Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistaako huumeidenkäyttäjät oikeasti ulkoapäin?

Vierailija
25.02.2026 |

Tätä olen miettinyt, kun kuulin maanantaina sattumalta kahden nuoremman työkaverin keskustelun. Puhuivat jostain mämmistä ja päättelin puheista, ettei nyt ollut kyse mistään pääsiäisherkusta. Toinen siis oli ilmeisesti antanut toiselle tätä mämmiä viikonlopuksi ja oli sitten ollut oikein hyvää mämmiä. Googletin asian ja käsittääkseni puhuivat ekstaasista.

Molemmat ihan normaalinoloisia, mukavia ihmisiä, jotka hoitavat työnsä hyvin. En olisi ikinä uskonut heistä. Jäin sitten pohtimaan, että täälläkin usein sanotaan, että kyllä huumeidenkäyttäjän tunnistaa, mutta onko se oikeasti näin?

Ja joo, salakuuntelin keskustelua joka ei selkeästi ollut minun korviin tarkoitettu. Saa kivittää, mutta se ei ole nyt varsinainen aihe tässä.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tunnistaa kun osaa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Alkkiksilla ja narkkareilla on vaan kova usko, ettei muut näe totuutta heistä.

Ja halu. Addikti pyrkii hyvin pitkälle peittelemään käyttöään.

Vierailija
42/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kerroit esimiehellesi, että hänen työntekijänsä ovat narkkeja?

En kertonut. Ei ole minun asiani, kun ei vaikutta minun työni tekoon mitenkään. Eikä ilmeisesti heidän itsensäkään.

Ap

Melkoinen suojatyöpaikka teillä sitten, kerta narkkailu ei häiritse töitä.

Kuinka viikonloppuna otettu MDMA häiritsee töitä? Mielenkiinnosta haluaisin kuulla mietteesi asiaan.

Vain narkki joutuu kysymään millä tavalla narkkaaminen häiritsee työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihdekäyttäjiä ei tunnista, mutta jos on siinä pisteessä että piikittää, niin kyllä tunnistaa.

Voi myös piikittää viihdekäytössä, itse tein niin joskus parikymppisenä.

Ja toisaalta voi olla myös piikittävä ongelmakäyttäjä ilman, että se ulospäin näkyisi.

En kyllä hetkeäkään jaksa uskoa, että piikkitason nististä ei näkyisi ulospäin missä mennään.

Vierailija
44/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tunnistaa kun osaa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Alkkiksilla ja narkkareilla on vaan kova usko, ettei muut näe totuutta heistä.

Johan se sanottiin että ongelmakäyttäjät tunnistaa mutta viihdekäyttöä ei. Oletko niitä jotka eivät suostu näkemään näissä eroa?

Ei näissä ole kuin hiuksenhieno ero. Viihdekäyttö voi olla pian ongelmakäyttöä ennen kuin käyttäjä itse edes tajuaa koko asiaa.

Vierailija
45/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kertonut. Ei ole minun asiani, kun ei vaikutta minun työni tekoon mitenkään. Eikä ilmeisesti heidän itsensäkään.

Ap

Kuinka viikonloppuna otettu MDMA häiritsee töitä? Mielenkiinnosta haluaisin kuulla mietteesi asiaan.

Yhdestä MDMA käyttökerrasta voi tulla viikkoja tai kuukausia kestävä masennus, ahdistus ja itsetuhoiset ajatukset, kyllä nuo jollain tapaa vaikuttaa työntekoon,

Voi toki tulla, jos överit vetää tai on yliherkkä. Kuukausia kestävä masennus on tosin joko urbaanilegendaa tai täysin poikkeustapaus - normaalimpaa on muutaman päivän mahdollinen alakulo, jota sitäkään ei kaikille tule.

Vierailija
46/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihdekäyttäjiä ei tunnista, mutta jos on siinä pisteessä että piikittää, niin kyllä tunnistaa.

Ja toisaalta voi olla myös piikittävä ongelmakäyttäjä ilman, että se ulospäin näkyisi.

En kyllä hetkeäkään jaksa uskoa, että piikkitason nististä ei näkyisi ulospäin missä mennään.

Moni ihan tavallinen opiskelija piikittää viikonloppuisin ja arkena elää ihan normaalia elämää.         

Vierailija
47/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa joitain merkkejä on ja ne jotka käyttävät tunnistavat niitä merkkejä helpommin. Toisaalta minulle on tultu tarjoamaan huumeita ja muutaman kerran jopa kysytty olisiko minulla myydä huumeita, vaikken koskaan ole kokeillut muuta kuin alkoholia.

Mulle ei ole koskaan tultu myymään huumeita kadulla, missään. Näytän kiltiltä blondilta urheilulliselta ulkoilmaihmiseltä. Kun oltiin joskus luokkaretkellä koulun kanssa Amsterdamissa, osalle meistä tultiin kauppaamaan, osalle ei. Jostain ne tunnisti potentiaaliset käyttäjät...

Vierailija
48/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tunnista, ja yleisesti ottaen ei ole tarvettakaan tunnistaa. Viihdekäyttäjät on erilaisia kuin Traispottingin hahmot.

Tottakai on tarvetta tunnistaa, jos ei halua olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä.

Jos et mitään huomaa, on aika hakemalla haettuja nämä sinun ongelmasi, ettet halua olla tekemisissä vain, koska joku tekee jotain vapaa-ajallaan, mikä ei vaikuta sinuun tai muhiin ulkopuolisiin :)

Vierailija
49/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tunnista, ja yleisesti ottaen ei ole tarvettakaan tunnistaa. Viihdekäyttäjät on erilaisia kuin Traispottingin hahmot.

Tottakai on tarvetta tunnistaa, jos ei halua olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä.

