Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (1116)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on kirjolla. Ei tämä ole kenellekään neurotyypilliselle elämää suurempi ongelma.
Aloittaja on myös yksi palstan vakioasukkaista. Roolissa nro 178. Vai oliko se rooli nro 177?
Muistan kun äiti 60v syntympäpäiväjuhliin yhdet juntit tuli yli 3 tuntia etuajassa!!! Kiva sitten siinä imuroida ja laitella paikkoja kuntoon + tarjoilua vieraiden seuratessa menoa. Ja kun kysyin, että miksi näin aikaisin tulitte kun juhlat alkaa vasta klo 13, niin sanoivat että ei ollut aamulla muutakaan tekemistä niin ajattelivat siksi tulla jo aikaisin...............
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun äiti 60v syntympäpäiväjuhliin yhdet juntit tuli yli 3 tuntia etuajassa!!! Kiva sitten siinä imuroida ja laitella paikkoja kuntoon + tarjoilua vieraiden seuratessa menoa. Ja kun kysyin, että miksi näin aikaisin tulitte kun juhlat alkaa vasta klo 13, niin sanoivat että ei ollut aamulla muutakaan tekemistä niin ajattelivat siksi tulla jo aikaisin...............
Miten kukaan kehtaa! Naurattaa tuo vastaus, vaikka ihan kamala tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja. :D
Pakko sanoa että vaikka tuo on töykeää ja hämmentävää, tulen myös hiukan surulliseksi. Millaista elämä on, jos ei vapaa-aikanaan millään saa kolmea tuntia kulumaan häiritsemättä muita?
Ap
Pakko sanoa, että tähän ketjuun tuovat parhaan viihdearvon juuri nuo kilahtaneet pakko päästä kylään tuntia ennen -trollit :D
Ehkä se on kalvakka kompensaatio kaikista niistä kerroista, kun etuaikaiset intopiukkavieraat ovat pilanneet rauhallisen valmistelu- tai huoahdushetken ennen juhlia :P
60-70v appi vanhempani olivat sellaisia, että aina jos oli meillä jotkut juhlat, he tulivat puoli tuntia etuajassa ja lähtivät viimeisinä.
Tekosyy aikaisin tulemiselle oli aina "noku meillä on nää kassit ja kaikkea". Yleensä toivat mukanaan siis jonkun pullapitkon ja keksipaketin muovikassissa ja pitivät tätä niin suurena rahtimääränä etteivät halunneet roudata sitä muiden nähtävillä.
Itse olen sitä mieltä, että olemalla vieraista ensimmäisenä ja viimeisenä paikalla, halusivat vain osoittaa muille vieraille olevansa jotenkin yläpuolella, ikäänkuin "talon väkeä", eivätkä varsinaisia vieraita.
M44
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä sain äidiltäni tän neuvon: laita ensin itsesi kuntoon.
Olen tätä noudattanut itsekin just noiden liian ajoissa tulijoiden takia.
Jos kutsut alkaa klo 16, niin älä mene suihkuun tuntia ennen. Meikkaa, laita juhlavaatteet, hiukset niin, että sä olet tiptop tuntia aiemmin. Sit vaan essu vaatteiden suojaksi ja keittiöpuuhiin. Ja kun nää aikaiset tulee, niin tarjoiluthan eivät voi olla valmiit, joten ensimmäiset vieraasi varmasti mielellään alkavat kattaa pöytää, järjestellä naulakkoa ja keittää kahvia ;)
Ei, vaan minä haluan hoitaa omat juhlavalmistelut itse. En jaksa enkä halua ohjailla ja kertoilla mistä löytyy mikäkin kippo ja kuppi. En halua ainuttakaan vierasta pyörimään tielleni.
Eli juhlien järjestäjä ei tarvitse mitään neuvoja tuppautujien kanssa toimimiseen vaan keksikää toimiva ohje näille rajattomille ihmisille, jotka ei noudata kutsua.
Minkä ihmeen takia ei tajuta neuvoa sitä joka ongelman aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloittajan ongelma ei koske minua, koska olen aamuvirkku ja minulla on kaikki valmista reilusti ennen juhlien alkua.
