Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (132)
Ihan kiva lukea, että on paljon muitakin, joilla juhlajärjestelyt ovat vielä kiivaimmillaan juuri ennen alkamisaikaa. Meillä aina sama, kiire rippikirkon jälkeen ym. Joten kyllä on aina ärsytys todella iso, kun noita etuajassa tulevia ilmaantuu häslingin keskelle. Viivästyttävät touhuja, ja emme ehdi sen takia hoitaa kaikkea valmiiksi ennen h-hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa on täsmällinen alkamisaika, niin taatusti tulen mieluummin 5-15 minuuttia liian aikaisin ettei minua tarvitse odotella. Jos kutsussa juhlat alkamisaika on kello 18 niin silloin alkumaljan kilistely on tasan kello 18. Jos niin ei ole, miksette laita kutsuun että "toivottu saapumisaika kello 18-19? Siitä ymmärtäisi että tulkaa sinä aikana ja juhlallisuudet alkaa seitsemältä.
Miksi sinua pitäisi odotella, jos menisit paikalle siihen aikaan kun kutsussa sanotaan? Pelkäätkö että siellä onkin kaikki muut aloittaneet salabileet jo aiemmin, eikä sinulle riitä kuoharia?
Ap
Aika ahdasta on teidän pikkuisen kämpän tuulikaapissa jos kaikkien vieraiden pitää saapua minuutilleen samaan aikaan.
Ohis
Ei ole ahdasta tuulikaappia, mutta etuajassa ei tarvitsisi saapua vaikka olisikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Liian aikaisin saapuminen ei ole täsmällisyyttä.
Ap
Lopeta juhlien järjestäminen, niin ei ole ongelmaa. Vähän etuajassa mieluummin kuin myöhässä tai ei ollenkaan
En lopeta, mutta olen eri mieltä. Ei ole syytä mennä etuajassa.
Eri, mutta on niitä syitäkin (korostuu vanhemmassa väestössä) halutaan ennen tilaisuuden alkua jaloitella, käydä vessassa, on arvioitu matka-aika liialla varautumisella jne. Olen järjestänyt juhlia työksenikin ja yleensä ajoissa tulleet tekevät noita em juttujaan ja seurustelevat sitten keskenään ihan harmittomasti. Usein on myös juhlien ohjelmanumerot myöhässä, vaikea usean ihmisten kokoontumisista on aivan täsmällisiä saada. Itse pyrin siihen että valmistelut on hyvällä mallilla ja olenhan tietoinen että tänään on ihmisiä tulossa, niin en osaa jotenkin sellaisena päivänä tulla yllätetyksi että niitä sitten tulee eri matkojen päästä, hieman eri aikoina. Nuo pari oli kyllä jo ylilyöntejä että tullaan kaksi tuntia aikaisessa ja tuo muutaman minuutin matkan päästä aikaiseen tulo.
Meillä on taas toisinpäin, moni tulee niin paljon myöhässä että olen jo ehtinyt uskoa heidän tehdeen oharit. Jos me kutsutaan väkeä meille iltaseitsemäksi syömään, niin kyllä oletan kaikkien tulevan niin hyvissä ajoissa että ruokailu voidaan aloittaa seitsemältä. Noloa niille ketkä tulee puoli tuntia myöhässä ja kaikki muut ovat jo ehtineet syödä alkupalat.
Vierailija kirjoitti:
Kai he käyttävät ovikelloa? Älä avaa ovea ennen kuin kutsussa mainittuna aikana. Jos sulla on tapana pitää ulko-ovea auki, opettele se lukitsemaan aina, eivätpähän lampsi sisään kutsumattomina.
Juu ja oveen lappu, avataan klo 15.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taas toisinpäin, moni tulee niin paljon myöhässä että olen jo ehtinyt uskoa heidän tehdeen oharit. Jos me kutsutaan väkeä meille iltaseitsemäksi syömään, niin kyllä oletan kaikkien tulevan niin hyvissä ajoissa että ruokailu voidaan aloittaa seitsemältä. Noloa niille ketkä tulee puoli tuntia myöhässä ja kaikki muut ovat jo ehtineet syödä alkupalat.
