Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (849)

Vierailija
801/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloittajan ongelma ei koske minua, koska olen aamuvirkku ja minulla on kaikki valmista reilusti ennen juhlien alkua. 

En tietenkään laita pitään pilaantuvaa pöytään, ennen kuin vieraita saapuu, mutta siihen ei mene kuin pari minuuttia. Kattaus ja tarjottavat valmiina ja itse ehdin siistiytyä, vaihtaa juhlavaatteet ja hengähtää.

Tämä on ajankäyttökysymys, eikä itselle saa laatia juhlien järjestelyyn liian tiukkaa aikataulua, niin että tulee hirveä hössötys.

Vierailija
802/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloittajan ongelma ei koske minua, koska olen aamuvirkku ja minulla on kaikki valmista reilusti ennen juhlien alkua. 

En tietenkään laita pitään pilaantuvaa pöytään, ennen kuin vieraita saapuu, mutta siihen ei mene kuin pari minuuttia. Kattaus ja tarjottavat valmiina ja itse ehdin siistiytyä, vaihtaa juhlavaatteet ja hengähtää.

Tämä on ajankäyttökysymys, eikä itselle saa laatia juhlien järjestelyyn liian tiukkaa aikataulua, niin että tulee hirveä hössötys.

En haluaisi vieraita paikalle ennenaikaisesti vaikka valmistelut olisivatkin valmiina jo aamutuimaan. Se että valmistelut ovat vielä kesken, saa etukäteistulijat vaikuttamaan entistä törpömmiltä, mutta törppöjä he ovat vaikka juhlat olisivatkin valmiina.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska se seuraava kalenterissa oleva meno voi olla ihan minuuteistakin kiinni. Tämä etuajassa saapuminen on hyvä varmistaa etukäteen Ja tosiaan jättää juhlat väliin jos aikataulu on joustamaton. Tästä ei pitäisi kenenkään sitten loukkaantua."

En vieläkään ymmärrä, miten se minuutintarkka lähtöaikataulu sillä helpottuu, että tullaan juhliin ennen kuin on kutsuttu.

Ap

Vierailija
804/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi-vainaa tuli tunninkin etuajassa. Joskus enemmänkin. Hän oli niitä ihmisiä jotka valvoivat yön odottaen lähtöä juhliin. Hän rauhoittui ja rentoutui vasta kun oli perillä ja saattoi ottaa nokoset sohvalla tai makuuhuoneessa ennenkuin muut vieraat saapuivat. Hän ei häirinnyt, huonokuuloisena ei välittänyt juttuseurasta vaan antoi isäntäväen puuhata rauhassa. Muut vieraat saapuivatkin sitten ajoissa tai vähän yli.  

Vierailija
805/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska se seuraava kalenterissa oleva meno voi olla ihan minuuteistakin kiinni. Tämä etuajassa saapuminen on hyvä varmistaa etukäteen Ja tosiaan jättää juhlat väliin jos aikataulu on joustamaton. Tästä ei pitäisi kenenkään sitten loukkaantua."

En vieläkään ymmärrä, miten se minuutintarkka lähtöaikataulu sillä helpottuu, että tullaan juhliin ennen kuin on kutsuttu.

Ap

No ei voi mitään.

Vierailija
806/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi vieraita paikalle ennenaikaisesti vaikka valmistelut olisivatkin valmiina jo aamutuimaan. Se että valmistelut ovat vielä kesken, saa etukäteistulijat vaikuttamaan entistä törpömmiltä, mutta törppöjä he ovat vaikka juhlat olisivatkin valmiina.

Ap

Luulen, että olet länsi-Suomesta. Meillä itä-Suomessa on rennompi meininki.

Vierailija
807/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kauan sitten meidän lapsen ristiäisissä oli tarjolla alkuskumppa ja konjakki kahvin kanssa halukkaille. Pari sukulaissetää tuli 60min etuajassa paikalle ja joi noin puolet noista alkumaljoista, kun silmä vältti. En sen jälkeen koskaan kutsunut heitä mihinkään, varsinaisia törppöjä.

Vierailija
808/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei voi mitään.

Osaisitko hiukan avata tuota logiikkaa? Jos siinä sellaista on.

Ap

Vierailija
809/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pitää paikkansa. Muutama muukin on tässä ketjussa viitannut alueellisiin eroihin.

Mistään rentoudesta tai se puutteesta ei tosin ole kyse, vaan sovitussa pysymisestä ja hyvistä käytöstavoista. Mutta eroja selvästi on myös alueittain näissä.