Kun käyttö ei näy päälle niin mistä tunnistat käytön? Niinpä niin et mistään. Aika varmasti sinunkin tuttavissa on viihdekäyttäjiä joista et tiedä niiden olevan käyttäjiä. Varsinkaan laittomien aineiden käyttäjät eivät kerro käytöstään. Seuraukset ovat niin älyttämiä ettei ole mitään järkeä kertoa käytöstään. 

Vierailija
50/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla tyypit vetää huumeita että jaksaa painaa duunia. Vapaalla vetävät huumeita että saa nollattua. 

Tämähän se ongelman ydin on. Ennen huumeita käytettiin, koska se oli hauskaa ja sitten osa jäi koukkuun. Nykyään niitä käytetään, kun ei kestetä elämää muuten tai ei suoriuduta siitä ilman kemiallista apua.

Jengi mikrodosettaa jotain sieniä, jotta jaksavat arjessa, vaikka oikeasti pitäisi vetää kunnon tripit ja tulla siltä reissulta uutena ihmisenä.

Ennen niitä käytettiin, kun oli kovaa sodassa...

Vierailija
51/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin paljon käyttävien silmistä näkee sen tyhjyyden ja apaattisuuden. Tietysti iho, hampaat, puhetyyli jne kertoo ainakin tutuille paljon. Eli muutokset noissa.

Jos ihmisen puhetyylissä vilahtelee sellainen kriminaali-narkki-slangi, niin henkilöllä on varmaan vahvaa kosketusta tähän päihdemaailmaan. Joskus voivat kyllä terveydenhuollon työntekijätkin leikkiä tällä slangilla, jos siis ovat tehneet työtä näiden päihdeongelmaisten henkilöiden kanssa. 

Se kuuluu ihan heidän ammattiosaamiseensakin. Ja tätä slangia taidetaan opettaa heille ihan virallisessa koulutuksessakin. Sekä vanhemmat kolleegat opettaa nuoremmille työntekijöille ja harjoittelijoille. Siitä on paljon apua kun kohdataan näitä käyttäjiä hoitotyössä.

Vierailija
52/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se sanottiin että ongelmakäyttäjät tunnistaa mutta viihdekäyttöä ei. Oletko niitä jotka eivät suostu näkemään näissä eroa?

Ei näissä ole kuin hiuksenhieno ero. Viihdekäyttö voi olla pian ongelmakäyttöä ennen kuin käyttäjä itse edes tajuaa koko asiaa.

Ero on tasan yhtä hiuksenhieno kuin lauantaisten saunakaljojen muuttuminen rappialkoholismiksi. Useimmat käyttäjät ehtivät tajuamaan asian. 

Vierailija
53/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vain narkki joutuu kysymään millä tavalla narkkaaminen häiritsee työtä.

Kysyjä, eli minä, en itse käytä MDMA:ta mutta tunnen kyllä henkilöitä, jotka käyttävät sen 3-4 kertaa vuodessa ja ovat täysin tasapainoisia ja työssäkäyviä, menestyneitäkin ihmisiä. Älä nyt anna tunteidesi viedä itseäsi suuttumukseen, rauhoitu.

Vierailija
54/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Vierailija
55/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa joitain merkkejä on ja ne jotka käyttävät tunnistavat niitä merkkejä helpommin. Toisaalta minulle on tultu tarjoamaan huumeita ja muutaman kerran jopa kysytty olisiko minulla myydä huumeita, vaikken koskaan ole kokeillut muuta kuin alkoholia.

Mulle ei ole koskaan tultu myymään huumeita kadulla, missään. Näytän kiltiltä blondilta urheilulliselta ulkoilmaihmiseltä. Kun oltiin joskus luokkaretkellä koulun kanssa Amsterdamissa, osalle meistä tultiin kauppaamaan, osalle ei. Jostain ne tunnisti potentiaaliset käyttäjät...

Oon aina luullut, että tää huumeiden tyrkytys on urbaanilegendaa. Mulle ei ole ikinä tarjottu, vaikka olisin mahdollisesti kiinnostunut. Olen kai liian kiltin ja konventionaalisen näköinen. Ei sillä, että välttis uskaltaisin edes ostaa vieraalta kadulla. Tällä hetkellä huumekokemukseni rajoittuvat kannabikseen, josta kyllä pidän. En pidä edes alkoholista enkä ikinä ole olut kännissä.

Vierailija
56/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et halua myöntää että suurin osa viihdekäyttäjistä pystyy pitämään käytön hallinnassaan. Se on vain sinun virheellinen käsityksesi. Se kuule näkyisi katukuvassa jos suurin osa retkahtaisi ongelmakäyttäjiksi.

Vierailija
57/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen narkannut tuolla tasolla. Kävin esim. tauolla työpaikan vessassa rännäämässä, eikä kukaan epäillyt mitään. Läheisimmille ystävillenikin tuli ihan yllätyksenä millä tasolla homma oli, kun heille tulin lopulta kaapista ulos asian kanssa.

Vierailija
58/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina näy. Ongelmakäyttö kyllä ajan mittaan näkyy, vaikka ei olisikaan IV.-käyttöä. Psyk.sh.

Vierailija
59/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osan tunnistaa, osan ei. Ihan sama kuin alkoholin kanssa. Jos käyttö on rajua, niin tunnistaa, jos taas viikonloppuna kohtuuden rajoissa niin ei.

Huumeiden käyttäjän tunnistaa kaulatatuoinneisa ja hupparista.

Vierailija
60/98 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on tasan yhtä hiuksenhieno kuin lauantaisten saunakaljojen muuttuminen rappialkoholismiksi. Useimmat käyttäjät ehtivät tajuamaan asian. 

Kyllä, mutta monet eivät pysty tekemään asialle mitään, vaikka tajuavatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä