Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (883)

Vierailija
481/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta ehdin apajille ennen kuin ap syö kaiken...

No et ehdi yhtään muita ennen, kun ei sitä ruokaa tarjoilla sillä sekunnilla kun kekkerit alkavat. Ei sen enempää lämpimiä kuin kylmiä ruokiakaan ole tapana seisottaa pöydillä kovinkaan kauaa, tulee hävikkiä. Ruoka tarjoillaan tiettyyn aikaan ja vasta sitten kun kaikki vieraat ovat saapuneet.

Ap

Vierailija
482/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siksi ettei aiemmin tulleet ehdi puhua ja juoruta ikäviä asioita minusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jos tulen ilmoitettuun aikaan juhlat on jo ohi. Ai säkin tulit!!!!

Kai vtu joo kun kutsuitte.

No enää en mene. Ei ole edes tarvinnut ilmoittaa että älkää kutsuko. Joku on tehnyt senkin mun puolesta.

Miten se on mahdollista? Jos kutsussa lukee että tervetuloa klo 17, ja olet paikalla klo 17, ei mitään juhlia ole ollutkaan jos ne ovat silloin ohi. Tai sitten sinulle on vahingossa tai tarkoituksella ilmoitettu väärä aika.

Ap

Vierailija
484/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan rehellinen junttius ja tietämättömyys, ei välttämättä pahantahtoisuus. Mieheni luuli nuorena ihan vilpittömästi lapsuudenkotinsa kasvattina, että jos juhlat on merkitty 14:00 alkaen, niin se tarkoittaa, että viimeistään klo 14 on oltava paikalla, ja on kohteliasta mennä hyvissä ajoin, niin kuin töihin tai johonkin teatterinäytökseen. Väänsimme asiasta paljon, ja nykyään hänkin ymmärtää, että klo 14 alkaen juhliin olisi suotavaa saapua n. 14:01 ja 14:15 välisenä aikana, pidemmästä myöhästymisestä laittaa etukäteen asiaa perusteleva viesti isäntäväelle.

Vierailija
485/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain ihmettelen miten nämä emännät ja isännät huolehtivat siitä etteivät ruuat pilaannu, jos ne nostetaan jopa tuntia ennen esille ja ovat esillä monta tuntia koko juhlien ajan? Alkupaloina on usein herkästi pilaantuvaa kalaa ja äyriäisiä eivätkä ne kahvimaidot ja kermakakutkaan kestä huoneenlämmössä säilyttämistä pilaantumatta. Joku ketjun alkupuolella kertoi tarjoavansa myös kertaalleen pakastettua ruokaa, siis juhlapöydässä! 

Kerran on saatu ruokamyrkytys pilaantuneista katkaravuista tai majoneesista (todennäköisesti jompi kumpi), sen jälkeen olen jättänyt kaikki salaattipöytien ravut, kalat ja lihat väliin myös lounaspaikoissa, nehän voivat olla jotain pakastimen tähderuokaa ja ovat huoneenlämmössä pitkiä aikoja. Kotioloissa ei edes ole kylmävaunuja tai -kiviä käytössä, vaan ruuat ovat siinä noin vain huoneenlämmössä. Ja täällä ihan pokkana kerrotaan, että kaikki on valmiina jopa tuntia ennen vieraiden kutsuaikaa. 

Vierailija
486/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan ottaa vieraat rauhassa vastaan, tervehtiä jokaista ja osoittaa, että ovat tervetulleita. Yleensä myös siirrytään nopeasti tarjoilujen ääreen, koska monet ovat pitkämatkalaisia ja myös koska tunnelma vapautuu nopeiten ruokailun äärellä. Siksi nostan tarjoilut esille jo ennen kuin vieraat tulevat paikalle, kuitenkin mahdollisimman myöhään, jottei salaatien, juomien ja muiden kylminä tarjottavien tarvitsisi seistä huoneenlämmössä liian pitkään. Yleensä teen kaiken tuon yksin, joten kiirettä kyllä juhlspäivän aamuna pitää. Itsekin haluaisin olla laitettuna ennen vieraiden saapumista.

