Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (849)

Vierailija
841/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä sain äidiltäni tän neuvon: laita ensin itsesi kuntoon. 
Olen tätä noudattanut itsekin just noiden liian ajoissa tulijoiden takia.

Jos kutsut alkaa klo 16, niin älä mene suihkuun tuntia ennen. Meikkaa, laita juhlavaatteet, hiukset niin, että sä olet tiptop tuntia aiemmin. Sit vaan essu vaatteiden suojaksi ja keittiöpuuhiin. Ja kun nää aikaiset tulee, niin tarjoiluthan eivät voi olla valmiit, joten ensimmäiset vieraasi varmasti mielellään alkavat kattaa pöytää, järjestellä naulakkoa ja keittää kahvia ;)

Niin, tässä vaan taas väistetään se ongelma eli väärään aikaan saapuvat vieraat. Voinhan minä odottaa valmiina vaikka edellisestä illasta lähtien varmuuden vuoksi, mutta en halua enkä aio. Saatika ehdi.

Näissä viimeisissä kekkereissä oli vielä sekin, että kävin meikkaajan ja kampaajan t

Samaa mieltä sekä sinun että edellisen kirjoittajan kanssa. Olen alkanut toteuttaa edellisen taktiikkaa laittautua aiemmin kuin olisi todellisuudessa tarpeen, jos on mitään riskiä etuajan änkeytyjistä. Siten olen aina moitteettoman huulipunahymyn kanssa vastassa, vaikka oven takana olisikin liian aikaisin saapuva valopää. 

Sinun kanssasi samaa mieltä siitä, että tämä on alkuperäisen ongelman, s.o. huonotapaisten vieraiden, kiertämistä. 

Vierailija
842/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että nuorempana olin just noita etuajassa tulijoita. Vähintään 10-15 minuuttia etuajassa.

Nyt, kun kuuskymppiä kolkuttaa oven takana, niin osallistumisen peruminen tai kieltäytyminen koko kutsusta on yleisin huonon käytöksen tapani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että nuorempana olin just noita etuajassa tulijoita. Vähintään 10-15 minuuttia etuajassa.

Nyt, kun kuuskymppiä kolkuttaa oven takana, niin osallistumisen peruminen tai kieltäytyminen koko kutsusta on yleisin huonon käytöksen tapani.

Ei kutsusta kieltäytyminen ole huonoa käytöstä. Eikä myöskään peruminen, kunhan sen tekee mahdollisimman aikaisin.

Ap

Vierailija
844/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä on erittäin hyvä ketju. Itsekin olen aina ihmetellyt noita aikaisin tulijoita että mikä siinä oikein on ideana. En vaan ymmärrä, mutta syitä, esim persoonallisuushäiriö tai nepsyys täälläkin on on jo lueteltu, ehkä se pitää sitten vaan ymmärtää ja toisten vajavaisuus. Tai sitten laittaa tosiaan tuo myöhempi kutsu-aikataulu , selkokielellä  juuri näiden ihmisten kutsukortteihin. Ja selittää muille ystäväille jos tulee keskustelua, että nuo nyt vain on tuommoisia, eivät voi itselleen mitään. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

Itselläni tuo plusmiinus 10 min sinne tänne on ihan ok, mutten voi todellakaan ymmärtää jos aina tullaan 30-60 min etuajassa, jotain aivoperäistä siinä pitää olla takana. 

Vierailija
845/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on kirjolla. Ei tämä ole kenellekään neurotyypilliselle elämää suurempi ongelma.

Aloittaja on myös yksi palstan vakioasukkaista. Roolissa nro 178. Vai oliko se rooli nro 177?

Vierailija
846/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun äiti 60v syntympäpäiväjuhliin yhdet juntit tuli yli 3 tuntia etuajassa!!! Kiva sitten siinä imuroida ja laitella paikkoja kuntoon + tarjoilua vieraiden seuratessa menoa. Ja kun kysyin, että miksi näin aikaisin tulitte kun juhlat alkaa vasta klo 13, niin sanoivat että ei ollut aamulla muutakaan tekemistä niin ajattelivat siksi tulla jo aikaisin...............

Vierailija
847/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun äiti 60v syntympäpäiväjuhliin yhdet juntit tuli yli 3 tuntia etuajassa!!! Kiva sitten siinä imuroida ja laitella paikkoja kuntoon + tarjoilua vieraiden seuratessa menoa. Ja kun kysyin, että miksi näin aikaisin tulitte kun juhlat alkaa vasta klo 13, niin sanoivat että ei ollut aamulla muutakaan tekemistä niin ajattelivat siksi tulla jo aikaisin...............

Miten kukaan kehtaa! Naurattaa tuo vastaus, vaikka ihan kamala tilanne.

Vierailija
848/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja. :D

Pakko sanoa että vaikka tuo on töykeää ja hämmentävää, tulen myös hiukan surulliseksi. Millaista elämä on, jos ei vapaa-aikanaan millään saa kolmea tuntia kulumaan häiritsemättä muita?

Ap

Vierailija
849/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että tähän ketjuun tuovat parhaan viihdearvon juuri nuo kilahtaneet pakko päästä kylään tuntia ennen -trollit :D 

Ehkä se on kalvakka kompensaatio kaikista niistä kerroista, kun etuaikaiset  intopiukkavieraat ovat pilanneet rauhallisen valmistelu- tai huoahdushetken ennen juhlia :P