Tunnistaako huumeidenkäyttäjät oikeasti ulkoapäin?
Tätä olen miettinyt, kun kuulin maanantaina sattumalta kahden nuoremman työkaverin keskustelun. Puhuivat jostain mämmistä ja päättelin puheista, ettei nyt ollut kyse mistään pääsiäisherkusta. Toinen siis oli ilmeisesti antanut toiselle tätä mämmiä viikonlopuksi ja oli sitten ollut oikein hyvää mämmiä. Googletin asian ja käsittääkseni puhuivat ekstaasista.
Molemmat ihan normaalinoloisia, mukavia ihmisiä, jotka hoitavat työnsä hyvin. En olisi ikinä uskonut heistä. Jäin sitten pohtimaan, että täälläkin usein sanotaan, että kyllä huumeidenkäyttäjän tunnistaa, mutta onko se oikeasti näin?
Ja joo, salakuuntelin keskustelua joka ei selkeästi ollut minun korviin tarkoitettu. Saa kivittää, mutta se ei ole nyt varsinainen aihe tässä.
Kommentit (289)
Ex oli dressmanmies. Näin kuitenkin hänestä käytön. Nousut tai laskut ja apatian. Vesi valui joskus silmien ympärillä ja hiusrajassa. Selkä oli välillä märkä. Laihtui jnkv vuosien mittaan. Luonne muuttui v-maiseksi. Koko hemmosta tuli täysin kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Ex oli dressmanmies. Näin kuitenkin hänestä käytön. Nousut tai laskut ja apatian. Vesi valui joskus silmien ympärillä ja hiusrajassa. Selkä oli välillä märkä. Laihtui jnkv vuosien mittaan. Luonne muuttui v-maiseksi. Koko hemmosta tuli täysin kylmä.
Niiskutus ja kröhiminen varsinkin aamulla vrt oisko aamuaineet
Nukkumisessa hengitys joskus katkonaista, korahtelua - luulin kuolevan
Ajoittain yöllä nukkui sikiöasennossa käpertyneenä, ahdistuneena mykkyrässä
Mulla on työkaveri jonka epäilin olleen nisti (olen tuntenut pirinistejä nuorena): aina jotenkin reunalla ja äkäinen, langanlaiha, vuodenaikaan sopimaton vaatetus... Mutta olikin himourheilija.
Mielestäni vain lääkkeiden ja alkon sekakäyttäjän tunnistaa päällepäin, ovat toki moni ongelmakäyttäjiä, eli en tiedä pystyykö joku noilla aineilla sellaiseen kohtuuteen etteivät näytä lobotomia-potilailta. Epäilen. Muilla aineilla se toki onnistuu.
Omassa lähipiirissäni on pari satunnaiskäyttäjää, eikä heistä selvinpäin huomaa mitään merkkejä. Päihtyneenä käytös pysyy asiallisena, toki volyymi nousee kuten parin viinilasillisen jälkeenkin.
Jokainen tunnistaa sen 40-kiloisen pirivieterin ja kuvittelee että kaikki huumeidenkäyttäjät näyttävät vain no, pirivieteriltä. Valtaosa huumeidenkäyttäjistä on satunnaiskäyttäjiä eikä heitä spottaa kaupan kassajonosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tunnista, ja yleisesti ottaen ei ole tarvettakaan tunnistaa. Viihdekäyttäjät on erilaisia kuin Traispottingin hahmot.
Tottakai on tarvetta tunnistaa, jos ei halua olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä.
Millaisen ihmisen kanssa tekemisissä? Laittomien aineiden käyttäjienkö? Tuolla logiikalla et alaikäisenä juonut tai tupakoinut, saati ollut tekemisissä alaikäisenä laittomuuksien (alkon/röökin) käyttäjien kanssa.
Olen pian viisikymppinen nainen. Töissä edustushommissa. Pidän hyvää huolta itsestäni, olen läsnä lasten ja lastenlasteni elämässä. Eikä kukaan tiedä että mieheni ja minä vietämme yhden viikonlopun kuukaudessa käyttäen runsaasti kokaiinia, kuuntelemalla heviä ja nussimalla tuntikausia. Muihin päihteisiin, mukaanlukien alkoholiin, en koske.
Vierailija kirjoitti:
Olen pian viisikymppinen nainen. Töissä edustushommissa. Pidän hyvää huolta itsestäni, olen läsnä lasten ja lastenlasteni elämässä. Eikä kukaan tiedä että mieheni ja minä vietämme yhden viikonlopun kuukaudessa käyttäen runsaasti kokaiinia, kuuntelemalla heviä ja nussimalla tuntikausia. Muihin päihteisiin, mukaanlukien alkoholiin, en koske.