Tuo ei onnistu, mikäli vieraat pölähtävät paikalle puoli tuntia ennen juhlien alkamisaikaa. En voi ymmärtää täällä olevia kommentteja, joissa puolustellaan omaa käytöstä ja haukutaan juhlien järjestäjää huonosta ajoituksesta!

Vanhempien ihmisten ajoissa tulemisen ymmärrän kyllä, samoin jos pitkämatkalaiset haluavat pynttäytyä parhaimpiinsa vasta juhlapaikalla, ennen muiden vieraiden tuloa. Näistäkin olisi hyvä kysyä etukäteen onko etuajassa tuleminen mahdollista. Mitään palvelua on turha odottaa, pikemmin pitäisi itse tarjoutua auttamaan heti kun on itse valmis.

Vierailija
487/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vain ihmettelen miten nämä emännät ja isännät huolehtivat siitä etteivät ruuat pilaannu, jos ne nostetaan jopa tuntia ennen esille ja ovat esillä monta tuntia koko juhlien ajan? Alkupaloina on usein herkästi pilaantuvaa kalaa ja äyriäisiä eivätkä ne kahvimaidot ja kermakakutkaan kestä huoneenlämmössä säilyttämistä pilaantumatta. Joku ketjun alkupuolella kertoi tarjoavansa myös kertaalleen pakastettua ruokaa, siis juhlapöydässä! 

Kerran on saatu ruokamyrkytys pilaantuneista katkaravuista tai majoneesista (todennäköisesti jompi kumpi), sen jälkeen olen jättänyt kaikki salaattipöytien ravut, kalat ja lihat väliin myös lounaspaikoissa, nehän voivat olla jotain pakastimen tähderuokaa ja ovat huoneenlämmössä pitkiä aikoja. Kotioloissa ei edes ole kylmävaunuja tai -kiviä käytössä, vaan ruuat ovat siinä noin vain huoneenlämmössä. Ja täällä ihan pokkana kerrotaan, että kaikki on valmiina jopa tuntia ennen vier

Ps. Suosittelen kyllä muillekin tätä taktiikkaa kotikutsuje buffet-pöydässä eli jos et itse näe kuinka emäntä ja isäntä laittavat juhlapöydän jääkaapista ottamillaan tarpeilla vasta vieraiden saavuttua, niin kannattaa ottaa pöydästä vain sellaisia ruokia, jotka eivät pilaannu herkästi. Keitetyt peruunat, vihersalaatti, kuivakakku ja pulla. Ehkä sairastumisen syynä oli tosiaankin se, että ruuat on laitettu esille ties milloin.

Vierailija
488/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko liian aikaisella saapumisella jotain tekemistä neuroottisuuden kanssa tai sillä ettei osaa ajatella asiaa juhlan järjestäjän näkökulmasta?

Eräs tuttuni tuli aina 30-45 min etuajassa, mikä sekoitti viime hetken valmistelut ja oman ehtimisen. Lähti sitten aina poiskin samalla omituisella kiireellä, syiksi mainitsi jotain keksittyä seliseliä (kertoi kysymättä).

Ärsyttävintä oli,  kun olimme sopineet hänen tulostaan tiettyyn aikaan aamulla. Tuolloin ei ollut juhlista kyse. Hän sitten tuli etuajassa seisoskelemaan eteiseen. Oli "mukavaa"  yrittää olla istunnolla vessassa hänen kuunnellessa oven takana. Vieraan tulo viivästytti ja häiritsi aamutoimia, mutta onneksi en myöhästynyt suunnitellusta tapahtumasta.

