Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (849)

Vierailija
821/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.

Ap

Silti oli pakko aloittaa turha ketju ja alkaa valittaa asiasta.

Se jos mikä kertoo ihan tarpeeksi

Kannattaa valita joku toinen ketju, jos tämä aihe ei kiinnosta.

Itselleni erilaiset sosiaaliset ilmiöt ovat kiinnostavia.

Ap

Vierailija
822/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän juhlan järjestäjä päätä oman juhlansa speksit, alkamisaikaa myöten. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, eli kukaan ei sinun elämästäsi päätä yhtään mitään.

Ap

Ap

Ei ole. Ihmisten manipuloiminen sua kiinnostaa. Ja valehtelu. Joku roolin esittäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei ole. Ihmisten manipuloiminen sua kiinnostaa. Ja valehtelu. Joku roolin esittäminen.

Selvä. :D Uskallan olettaa että tähän ei ole mitään perusteluja saatavilla..?

Ap

Vierailija
824/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhö öhö mä kerkisin ensin. Mulle kaikki heti.

Vierailija
825/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viestejä ja uskon, että näitä jankkaavia törkimyksiä on todella useampikin täällä. Puolustamassa kuviteltua oikeuttaan tulla toisten koteihin milloin heitä huvittaa. 

Sen tämä ketju ainakin todistaa, että näille ihmisille ei puhe auta. Jos toisten juhliin saapuminen aikana, jolloin kutsu ei ole voimassa korreloi jonkin asian kanssa, niin itsekkyyden ja tyhmyyden. 

Olen tosi iloinen, että ap aloitti tämän ketjun.

Vierailija
826/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin viestejä ja uskon, että näitä jankkaavia törkimyksiä on todella useampikin täällä. Puolustamassa kuviteltua oikeuttaan tulla toisten koteihin milloin heitä huvittaa. 

Sen tämä ketju ainakin todistaa, että näille ihmisille ei puhe auta. Jos toisten juhliin saapuminen aikana, jolloin kutsu ei ole voimassa korreloi jonkin asian kanssa, niin itsekkyyden ja tyhmyyden. 

Osa kommenteista on selvästi samalta kirjoittajalta, mutta uskon myös että useampi eri ihminen on sitä mieltä että oman aikataulun noudattaminen on ihan ok.

Ja olen tullut tässä samaan johtopäätökseen. Oikein muita perusteluja etukäteen saapumiselle ei ketjussa ole annettu, kuin "minä tulen koska haluan tai en tule ollenkaan, ja juhlakalun vika jos ei ole valmista silloin kun minä haluan paikalle saapua".

Erikoista.

Ap

Vierailija
827/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kauan sitten meidän lapsen ristiäisissä oli tarjolla alkuskumppa ja konjakki kahvin kanssa halukkaille. Pari sukulaissetää tuli 60min etuajassa paikalle ja joi noin puolet noista alkumaljoista, kun silmä vältti. En sen jälkeen koskaan kutsunut heitä mihinkään, varsinaisia törppöjä.

Tämä on ihan puppua. Ei kukaan ole niin törppö, että tarjoaisi ristiäisissä viinaksia. 😆

Aiheesta ohi, mutta kyllä olen ollut parissakin ristiäisissä, joissa on halutessaan saanut lasin kuoharia. Myös oman lapsen ristiäisissä. Katsos kun jotkut meistä osaa oikeasti juoda juhlan kunniaksi sen yhden lasillisen ja käyttäytyä silti sivistyneesti

Vierailija
828/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kommenteista on selvästi samalta kirjoittajalta, mutta uskon myös että useampi eri ihminen on sitä mieltä että oman aikataulun noudattaminen on ihan ok.

Ja olen tullut tässä samaan johtopäätökseen. Oikein muita perusteluja etukäteen saapumiselle ei ketjussa ole annettu, kuin "minä tulen koska haluan tai en tule ollenkaan, ja juhlakalun vika jos ei ole valmista silloin ku

Nyt ketjua lisää luettuani olen kehittänyt edelleen teoriaani aiheesta. Osa etuajassa tulijoista lienee tyhmiä, osa ilkeitä, ja enemmistö sekä tyhmiä että ilkeitä. Erottelen aikaiset aatut seuraaviin alalajeihin:

A) vallankäyttäjät - nämä haluavat piinata kutsujaa tupatarkastuksen tapaan, he nauttivat, jos pääsevät todistamaan viimeisiä valmisteluja tai pilaamaan pukeutumis- ja laittautumishetken. Varmasti ilkeitä, osa myös tyhmiä

B) ilmaisen ohjelmanumeron hakijat - nämä kokevat keksineensä nerokkaan tavan paeta tylsyyttä ja päästä isäntäväen kanssa kahden juttusille. Voi olla, että kokevat myös valmistelujen seuraamisen viihdyttävänä. Joko eivät tajua toimivansa törpösti tai eivät välitä. Osa vähintään yksinkertaisia, osa ilkeitä, osa molempia

C) pikahiihtäjät - nämä kokevat mahdollisimman aikaisen saapumisen ja lähtemisen aina etuna. Osa on sisäistänyt asenteen, osa on piesty lapsuudesta lähtien myöhästymisen pelkoon. Eivät välttämättä tyhmiä sen enempää kuin ilkeitäkään, mutta sosiaalisesti kömpelöitä.

Vierailija
829/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kauan sitten meidän lapsen ristiäisissä oli tarjolla alkuskumppa ja konjakki kahvin kanssa halukkaille. Pari sukulaissetää tuli 60min etuajassa paikalle ja joi noin puolet noista alkumaljoista, kun silmä vältti. En sen jälkeen koskaan kutsunut heitä mihinkään, varsinaisia törppöjä.

Tämä on ihan puppua. Ei kukaan ole niin törppö, että tarjoaisi ristiäisissä viinaksia. 😆

Aiheesta ohi, mutta kyllä olen ollut parissakin ristiäisissä, joissa on halutessaan saanut lasin kuoharia. Myös oman lapsen ristiäisissä. Katsos kun jotkut meistä osaa oikeasti juoda juhlan kunniaksi sen yhden lasillisen ja käyttäytyä silti sivistyneesti

Tervetuliaismaljat kuuluu yo-juhliin tai valmistujaisiin

Ei ristiäisiin. Emämoka!

Vierailija
830/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on kirjolla. Ei tämä ole kenellekään neurotyypilliselle elämää suurempi ongelma.

Vierailija
831/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on tämä ärsyttävä etuilija ja tähän on vain yksi syy. Pääsee pois, kun muut vasta tulevat paikalle. 

Vierailija
832/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ex-appivanhemmat teki tätä. Onneksi ei tarvi enää heidän kanssa mitään juhlia 

Vierailija
833/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te järjestätte juhlia jos olette noin takakireitä ihmisiä? Ja miksi kutsutte sellaisia joista jo etukäteen tiedätte että tulevat aiheuttamaan teille harmia? Pitäkää niille vaikka kahvittelut eri päivänä.

Meillä juhlat ovat iloisia ja rentoja tapahtumia, tiedetään hyvin ketkä tulee etukäteen ja ketkä myöhässä eikä vedetä siitä pultteja.

Karmeaa tuo että olette passiivis-aggressiivisiä pölynimurin heiluttelijoita vieraille jotka eivät osaa lukea emännan ajatuksia siitä että pitäisi mieluummin tulla vartin verran myöhässä kuin ajoissa.

Ei tarvitse lukea ajatuksia vaan se kutsu. Siellä lukee, moneltako saa tulla. 

Vierailija
834/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa pahimmille tunnetuille liian aikaisin tulijoille jatkossa kutsuun eri alkamisaika, jos muu juhlakansa pyydetään paikalle klo 15, näille laitetaan ajaksi klo 16.

Vierailija
835/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on kirjolla. Ei tämä ole kenellekään neurotyypilliselle elämää suurempi ongelma.

Ja sinä oletkin ainoa joka tuollaisen käsitteen tähän ilmiöön yhdistää, toim. huom.

Ap

Vierailija
836/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on tämä ärsyttävä etuilija ja tähän on vain yksi syy. Pääsee pois, kun muut vasta tulevat paikalle. 

Itse en menisi paikalle ollenkaan, jos tärkeintä olisi päästä pois. Juhliin ei ikinä ole mikään pakko osallistua.

Ap

Vierailija
837/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä sain äidiltäni tän neuvon: laita ensin itsesi kuntoon. 
Olen tätä noudattanut itsekin just noiden liian ajoissa tulijoiden takia.

Jos kutsut alkaa klo 16, niin älä mene suihkuun tuntia ennen. Meikkaa, laita juhlavaatteet, hiukset niin, että sä olet tiptop tuntia aiemmin. Sit vaan essu vaatteiden suojaksi ja keittiöpuuhiin. Ja kun nää aikaiset tulee, niin tarjoiluthan eivät voi olla valmiit, joten ensimmäiset vieraasi varmasti mielellään alkavat kattaa pöytää, järjestellä naulakkoa ja keittää kahvia ;)

Vierailija
838/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä sain äidiltäni tän neuvon: laita ensin itsesi kuntoon. 
Olen tätä noudattanut itsekin just noiden liian ajoissa tulijoiden takia.

Jos kutsut alkaa klo 16, niin älä mene suihkuun tuntia ennen. Meikkaa, laita juhlavaatteet, hiukset niin, että sä olet tiptop tuntia aiemmin. Sit vaan essu vaatteiden suojaksi ja keittiöpuuhiin. Ja kun nää aikaiset tulee, niin tarjoiluthan eivät voi olla valmiit, joten ensimmäiset vieraasi varmasti mielellään alkavat kattaa pöytää, järjestellä naulakkoa ja keittää kahvia ;)

Niin, tässä vaan taas väistetään se ongelma eli väärään aikaan saapuvat vieraat. Voinhan minä odottaa valmiina vaikka edellisestä illasta lähtien varmuuden vuoksi, mutta en halua enkä aio. Saatika ehdi.

Näissä viimeisissä kekkereissä oli vielä sekin, että kävin meikkaajan ja kampaajan tuoleissa ennen juhlia. Niissä menee oma aikansa johon minä en enää siinä istuessani voi vaikuttaa.

Ap

Vierailija
839/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonoa käytöstä tulla liian aikaisin. Ihan samoin kuin liian myöhään tuleminen. Korkeintaan vartti molempiin suuntiin on hyväksyttävää.

Minulla on ystävä joka sen lisäksi että usein tulee liian aikaisin, haluaa seurata vierestä viime hetken kokkailuja ja luulee, että on ok, että hän lupaa kysymättä maistelee tarjoiluvadeilta vähän kaikenlaista. On kuulemma jo niin kova nälkäkin. Tämä kuormasta syöminen ja rääpiminen ärsyttää aivan erityisesti. 

Vierailija
840/849 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kummankin vanhemman vanhemmat oli tämmöisiä hätäilijöitä, etenkin isän. Ja koko heidän puolen suku. Ihan viimeistään 15 min etuajassa ja hirveä kiire pois heti, kun kehtaa lähteä. Äidin puolelta isovanhemmat oli aina pihalla odottamassa ainakin puoli tuntia etuajassa, kun oli sovittu että haetaan heidät autolla johonkin. Joutuivat välillä menemään sisälle lämmittelemään. Ja auta armias, jos oli lähtö johonkin julkisilla, niin asemalla oltiin lähes tunti etuajassa. 

En tiedä, mistä tämä tyyli oli peräisin. Olivat toki sitä sukupolvea, että heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan (ja heidän yhteiskuntaluokassaan) matkaa ei taitettu useinkaan autolla, vaan jalan ja kauemmas pääsi harvoin kulkevilla julkisilla. Liekö sieltä saakka taottu päähän, että pitää lähteä todella ajoissa, ja eivät tätä tyyliä osanneet aikuisina enää muuttaa, vaikka auton omistivatkin sitten.