Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa evästä tuoreeltaan. Lähden myös aikaisessa etten jää ruuhkaan jumiin.

Tässä on hyvä pointti. Itsekin haluan lähteä pois aina mahdollisimman aikaisin, pönötysjuhlat ovat ahdistavia. 

Vierailija
82/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mun isäni on just tällainen. Vielä näin 20 vuotta myöhemminkin hävettää, kun perheenä meidät oli kutsuttu sukulaisnuoren valmistujaisiin noin tunnin ajomatkan päähän ja isän hätäilevän aikataulutuksen takia oltiin kolme varttia etuajassa paikalla. Isäntäväellä kaikista kiireisin tohina päällä, että saadaan porukka ja tarjoilut kuntoon ja meidän perhe tönöttää keskenään terassilla ihmettelemässä... 

Sama hänellä on kaikessa, jos sovitaan että hän tulee minut jostain hakemaan klo 15 niin viimeistään 14:40 auto tööttäilee pihassa.

Help, tunsin myötähäpeän piston sydämessäni.

Teidän pitäisi laittaa isälle tuossa asiassa rajat. Se on varmasti hankalaa, mutta jos hän ei osaa olla tilaisuuksissa ajallaan, hänen ei kuuluisi olla se joka päättää koska lähdetään.

Ap<

No nykyisin ollaan kaikki lapset jo aikuisia, niin eipä hän päätä kuin omista menoistaan. Ollaan monta kertaa tästä mainittu ja toisaalta opittu, että hänelle kannattaa aina ilmoittaa vähän löysempi aikataulu kuin muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on hyvä pointti. Itsekin haluan lähteä pois aina mahdollisimman aikaisin, pönötysjuhlat ovat ahdistavia. 

Jätä mielummin pliis ne "ahdistavat pönötykset" kokonaan välistä sen sijaan että tulet etuajassa syömään tarjoiltavat ja häippäiset ohjelman alkaessa pois....

Vierailija
84/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te järjestätte juhlia jos olette noin takakireitä ihmisiä? Ja miksi kutsutte sellaisia joista jo etukäteen tiedätte että tulevat aiheuttamaan teille harmia? Pitäkää niille vaikka kahvittelut eri päivänä.

Meillä juhlat ovat iloisia ja rentoja tapahtumia, tiedetään hyvin ketkä tulee etukäteen ja ketkä myöhässä eikä vedetä siitä pultteja.

Karmeaa tuo että olette passiivis-aggressiivisiä pölynimurin heiluttelijoita vieraille jotka eivät osaa lukea emännan ajatuksia siitä että pitäisi mieluummin tulla vartin verran myöhässä kuin ajoissa.

Eihän se edes ole mitään "ajoissa" tulemista, jos tulee ennen kuin juhlat edes alkavat?

Esim. jos juhlat alkavat klo 15, niin ajoissa tuleminen on tasan klo 15 tai hiukan yli tulemista. Myöhässä tuleminen on juhlien luonteesta riippuen jotain 15 minuutista eteenpäin. 

Vierailija
85/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja törkeintä meillä, jolle siis appivanhemmat pukkaavat ennen kuin juhlat oikeasti alkavat, on se, että he lähtevät AINA etuajassa. Yleensä juuri silloin, kun ruokapuolen jälkeen aletaan kahvia juomaan ja kakkua leikkaamaan. Ja he hirveällä muka-kiireellä jäävät sitten äkkiä hörppäämään sen kahvin ja survovat kakunpalat suuhunsa, aiheuttaen muillekin vieraille  kiireen tunnun ja että pitäisi jo lähteä. Alkaa oikein sapettaa, kun mietinkin.. siis aina sama juttu. 

Niin tuttua. Ja niin ärsyttävää! Mihin näillä aina on kiire?! Kiire olla ekana, kiire lähteä ekana, pakko olla kaupan ovia nykimässä puoli tuntia ennen avautumista, sieltäkin hirveä kiire pois. Kuvailinkin näköjään muuten juuri isäni.