Vierailija
489/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on nimenomaan kasvatettu niin, että jos ilmoitetaan, että juhlat alkavat klo 14, niin silloin ollaan paikalla viimeistään klo 14, kun juhlat alkavat. Ja silloinkin ollaan vähän myöhässä. Tällainen käytäntö on ollut ainakin meidän suuressa karjalaissuvussa tapana.

Vierailija
490/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ettei osaa ajatella asiaa juhlan järjestäjän näkökulmasta?"

Tästä useimmiten. Ollaan ns. yksinkertaisia, ainakin, jos on jo useamman kerran menty keskelle juhlavalmisteluja eikä sittenkään ole ymmärretty asiaa. Onhan ihmisissä paljonkin tällaisia, joilta puuttuu ymmärrys jopa tällaisissa tavanomaisissa asioissa. Heille varmaan pitää sanoa ihan suoraan, että älkää tulko ennen kutsussa ilmoitettua aikaa. Tai sitten tosiaan ohjataan heidät pois oven takaa muualle, jos lähellä on joku paikka, mihin voi ohjata.

Minkäpä ihminen sille voi, jos ei ymmärrä, suurimmalta osin kyse on siitä. Sama ihminen voi sitten tarjota ruokia, jotka ovat seisseet koko päivän pöydässä. Ei hänenkään tarkoitus ole sairastuttaa vieraita, ei vain ole tullut ajatelleeksi tai tiedä, että ruokia ei pääsääntöisesti saa säilyttää pöydässä tuntitolkulla. Ehkä hän itsekin syö pilaantuneita elintarvikkeita, etteivät mene hukkaan tms. Tiedän itsekin ihmisen, joka toimii näin. 

Vierailija
491/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on nimenomaan kasvatettu niin, että jos ilmoitetaan, että juhlat alkavat klo 14, niin silloin ollaan paikalla viimeistään klo 14, kun juhlat alkavat. Ja silloinkin ollaan vähän myöhässä. Tällainen käytäntö on ollut ainakin meidän suuressa karjalaissuvussa tapana.

Kaikissa suvuissa ja eri kansallisuuksissa on erilaisia tapoja, sitä ei ihmettele kukaan. Mutta sitten kehitys yleensä menee niin, että aikuistuttuaan ymmärtää, että muilla voikin olla erilaisia tapoja ja alkaa miettiä ovatko minun tapani kenties vähän erilaisia kuin muiden tavat. Minkä jälkeen koetetaan sopeutua siihen tapaan mikä kulloisessakin ympäristössä on. Joidenkin kohdalla ei koskaan käy niin, koska elävät koko elämänsä hyvin pienessä piirissä tai sitten he eivät koskaan oivalla, että hei tosiaan, minun tapani suvussani olivatkin vähän muista poikkeavia. Se voi antaa minusta epäkohteliaan tai erikoisen kuvan, haluanko sellaista.

Erilaisia perhekulttuureja ja tapoja tosiaan on olemassa Suomenkin sisällä. Siitä kirjoitin jo aikaisemmin ketjussa, miten ne voivat aiheuttaa  jopa sukuriitoja, vaikka alun perin on kyse vain erilaisesta kulttuurista. 

Vierailija
492/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ihmisten ajoissa tulemisen ymmärrän kyllä, samoin jos pitkämatkalaiset haluavat pynttäytyä parhaimpiinsa vasta juhlapaikalla, ennen muiden vieraiden tuloa. Näistäkin olisi hyvä kysyä etukäteen onko etuajassa tuleminen mahdollista. Mitään palvelua on turha odottaa, pikemmin pitäisi itse tarjoutua auttamaan heti kun on itse valmis.

Minä en kyllä oikeastaan ymmärrä tätäkään. Monesti on ajettu pitkä matka häihin tai hautajaisiin, ja silloin vaatteey vaihdetaan juglapaikkaa lähimmällä huoltsikalla, jos niiden rypistymistä haluaa välttää. Ei kirkoissa ole pukuhuoneita. 