On niitä myöhässä tulijoitakin, ne eivät haittaa itseäni yhtään tippaa. Toki kohteliasta on tulla siihen aikaan kun on sovittu, tai ainakin ilmoittaa myöhästymisestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai he käyttävät ovikelloa? Älä avaa ovea ennen kuin kutsussa mainittuna aikana. Jos sulla on tapana pitää ulko-ovea auki, opettele se lukitsemaan aina, eivätpähän lampsi sisään kutsumattomina.
Jos ei halua vaikuttaa epäkohteliaalta, voi laittaa pölynimurin oven eteen pauhaamaan täysillä. Tuo tulee minulla toki luonnostaan, koska jos joku tulee vähän etuajassa, on todennäköistä että olen imuroimassa...
Kun menen uuteen paikkaan, jossa en ole aiemmin ollut, tykkään mennä ajoissa paikalle, koska yleensä eksyn. Kuljen usealla julkisella kulkuneuvolla, niin pitää huomoida vaihdot, jopa pysäkkien vaihdot. Jos on kyse julkisista paikoista kuten tanssikoulu, kahvila, teatteri tmv. jään sitten vain aulaan tai pukuhuoneeseen odottamaan.
Ihmisten kotiin en änkeä etuajassa. Kiertelen sitten vaikka korttelin ympäri, jos paikassa ei ole lähellä kahviloita.
Anoppi teki tuota. Appea hävetti, kun joutui mukana tulemaan tökerön ajoissa
Anoppi harrasti myös apteekkien ovella rynkytystä ennen avaamista.
On kohteliasta tulla noin 15 myöhässä.
Itse olen käsittänyt asian niin, että etenkin monelle vanhemmalle ihmiselle on lapsesta lähtien tolkutetty myöhästymisen epäkohteliaisuutta ja kauheutta niin paljon, että monelle on kehittynyt se asenne, että kaikkialla pitää olla niin aikaisin,että ei varmasti vain ole myöhässä, ja monella se on mennyt siihen pisteseen että he olettavat ja kuvittelevat että mitä aiemmin saapuu, sitä kohteliaampi on.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi teki tuota. Appea hävetti, kun joutui mukana tulemaan tökerön ajoissa
Anoppi harrasti myös apteekkien ovella rynkytystä ennen avaamista.
:D:D
Tulee mieleen ne tauno takakapat, jotka joka ikinen päivä tönöttävät työpaikan ruokalan ovella 10:15 ja kolisuttavat minuutin välein ovenkahvaa. Ovessa lukee ainakin kahdella kielellä että ovi aukeaa klo 10:30, kun lounasaika alkaa.
Harmi ettei appi laittanut anoppiasi ruotuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käsittänyt asian niin, että etenkin monelle vanhemmalle ihmiselle on lapsesta lähtien tolkutetty myöhästymisen epäkohteliaisuutta ja kauheutta niin paljon, että monelle on kehittynyt se asenne, että kaikkialla pitää olla niin aikaisin,että ei varmasti vain ole myöhässä, ja monella se on mennyt siihen pisteseen että he olettavat ja kuvittelevat että mitä aiemmin saapuu, sitä kohteliaampi on.
Tässä saattaa olla perää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Niinhän se on pakko järjestää omat aikataulut noiden muutamien liian ajoissa tulevien takia. Kuitenkin usein sille juhlan alkamisajankohdalle on joku syy. Siis sille, ettei juhlaa ole ajoitettu aikaisemmaksi. Voi olla vaikkapa muita menoja aiemmin päivällä ja on laskettu, että ehditään valmiiksi määriteltyyn ajankohtaan. Ja toisaalta juhlaa ei ole laitettu myöhemmäksi, koska voi olla taas jokin syy, että aikaa on varattu riittävästi. Eli pitäisikö nuo mahdolliset edeltävät menot jättää väliin vain sen takia, että muutama ihminen haluaa tulla juhliin aiemmin kuin on kutsuttu?
Oma setäni ilmestyy kaikkiin suvun juhliin ainakin tunnin etuajassa. Olen päätellyt sen johtuvan siitä, että hän on niin vaatimaton, että ei ajattele kuuluvansa samaan joukkoon kuin muut kutsutut. Hän ilmeisesti ajattelee ajoissa tullessaan olevansa pois tieltä kun "oikeat vieraat" tulevat. Mitään hyötyä hänestä ei ole järjestelyissä, mutta ei sentään vaadi seuranpitoa.
Miksi ihmeessä te jätätte pukeutumisen ja järjestelyt noin viime tippaan? Kun meillä järjestetään juhlia, niin ajankohta on ollut tiedossa jo pari kuukautta etukäteen ja on ollut runsaasti aikaa valmistella. Ei todellakaan siivota enää paniikissa kahta tuntia ennen tai tehdä tarjottavia enää siinä vaiheessa.
Meille saa tottakai tulla hyvissä ajoin, varsinkin pitkänmatkalaiset ja taloamme saa vieraatkin käyttää vaatteiden vaihtoon jne tarvittaessa. Ihan oikeastiko haluatte että teidän vieraat menee jonnekin kusiselle huoltoasemalle odottelemaan? Entä ne jotka liikkuu julkisilla? Tuo on varmaankin joku sukupolvi- tai kulttuuriero, itse olen viisikymppinen karjalaisilla juurilla ja todellakin saa tulla etukäteen.
kannattaa ilmoittaa juhlan alku myöhemmäksi liian aikaisille tulijoille
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te jätätte pukeutumisen ja järjestelyt noin viime tippaan? Kun meillä järjestetään juhlia, niin ajankohta on ollut tiedossa jo pari kuukautta etukäteen ja on ollut runsaasti aikaa valmistella. Ei todellakaan siivota enää paniikissa kahta tuntia ennen tai tehdä tarjottavia enää siinä vaiheessa.
Meille saa tottakai tulla hyvissä ajoin, varsinkin pitkänmatkalaiset ja taloamme saa vieraatkin käyttää vaatteiden vaihtoon jne tarvittaessa. Ihan oikeastiko haluatte että teidän vieraat menee jonnekin kusiselle huoltoasemalle odottelemaan? Entä ne jotka liikkuu julkisilla? Tuo on varmaankin joku sukupolvi- tai kulttuuriero, itse olen viisikymppinen karjalaisilla juurilla ja todellakin saa tulla etukäteen.
Mitä tarkoittaa viime tippaan? Jos kaikki on valmista klo 16, kun juhlat alkavat, niin mitä on jätetty viime tippaan?
Ja paljonko etutippaan pitäisi olla valmista, jotta olisi riittävän ajoissa varoiksi? Klo 14? 11? 8?
Ap
Vierailija kirjoitti:
kannattaa ilmoittaa juhlan alku myöhemmäksi liian aikaisille tulijoille
Nerokasta. Oikeasti nerokasta, kiitos.
Ap
Tämä kävi mielessä, että onko kyse jostain vallankäytöstä. Näissäkin juhlissa kaikki etuajassa saapuvat seurasivat minua ympäri juhlapaikkaa, kun yritin vielä varmistella että kaikki on kuten pitää. Kädet selän takana pörräsivät jaloissa kuin koiranpennut. Jaa tällaista, kivat kukkaset, ai että, tarjoilujakin tulossa, mites sulla hei meneekään töissä? Niin, sulla oli sekin juttu, aivan, hauskat verhot, onko harrastuksissa ollut uusia juttuja, katsos kun Risto toi hienon kukan, laitatko heti tämän hei maljakkoon... Eivät siis edes teeskennelleet auttavansa tai pysyvänsä poissa tieltä.
Yritin joka solullani viestittää että nyt ei ole seurustelun aika kun juhlat eivät ole vielä alkaneet, mutta ei se toiminut. Kuoharista sentään sanoin että sitä saa kun kekkerit alkavat, ja siihen on vielä aikaa.
Ap