Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (163)
Sinä taidat olla se joka ei ole virallisia kutsuja nähnytkään. Osallistun työni puolesta usein virallisten valtiovierailujen iltajuhliin, ja jos kutsussa on kello 18 niin vieraat tulee sitä ennen jotta he ovat lasit kädessä vastaanottamassa ulkomaista presidenttiä tai kuninkaallista joka saapuu tasan kello 18. Kunniavieras tulee aina tasan silloin kun juhlat alkavat ja vieraat sitä ennen. Viime kesänä olin toki yksissä juhlissa joissa eräs suomalainen kansanedustaja saapui paikalle "akateemisen vartin" jälkeen ja käveli keskelle ulkomaisen presidentin puhettaa...
Olen ollut monta kertaa myös Linnan juhlissa ja siellä on sisääntuloaikataulu minuutilleen, EI vartin myöhässä.
No eiköhän jokainen tajua, että valtiovierailut, häät ja hautajaiset, Linnan juhlat ymv. ovat eri asia, kuin juhlat noin yleensä. Aloituksessakin tulee hyvin selväksi, että kyseessä on juhlat joita isäntäväki laittelee valmiiksi jossain (kenties kotonaan), ei mitkään viralliset kutsut.
Lähes kaikki käy varmaan elämässään ainakin häissä ja hautajaisissa, ja niihinhän tosiaan mennään etukäteen paikalle, eikä vasta tasalta kun tilaisuus alkaa, saati sen jälkeen.
117 kirjoittajalle. Linnan kutsuilla en ole ollut, sen sijaan useamman eri maan virallisilla kutsuilla, mm suurlähetystöissä. Tällaisissa tilaisuuksissa käyvät tietävät ihan varmasti, että kuninkaalliset ovat asia erikseen. Heitä ennen tullaan paikalle ja heidän jälkeensä poistutaan, oli sitten kyse millaisesta tilaisuudesta tahansa. Mutta ne juhlat eivät taida olla ylimpänä listalla tämän palstan kirjoittajilla. Itse olen kyllä kutsuttuna istunut jopa kahvilla erään maan kuningattaren kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms.
Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!
Mikä v itun vaadittavien lapsien? Ja se on LASTEN!!!!!!!! Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Yksi entinen ystävä oli juuri tuollainen etuajassa paikalle tunkija. Kiva kun tuli vielä miesystävänsä kanssa ja minä olin tissilivisillä meikkaamassa,pasteijat uunissa ja astiat laittamatta pöytään. Ystävä siinä sitten että "ai täällä ei ole mitää syötävää" ja ei muuten ollut eka kerta kun oltiin tuo tanssi tanssittu läpi- minä puolialasti,ystävä etuajassa ihmettelemässä missä bileet.
Avasit sitten oven joka kerta puolialasti.
En ilmesty, mutta saatan ilmestyä 5 minuuttia ennen aikaa, koska olen ennakoinut liikenteen väärin. On todella outoa, kun emäntä vasta meikkaa itseään tai silittää pöytäliinaa. Eikö ihmiset osaa ennakoida? Heillä ei edes ole liikennettä selityksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms.
Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!
Mikä v itun vaadittavien lapsien? Ja se on LASTEN!!!!!!!! Huoh.
Kannattaa aina tarkistaa faktat, ennen kuin alkaa nillittää kielivirheistä. Kielitoimiston sanakirjan mukaan sekä lasten että lapsien ovat oikein.
Aikoinaan järjestin suuret juhlat kun täytin 30,asuimme vuokralla omakotitalossa niin ei tarvinnut edes murehtia naapureita. No kuitenkin,kutsuun oli laitettu että klo 17 ja siitä eteenpäin voi tulla. Veimme lapsen mummilaan ja lähdimme siitä kauppaan ja Alkoon. Klo oli 16 ja olimme mieheni kanssa Alkossa kun eräs kaveri soitti "tuu avaa ovi nyt! kylmä!" Ei meinannut ymmärtää,ettei olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Yksi läheinen alkaa soittelemaan tauotta viimeistään 2 tuntia ennen kutsujen alkamista, mutta mieluiten heti aamusta. Haluaa kysellä, että ollaanhan muistettu että meillä on juhlat ja ollaanhan ostettu/laitettu/varauduttu.... Ja tietenkin kyselee myös kuulumisia. Haluaisi vissiin itse järjestää, säätää, ja hallita ja siksi soittelee ihan koko perheelle, jopa lapsille jatkuvalla syötöllä. Eikä ymmärrä että ei ehditä juttelemaan kun laitetaan ruokaa ja siivotaan ja käydään suihkussa ja laitetaan hiuksia ja järjestellään.
Tämä sama ihminen tulee myös paikalle hyvissä ajoin ennen juhlan alkamista.
Samaa tekee jos ollaan menossa hänen luokseen kylään. Ei yhtään ymmärrä että meidän täytyy pukeutua ja pakata ja lähteä, eikä voida silloin juoruta puhelimessa. Olen monesti kysynyt, että haluaako hän vain jutella puhelimessa vai haluaako että saavumme paikalle.
Argghh, tuli mieleen yksi perheenjäsen. Olen räjähtänyt hänelle monta kertaa siitä, kun joka s aa tanan kerta kun ollaan menossa jonnekin, alkaa hirveä pommitus. Ei vì......tțu ikinä saa valmistautua rauhassa. Sitten aina jotain turhia tilannetietoja, joita en tarvitse yleensä mihinkään. Jos ollaan sovittu klo 12, olen klo 12 valmis. Ei kiinnosta jos tulet 10 minsaa myöhemmin, saanpahan hengähtää hetken. Se on sellainen ikuisuusraivon aihe, se jatkuva pommitus. En voi käsittää.
Mun oma ajatus on, että kun juhlat järjestetään jossain juhlapaikassa, niin voi mennä aiemmin eli n. 15 - 20 min etuajassa, mut vähintään ois hyvä olla 5 min vaille kutsuaikaa paikalla, koska seremoniat alkavat tasalta. Kotijuhlat saman tyylisesti, mut mielellään aikaisintaan 10 min ennen juhlien alkua. Myöhästyminen tällaisesta tilaisuudesta on mielestäni etikettivirhe.
Kun taas on kutsuttu normikyläilylle (esim. klo 13), minun mielestä on epäkohteliasta mennä etuajassa, silloin pieni viive on jopa suotavaa. Tällaisessa tilanteessa olen kerran ollut hämilläni, kun ystäväpariskunta tuli jo noin puoli tuntia etuajassa. Meillä oli vauvaperhe ja olin juuri ehtinyt suihkuun, meikkaamiset taisi jäädä silloin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Toki juhlaan pitäisi tulla ajallaan, mutta kannattaa isäntäperheenkin koittaa olla jättämättä niitä suihkussa käyntejä ja muita valmisteluja aivan viime tippaan ja pyrkiä siihen, että kaikki mahdollinen valmiina jo vaikkapa tuntia ennen. Tietysti pilaantuvia ruokia ja sen sellaista ei voi laittaa esille liian aikaisin ja illalliskutsuilla ajoitus on kyllä tosi tärkeä kun kokkaillaan.
Jos olen kutsunut vieraat klo viideksi, se mitä teen varttia yli neljä ei todellakaan kuulu heille. Harvemmin käyn suihkussa enää tuossa vaiheessa, mutta koiran saatan käyttää pikalenkillä, ja meikitkin laitan mieluimmin vasta vähän ennen h-hetkeä.
Joskus juhlissani on elävää musiikkia, ja silloin edeltävä tunti on muusikoiden järjestelyaikaa, ei vieraiden tönötysaikaa.
Jos saapuu enemmän kuin vartin etuajassa, on talkooväkeä järjestelyissä.
Kommenttiin 129 (mikään ei mene näemmä läpi jos mukana on lainaus):
Mieheni veli on samanlainen. Esimerkkinä vaikka risteily porukalla, laiva lähtee klo 20, tämä tyyppi soittelee miehelleni ainakin 5 täysin turhaa puhelua klo 17 eteenpäin. Silitän tässä paitaa.. Join tuossa yhden oluen... Myydäänköhän siellä sitä hyvää suklaata... Mitähän tuliaisia voisi ostaa...
Mies vastaa yleensä ekaan ja keskittyy sitten muihin asioihin. Hauska ilmiö näin sivusta seurattuna, muuten varmaan ärsyttävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ilmesty, mutta saatan ilmestyä 5 minuuttia ennen aikaa, koska olen ennakoinut liikenteen väärin. On todella outoa, kun emäntä vasta meikkaa itseään tai silittää pöytäliinaa. Eikö ihmiset osaa ennakoida? Heillä ei edes ole liikennettä selityksenä.
5 minuuttia nyt on ihan ok. Muistisääntönä, jos ei mitään tarkkaa aikataulua ole annettu niin pyri olemaan niin, että lähimpään tasapuoleentuntiin pyöristettynä olet ajallaan paikalla. Eli vaikka klo 18 jos on kutsuttu niin sopiva haarukka 17:45-18:15. Sitten on järjestäjän oma moka, jos suunnitelmat pilalla noin pienestä.
Ja liikenne voi todellakin olla selityksenä myös järjestäjälle, jos juhlapäivänä haetaan pitopalveluilta tarjoiltavat tms.
Vierailija kirjoitti:
Yksi läheinen alkaa soittelemaan tauotta viimeistään 2 tuntia ennen kutsujen alkamista, mutta mieluiten heti aamusta. Haluaa kysellä, että ollaanhan muistettu että meillä on juhlat ja ollaanhan ostettu/laitettu/varauduttu.... Ja tietenkin kyselee myös kuulumisia. Haluaisi vissiin itse järjestää, säätää, ja hallita ja siksi soittelee ihan koko perheelle, jopa lapsille jatkuvalla syötöllä. Eikä ymmärrä että ei ehditä juttelemaan kun laitetaan ruokaa ja siivotaan ja käydään suihkussa ja laitetaan hiuksia ja järjestellään.
Samaa tekee jos ollaan menossa hänen luokseen kylään. Ei yhtään ymmärrä että meidän täytyy pukeutua ja pakata ja lähteä, eikä voida silloin juoruta puhelimessa. Olen monesti kysynyt, että haluaako hän vain jutella puhelimessa vai haluaako että saavumme paikalle.
Miksi edes vastaatte noihin soittoihin?
Vierailija kirjoitti:
Saa evästä tuoreeltaan. Lähden myös aikaisessa etten jää ruuhkaan jumiin.
En minä ainakaan tarjoile etuajassa saapuneelle vieraalle mitään ennen juhlien alkua. Poikkeuksena he, jotka kysyvät luvan. Silloin kaadan kuohuviinin saapujalle.
Vierailija kirjoitti:
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Minä en vitkastele, kun kaikki on ajallaan valmista. Ja sinä et ole täsmällinen, vaan kutsumaton vieras, jos saavut ennen kutsussa mainittua ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa evästä tuoreeltaan. Lähden myös aikaisessa etten jää ruuhkaan jumiin.
En minä ainakaan tarjoile etuajassa saapuneelle vieraalle mitään ennen juhlien alkua. Poikkeuksena he, jotka kysyvät luvan. Silloin kaadan kuohuviinin saapujalle.
Tuostakin näkee, että ajoissa saapuva odottaa erikoiskohtelua. Se on hänen syynsä saapua reilusti etukäteen ja tuohan on muutenkin kuin alle kouluikäisen lapsen suusta, että voin mennä syömään ja kakkua rääpimään muita ennen. Todella outoa. Jos itselleni tulisi vieraita reilusti ennen annettua aikaa, ohjaisin heidät johonkin sivummalle itsekseen istumaan. Ei ruokia heitä varten esille laiteta senkään takia, että menevät pilalle lämpimässä.
Olihan taas yllättävää, että palstalaista osalla on käytöstavat täysin hukassa, käytös on kuin päiväkoti-ikäisellä ja kyllähän heistäkin moni jo osaa odottaa vuoroaan.
Onko muuten kukaan kokeillut että miten nuo aina etuajassa saapujat suhtautuvat siihen, että heidän luokseen menee reilusti ennen kutsujen aloitusaikaa. Että ovathan varmasti tyytyväisiä, että vieras saapuu reilusti etukäteen