Kannattaa vaihtaa koksu essoihin, toimii sata kertaa paremmin hevin ja nussimisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kovin huumemyönteisiä täällä ollaan kirjoituksista päätellen.
Miksipä ei? Saat sen kuulostamaan jotenkin negatiiviselta asialta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on tarvetta tunnistaa, jos ei halua olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä.
Minä katson ihmisestä millainen se on enkä jostain pokemon-kortin riveistä. Jos siellä pokemon-kortissa lukee käyttää satunnaisesti niin evvk.
Ei tunnista. Toisaalta minua luullaan usein nis-tiksi, vaikka olen päihteetön enkä juo edes kahvia :D
Erotatko toisistaan ihmisen, joka ei käytä alkoholia ja ihmisen, joka juo kerran vuodessa pikkujouluissa pienet kännit?
Itselläni on ollut kevyempiä huumeita käyttäviä tuttavia ja tietty ajatusten sekavuus myös selvinpäin on tullut tutuksi. Pidempään huumeita käyttäessä itsekritiikki omia ajatuksia kohtaan selvästi vähenee. Käyttäjä alkaa uskomaan myös selvinpäin ensimmäisiä mieleen juolahtavia ajatuksia todeksi. Siksi en itse koske niihin.
Lisäksi olen oppinut tunnistamaan amfetamiinin käyttäjät katseesta. Se huume tekee käyttäjistä itsekeskeisiä ja se näkyy katseessa. Amfetamiini tuo ilkeimmät puolet pintaan kenellä tahansa käyttäjällä tavalla joka säilyy myös kun ei käytä huumetta.
Bentsot taas tekevät käyttäjästä hitaanoloisen.
Olen kerran joutunut tekemisiin jopa kirurgin kanssa, joka oli selvästi huumeiden käyttäjä. Arvelisin sen käyttäneen vapaalla piristäviä ja sitten ottaneen bentsoja rauhoittuakseen, mutta katse oli samanlainen kuin tuttavalla, joka käytti vuosikausia bentsoja. Pinnan alla kirurgi kävi selvästi ylikierroksilla.
Kirurgi kieltäytyi leikkaamasta minua koska vaikutin muka liian terveeltä, vaikka leikkauksesta oli jo päätetty ja sen piti olla viikon sisällä. Olin todella helpottunut kun pääsin lopulta eri kirurgin operoitavaksi.
Edes kumppanini ei huomaa minä päiviä olen ottanut amfetamiiniä ja minä päivinä en. Se kuitenkin tietää että olen käyttänyt lähes päivittäin jo vuosia.
Hirveästi oli kokkelia taas takavarikoitu, joku sitä selkeästi käyttää. Ehkä muutama suurkuluttaja käyttää 90 kiloa
Tuntemieni lääkärien kautta on selvinnyt että heidän ammattikunnassa kokkelin käyttö on erittäin yleistä. Kertoo samalla kuinka vaarallisena pitävät piristeitä.
Vierailija kirjoitti:
Viihdekäyttö näkyy todellakin katukuvassa, mm. nuorisojengien muodossa. Oksettaa miten viihdekäyttäjät pesee kätensä toimitusketjun aiheuttamista ongelmista maailmassa.
Oikea kohde reaktiollesi ovat poliitikot. He pitävät vastuulliset toimijat poissa markkinoilta pitämällä toimimattomat kieltolait voimassa. Näin bisnes pysyy murhia ja ihmiskauppaa harjoittavien rikollisorganisaatioiden käsissä.
Monet äidit ja iskät vetelee ei siinä ole mitään ihmeellistä🙄
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi oli kokkelia taas takavarikoitu, joku sitä selkeästi käyttää. Ehkä muutama suurkuluttaja käyttää 90 kiloa
Takavarikkojen kasvu kertoo kasvaneesta tarjonnasta. Se on jotain 5 - 20 % mitä tulli saa takavarikoitua. Suurin osa aineistaa päätyy käyttöön asti.
Vierailija kirjoitti:
Kovin huumemyönteisiä täällä ollaan kirjoituksista päätellen.
Väittäisin, että enemmän realisteja, mikä ei ole sama asia kuin myönteinen.
Viihdekäyttö näkyy todellakin katukuvassa, mm. nuorisojengien muodossa. Oksettaa miten viihdekäyttäjät pesee kätensä toimitusketjun aiheuttamista ongelmista maailmassa.