Iäkäs pitkän matkan takaa tulija on tervetullut huokaisemaan luokseni etukäteen, kunhan vain muistaa ilmoittaa tästä suunnitelmastaan ajoissa! Muu on kiusaamista. 

Vierailija
493/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisin saapuminen on tökeröä, mutta välillä sitä toivoisi kutsujiltakin selkeyttä kutsuihin, erityisesti jos tilaisuudessa on jokin aikataulutettu seremonia. Jos vaikka ristiäiskutsussa lukee klo 14, niin minä ainakin haluaisin tietää, toivotaanko vieraiden saapuvan paikalle klo 14 vai aloittaako pappi horinansa klo 14. Kerran tulimme ristiäisiin n. 2 minuuttia kutsuajan jälkeen ja siellä oli jo pappi aloittamassa ja kaikki muut ringissä ympärillä. Sekin oli kiusallista.

Kun mä kutsun ihmisiä ihan vapaamuotoisiin illanistuvaisiin, pistän viestiin vaikka, että ruoka tähdätään olemaan klo 19, mutta paikalle voi alkaa valumaan kuudesta eteenpäin. Silloin kaikille on selvää aikaikkuna, jolloin voi tulla paikalle ja ruoka ei ehdi jäähtymään viimeisiä odotellessa.  

Vierailija
494/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku muukin mainitsi karjalaistaustaisuuden liian ajoissa tulemisen syynä. Ymmärrän että erilaisia tapoja on, mutta kuten muutama muukin on jo kysynyt, miksei ihminen aikuisikään mennessä tai sen aikana opi että ne tavat eivät ole voimassa välttämättä missään muualla kuin sen oman suvun piirissä?

Ap

Vierailija
495/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalaisia juuria minullakin, mutta meillä on jo sodankäynyt sukupolvi kasvattanut, että toisen kotiin ei sovi mennä ennen kutsun alkamisaikaa. Ehkäpä voisitte päivittää näkemystänne: tuo monta tuntia ennen kylään tukkiminen on selvästi tietyn karjalaiskulttuurin  tai -perheen erityispiirre, ehkä muillakin seuduilla on vastaavaa, en tiedä. Hyvien tapojen mukaista se ei missään nimessä ole, kun ulkomaailmasta puhutaan. 

Vierailija
496/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on jäänyt traumat, kun muutama vuosi sitten tuli 10 sukulaista noin 1-1,5h ennen juhlien alkua meille kotiin, koska jos vaikka tarvitsen apua! Tästä ei ollut mitään puhetta etukäteen enkä ollut pyytänyt apua (minulla oli 1 hlö auttamassa). Minulla meni vieraiden yllättävästä saapumisesta ihan pasmat sekaisin, kun oli esim. vielä omat hiuksetkin laittamatta ja jotkut rönttävaatteetkin vaan päällä kun viimeistelin tarjoiluja jne. Monta muutakin asiaa oli tekemättä ja meinasi jäädä tekemättä, kun yritin vähän myös seurustella vieraiden kanssa. Kovin montaa hommaa en heille kuitenkaan siinä paniikissa keksinyt. Pääasiassa istuivat ja odottivat. Itse olin sekä nolona että hiilenä ja paniikissa yhtäaikaa. Juhlat meni lopulta ihan hyvin, mutta itselle jäi kyllä paha mieli tästä kaikesta ja se pilasi oman juhlafiiliksen jo ennen kuin juhlat edes alkoivat. En ole asiasta sanonut vieraille mitään enkä aio sanoakaan, koska ymmärrän, että heidän tarkoituksensa oli hyvä. 
Tämä kokemus oli itselle sen verran kamala, että sen takia en itse KOSKAAN mene juhliin etuajassa. En mene edes auttamaan ellen ole sopinut asiasta etukäteen. Menen juhliin siihen aikaan kun on kutsuttu tai sitten mieluummin vaikka vähän myöhässä.

Vierailija
497/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko liian aikaisella saapumisella jotain tekemistä neuroottisuuden kanssa tai sillä ettei osaa ajatella asiaa juhlan järjestäjän näkökulmasta?

