Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (859)

Vierailija
681/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinun on hyväsyttävä". No monta asiaa on hyväsyttävä, tämä aihe ei niihin kuulu. Eikä kenenkään tarvitse sinulta käskyjä ottaa vastaan. 

Ei kutsu ole käsky, vaan saapuminen on aina vapaaehtoista. Ei se kuitenkaan ole myöskään avoin valtakirja tungetteluun mielivaltaiseen aikaan ennen tilaisuuden alkamista. 

Kysyn kuten moni muukin: miten se aikataulun noudattaminen onnistuu virallisissa yhteyksissä, etkä esim. työnnä hammaslääkärin tuolista edellistä potilasta lattialle, mutta mukava juhlatilaisuus on sinulle syy rikkoa kutsujan rajoja?

Hyvät käytöstavat eivät muutu sillä, että itse päätät noudattaa toisenlaisia tapoja: sinua pidetään epäkohteliaana, hyväksyit sen eli et :D

Tässä.ketjussa käskytys "sinun on hyväksyttävä" ym on täysin turhaa. Sinä et voi ketään käskyttää yhtään mihinkään.

Vierailija
682/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime hetken suihku ruuan laiton jikisyyden vuoksi eikä talossa ole suljettavaan ovea kylpyhuoneessa."

Rakas ihminen, sinä et päätä, häiritseekö sinulle tuntematonta ihmistä aikainen aatu, joka ahtautuu vieraaksi reippaasti ennen kutsun alkamisajankohtaa. 

Miksi haluat oikeuden kyylätä toisten suihkuhetkiä, vaikka suljetun oven takaakin? Miksi on niin hirveän tärkeää saada saapua ennen kuin on tervetullut? Tähän ei ole kunnolla vastannut vielä kukaan, pilkataan vain toisten tapoja hoitaa juhlavalmistelut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime hetken suihku ruuan laiton jikisyyden vuoksi eikä talossa ole suljettavaan ovea kylpyhuoneessa."

Rakas ihminen, sinä et päätä, häiritseekö sinulle tuntematonta ihmistä aikainen aatu, joka ahtautuu vieraaksi reippaasti ennen kutsun alkamisajankohtaa. 

Miksi haluat oikeuden kyylätä toisten suihkuhetkiä, vaikka suljetun oven takaakin? Miksi on niin hirveän tärkeää saada saapua ennen kuin on tervetullut? Tähän ei ole kunnolla vastannut vielä kukaan, pilkataan vain toisten tapoja hoitaa juhlavalmistelut. 

Melko kova neurootikko on sellainen, jonka on pakko olla yksin asunnossa kun käy nouroosisuihkussa seistään hellan vieressä. 

Kukaan ei kai kyttää sinne kylpyhuoneeseen tai makuuhuoneeseen??

Minulla ei ole tarvetta tulla etuajassa mutten ymmärrä tätä suoranaista raivoa ja neuroottisuutta aiheen ympärillä. Kuulostaa, ettei kannata järjestää juhlia, kun niistä seuraa noin kova paniikki.

Itse pyrin tasaamaan mieleni niin, että kaikilla on kivaa ja juhlissa on hyvä tunnelma. Ei niin että sormea heristellen seisotaan vieraita eteisessä tai ulkona. Koska minä käyn NYT suihkussa ja silloin talon pitää olla tyhjä.

Tämä asenne tekee kaikille kireän olon. Eli juhlat on karmeat.

Vierailija
684/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Ihan varmasti ei ole niin, että kaikkialla muualla eli kuuluisissa ulkomailla mennään juhliin minuutilleen ja vain Suomessa ei näin ole.

Sinun asenteesi on kyllä liian sormea heristelevä. Juhlasi ovat varmasti karmeita. Puuttuu kaikki ystävällisyys ja pelisilmä. Kukaan ei viihdy neurootikon juhlissa.

Et ymmärtänyt lukemaasi, ehkä olet liian kiukkuinen lukeaksesi kunnolla? Esimerkiksi keskisessä ja eteläisessä Euroopassa juhliin ei tosiaankaan saavuta minuutilleen,  vaan ehdottomasti ilmoitetun alkamisajankohdan 

J-Ä-L-K-E-E-N . Kuinka paljon jälkeen, vaihtelee kulttuureittain. 

Pohjoismaissa lienee ok saapua täsmällisesti, mutta etuajassa saapuminen on täälläkin huonotapaista. Asia ei muutu siitä, että kiukuttelet palstalla etkä suostu sitä uskomaan. Minä en muuten ole ketjun aloittaja, vaikka näytät viestiesi perusteella niin luulevan. 

Juhlissani viihdytään, ajattelit mitä hyvänsä. Olen myös oppinut ennakoimaan etuajassa kuokkijat, niin ettei minulle aiheudu heistä hankaluuksia, vaikka pidänkin heitä moukkina enkä uusi heidän kutsujaan.

Se, jota lainasit 

Vierailija
685/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ymmärrä, miten käännät ehdottomuudeksi sen peruskohteliaisuuden, että kutsuille mennään siihen aikaan kuin kutsu on. Kuule, ihan kaikkialla Suomen ulkopuolella on näin."

Mitä tässä lukee?

Vierailija
686/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissani viihdytään, ajattelit mitä hyvänsä. Olen myös oppinut ennakoimaan etuajassa kuokkijat, niin ettei minulle aiheudu heistä hankaluuksia, vaikka pidänkin heitä moukkina enkä uusi heidän kutsujaan."

Hyvin vaikea uskoa, että neurootikon ja kiukkuisen sormen heristelijän juhlissa kukaan viihtyy.

Vierailija
687/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ymmärrä, miten käännät ehdottomuudeksi sen peruskohteliaisuuden, että kutsuille mennään siihen aikaan kuin kutsu on. Kuule, ihan kaikkialla Suomen ulkopuolella on näin."

Mitä tässä lukee?

Niin, kutsu on esim. klo 19 alkaen, tai 18-22. Kutsun voimassaoloaikana voit tulla, ts. olet kutsuttu. Sitä ennen et. Luulisi olevan yksinkertaista, mutta ei ole kaikille. Pitää päästä todistamaan, kun isäntäväki peseytyy. Joku voi vaikka rakastellakin tuntia ennen juhlan ajankohtaa. Täytyyhän siveyspoliisin päästä moinen kirjaamaan muistiin. 

Vierailija
688/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä lukee?

Niin, kutsu on esim. klo 19 alkaen, tai 18-22. Kutsun voimassaoloaikana voit tulla, ts. olet kutsuttu. Sitä ennen et. Luulisi olevan yksinkertaista, mutta ei ole kaikille. Pitää päästä todistamaan, kun isäntäväki peseytyy. Joku voi vaikka rakastellakin tuntia ennen juhlan ajankohtaa. Täytyyhän siveyspoliisin päästä moinen kirjaamaan muistiin. 

Kyse on "ihan kaikkialla muualla".

Vierailija
689/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa kyllä tulla muulloinkin kuin kutsuttuna aikana. Vaikka eri päivänäkin. Ja jos ole juuri suihkussa, käyn rauhassa ja puen oven takana. 

Vierailija
690/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä lukee?

Kyse on "ihan kaikkialla muualla".

Kuulen mielelläni Suomen ulkopuolisesta kulttuurista, jossa on yleinen ilmiö tai riesa, että osa vieraista työntyy kutsutilaisuuksiin jopa yli tuntia ennen kutsun ajankohtaa. Samoin tutustun innolla kulttuuriin, jossa rutkasti etuajassa saapumista katsotaan hyvällä.

Odotan. 

Vierailija
691/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko kova neurootikko on sellainen, jonka on pakko olla yksin asunnossa kun käy nouroosisuihkussa seistään hellan vieressä. 

Kukaan ei kai kyttää sinne kylpyhuoneeseen tai makuuhuoneeseen??

Minulla ei ole tarvetta tulla etuajassa mutten ymmärrä tätä suoranaista raivoa ja neuroottisuutta aiheen ympärillä. Kuulos

Miksi olet raivoissasi ja neuroottinen? Muut ovat keskustelleet ihan asiallisesti, mutta omat viestisi vilisevät vahvoja tunneilmauksia.

Ap

Vierailija
692/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä epäkohteliasta tulla liian ajoissa, kuin liian myöhässäkin. Miehen sisarus perheineen tuli kerran meidän lapsen synttäreille tunnin etuajassa. Olin itse alusvaatteissani, ilman meikkiä ja papiljotit päässä. Luulin ensin, että olivat ymmärtäneet kutsun ajankohdan väärin, mutta kertoivat tulleensa hyvissä ajoin. Että ärsytti, jatkossa laitettiin heille kutsuun todellista myöhempi aika. 

Vierailija
693/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kukaan ei halua tulla pirttihirmun peli-iltaan.

Näistä monista viesteistäsi päätellen sinua todella harmittaa se, ettei etuajassa paikalle ilmaantumista pidetä kohteliaana. Osaatko kertoa, miksi on näin? Miksi pitäisi saada saapua paljon ennen kuin on kutsuttu, vieläpä ilmoittamatta tai lupaa kysymättä?

Vierailija
694/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on ollut tapana, että kattausvälineet ja pöytäliinat on valmiina jo aamusta, leipomukset tehty edellisiltana, kakun koristelu tehdään aamusta. Peseytymistä ja vaatettamista ei jätetä viime tippaan. Ihmisillä on eri tapoja ja minun tavat ovat periytyneet edesmenneeltä mummolta. En voisi kuvitellakaan, että alkaisin leipoa tai muuten häslätä vasta kutsupäivänä. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
695/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on ollut tapana, että kattausvälineet ja pöytäliinat on valmiina jo aamusta, leipomukset tehty edellisiltana, kakun koristelu tehdään aamusta. Peseytymistä ja vaatettamista ei jätetä viime tippaan. Ihmisillä on eri tapoja ja minun tavat ovat periytyneet edesmenneeltä mummolta. En voisi kuvitellakaan, että alkaisin leipoa tai muuten häslätä vasta kutsupäivänä. Mutta kukin tavallaan.

Kukin tavallaan, tosiaan. Sillähän ei ole mitään merkitystä onko valmistelut tehtynä viikkoa vai viisi minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa.

Ap

Vierailija
696/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kai jotenkin poikkeus järjestäjä, kun teen kaiken valmiiksi tuntia ennen, jotta ehdin istumaan ja rauhoittumaan ennenkuin mökki on täynnä ihmisiä. En pystyisi mitenkään olemaan viime hetkillä vasta valmis. Toki kokkikoulutus on antanut jotain oppia kaaliin miten syötäviä laitetaan aikajanassa valmiiksi. 

Ja sitten tapahtumapuolen työt taas opettaneet paljon muuta asiaa. 

En ole itse ensimmäisenä paikalla jos jonnekin kutsutaan, täytyy antaa aikaa se akateeminen vartti, noin. Ellei kyseessä ole hautajaiset, häät, ristiäiset jne missä on oltava paikalla ajoissa, jotta seremonia voi alkaa oikeaan aikaan kaikkien ollessa paikalla. 

Ihmisiä on niin erilaisia tämä maapallo täynnä, suotakoon jokaiselle oma tapa tehdä ne juhlansa. Tökeröä on tuo liian aikaisin saapuminen ja vielä se, jos ei sitten tarjoa apuaan valmisteluissa jos kiireen huomaa. 

Vierailija
697/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten ne kohteliaisuussäännöt ja kutsuihin kirjatut ajat ovat olemassa, että kukin ihan oikeasti saisi elää ja tehdä tavallaan 💡💡💡

Kukaan ei kiellä sinua kattamasta aamuvarhaisella. Minulle etiketin on opettanut vuonna 1923 syntynyt isoäitini, joka itsekin valmisteli kaiken reippaasti etuajassa, mutta piti kunnia-asiana, että kutsuille saavutaan vasta kun kutsu on voimassa. Se on yleinen tapa, jos et tiennyt. 

Vierailija
698/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan tuon että omituista kun tulee kutsuttuun aikaan juhliin ja silti voi mennä vielä tuntikin ennen kuin ensimmäiset saavat kahvia. Ei se nyt niin hankalaa ole ladata sitä keitintä valmiiksi ja tehdä ne kakut edellisenä päivänä valmiiksi. Myös kattaukset voi tehdä edellisenä päivänä niin voi sitten rennosti valmistautua juhlapäivänä vain itsensä valmiiksi laittamiseen. 

Ei se välttämättä olisikaan hankalaa, mutta minä en halua toimia noin. Haluan järjestää juhlani omalla aikataululla ja vieraat joko noudattaa sitä tai jättää tulematta. 
Hirveästi löytyy selityksiä ja ehdotuksia miten isäntäväen pitäisi toimia, jotta vieraat voi lampsia kuka mihinkin aikaan, mutta ei mietitä, että helpointa olisi kun itse menisi siihen aikaan kun on kutsussa mainittu. 

Vierailija
699/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yhden kermakakun nostaminen tietenkään kauan vie sen jälkeen kun on tultu koulun juhlasta  tai rippikirkosta. Mutta myös  muut jääkaapissa pidettävät,  kahvin laitto, kukat maljakkoon, kermat pöytään yms. En minä niitä halua laittaa liian etukäteen. Vessassakin pitää luultavasti oman porukan  käydä mutta nää etukäteen tulleet vieraat päättivät että vieraat ensin kun olivat ajaneet tunnin ja odottaneet jo puoli tuntia pihassa.  Ihmeen törkeä asenne monella. Haukutaan se joka ei ole varautunut tyyppeihin, jotka  ei osaa kelloa. 

Vierailija
700/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä epäkohteliasta tulla liian ajoissa, kuin liian myöhässäkin. Miehen sisarus perheineen tuli kerran meidän lapsen synttäreille tunnin etuajassa. Olin itse alusvaatteissani, ilman meikkiä ja papiljotit päässä. Luulin ensin, että olivat ymmärtäneet kutsun ajankohdan väärin, mutta kertoivat tulleensa hyvissä ajoin. Että ärsytti, jatkossa laitettiin heille kutsuun todellista myöhempi aika. 

Meillä samat tyypit, jotka änkeytyvät aina aikuisten juhliin etuajassa, tuovat kuitenkin lapsensa vain-lapsille-pidettäviin juhliin ihan oikeaan aikaan. Ei haluta lasta yksinään noloon tilanteeseen, mutta mikä siinä on että itse pitää tulla härkkimään etuajassa? Siis tunnetaan kello, mutta käytöstavoissa puutteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän