Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa evästä tuoreeltaan. Lähden myös aikaisessa etten jää ruuhkaan jumiin.
Tässä on hyvä pointti. Itsekin haluan lähteä pois aina mahdollisimman aikaisin, pönötysjuhlat ovat ahdistavia.
Ei se etuajassa tulo mitenkään pidennä juhla aikaa eli ihan hyvin voit tulla kutsuttuna aikana. Kummallinen ajatus että vaikka kutsut olisi milloin tahansa tunget liian aikaisin paikalle.
Hei etukäteen tuppautuvat, eikö ole yhtään kiusaantunut olo, kun näette että isäntäväki selvästikin on aloittamassa juhlinnan vasta, kun on sen aika?
Koska arvioin matkaan käytetyn ajan väärin ja seisoin jo 10 min sateessa. On teillä kehareilla ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa on täsmällinen alkamisaika, niin taatusti tulen mieluummin 5-15 minuuttia liian aikaisin ettei minua tarvitse odotella. Jos kutsussa juhlat alkamisaika on kello 18 niin silloin alkumaljan kilistely on tasan kello 18. Jos niin ei ole, miksette laita kutsuun että "toivottu saapumisaika kello 18-19? Siitä ymmärtäisi että tulkaa sinä aikana ja juhlallisuudet alkaa seitsemältä.
No eikä ole! Käyn kutsuilla yhtenään ja myös järjestän niitä useamman kerran vuodessa ihan viran puolesta. Jos kutsussa lukee klo 18, niin silloin mennään paikalle, virallisemmissa tilaisuuksissa tarjoilija seisoo ovensuussa samppanjalasitarjottimen kanssa, otetaan lasi ja mennään peremmälle, odotellaan, että kaikki ovat saaneet lasinsa ja sitten yleensä pidetään tervetulopuhe. Epävirallisemmilla, pienemmillä kotikutsuilla vieraat ohjataan peremmälle ja kaikille tarjotaan samppanja yhtaikaa. Akateeminen vartti on ihan hyväksyttävää.
Kyllä näkee, että et usein saa kutsua. Mieti nyt, mitä siitä tulisi, jos kaikki kutsutut ovat yhdessä kasassa ovella änkemässä sisään samaan aikaan, koska kilistely aloitetaan juuri sillä kellonlyömällä?
Todellakin annetaan vieraille aikaa asettautua ja kun kaikki ovat saapuneet ja sisällä, juodaan alkumalja. Jos joku sitten saapuu huomattavan myöhään, hän siirtyy siihen ohjelmaan, mikä silloin on meneillään, jos kuohuva on jo korjattu pois, jää hän ilman sitä.
Mutta kutsuille EI siis todellakaan mennä etuajassa!
Vierailija kirjoitti:
Koska arvioin matkaan käytetyn ajan väärin ja seisoin jo 10 min sateessa. On teillä kehareilla ongelmat.
Käykö noin usein? Jos, niin vinkkinä: karttapalvelut (esim. Google maps) antavat reittä suunnitellessa reaaliaikaisen arvion matkan kestosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja törkeintä meillä, jolle siis appivanhemmat pukkaavat ennen kuin juhlat oikeasti alkavat, on se, että he lähtevät AINA etuajassa. Yleensä juuri silloin, kun ruokapuolen jälkeen aletaan kahvia juomaan ja kakkua leikkaamaan. Ja he hirveällä muka-kiireellä jäävät sitten äkkiä hörppäämään sen kahvin ja survovat kakunpalat suuhunsa, aiheuttaen muillekin vieraille kiireen tunnun ja että pitäisi jo lähteä. Alkaa oikein sapettaa, kun mietinkin.. siis aina sama juttu.
Mikäköhän ihmeen kumma tällaiseen sekoiluun voi olla syynä? Olisi kiva tietää mitä ajatuskulkuja siellä on takana. Tiedän nimittäin itsekin yhden tuollaisen pariskunnan, ovat vanhempaa sukupolvea mutta eivät nyt ihan mitään mummuja ja paappoja vielä.