Eräs tuttuni tuli aina 30-45 min etuajassa, mikä sekoitti viime hetken valmistelut ja oman ehtimisen. Lähti sitten aina poiskin samalla omituisella kiireellä, syiksi mainitsi jotain keksittyä seliseliä (kertoi kysymättä).

Ärsyttävintä oli,  kun olimme sopineet hänen tulostaan tiettyyn aikaan aamulla. Tuolloin ei ollut juhlista kyse. Hän sitten tuli etuajassa seisoskelemaan eteiseen. Oli "mukavaa"  yrittää olla istunnolla vessassa hänen kuunnellessa oven takana. Vieraan tulo viivästytti ja häiritsi aamutoimia, mutta onneksi en myöhästynyt suunnitellusta tapahtumasta.

Tämä. Liian ajoissa oleminen ärsyttää kyllä muutoinkin kuin juhlissa.

Mieheni hyvä ystävä tulee aina illanistujaisiin puolta tuntia ennen. Mies laittaa muutamalle kaverilleen viestin että tervetuloa pelailemaan klo 19 eteenpäin, ja tämä yksi soittaa ovikelloa 18:30. Tosi mukavaa, kun itse olen tullut tallilta kotiin klo 18 ja juuri föönaamassa hiuksiani suihkun jälkeen. Olen tietysti laskenut olevani valmis klo 19. 

Sittemmin mies on lähettänyt aina tälle kaverille erikseen viestin, että älä tule ennen seitsemää, sitä ennen ei pääse sisälle koska Liisa (minä, nimeni muutettu) tulee tallilta myöhään ja syö ja peseytyy. Kerran sitten kävi niin, että kyseinen kaveri sai odotella aika kovassa pakkasessa sen 25 min kun ei tosiaan avattu ovea. Nykyään tulee paikalle enää vain 5 min ennen sovittua aikaa.

Ap

Vierailija
498/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muukin mainitsi karjalaistaustaisuuden liian ajoissa tulemisen syynä. Ymmärrän että erilaisia tapoja on, mutta kuten muutama muukin on jo kysynyt, miksei ihminen aikuisikään mennessä tai sen aikana opi että ne tavat eivät ole voimassa välttämättä missään muualla kuin sen oman suvun piirissä?

Ap

Koomisimpia minusta on nämä "mulle on jo lapsuudessa opetettu" tai "on ollut tapana paikassa x, toimia näin". Ihan kuin aikuinen ihminen ei pystyisi yhtään muuttamaan käytöstään tai säätelemään toimintaansa, koska on joskus oppinut toimimaan tietyllä tavalla.

Vierailija
499/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian aikaisin saapuminen on tökeröä, mutta välillä sitä toivoisi kutsujiltakin selkeyttä kutsuihin, erityisesti jos tilaisuudessa on jokin aikataulutettu seremonia. Jos vaikka ristiäiskutsussa lukee klo 14, niin minä ainakin haluaisin tietää, toivotaanko vieraiden saapuvan paikalle klo 14 vai aloittaako pappi horinansa klo 14. Kerran tulimme ristiäisiin n. 2 minuuttia kutsuajan jälkeen ja siellä oli jo pappi aloittamassa ja kaikki muut ringissä ympärillä. Sekin oli kiusallista.

Kun mä kutsun ihmisiä ihan vapaamuotoisiin illanistuvaisiin, pistän viestiin vaikka, että ruoka tähdätään olemaan klo 19, mutta paikalle voi alkaa valumaan kuudesta eteenpäin. Silloin kaikille on selvää aikaikkuna, jolloin voi tulla paikalle ja ruoka ei ehdi jäähtymään viimeisiä odotellessa.  