Ap

Vierailija
810/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun nimenomaan ei ole mitään ongelmaa ja hössötystä kunhan vieraat ei aiheuta niitä saapumalla väärään aikaan. Eli ongelma on ainoastaan vieraissa, jotka ei noudata kutsua. 
Jos sinulle on ok, että vieraat tulee pitkin päivää klo 7-19 välillä niin älä kuitenkaan oleta, että kaikille se sopii. Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin itselle sopii, vieraat ei päätä kuin sen, että osallistuuko vai ei. 

Vierailija
811/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kauan sitten meidän lapsen ristiäisissä oli tarjolla alkuskumppa ja konjakki kahvin kanssa halukkaille. Pari sukulaissetää tuli 60min etuajassa paikalle ja joi noin puolet noista alkumaljoista, kun silmä vältti. En sen jälkeen koskaan kutsunut heitä mihinkään, varsinaisia törppöjä.

Tämä on ihan puppua. Ei kukaan ole niin törppö, että tarjoaisi ristiäisissä viinaksia. 😆

Vierailija
812/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneet ihmiset tulevat 15 minuuttia kutsussa olevan ajankohdan jälkeen. Jos kutsussa lukee klo 19, ovikelloa soitetaan noin klo 19.15. Tämä on kohteliasta isäntäväkeä kohtaan. 

Vierailija
813/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun nimenomaan ei ole mitään ongelmaa ja hössötystä kunhan vieraat ei aiheuta niitä saapumalla väärään aikaan. Eli ongelma on ainoastaan vieraissa, jotka ei noudata kutsua. 
Jos sinulle on ok, että vieraat tulee pitkin päivää klo 7-19 välillä niin älä kuitenkaan oleta, että kaikille se sopii. Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin itselle sopii, vier

Kirjoitin että "aloittajan ongelma ei koke minua"

Sinun ei ollut pakko siihen kommentoida. 

Vierailija
814/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirjoitin että "aloittajan ongelma ei koke minua"

Sinun ei ollut pakko siihen kommentoida."

Eihän minunkaan ongelmani ole mikään hirveä hössötys, vaan väärään aikaan saapuvat vieraat.

Ap

Vierailija
815/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että olet länsi-Suomesta. Meillä itä-Suomessa on rennompi meininki

Savolais-karjalaiset juuret täällä, ja osaamme sekä etiketin että oikeinkirjoituksen myös Itä-Suomessa (huom. kirjoitusasu). Juhliin tullaan vasta kun kutsu on voimassa, ja näin toimien asiat sujuvat myös Suomen ulkopuolella :)

Vierailija
816/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua? 

Miksi sinulla on tarve saada päättää, milloin juhlavalmistelujen tulee olla valmiina?

Miksi sulla on paktottava tarve päättää miten muut elävät elämäänsä?

Järjestän juhlat, kutsuissa lukee klo 15 alkaen. Sinun mielestäsi minun pitää hoitaa järjestelyt niin, että kaikki on valmista klo 14. Minulle ei ole väliä, miten käytät päiväsi, saat tulla juhliin tai olla tulematta, iltapäivänkin saat viettää juuri niin kuin sinua huvittaa, kunhan et soita ovikelloani ennen kolmea. Kummalla tässä on pakottava tarve määrätä toisen ajankäytöstä? 

Meni ohi. Mutta ei yllättänyt.

Vierailija
817/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.

Ap

Silti oli pakko aloittaa turha ketju ja alkaa valittaa asiasta.

Se jos mikä kertoo ihan tarpeeksi

Vierailija
818/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kirjoitin että "aloittajan ongelma ei koke minua"

Sinun ei ollut pakko siihen kommentoida."

Eihän minunkaan ongelmani ole mikään hirveä hössötys, vaan väärään aikaan saapuvat vieraat.

Ap

Ja teit siitä ongelman itsellesi. Ihan itse.

Vierailija
819/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.

Ap

Ehkä joku pölvästi lukee tätä ketjua ja ymmärtää jatkossa mennä juhliin vasta siihen aikaan kun juhlat on ilmoitettu alkavaksi. Ei silloin kun itseä huvittaa. 

Vierailija
820/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä joku pölvästi lukee tätä ketjua ja ymmärtää jatkossa mennä juhliin vasta siihen aikaan kun juhlat on ilmoitettu alkavaksi. Ei silloin kun itseä huvittaa. 

Ehkä joku pölvästi kuvittelee, että ap ei ole trolli