Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (883)
Tässäkin keskustelussa huomaa, että jos me suomalaiset vain kommunkoisimme enemmän, voitaisiin monelta harmilta välttyä. Koska me varomme konfliktia viimeiseen saakka ja napisemme sitten selän takana tai mielipidepalstoilla, ei tavat kehity.
Vaikka tuntuu tyhmältä, pitäisi normalisoida yksityiskohtainenkin keskustelu osallistujien toiveista kutsujen suhteen.
Esim itse olen tottunut että illallisilla jutellaan kaikkien kanssa eikä ketään jätetä syrjään, mutta tämä ei ole Suomessa itsestäänselvää. Meillä puheliaat puhuu ja hiljaiset jätetään rauhaan, vaikka kaikilla osallistujilla on oikeus ja tarve jakaa jotain itsestään, saada toisen huomiota ja hyväksyntää osakseen ja myös sitä antaa.
Tästä syystä kysyn suomalaisten kutsuista tarkkaan, esimerkiksi onko ravintolassa tarkoitus syödä samaan aikaan, entä seurustelemmeko kaikki vaiko vain jotkut keskenään. Jos tarkoitus on jättää esim minut hiljaisempana keskustelun ulkopuolelle, voin jättää tilaisuuden väliin.
"**Kun mä kutsun ihmisiä ihan vapaamuotoisiin illanistuvaisiin, pistän viestiin vaikka, että ruoka tähdätään olemaan klo 19, mutta paikalle voi alkaa valumaan kuudesta eteenpäin."**
Kiitos, hyvä tyyli ilmaista asia. Jouluna taas kävi niin, että vieraat pölähtivät tunnin etuajassa, seuraavaksi kutsut lähtevät tuolla tyylillä, niin pöljimmätkin tajuavat.
Vain idiootit tulee etuajassa!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta ehdin apajille ennen kuin ap syö kaiken...
No et ehdi yhtään muita ennen, kun ei sitä ruokaa tarjoilla sillä sekunnilla kun kekkerit alkavat. Ei sen enempää lämpimiä kuin kylmiä ruokiakaan ole tapana seisottaa pöydillä kovinkaan kauaa, tulee hävikkiä. Ruoka tarjoillaan tiettyyn aikaan ja vasta sitten kun kaikki vieraat ovat saapuneet.
Ap
Ja kun se ruoka tulee, olen ensimmäisenä jonossa. Miten vaikea tuota on ymmärtää?
Heikkolahjaisia taas liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Heikkolahjaisia taas liikkeellä.
No ainakin niillä on niitä lahjoja...sinulta nekin puuttuvat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ehdi yhtään muita ennen, kun ei sitä ruokaa tarjoilla sillä sekunnilla kun kekkerit alkavat. Ei sen enempää lämpimiä kuin kylmiä ruokiakaan ole tapana seisottaa pöydillä kovinkaan kauaa, tulee hävikkiä. Ruoka tarjoillaan tiettyyn aikaan ja vasta sitten kun kaikki vieraat ovat saapuneet.
Ap
Ja kun se ruoka tulee, olen ensimmäisenä jonossa. Miten vaikea tuota on ymmärtää?
Ensimmäisenä tarjottavia ottaa seurueen vanhin nainen, siitä sitten ikäjärjestyksessä. Eikö teillä ole mitään tapoja?
Vierailija kirjoitti:
ihan töykeää se on olla liian ajoissa. Varsinkin jos on menossa toisen kotiin, missä on mahdollisesti valmistelut kesken. Jos tapaaminen on jossain kahvilassa tai kaupungilla, niin eihän mikään estä sinua töröttämästä siellä vaikka kaksi tuntia ennen, mutta toisen kotiin mentäessä se on epäkohteliasta olla liian ajoissa. Jos on sovittu, että sinä tulet kello 14 niin jos olet paikalla jo 13.30 niin et todellakaan ole sovitussa ajassa. Toisen kotiin mennään korkeintaan viisi minuuttia ennen sovittua, ei yhtään sen aikaisemmin. Mieluummin paikalla ollaan 14.01, jos sovittu aika oli klo 14.
Jos vieras ei ole sopinut mitään aikaa, on vain saanut kutsun saapua tiettynä aikana?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa huomaa, että jos me suomalaiset vain kommunkoisimme enemmän, voitaisiin monelta harmilta välttyä. Koska me varomme konfliktia viimeiseen saakka ja napisemme sitten selän takana tai mielipidepalstoilla, ei tavat kehity.
Vaikka tuntuu tyhmältä, pitäisi normalisoida yksityiskohtainenkin keskustelu osallistujien toiveista kutsujen suhteen.
Esim itse olen tottunut että illallisilla jutellaan kaikkien kanssa eikä ketään jätetä syrjään, mutta tämä ei ole Suomessa itsestäänselvää. Meillä puheliaat puhuu ja hiljaiset jätetään rauhaan, vaikka kaikilla osallistujilla on oikeus ja tarve jakaa jotain itsestään, saada toisen huomiota ja hyväksyntää osakseen ja myös sitä antaa.
Tästä syystä kysyn suomalaisten kutsuista tarkkaan, esimerkiksi onko ravintolassa tarkoitus syödä samaan aikaan, entä seurustelemmeko kaikki vaiko vain jotkut keskenään. Jos tarkoitus on jättää esim minut hiljaisempana keskust
Anteeksi kuinka? Esiinnyt kommunikaation erityisosaajana, mutta sitten päivällisillä et osaakaan puhua?
Minä kyllä luovutan muutaman kohteliaan yrityksen jälkeen, jos toinen ei vastaa kuin mumisten. Tulkitsen, ettei hän halua osallistua keskusteluun, joten jätän rauhaan.
Tulen sen takia, että saan olla ensimmäisenä paikalla ,eikä tarvitse kiertää tervehtimässä muita. Paljon helpompi, kun saat itse vaan istuskella ja myöhemmin saapuvat tulevat tervehtimään.
No, myöhäänkö samaan aikaan sitten olisi parempi, tai ei tule ollenkaan, eikä ilmoita asiasta ? Sekö on parempi ? Eikös ole parempi, et kutsuttu vieras tulee etuajassa, kuin, et tulisi myöhässä ?
Nuo liian aikaisin tulijat ovat useimmin vanhoja jotka eivät oikeasti edes viihdy juhlissa. Enkä ihmettele. Suomalaisessa kulttuurissa joka asiassa jauhettu velvollisuus on tappanut kaiken elämänilon. Tullaan aikaisin että voi lähteä "ajoissa" pois. Minulle riittää töissä kellon tarkkailu. Minua ei haittaa tuleeko vapaalla joku 15 minuuttia tai puoli tuntia myöhemmin. Jos jotain olen suunnitellut niin olen pitänyt huolen että on aikaa siihen. Jos ystävät ovat niin kiireisiä että pitää kellosta katsoa aikaa mitä on aikaa tavata niin antaa olla.
Onhan toki tärkeämpääkin tehtävää eli se melkein joka päivä samanlaisena toistuva päivä. Samat vanhukset ovat aamulla seisomassa ruokakaupan oven takana jo ennen klo 7. On nuorempiakin jotka elävät samoin. Viikonloppunankin herätään vähintiin klo 6 vaikka ei olisi edes koiraa. Nämä on sitten niitä joiden kanssa ei voi ajoittaa mitään meneo myöhäisempään iltaa kun on kiire nukkumaan jo yhdeksän maissa kuten pikkulapsilla.
Vierailija kirjoitti:
No, myöhäänkö samaan aikaan sitten olisi parempi, tai ei tule ollenkaan, eikä ilmoita asiasta ? Sekö on parempi ? Eikös ole parempi, et kutsuttu vieras tulee etuajassa, kuin, et tulisi myöhässä ?
E-i o-l-e h-y-v-ä t-u-l-l-a e-t-u-a-j-a-s-s-a
vaan se on huonotapaista, töykeää, epäkohteliasta, etiketin vastaista.
Tule täsmällisesti ilmoitettuun aikaan, jos hermosi eivät kestä tulla vähän sen jälkeen. Se on aivan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Uskon sen, mutta miten hyödyt siitä että tulet juhlapaikalle tuntia ennen muita, jos ruoka tarjoillaan tunti kutsussa lukevan alkamisajan jälkeen? Ehdit siihen jonoon ekaksi vaikka tulisit puoli tuntia myöhässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti parempi myöhässä kuin etuajassa.
Ketjussa(kin) huomaa, että osa ihmisistä pelkää myöhästymistä ihan hysteerisesti. Mikäköhän siinä on jujuna?
Meinaako joku tosissaan että ketään kiinnostaa, jos joku tavan talliainen saapuu juhliin vaikka 30 min myöhemmin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulen sen takia, että saan olla ensimmäisenä paikalla ,eikä tarvitse kiertää tervehtimässä muita. Paljon helpompi, kun saat itse vaan istuskella ja myöhemmin saapuvat tulevat tervehtimään.
Anteeksi, en ole aivan varma, oletko tosissasi. Oletan, että tuo ensimmäisenä ruokajonoon tunkeva on trolli. Ehkä sinäkin, ei kai kukaan tule tuntia tai puolta etuajassa röhnöttämään kyläpaikkaan vain välttääkseen kohteliaan tervehtimisen?
Vierailija kirjoitti:
Nuo liian aikaisin tulijat ovat useimmin vanhoja jotka eivät oikeasti edes viihdy juhlissa. Enkä ihmettele. Suomalaisessa kulttuurissa joka asiassa jauhettu velvollisuus on tappanut kaiken elämänilon. Tullaan aikaisin että voi lähteä "ajoissa" pois. Minulle riittää töissä kellon tarkkailu. Minua ei haittaa tuleeko vapaalla joku 15 minuuttia tai puoli tuntia myöhemmin. Jos jotain olen suunnitellut niin olen pitänyt huolen että on aikaa siihen. Jos ystävät ovat niin kiireisiä että pitää kellosta katsoa aikaa mitä on aikaa tavata niin antaa olla.
Onhan toki tärkeämpääkin tehtävää eli se melkein joka päivä samanlaisena toistuva päivä. Samat vanhukset ovat aamulla seisomassa ruokakaupan oven takana jo ennen klo 7. On nuorempiakin jotka elävät samoin. Viikonloppunankin herätään vähintiin klo 6 vaikka ei olisi edes koiraa. Nämä on sitten niitä joiden kanssa ei voi ajoittaa mitään meneo myöhäisempään iltaa kun on
En ihan tajunnut kommentin alkuosaa. Mikä velvollisuus on tappanut ilon, liittyen juhliin siis? En minä ainakaan oleta kenekään tulevan juhliini koska se on velvollisuus. Juhlat ovat hauskoja ja vapaaehtoisia; jos niissä ei viihdy niin kannattaa jättää väliin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ensimmäisenä tarjottavia ottaa seurueen vanhin nainen, siitä sitten ikäjärjestyksessä. Eikö teillä ole mitään tapoja?
Ai Suomessa? Täällä saa odottaa ikuisuuden pöytään pääsemistä, jos ei itse aloita. Suomen kursailukulttuuri on aivan naurettavaa, välillä joutuu odottamaan kymmenenkin minuuttia pöytään kehotuksesta, kun kukaan ei "raaski" aloittaa. Siellä sitten ruuat jäähtyy, kun arvotaan, kuka lähtee eka. Ja kyllä, se olen minä, että edes jotain tapahtuu.
Eri. Se, joka ei saavu ikinä paikalle etukäteen, vaan kutsun mukaan ja se, joka kyllä voi aloittaa ruokailun kursailematta.
"Se taas, että itse tykkään laittaa kaiken ajoissa valmiiksi, on ihan oma asiani, tykkäätte siitä tai ette."
Ei ole oma asiasi, jos tarjoilet pilaantunutta ruokaa. Niille vanhuksille se voi olla jopa vaarallista.
Minun sukuni on Karjalasta kotoisin, he osaavat kyllä käytöstavat ja eivät änkeydy etuajassa juhliin!
Jos joku on joutunut vanhempiensa mukana törttöilemään etuajassa, ensimmäisinä vieraina juhliin, niin normaaliälyisenä tajuaa ettei se ole ok ja ei itse aikuisena jatka tuota perinnettä. Täälläkin on moni kertonut, että ovat hävenneet lapsuudenperheensä moukkamaisuutta.