Tuossa tapahtui kutsujen lähettäjälle moka eli kotona pidettävissä ristiäisissä tulee ilmoittaa aika, jolloin vieraiden toivotaan olevan paikalla. Sen sijaan kirkossa pidettävissä ristiäisissä ilmoitetaan aika, jolloin tilaisuus alkaa, jolloin ollaan paikalla 5-10 minuuttia ennen. 

Ketjun perusteella Suomessa on paljon epäselvyyttä käytöstavoista ja etiketistä. Sellainen yksi ainoa on olemassa, mutta suomalaisittain noudatetaan ilmeisesti monia paikallisia ja suvun tapoja, jolloin sattuu paljon epäselvyyksiä ja syntyy turhia kärhämiä. Etiketti on tarkoitettu juuri siihen, että kaikki tietäisivät miten toimia. Itsekseen sitä ei opi, jos vanhemmat eivät opeta, mutta ehkä Suomi on vielä sen verran agraarimaa, että vielä liikutaan pääasiassa sen oman piirin sisällä juhlimassa omassa maakunnassa, missä ehkä on hyvin toisenlainen tapa kuin toisella puolella maata.

Oma mieheni on hämäläistä sukua, se on välillä aiheuttanut ongelmia. Kerroinkin, miten mieheni kuvitteli, että ruotsalainen sukulainen kutsui hänet kylään ja purjeveneelle, vaikka kyse oli vain kohteliaisuusfraasista. Heidän suvussaan ollaan vähäpuheisia (en alkuun lainkaan tajunnut hänen sukulaistensa vitsejä, en tiennyt missä kohti pitää nauraa) ja se mikä sanotaan, pitää. Mutta karjalaiset tai savolaiset ehkä lurittelevat mitä sattuu kuten italialaisetkin eli huoneessa ei tosiaankaan saa suunvuoroa hiljaisempi, vaan se pitää ottaa. 

Itse en oikein koe olevani "mistään kotoisin" kun sukutausta on moninainen ja olen asunut niin monissa kulttuureissa. Se on herkistänyt huomaaman eroja ja sopeutumaan niihin. Vaikka kyllä minulta jää kotikeittiön nurkassa pidetty marsu syömättä ja monet muutkin paikalliset "herkut". Olen jo ihan täynnä tai vatsa on ollut vähän kipeänä... 

Vierailija
500/883 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla vähän sukupolvi kysymyskin tämä. Moni täällä mainitsee appivanhempansa tai omat vanhempansa tällaisina, jotka tulevat etuajassa. Kaikilla näillä varmaan yhdistävänä tekijänä se, etteivät ole ihan nuoria ihmisiä. Niinkuin aiemmin kommentoitiin (lainaus ei onnistunut), vähän vanhemmat ihmiset saattavat haluta varata aikaa, ettei tarvitse kiirehtiä, ehtivät käydä vessassa ennen tapahtuman alkua, saavat valita rauhassa istumapaikat jne. He ehkä pitävät myöhästymistä epäkohteliaana ja ottavat varman päälle, etteivät myöhästy.

Itsekin olen sitä tyyppiä, etten tykkää viimetingassa ryntäilystä ja lähden aina ajoissa liikenteeseen. Kulutan sitä ylimääräistä aikaa kyllä sitten matkalla, enkä mene tapahtumapaikalle ennen kutsuttua aikaa. 

Juhlien järjestävänä osapuolena en myöskään tykkää ryntäillä viimetingassa tekemässä järjestelyjä ja stressata, että ehdinkö saada kaiken valmiiksi ennen vieraiden

Arvasin, että alapeukkuja sataa. En tule teidän juhliinne etuajassa, niinkuin jo kerroin, joten ei hätää. Ja ikäihmisiä ei ole mikään pakko kutsua juhliinne, kutsukaa pelkästään nuoria, niin vieraat ihan varmasti tulevat ennemminkin myöhässä, kuin etuajassa.

Se taas, että itse tykkään laittaa kaiken ajoissa valmiiksi, on ihan oma asiani, tykkäätte siitä tai ette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan