Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (1145)

Vierailija
1121/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti bussifirma ei noudata kutsujenne alkamisaikaa, emmekä vaimoni kanssa viitsi seistä ulkona odottamassa oikeaa kellonaikaa. Tulemme kuitenkin mieluummin ajoissa kuin myöhässä. Anteeksi siitä.

Selitys on aikatauluterroristin käsikirjasta!

Vierailija
1122/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuillakseni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asut korvessa, jonne tulee vain yksi linja-auto päivässä, enkä halua odotella tien pielessä keskellä ei-mitään, ennen kuin saan asuta matalaan majaasi. 

Kaikilla fiksuilla ja normaaleilla ihmisillä on ajokortti ja auto. Ei ole ongelma päästä juhliin kutsuttuna aikana. Vain kelarotilla ja rikollisilla ei ole autoa ja ajokorttia. 

Vierailija
1124/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat kuuluivat myös tähän porukkaan. Toki äiti usein auttoi jossain valmisteluissa, joten ei sinänsä haitannut. Appivanhemmat taas tulivat myös aina etuajassa ja olivat koko ajan kuin jäniksen selässä.

Kahvi hörpittiin nopeasti ja uutta kuppia piti saada mahdollisimman pian. Eivät varmaan ikinä olleet meidän perhejuhlissa tuntia enempää. Eivät jaksaneet keskustella kenenkään kanssa, kun tärkeintä oli saada kahvi ja kakku syötyä mahdollisimman pian ja kotiin piti lähteä heti. 

Usein juhlien jälkeen sitten olivat närkästyneitä, kun heille ei ikinä kerrota mitään . Muu suku istui kaikessa rauhassa juttelemassa. Appivanhemmat voivottelivat, kun eivät ehtineet tutkia ylioppilaan todistusta, eivät olleet kuulleet, että Anni-serkku saa ensimmäisen lapsen, pikkuserkku oli päässyt lääkikseen ja Risto setä oli myynyt yrityksensä. 

Ehkä tämä on sukuvika. Olin samassa isossa työpaikassa serkkuni kanssa muutaman vuoden ja kävimme välillä yhdessä lounaalla. Jos sovimme tapaavamme toimistokompleksin ravintolassa klo 12, lähti serkkuni rakennuksen itäisestä siivestä jo 11.45 ja oli ravintolan edessä odottelemassa jo noin 11.53. Itse taas lähdin läntisestä siivestä klo juuri tuohon aikaan ja olin ravintolassa 11.58. Serkkuni oli aina kiukkuinen ja puhisi, että hän oli jo ajatellut, että tulenko lainkaan. 

Mutta joo, ulkomaisten kollegoiden kanssa homma ei ole näin minuuttipeliä.

Vierailija
1125/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän aina olla täsmällinen, mutta viimeksi saavuin juhliin 30 minuuttia etuajassa, koska paikka sijaitsi toisella puolella kaupunkia ja yliarvioin huonojoen tieolosuhteiden (talvi) ja ruuhkan vaikutuksen kyseisenä päivänä. Niinpä saavuin reilusti etuajassa, taisin olla vuoronumeroltani toinen paikalle saapuneista. Sinne oli tulossa jotain 150 ihmistä.

Vierailija
1126/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen parikin syytä.

Osan ihmisistä voi olla vaikea ymmärtää kotijuhlien (rippi-,ylioppilas- jne.) ja kodin ulkopuolisten tapahtumien ja juhlien (häät, konsertit jne.) eroa. Jälkimmäisiin kun mennään ennen tapahtuman alkua, ensin mainittuihin vasta ilmoitettuna aikana tai himpun myöhemmin. 

Osa voi kokea ujoutta tavata muita juhlavieraita, jolloin on turvallisinta mennä tosi ajoissa vain tutun kutsujaperheen aikaan ja myös poislähtö voi tapahtua muita aiemmin, kun jännitetään juhlien lopun sosialisointia. Isäntäperheelle toki erittäin ärsyttävää. 

Teen myös tuota, että ilmoitan liian aikaisin tuleville 15min muita myöhäisemmän alkamisajan ja taas myöhästelijöille aikaisemman. 

Vierailija
1127/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites tänään kävi. Monillekko ylppäreille tultiin tänään etuajassa?

Vierailija
1128/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli niin hauska:D Samaistuin ja nauroin  xd

Vierailija
1129/1145 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä jaksat? Kuulostaa tosi työläältä miettiä ensin onko ripari- vai hääjuhla kyseessä ja sit miettiä moneltako kutsutaan ja porrastetaanko tulijat… Eikö olisi helppointa ulkoistaa? Että menisit itsekin psikan päälle vieraana eikä tarvitsisi hösöttää tarjoiluusta? Nän mä olen tehnyt ja en tod palaa siihen vanhaan mitä joskus maalaismaisemissa näki.

Vierailija
1130/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kävisi semmoisissa juhlissa, jossa valmistelutkin on kesken vielä tuntia tai jopa puolta tuntia ennen. 

Kutsun antaneiden kuuluu olla fressinä ovella vastassa sillä mielialalla, että "johan teitä tässä on jo odotettukin malttamattomina, kiva kun tulitte vähän etuajassa, olen jo aamusta asti laittanut kaiken valmiiksi, koska olen niiin innoissani odottanut teitä kylään".

Minä olen sillä mielialla vastassa ovella, siihen kutsuun merkattuun kellonaikaan. Miksi sinun edes pitäisi tietää mitä juhlapaikalla tapahtuu ennen juhlien alkua?

Ap

Vierailija
1131/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti bussifirma ei noudata kutsujenne alkamisaikaa, emmekä vaimoni kanssa viitsi seistä ulkona odottamassa oikeaa kellonaikaa. Tulemme kuitenkin mieluummin ajoissa kuin myöhässä. Anteeksi siitä.

Tulkaa mieluummin myöhässä kuin liian aikaisin.

Ap

Vierailija
1132/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asut korvessa, jonne tulee vain yksi linja-auto päivässä, enkä halua odotella tien pielessä keskellä ei-mitään, ennen kuin saan asuta matalaan majaasi. 

Järjestin juhlat ison kaupungin keskustassa.

Jos järjestäisin ne jossain metsässä, ottaisin huomioon sen ainoan paikalle tulevan linja-auton aikataulun kyllä.

Ap

Vierailija
1133/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä jaksat? Kuulostaa tosi työläältä miettiä ensin onko ripari- vai hääjuhla kyseessä ja sit miettiä moneltako kutsutaan ja porrastetaanko tulijat… Eikö olisi helppointa ulkoistaa? Että menisit itsekin psikan päälle vieraana eikä tarvitsisi hösöttää tarjoiluusta? Nän mä olen tehnyt ja en tod palaa siihen vanhaan mitä joskus maalaismaisemissa näki.

Minusta oli ihan kivaa järjestää juhlat. Nappiin meni, hauskaa oli, ruokaa, viinaa ja musiikkia riitti kaikille.

Ainoa ärsytys olivat nämä etukäteen ilmaantujat.

Ap

Vierailija
1134/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin laitettu kutsuun klo 13 eteenpäin, osa vieraista oli kymmenen aikaan ihmettelemässä meidän pihalla ja soitteli sekä laitteli äkäistä viestiä. Ei oikein pystynyt puhelimeen vastaamaan kesken lakituksen.

Vierailija
1135/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin laitettu kutsuun klo 13 eteenpäin, osa vieraista oli kymmenen aikaan ihmettelemässä meidän pihalla ja soitteli sekä laitteli äkäistä viestiä. Ei oikein pystynyt puhelimeen vastaamaan kesken lakituksen.

Ei tuota uskoisi, ellei olisi kokenut itsekin.

Ap

Vierailija
1136/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina appivanhemnat🤔

Vierailija
1137/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ärsyttää aloittajaa...

Vierailija
1138/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina appivanhemnat🤔

Omassa tapauksessani kyse ei kertaakaan ole ollut appivanhemmista.

Ap

Vierailija
1139/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska arvioin matkaan käytetyn ajan väärin ja seisoin jo 10 min sateessa. On teillä kehareilla ongelmat.

...Ja sanot muita kehareiksi...

Vierailija
1140/1145 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska arvioin matkaan käytetyn ajan väärin ja seisoin jo 10 min sateessa. On teillä kehareilla ongelmat.

...Ja sanot muita kehareiksi...

Ainakaan ei ruikuta joka päivä vauvalla....