Ap
Tuntemani tällaiset ovat myös vanhempia ihmisiä. Tukee olo ettei oikeasti ole halunneet edes tulla vaan haluavat vain hoitaa velvollisuutensa. en sitten tiedä olenko oikeassa. Olisi parempi kun jäisivät kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä pointti. Itsekin haluan lähteä pois aina mahdollisimman aikaisin, pönötysjuhlat ovat ahdistavia.
Noissa molemmissa kommenteissa tiivistyy olennainen. Tärkeintä on minäminäminä ja minun fiilikseni. Juhlien järjestäjästä viis. Eli ette kunnioita juhlia ja niiden järjestäjää. Juhlista saa myös kieltäytyä, se ei ole epäkohteliasta.
Minusta taas se on minäminäminä ihminen joka järjestää juhlat mutta tulee ovella vastaan papiljotit päässä piilov!ttuillen kun vieras saapuu 17:45 ja juhlien pitäisi alkaa kello 18:00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö noin usein? Jos, niin vinkkinä: karttapalvelut (esim. Google maps) antavat reittä suunnitellessa reaaliaikaisen arvion matkan kestosta.
Ap
En käy juhlissa autolla. En aja kännissä. Käytän harvoin julkisia. Siitä virhe.
Yleensähän omaan kotiin kutsutut tuntee, samoin heidän tapansa pysyä annetussa aikataulussa. Jos juhlat alkavat klo 15, kutsut kannattaa laatia näin:
Myöhästelijöille: 14:30
Etuajassa oleville: 15:50
Ajallaan oleville: 15:00
Kaikki ovat suurinpiirtein samaan aikaan paikalla 👍😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa molemmissa kommenteissa tiivistyy olennainen. Tärkeintä on minäminäminä ja minun fiilikseni. Juhlien järjestäjästä viis. Eli ette kunnioita juhlia ja niiden järjestäjää. Juhlista saa myös kieltäytyä, se ei ole epäkohteliasta.
Minusta taas se on minäminäminä ihminen joka järjestää juhlat mutta tulee ovella vastaan papiljotit päässä piilov!ttuillen kun vieras saapuu 17:45 ja juhlien pitäisi alkaa kello 18:00.
Paljonko aikaisemmin näitä eupeltoon saapuvia minäminä-tyyppejä varten pitäisi kaiken olla valmiina? Miksi sinusta se joka noudattaa sovittua aikataulua on itsekäs, eikä se joka noudattaa itse haluamaansa aikataulua?
Ap
Koska ne juhlatilat on jossain pöpelikössä ja tulen 7 eri kulkuvälineellä. Osan kävellen. Joskus myöhästyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En käy juhlissa autolla. En aja kännissä. Käytän harvoin julkisia. Siitä virhe.
Ne palvelut antavat arvion kävelijälle, junailijalle, pyöräilijälle ja skuuttaajalle myös. Kannattaa tutustua!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei etukäteen tuppautuvat, eikö ole yhtään kiusaantunut olo, kun näette että isäntäväki selvästikin on aloittamassa juhlinnan vasta, kun on sen aika?
Ei minua ainakaan haittaa. En vaan halua myöhästyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan haittaa. En vaan halua myöhästyä.
En minäkään, enkä silti ole ikinä joutunut menemään mihinkään ennen kutsuaikaa.
Ap
Kutsujen järjestäjän kannattaisi miettiä miten sen ajankohdan ilmaisee. Minusta ei yhtään huono ole vaikka ihan rautalangasta vääntää, että juhlatila aukeaa klo 18, ohjelma alkaa klo 19 jne.
Varsinkin tuo yksi kommentti missä kutsussa lukenut "tervetuloa klo 18" ja vierailta mennyt ilotulitukset ja esitykset sivusuun kun eivät tuolloin vielä olleet paikalla ihmetyttää. Minä ainakin kutsuttuna tulkitsisin tuon niin, että ennen klo 18:aa ei ole vielä tervetullut. Ja muutenkin omituinen aikataulutus, jos pirskeet aloitetaan ilotulituksella. Normaalisti jos sellaisia järjestetään, ne ovat iltajuhlat lopettava ohjelma. Jos ei ihan sydäntalvesta puhuta niin eihän klo 18 ole vielä kunnolla edes hämärää raketeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa on täsmällinen alkamisaika, niin taatusti tulen mieluummin 5-15 minuuttia liian aikaisin ettei minua tarvitse odotella. Jos kutsussa juhlat alkamisaika on kello 18 niin silloin alkumaljan kilistely on tasan kello 18. Jos niin ei ole, miksette laita kutsuun että "toivottu saapumisaika kello 18-19? Siitä ymmärtäisi että tulkaa sinä aikana ja juhlallisuudet alkaa seitsemältä.
No eikä ole! Käyn kutsuilla yhtenään ja myös järjestän niitä useamman kerran vuodessa ihan viran puolesta. Jos kutsussa lukee klo 18, niin silloin mennään paikalle, virallisemmissa tilaisuuksissa tarjoilija seisoo ovensuussa samppanjalasitarjottimen kanssa, otetaan lasi ja mennään peremmälle, odotellaan, että kaikki ovat saaneet lasinsa ja sitten yleensä pidetään tervetulopuhe. Epävirallisemmilla, pienemmillä kotikutsuilla vieraat ohjataan peremmälle ja kaikille tarjotaan samppanja yhtaikaa. Akate
Sinä taidat olla se joka ei ole virallisia kutsuja nähnytkään. Osallistun työni puolesta usein virallisten valtiovierailujen iltajuhliin, ja jos kutsussa on kello 18 niin vieraat tulee sitä ennen jotta he ovat lasit kädessä vastaanottamassa ulkomaista presidenttiä tai kuninkaallista joka saapuu tasan kello 18. Kunniavieras tulee aina tasan silloin kun juhlat alkavat ja vieraat sitä ennen. Viime kesänä olin toki yksissä juhlissa joissa eräs suomalainen kansanedustaja saapui paikalle "akateemisen vartin" jälkeen ja käveli keskelle ulkomaisen presidentin puhettaa...
Olen ollut monta kertaa myös Linnan juhlissa ja siellä on sisääntuloaikataulu minuutilleen, EI vartin myöhässä.
Yksi entinen ystävä oli juuri tuollainen etuajassa paikalle tunkija. Kiva kun tuli vielä miesystävänsä kanssa ja minä olin tissilivisillä meikkaamassa,pasteijat uunissa ja astiat laittamatta pöytään. Ystävä siinä sitten että "ai täällä ei ole mitää syötävää" ja ei muuten ollut eka kerta kun oltiin tuo tanssi tanssittu läpi- minä puolialasti,ystävä etuajassa ihmettelemässä missä bileet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinun tarvitsee olla paikalla kutsuttuna aikana ja järjestäjällä on kasapäin hommia jotka hän haluaa hoitaa ennen vieraiden tuloa. Niinpä hän kutsuu vieraat paikalle siihen aikaan kun katsoo että ehtii kaiken tekemään. Miksi luulet että sinulla on oikeus mennä sörkkimään tätä järjestystä ja pilaamaan toisen juhlat?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on isä aina jankuttanut että pitää olla ajoissa. Joo, ajoissa, mutta miksi pitää olla 3 varttia etuajassa? Kerrankin vei mut virastoon asioille ja mun aikavaraus alkoi klo 14.
13.20 aloin pyörittelemään peukaloitani siellä käytävällä. Mua ainakin ärsyttää tuhlata aikaa tuolla tavalla, nää hoppuilijat ja etuajassa olevat ei ilmeisesti arvosta omaa ja muiden aikaa ollenkaan.
Tämä on niin totta. Olen kerran ollut reissussa hätäilijän kanssa, ja kaikki aika meni ajoissa olemiseen. Siinä ne päivät menikin, ja aikaa oli paljon vähemmän kuin yleensä. Eli se "ajoissa oleminen" ja sen ympärillä hätäily oli sellainen aikasyöppö, etten ole vastaavaan ajan tuhlaamiseen edes aiemmin törmännyt.
Jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi reissuksi tuon ihmisen kanssa. Aikani on arvokkaampaa kuin tuollainen sekoilu, etenkin lomalla.
Esimerkiksi vauvan imetys että saa juhlia rauhassa voi olla tarpeen juuri ennen vieraiden tuloa. Samoin hiustelaitto. Jos myssy päässä laittelee viimeisiä ruokia uuniin on kiva laittaa kampaus ilman vieressä pällisteleviä vieraita. Jne. Mitä kenelläkin