Vihaan hoputtamista ja tuosta tulee sellainen olo että pitää alkaa hätäilemään. Ja silloin itse ainakin unohdan asioita. Ja se taas sitten tuo lisää ongelmia. Itse lähden kotoa bussipysäkille ja asioille rauhallisesti ja minuutin tarkasti. En halua myöhästyä tietenkään bussista mutta en halua myöskään istua pysäkillä edes 10 minuuttia etuajassa. Ikinä en ole bussista myöhästynyt. Isäni mielestä tuollainen on vitkuttelua ja viime tippaan lähtemistä. Mielestäni olen lähtenyt ihan ajallaan kun kerran olen aina ehtinyt kyytiin ihan rauhassa, en juosten.

Vierailija
86/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavuin noin vartin ajoissa häihin, kun en ollut varma, miten nopeasti taksi tulee viemään sinne siitä, kun sen tilaa.

Odottelin ulkona kirkon sivulla, hyvinkin poissa tieltä, kun edellinen pari tuli kirkosta ulos, ja tervehti häävieraita ja olivat vieraiden kanssa kuvattavana. Menin kirkon pääoven ulkopuolella oleville penkeille istumaan ja odottamaan vasta, kun he olivat poistuneet. Menin sisään kirkkoon viimeisten joukossa, hääparin perheet ja muut läheiset ensin. 

Eli jos saavun ajoissa, odottelen ulkona riittävän etäällä. JOTEN ÄLÄ TUU MULLE MARMATTAMAAN SAATANA! OLEN HYVIN MUUT HUOMIOON OTTAVA, TAJUATKO IMBESILLI!

Lol.

Vierailija
87/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on isä aina jankuttanut että pitää olla ajoissa. Joo, ajoissa, mutta miksi pitää olla 3 varttia etuajassa? Kerrankin vei mut virastoon asioille ja mun aikavaraus alkoi klo 14.

13.20 aloin pyörittelemään peukaloitani siellä käytävällä. Mua ainakin ärsyttää tuhlata aikaa tuolla tavalla, nää hoppuilijat ja etuajassa olevat ei ilmeisesti arvosta omaa ja muiden aikaa ollenkaan.

Vierailija
88/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa molemmissa kommenteissa tiivistyy olennainen. Tärkeintä on minäminäminä ja minun fiilikseni. Juhlien järjestäjästä viis. Eli ette kunnioita juhlia ja niiden järjestäjää. Juhlista saa myös kieltäytyä, se ei ole epäkohteliasta.

Vierailija
89/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on isä aina jankuttanut että pitää olla ajoissa. Joo, ajoissa, mutta miksi pitää olla 3 varttia etuajassa? Kerrankin vei mut virastoon asioille ja mun aikavaraus alkoi klo 14.

13.20 aloin pyörittelemään peukaloitani siellä käytävällä. Mua ainakin ärsyttää tuhlata aikaa tuolla tavalla, nää hoppuilijat ja etuajassa olevat ei ilmeisesti arvosta omaa ja muiden aikaa ollenkaan.

Mut jos matkalla sattuu edessä olevalle onnettomuus, niin niitä joutuu auttamaan ja siihen menee aikaa, ja jos on ajoittanut menemisen tiukasti, niin myöhästyy, ja tuhlaa sen henkilön aikaa, jota on menossa tapaamaan. Tai omasta autosta puhkeaa rengas ja se pitää vaihtaa, ja siihen menee aikaa. Tai jos meteori tippuu niskaan... no tota, silloin kyllä ei varmaan enää haittaa, jos myöhästyy.

Vierailija
90/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki juhlaan pitäisi tulla ajallaan, mutta kannattaa isäntäperheenkin koittaa olla jättämättä niitä suihkussa käyntejä ja muita valmisteluja aivan viime tippaan ja pyrkiä siihen, että kaikki mahdollinen valmiina jo vaikkapa tuntia ennen. Tietysti pilaantuvia ruokia ja sen sellaista ei voi laittaa esille liian aikaisin ja illalliskutsuilla ajoitus on kyllä tosi tärkeä kun kokkaillaan.

Miksi pitäisi olla pyrkiä olemaan valmis tuntia ennen? Miksei sovittuun aikaan riitä?

Ap

Oman mielenrauhan takia. Helpompaa se on mennä itse suihkuun aikaisempaan kun saada niitä muita tulemaan just silloin kun haluat. 

Vierailija
91/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei vaan avaa ovea. Voivat sitten sieltä oven takaa soittaa puhelimella jos vastaan,kun mulla on järkkäämiset kesken,tai olen vielä suihkussa tai kuulokkeet korvilla kuuntelen musiikkia ja viimeistelen omaa vaatekokonaisuutta. Tai saatan olla vaikka kaupassa,jos mulla unohtu tarjoilusta joku juttu. Et ei se multa ole pois jos oven takana joku tunnin haluaa seistä.

Vierailija
92/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi vastaus koskien akateemista varttia. Yksi. 

Kertoo paljon tästä palstasta.

Vierailija
93/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tuo on kääntynyt noin päin että pitää tulla mieluummin myöhässä? Me saatiin kutsu yhteen tilaisuuteen missä oli esiintyjä ja kutsussa oli alkamisaika 18:00. Mentiin paikalle noin kymmentä vaille, ettei tarvitse tökerösti saapua kesken esityksen.

No eipä se alkanut kello 18:00 vaan vasta 19:30. Oli todella tyhmää odotella. 

Ennen oli ihan ok ja jopa suotavaa, että paikalla ollaan siinä vaiheessa kun tilaisuus alkaa ja oli jopa suotavaa tulla vähän ennen.

Tässä on paljon ihan kulttuurieroakin. Suomessa ja pohjoismaissa kutsuaikoihin suhtaudutaan niin, että se on se takaraja milloin pitäisi viimeistään olla paikalla. Etelä-Euroopassa ja osassa Amerikkaa taas jos aikataulua ei tarkemmin ole ilmoitettu, kutsun aika on se aikaisin saapumisaika jolloin sopii paikalle tulla. 

Miehen puolikkaat tv-sarjassahan oli yksi jakso, jossa naureskeltiin kun täsmällinen mies Alan tuli syntymäpäiväjuhliin tasan kello 7:00 PM, kun se oli kutsussa ajankohtana. Yleisö nauraa katketakseen kun tohelo on ensimmäisellä mahdollisella sekunnilla oven takana. Suomalaisversiossa hän olisi ollut viimeinen paikalla ja ihmiset antaneet pahaa silmää myöhästelijälle. 

Vierailija
94/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tuo on kääntynyt noin päin että pitää tulla mieluummin myöhässä? Me saatiin kutsu yhteen tilaisuuteen missä oli esiintyjä ja kutsussa oli alkamisaika 18:00. Mentiin paikalle noin kymmentä vaille, ettei tarvitse tökerösti saapua kesken esityksen.

Ennen oli ihan ok ja jopa suotavaa, että paikalla ollaan siinä vaiheessa kun tilaisuus alkaa ja oli jopa suotavaa tulla vähän ennen.

No enpä kyllä itse ajattelisi, jos tulee kutsut juhliin klo 18:00 että esiintyjä aloittaa sillä sekunnilla. Eihän edes konsertit ala niin että ensimmäinen biisi pärähtää sekunnilleen tasalta käyntiin. Varsinkin iltajuhlissa se aloitusaika on yleensä hyvinkin joustava ja alkuun varattu aikaa sille vapaamuotoiselle seurustelulle. Päiväkutsuissa sitten täsmällisemmin.

Vierailija
95/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsussa on, että tervetuloa klo 15 alkaen, niin voi tulla aikaisintaan klo 15, mutta jos kutsussa on, että tervetuloa (vihkiäisiimme, mamman muistotilaisuuteen, taidenäyttelyn avajaisiin jne.) klo 15, niin silloin olet paikalla ennen klo 15 tai saat astella vihkiparin perässä paikallesi kirkkoon.

Mikään ei ole niin kivaa kuin ilmoittaa myöhästyneille, että sorry, mutta nyt ei ole hyvä hetki mennä juhlatilaan, siellä on alkanut esitys, jonka aikana ovet pidetään suljettuina.

Vierailija
96/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt sellaista mahdollisuutta, ettet osallistuisi ollenkaan? En itse ainakaan halua juhliini ihmistä joka kokee juhlan ahdistavana.

Ap

Vierailija
97/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä kyllä itse ajattelisi, jos tulee kutsut juhliin klo 18:00 että esiintyjä aloittaa sillä sekunnilla. Eihän edes konsertit ala niin että ensimmäinen biisi pärähtää sekunnilleen tasalta käyntiin. Varsinkin iltajuhlissa se aloitusaika on yleensä hyvinkin joustava ja alkuun varattu aikaa sille vapaamuotoiselle seurustelulle. Päiväkutsuissa sitten täsmällisemmin.

Meillä oli iltakutsut ja kutsussa "tervetuloa klo 18.00". Porukka tuli kun muisti tulla ja moni harmitteli, että miksi ei kerrottu, että alussa on ilotulitus ja heti sen jälkeen yllätysesiintyjä. Heiltä jäi ohjelma väliin ja pidettiin jotenkin kutsujan vikana, että ei huomattu mainita, että olethan ajoissa paikalla.

Vierailija
98/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin tuttua. Ja niin ärsyttävää! Mihin näillä aina on kiire?! Kiire olla ekana, kiire lähteä ekana, pakko olla kaupan ovia nykimässä puoli tuntia ennen avautumista, sieltäkin hirveä kiire pois. Kuvailinkin näköjään muuten juuri isäni.

Vihaan hoputtamista ja tuosta tulee sellainen olo että pitää alkaa hätäilemään. Ja silloin itse ainakin unohdan asioita. Ja se taas sitten tuo lisää ongelmia. Itse lähden kotoa bussipysäkille ja asioille rauhallisesti ja minuutin tarkasti. En halua myöhästyä tietenkään bussista mutta en halua myöskään istua pysäkillä edes 10 minuuttia etuajassa. Ikinä en ole bussista myöhästynyt. Isäni mielestä tuollainen on vitkuttelua ja viime tippaan lähtemistä. Mielestäni olen lähtenyt ihan ajallaan kun kerran olen aina ehtinyt kyytiin ihan rauhassa, en juosten."

Juuri näin. Nämä tyypit ovat niitä, jotka antavat kautta rantain muiden ymmärtää että ovat myöhässä kun ovat ajallaan. Yksi ystäväni oli tällainen nuorena. Sovittiin treffit kahvilaan klo 17. Olin paikalla 17.02. Kaveri istui pöydässä ja jos kysyin että oletko kauan odottanut, vastaus oli että no aika kauan, puolisen tuntia..

Aivan, mutta miksi?

Ap

Vierailija
99/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsussa on, että tervetuloa klo 15 alkaen, niin voi tulla aikaisintaan klo 15, mutta jos kutsussa on, että tervetuloa (vihkiäisiimme, mamman muistotilaisuuteen, taidenäyttelyn avajaisiin jne.) klo 15, niin silloin olet paikalla ennen klo 15 tai saat astella vihkiparin perässä paikallesi kirkkoon.

Mikään ei ole niin kivaa kuin ilmoittaa myöhästyneille, että sorry, mutta nyt ei ole hyvä hetki mennä juhlatilaan, siellä on alkanut esitys, jonka aikana ovet pidetään suljettuina.

Juuri tämä. Kutsussa pitää olla selkeästi mainittu jos odotetaan että ihmiset tulee aikaisintaan silloin. Jos juhlien alkamisajankohta on kello 15 niin menen taatusti sitä ennen etten häiritse tai viivästytä ohjelmaa. Ja kyllä, kotona järjestetyissä juhlissakin voi olla tarkka aikataulu.

Vierailija
100/163 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki juhlaan pitäisi tulla ajallaan, mutta kannattaa isäntäperheenkin koittaa olla jättämättä niitä suihkussa käyntejä ja muita valmisteluja aivan viime tippaan ja pyrkiä siihen, että kaikki mahdollinen valmiina jo vaikkapa tuntia ennen. Tietysti pilaantuvia ruokia ja sen sellaista ei voi laittaa esille liian aikaisin ja illalliskutsuilla ajoitus on kyllä tosi tärkeä kun kokkaillaan.

Miksi pitäisi olla pyrkiä olemaan valmis tuntia ennen? Miksei sovittuun aikaan riitä?

Ap

Oman mielenrauhan takia. Helpompaa se on mennä itse suihkuun aikaisempaan kun saada niitä muita tulemaan just silloin kun haluat. 

Miten se olisi helpompaa? Juhlissa on muutakin järjestettävää kuin suihkussa käynti, ja juhlien järjestäjällä muutakin elämää kuin ne juhlat.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme