikaa nostella tarjottavat esille ja valmistautua ottamaan vieraat vastaan. Voitte kuvitella, miten kivat ilmeet saatiin perhekuviin, kun ensimmäiset vieraat ajoi pihaan tuntia ennen juuri kuvauksen hetkellä!
Ei muuta kuin imuri käteen. "Ihanaa, kun tulitte ajoissa. Apu on aina paikallaan!"
Tuli mieleen että onkohan tässä kysymys auton parkkeraamisesta. Eli kun tullaan ajoissa paikalle niin saadaan auto parkkiin helpommin tai varataan aikaa siihen että sopivaa parkkipaikkaa joutuu etsimään. Meidän talonyhtiössä on esim 2 vieraspaikkaa ja jos niihin haluaa parkkeerata niin sitten täytyy tulla paikan päälle ajoissa jotta näistä toisen paikan saa. Mutta tämäkään ei ole syy että täytyy änkeä itse juhlapaikalle heti parkkeerauksen jälkeen. Voihan sitä odotella ajanakulumista autossa ja selata kännykkää tai lukea lehteä tai käydä lähipuistossa kävelyllä, soittaa puhelun jne.
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa tuo että olette passiivis-aggressiivisiä pölynimurin heiluttelijoita vieraille jotka eivät osaa lukea emännan ajatuksia siitä että pitäisi mieluummin tulla vartin verran myöhässä kuin ajoissa.
No eihän tuossa kenenkään tarvitse ajatuksia lukea? Vaan sitä kutsua, jossa on ihan numeroita ja kirjaimia!
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin imuri käteen. "Ihanaa, kun tulitte ajoissa. Apu on aina paikallaan!"
No ei siitä kyllä kehumaankaan kannata ryhtyä, että tullaan epäkohteliaasti reilusti liian aikaisin. Silloin nämä ihmiset kuvittelevat tehneensä suurenkin hyvän työn eli jos käyttäytyy noin, ei ole sieltä penaalin ihan terävimmästä päästä. Ennemmin kannattaa asettaa rajat eli sanoa, että kemut alkavat vasta klo X, emme ole valmiita. Kaupungissa voi antaa ehdotuksen paikasta, jossa voi odottaa ja maalla sitten täytyy keksiä joku paikka, missä etukäteen saapuneet eivät ole tiellä. En ainakaan itse antaisi heidän sörkkiä tarjottavia tai muutenkaan olla tilassa, missä valmistellaan juhlia tai emäntiä ja isäntiä juhlakuntoon.
Tai voisiko kyse olla samasta asiasta, kuin kursailussa? Yritetään muka olla vaatimatonta vierasta (ei tulla pöytään, venkuroidaan, vaaditaan arkikuppi ettei minulle tällaisia hienoja), mutta käytännössä pilataan kahvihetki kaikilta, osoitetaan että kukaan ei saa pöydästä mitää kunnes minä suvaitsen sinne saapua ja kiinnitän vähintään emännän ellei koko kahviporukan huomion kun kursailunäytelmää käydään. Jos saapuu röyhkeän ajoissa, viestii että "minä päätän koska juhlat alkaa, olet huono emäntä ja isäntä ellei jo ole valmista ja minä vain nautin jos joudut ottamaan muut vieraat vastaan hiukset hapsottaen ja eteinen hiekassa sillä minä päätin tulla nyt kesken hektisimmän hetken".