En tietenkään laita pitään pilaantuvaa pöytään, ennen kuin vieraita saapuu, mutta siihen ei mene kuin pari minuuttia. Kattaus ja tarjottavat valmiina ja itse ehdin siistiytyä, vaihtaa juhlavaatteet ja hengähtää.
Tämä on ajankäyttökysymys, eikä itselle saa laatia juhlien järjestelyyn liian tiukkaa aikataulua, niin että tulee hirveä hössötys.
Miksi sitten ylipäätään laitat kutsuun alkamisajan? Voisithan sitten laittaa, että paikalle saa tulla ihan milloin vain!
Minäkin olen aamuvirkku (mikä ei liity tähän aiheeseen mitenkään) ja stressaannun viime hetken kiireestä, joten olen hyvissä ajoin valmis (kohtuudella), MUTTA EN SILTI HALUA VIERAITA PYÖRIMÄÄN NURKKIIN TUNTIA ENNEN JUHLIEN ALKAMISTA!
Jokunen vuosi sitten mieheni täytti 40.
Olimme ilmottaneet kutsussa illanistujaisten alkavan kello 17.00 ja teimme pitkin päivää kaikenlaisia valmisteluja kuten heitimme teinin poikaystävälleen mihin meni yöksi ja koristelimme taloa.
Klo 15 soi miehen puhelin ja eräs hänen tuttavapariskuntansa kummasteli,miksei kukaan avaa. Mies oli hakemassa kaupasta unohtuneita nonparelleja mokkapaloihin ja minä olin suihkussa talon kellarikerroksessa.
Mieheni sitten kotiin tullessaan päästi pariskunnan sisälle ja pisti pumppaamaan ilmapalloihin ilmaa,kovasti ihmettelivät miksi joutuvat hommiin ja vielä kuivin suin. Sanoimme että juomme maljat kunhan loput saapuvat.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kauan sitten meidän lapsen ristiäisissä oli tarjolla alkuskumppa ja konjakki kahvin kanssa halukkaille. Pari sukulaissetää tuli 60min etuajassa paikalle ja joi noin puolet noista alkumaljoista, kun silmä vältti. En sen jälkeen koskaan kutsunut heitä mihinkään, varsinaisia törppöjä.
Oliko teillä skumpat kaadettu laseihin jo tuntia ennen?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.
Ap
Silti oli pakko aloittaa turha ketju ja alkaa valittaa asiasta.
Se jos mikä kertoo ihan tarpeeksi
Älä nyt! Viikko jo hyvää trollausta, jatkakaa!
Kun tulee etuajassa saa parhaat herkut ja voi lähteä aikaisemmin pois.
Vierailija kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten mieheni täytti 40.
Olimme ilmottaneet kutsussa illanistujaisten alkavan kello 17.00 ja teimme pitkin päivää kaikenlaisia valmisteluja kuten heitimme teinin poikaystävälleen mihin meni yöksi ja koristelimme taloa.
Klo 15 soi miehen puhelin ja eräs hänen tuttavapariskuntansa kummasteli,miksei kukaan avaa. Mies oli hakemassa kaupasta unohtuneita nonparelleja mokkapaloihin ja minä olin suihkussa talon kellarikerroksessa.
Mieheni sitten kotiin tullessaan päästi pariskunnan sisälle ja pisti pumppaamaan ilmapalloihin ilmaa,kovasti ihmettelivät miksi joutuvat hommiin ja vielä kuivin suin. Sanoimme että juomme maljat kunhan loput saapuvat.
Haluaisin uskoa että he olivat sekoilleet alkamisajan kanssa. Ikävä kyllä niin ei välttämättä ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.
Ap
Silti oli pakko aloittaa turha ketju ja alkaa valittaa asiasta.
Se jos mikä kertoo ihan tarpeeksi
Älä nyt! Viikko jo hyvää trollausta, jatkakaa!
Mikä tässä aloituksessa saa sinut ajattelemaan että kyse on trollauksesta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Eivät tarjoilut ole vielä edes esillä siihen aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai te olette se ahne perhe, joka paastoaa ennen juhlia, kun on ilmaista ruokaa tarjolla.
Tosin tarjoilut ei ala yhtään sen aikaisemmin mitä on etukäteen suunniteltu. Vettä saa kyllä hanasta jos jano iskee.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan jo kutsuun että olen estynyt. Toinen vaihtoehto on juuri lähtiessä ilmaantuva este, autot kun ovat teknisiä laitteita joihin voi tulla vika. En ole ollut vuosiin missään juhlissa.
No tuo on se toinen törkeys. Ilmoitetaan että tullaan, ja kun tarjoilut on tilattu ja ostettu sillä mitoitukeella, niin sitten tuleekin juuri ennen juhlien alkua viesti ettei tullakaan.
Esim jos juhliin tulisi 6 henkilöä riittää tilata yksi kakku, ja jos tulee 8 niin tilataan kaksi että riittää. Sitten nuo kaksi sankaria peruu kun ei huvitakaan kun "auto kun on tekninen laite hehe".
Oliko tässä ketjussa joku vastannut oikein kysymykseen?
Mä pyrin olemaan paikalla muutamaa minuuttia aiemmin, jos menee yli viiden minuutin, niin sitten odottelen jossain lähistöllä.
Riippuu toki vähän tilaisuudestakin, jos kirkossa alkaa vihkiminen tasalta, en todellakaan jää odottelemaan, vaan menen kirkon penkkiin kun paikalle saavun, eli käytännössä n. 15 min aiemmin. Ja tämä tietenkin olettaen, että kirkossa ei ole edellinen tilaisuus menossa.
Jos taas on kyse jostain juhlallisuudesta missä ei ole varsinaisesti aikataulutettua ohjelmaa ja kutsu on esim. 14 alkaen, niin odotan vaikka nurkan takana siihen asti, että kello on 14, eikä minuuttiakaan aiemmin. Tällaiseen kutsuun sopii tuolla jossain aiemmin ollut toteamus, että tulen ennemmin vaikka vartin myöhässä, kuin edes minuutin liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan jo kutsuun että olen estynyt. Toinen vaihtoehto on juuri lähtiessä ilmaantuva este, autot kun ovat teknisiä laitteita joihin voi tulla vika. En ole ollut vuosiin missään juhlissa.
No tuo on se toinen törkeys. Ilmoitetaan että tullaan, ja kun tarjoilut on tilattu ja ostettu sillä mitoitukeella, niin sitten tuleekin juuri ennen juhlien alkua viesti ettei tullakaan.
Esim jos juhliin tulisi 6 henkilöä riittää tilata yksi kakku, ja jos tulee 8 niin tilataan kaksi että riittää. Sitten nuo kaksi sankaria peruu kun ei huvitakaan kun "auto kun on tekninen laite hehe".
Tämä. En oikein tajua miksi (kaikilla) juhlia vihaavilla ihmisillä ei ole selkärankaa ilmoittaa heti kutsun saatuaan ettei ole tulossa. Mitkä kekkerit oikeasti lopulta ovat niin pakollisia, että täytyy joko osallistua hampaat irvessä kärsien tai jollain tekosyyllä perua viime tinkaan?
Itse rakastan kaikkia juhlia, joten on vaikeaa samaistua muutenkaan, mutta en ymmärrä miksi täytyy vielä tarkoituksella aiheuttaa haittaa niille jotka juhlia järjestävät.
Jää pois jos ei nappaa, tilalle varmasti saadaan joku joka kutsua arvostaa.
Ap
Mielestäni tämä on erittäin hyvä ketju. Itsekin olen aina ihmetellyt noita aikaisin tulijoita että mikä siinä oikein on ideana. En vaan ymmärrä, mutta syitä, esim persoonallisuushäiriö tai nepsyys täälläkin on on jo lueteltu, ehkä se pitää sitten vaan ymmärtää ja toisten vajavaisuus. Tai sitten laittaa tosiaan tuo myöhempi kutsu-aikataulu , selkokielellä juuri näiden ihmisten kutsukortteihin. Ja selittää muille ystäväille jos tulee keskustelua, että nuo nyt vain on tuommoisia, eivät voi itselleen mitään. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Itselläni tuo plusmiinus 10 min sinne tänne on ihan ok, mutten voi todellakaan ymmärtää jos aina tullaan 30-60 min etuajassa, jotain aivoperäistä siinä pitää olla takana.