Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-10 minuuttia aikaisemmin voi saapua, jos on pitkämatkalainen.
Kerran menimme ystäväpariskunnan kanssa pitkästä matkasta puolituntia liian aikaisin ( matkalla ruokailimme).
Meidät käännytettiin kyläpaikan ovelta ulos ja lähdimme ostarille tappamaan aikaa.
Minä olisin tuossa tilanteessa lähteyt kylmästi takaisin kotiin enkä sen jälkeen olisi puhunut mitään juhlia emännöivälle. Todella törkeää käännyttää pitkänmatkalainen pois vain siksi, että tuli liian aikaisin.
Meillä kävi kerran pitkänmatkalaisina niin, että olimme menossa klo 14 alkaviin juhliin, odottelimme sopivaa aikaa mennä paikalle kun pariskunta ilmoitti että lapsen päiväunien takia tulkaakin vasta klo 15. Silloin olin lähellä kääntyä takaisin, että olkoon koko juhlat. Varsinkin kun pari itse oli vaatinut erityisjärjestelyjä kun tulivat juhliin. Hölmönä ajattelin että vastavuoroisesti sitten toisinpäin. Tuon jälkeen erityispalvelu jäi tauolle, kun es oppivat ettei kaikkien elämä pyöri heidän aikataulussaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla kytiksellä, että saa parhaat paikat ja pääsee heti ensimmäisenä käsiksi tarjoiluihin.
Jokaisissa normaaleissa juhlissa juotetaan ja syötetään ensin iäkkäimmät vieraat ja sitten vasta muut. Rohmupellet voi pysyä kotonaan, olette häpeäksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kun liikkuu julkisilla, ne kulkee silloin, kun kulkee, jos kulkee. Siksi pitää ottaa ennakkoa, että varmasti ehtii paikalle. Jos ne sattuvatkin olemaan ajassa, pitäisikö jäädä norkoilemaan jonnekin Hesan kaduille odottelemaan abduljengien hyökkäyksiä?
Stadissa kulkee yleensä sen verran tiiviiseen tahtiin että jaksaa sen 10min odotella. Jos ei kulje niin mielestäni olisi kohteliasta vähintäänkin kysyä että haittaako jos tulen ajoissa/myöhässä, koska julkisen aikataulut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun liikkuu julkisilla, ne kulkee silloin, kun kulkee, jos kulkee. Siksi pitää ottaa ennakkoa, että varmasti ehtii paikalle. Jos ne sattuvatkin olemaan ajassa, pitäisikö jäädä norkoilemaan jonnekin Hesan kaduille odottelemaan abduljengien hyökkäyksiä?
Stadissa kulkee yleensä sen verran tiiviiseen tahtiin että jaksaa sen 10min odotella. Jos ei kulje niin mielestäni olisi kohteliasta vähintäänkin kysyä että haittaako jos tulen ajoissa/myöhässä, koska julkisen aikataulut
When denial is in play, a person simply refuses to recognize the truth, no matter how apparent.
Tiiän tän ilmiön.. pitäiskö jatkossa kutsuun laittaa näille etuajass aina oleville, että juhlat alkaa klo 15.30, vaikka oikeasti alkaisivat klo 15. Sittenhän ne etuajassa olijat olisivat just oikeaan aikaan paikalla, eli puoli tuntia ennen kutsun ajankohtaa :D
Tämä on tuttua. Serkkutapaamisissa tai synttärikahveilla t.m.s., kun on annettu tietty kellonaika, jota aina noudatan, en koskaan ole etuajassa, olen yleensä viimeinen saapuja. Muut vieraat istuvat kuin kanat orrella sen näköisinä kuin olisivat jo kauan olleet siinä, ja tapittavat tulijaa. Luulenpa sen etuajassa olevien haluavan välttää sen katseiden kohteena olemisen. Sen takia varmuuden vuoksi pitää yrittää ehtiä paikalle ennen muita.
Parempi niin, että kaikki kutsutut 10 - 100 henkeä saapuvat samalla oven avauksella. Kyllä saranatkin ovessa säästyy ja tarjoomukset alkaa samaan aikaan kaikilla, ei homehdu piparit pöydässä ja kerma happane.
Kohteliaisuuden rajoille menee se max vartti ennen ja jälkeen kutsu ajan etenkin jos kutsuttuja on paljon esim jotku tasakymppiset, jolloin vieraita saattaa olla se 50-100. Mutta silloinkin kutsuja alkaa ottamaan vastaan kutsuttuja ovella vasta kun sovittu aika xx on täynnä. Kutsuja on tietysti sopinut pitopalvelun kanssa milloin ruokailu alkaa, koska kutsuttujen määrästä riippuen menee aina aikaa jonkin verran ennenkuin väki on löytänyt paikkansa yms.
Pienemmille kutsuille on sopivaa tulla silloin kun on kutsuttu, tämän pitäisi olla päivänselvää pässinlihaa kaikille. Itse ajattelen niin että ne jotka änkeävät vaikkapa puolikin tuntia ennen (jos ei ole erikseen sovittu esim pitkämatkalaisten kanssa) ovat niitä, jotka hakevat jotain erityishuomiota ja haluavat olla ikäänkuin enemmän "läheisiä" kutsujan kanssa kuin muut kutsutut. Pidän tätä passiivis-aggressiivisena huomion haluna.
Vierailija kirjoitti:
Parempi niin, että kaikki kutsutut 10 - 100 henkeä saapuvat samalla oven avauksella. Kyllä saranatkin ovessa säästyy ja tarjoomukset alkaa samaan aikaan kaikilla, ei homehdu piparit pöydässä ja kerma happane.
Tämähän se on.
Mahtavaa on jos vieras on vähän myöhässä niin saa lisäaikaa valmisteluille. Ei kuitenkaan liian paljon. 15- 30 min. myöhässä on hyvä. Meidän suvussa noudatetaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tiiän tän ilmiön.. pitäiskö jatkossa kutsuun laittaa näille etuajass aina oleville, että juhlat alkaa klo 15.30, vaikka oikeasti alkaisivat klo 15. Sittenhän ne etuajassa olijat olisivat just oikeaan aikaan paikalla, eli puoli tuntia ennen kutsun ajankohtaa :D
Hyvä idea!
Taitaa olla vähän sukupolvi kysymyskin tämä. Moni täällä mainitsee appivanhempansa tai omat vanhempansa tällaisina, jotka tulevat etuajassa. Kaikilla näillä varmaan yhdistävänä tekijänä se, etteivät ole ihan nuoria ihmisiä. Niinkuin aiemmin kommentoitiin (lainaus ei onnistunut), vähän vanhemmat ihmiset saattavat haluta varata aikaa, ettei tarvitse kiirehtiä, ehtivät käydä vessassa ennen tapahtuman alkua, saavat valita rauhassa istumapaikat jne. He ehkä pitävät myöhästymistä epäkohteliaana ja ottavat varman päälle, etteivät myöhästy.
Itsekin olen sitä tyyppiä, etten tykkää viimetingassa ryntäilystä ja lähden aina ajoissa liikenteeseen. Kulutan sitä ylimääräistä aikaa kyllä sitten matkalla, enkä mene tapahtumapaikalle ennen kutsuttua aikaa.
Juhlien järjestävänä osapuolena en myöskään tykkää ryntäillä viimetingassa tekemässä järjestelyjä ja stressata, että ehdinkö saada kaiken valmiiksi ennen vieraiden saapumista. Siksipä hoidan aina kaikki hyvissä ajoin valmiiksi, enkä sitten myöskään hermostu, jos joku tulee puoli tuntia etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei etukäteen tuppautuvat, eikö ole yhtään kiusaantunut olo, kun näette että isäntäväki selvästikin on aloittamassa juhlinnan vasta, kun on sen aika?
Ei minua ainakaan haittaa. En vaan halua myöhästyä.
Miksi sama ei koske liian aikaisin saapumista? Se on paljon epäkohteliaampaa.
Lapseni kummitädillä oli tapana tulla lapsen syntymäpäiville tunti-puolitoista ennen kutsussa mainittua aikaa. Asui 20 min matkan päässä.
Aloin pyytää häneltä kattaus- ja kakunkoristelu ym. apua kun oli valmistelu tvielä vaiheessa. Alkoikin yllättäen muutaman kerran jälkeen pysyä kutsun aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa järjestämästä juhlia, jos et kerran saa kaikkia valmisteluja tehtyä valmiiksi 30-60 minuuttia ennen juhlien virallista alkamisajankohtaa. MInusta se on tosi outoa, että joku vielä valmistelee juhlaa noin lähellä sen alkamista.
Ja mitähän haittaa siitä on, jos osa vieraista katselee niitä "viime hetken valmisteluja", jos et kerran millään ole pystynyt saamaan niitä valmiiksi edes puolta tuntia ennen juhlien alkamista? Jotkut järjestävät yhteiskokkailujuhlia, kattavat pöydän ja sitten syövät yhdessä sen valmistamansa aterian. Mitä ihmeen salaamista sinun juhliesi valmisteluissa on?! Minun mielipiteeni on, että opettele tekemään ja organisoimaan asiat niin, että kaikki on valmista tuntia ennen juhlan alkua. En edes tajua, mikä asia voi olla vasta tekemisvaiheessa juuri ennen h-hetken koittamista.
Kuivat käntyt voi asetella tarjolle vaikka kolmea tuntia ennen juhlan alkua. Monia herkullisia tarjottavia ei voi.
Haluan tehdä valmistelut rauhassa. On rajattomuuden merkki vieraalta, jos hän luulee voivansa päättää, missä valmisteluissa hän saa olla läsnä, tai milloin isäntäväen pitäisi olla valmiina odottamassa saapuvaa väkeä kovat kaulassa ja liikutuksen kyynel silmäkulmassa, kädet tyhjinä kylkiä vasten.
Muualla Euroopassa minuuttiakin liian aikaisin saapuvaa pidettään hulluna tai dementikkona, tasan kellonlyömällä saapuminenkin menee erikoisuuden puolelle. Suomi on pullollaan näitö aggressiivisia tupatarkastajia, joiden tärkein tavoite tuntuu olevan kutsujan käräyttäminen mukavan juhlahetken valmistelusta - mikä rikos!
Jotta ehdin apajille ennen kuin ap syö kaiken...
Koska jos tulen ilmoitettuun aikaan juhlat on jo ohi. Ai säkin tulit!!!!
Kai vtu joo kun kutsuitte.
No enää en mene. Ei ole edes tarvinnut ilmoittaa että älkää kutsuko. Joku on tehnyt senkin mun puolesta.
Minua ei haittaa, jos saavutaan etuajassa. Enemmänkin haittaa se, ettei juhlien pukukoodia noudateta. Mikään ei tapa tunnelmaa tehokkaammin kuin vieras, joka saapuu farkuissa ja huppareissa juhliin, joissa muilla on tummat puvut ja juhlamekot.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tuttua. Serkkutapaamisissa tai synttärikahveilla t.m.s., kun on annettu tietty kellonaika, jota aina noudatan, en koskaan ole etuajassa, olen yleensä viimeinen saapuja. Muut vieraat istuvat kuin kanat orrella sen näköisinä kuin olisivat jo kauan olleet siinä, ja tapittavat tulijaa. Luulenpa sen etuajassa olevien haluavan välttää sen katseiden kohteena olemisen. Sen takia varmuuden vuoksi pitää yrittää ehtiä paikalle ennen muita.
Tätä minäkin mietin. Olisikohan tuossa yksi syy ilmaantua paikalle paljon etukäteen. Että sitten muiden vieraiden saapuessa on tavallaan itse jo sulautunut joukkoon ja tutkinut paikat. Kun olet osa jotain ydinporukkaa, ei tarvitse eteisessä kätellä saapuvia vaan voit jo istua omalla paikallasi seinäruusuna ja välttää huomiota.
Toisaalta tätä kirjottaessani tuli mieleen, että onkohan tarkoitus näyttää siltä että on ollut apuna järjestelyissä? Että tervetuloa vaan muut, minä täällä olenkin jo ollut tunnin pyörimässä koska olen parempi tyyppi ja läheisempi juhlakalun kanssa, ja korvaamattomana talkooapuna myös.
Tiedä näistä.
Ap
Kyllä on hesalaisilla rankkaa. Erityisesti kun siellä on niin vähän tuota julkista liikennettä.