Tunnistaako huumeidenkäyttäjät oikeasti ulkoapäin?
Tätä olen miettinyt, kun kuulin maanantaina sattumalta kahden nuoremman työkaverin keskustelun. Puhuivat jostain mämmistä ja päättelin puheista, ettei nyt ollut kyse mistään pääsiäisherkusta. Toinen siis oli ilmeisesti antanut toiselle tätä mämmiä viikonlopuksi ja oli sitten ollut oikein hyvää mämmiä. Googletin asian ja käsittääkseni puhuivat ekstaasista.
Molemmat ihan normaalinoloisia, mukavia ihmisiä, jotka hoitavat työnsä hyvin. En olisi ikinä uskonut heistä. Jäin sitten pohtimaan, että täälläkin usein sanotaan, että kyllä huumeidenkäyttäjän tunnistaa, mutta onko se oikeasti näin?
Ja joo, salakuuntelin keskustelua joka ei selkeästi ollut minun korviin tarkoitettu. Saa kivittää, mutta se ei ole nyt varsinainen aihe tässä.
Kommentit (289)
Kyllähän moni alkkiskin luulee ettei kukaan huomaa...
Näkee mitä uskoo ja luulee näkevänsä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, käytin 15 vuotta opiaatteja ja amfea, piikitin suoraan suoneen, koko ajan töissä, kukaan ei kysellyt mitään, kädet oli turvoksissa aina, hyvin peitetty kädet, 2 x sepsis,, jonka selitin tulleen puuhommissa, työterveyslääkärin toteamia, sairaalassa varmaan kummallakin kertaa 2 kuukautta, että se siitä huomaamisesta. Nyt 2 kk ilman, pikkasen enemmän oireita näkyy nyt, TV korkeakoulutus, rahat riitti aina huumeisiin, kissan henget nyt yhdeksäs menossa.
Tai sitten ihmiset ei vaan välitä. Kyllä tuo kysymyksiä herättäisi muuten.
Minulta tullaan jatkuvasti kyselemään, että "Oisko mitään dänkkiä" mitä lie, kun minulla on todella pitkä rastatukka, ollut ysäriltä asti kun olin vielä teini-ikäinen. Eläessäni en ole kuitenkaan käyttänyt kahvia kovempia päihteitä, en eds juonut alkoholia koskaan. Eli ainakin huumeita käyttävät luulevat tunnistavansa toisensa ulkonäön perusteella.
Alkukaneetti: olen absolutisti, enkä käytä mitään päihteitä (poislukien kofeiini. Kyllä, kofeiini on päihde).
Jälleen kerran niin hauskaa, kun alkoholia ei nähdä hengenvaarallisena huumeena. Se on hermostomyrkky ja tuhoaa aivosoluja, toisin kuin monet muut laittomat huumeet. Alkoholi on myös yksi addiktoivimmista huumeista, ja porttihuume moneen muuhun päihteeseen. Mutta eih, alkoholi on ok koska se on poliittisella päätöksellä asetettu lailliseksi. Voi Sirpa ja Keijo, kumpa oikeasti ymmärtäisitte asiasta jotain..!
Vierailija kirjoitti:
Alkukaneetti: olen absolutisti, enkä käytä mitään päihteitä (poislukien kofeiini. Kyllä, kofeiini on päihde).
Jälleen kerran niin hauskaa, kun alkoholia ei nähdä hengenvaarallisena huumeena. Se on hermostomyrkky ja tuhoaa aivosoluja, toisin kuin monet muut laittomat huumeet. Alkoholi on myös yksi addiktoivimmista huumeista, ja porttihuume moneen muuhun päihteeseen. Mutta eih, alkoholi on ok koska se on poliittisella päätöksellä asetettu lailliseksi. Voi Sirpa ja Keijo, kumpa oikeasti ymmärtäisitte asiasta jotain..!
Laillinen päihde kuulostaa paljon vähemmän pahalta kuin laiton huume. Sillä laillisella päihteellä on 23 haitallisuuspistettä ja laittomalla kannabiksella on vain 8 haitallisuuspistettä. Oikeasti se kannabis on enemmän päihde kuin alkoholi jolla on kolme kovan huumeen ominaisuutta. Hengenvaarallinen yliannoksella. Aiheuttaa fyysistä riippuvuutta ja vieroitusoireet voivat olla hengenvaarallisia.
Täällähän on moneen otteeseen kannabiskeskusteluissakin sanottu, että se ei näy päällepäin, ja että suunnilleen jokaisen tuttavapiiristä saattaa sen käyttäjä löytyä, mutta sitä vaan ei tiedä kun siitä ei kerrota. Niin tätä ei ihmiset halua uskoa, jos ei joudu/päädy aloittajan kaltaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulta tullaan jatkuvasti kyselemään, että "Oisko mitään dänkkiä" mitä lie, kun minulla on todella pitkä rastatukka, ollut ysäriltä asti kun olin vielä teini-ikäinen. Eläessäni en ole kuitenkaan käyttänyt kahvia kovempia päihteitä, en eds juonut alkoholia koskaan. Eli ainakin huumeita käyttävät luulevat tunnistavansa toisensa ulkonäön perusteella.
Rastat ja kannabis on kyllä niin geneerinen yhdistelmä, että ihan stereotypioiden takia tuollaista voi sattua
Itse olen huumeidenkäyttäjä eikä sitä huomaa mitenkään päälle päin. Minusta on sanottu että näytän aivan tavalliselta, kuin joltain kirjastonhoitajalta. En ole laiha, kuljen hyvissä vaatteissa, minulla on hyvät hampaat ja ihokin ihan ok kunnossa. Ainoastaan jos minut näkee alasti, voi huomata ympäri kehoa piikittämisen jättämiä vaurioita, kuten arpia infektioista, värimuutoksia jne.
En sekoile kaduilla, käytän aina vain yksin ollessani omassa kodissani. Nykyään tosin tulee otettua harvemmin, noin kerran kaksi kuussa ja silloin otan adhd-lääkkeitä suonensisäisesti. Olen myös korvaushoidossa jonka ansiosta ei tarvitse enää piikittää subua päivittäin.
N38
Osan tunnistaa, osan ei. Ihan sama kuin alkoholin kanssa. Jos käyttö on rajua, niin tunnistaa, jos taas viikonloppuna kohtuuden rajoissa niin ei.
Huumeiden käyttäjän tunnistaa kaulatatuoinneisa ja hupparista.
- tai siitä että höyrymoppaa pikkulapsia tai paiskoo kaksiviikoisen vauvan rappukäytävän sementtilattiaan? Pahoinpitelee tai surmaa puolisonsa kun hermot ei kestä elämää ilman mömmöjä tai niiden kanssa.
Mikä näitäkin vaivaa jotka vetää myrkkyjä naamaansa ihan viihteenä? Samaa porukkaa vaikkei päälle näkyisi.
Ei ihan heti huumeidenkäytön alettua, mutta pian tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli viiskymppinen kannabiksen viihdekäyttäjä eikä kukaan ole sitä päältäpäin huomannut. Olen pössytellyt yli 30 vuotta vaihtelevasti. Joskus enemmän ja toisinnan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tunnistaa kun osaa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Alkkiksilla ja narkkareilla on vaan kova usko, ettei muut näe totuutta heistä.
Johan se sanottiin että ongelmakäyttäjät tunnistaa mutta viihdekäyttöä ei. Oletko niitä jotka eivät suostu näkemään näissä eroa?
Ei näissä ole kuin hiuksenhieno ero. Viihdekäyttö voi olla pian ongelmakäyttöä ennen kuin käyttäjä itse edes tajuaa koko asiaa.
Sinä et halua myöntää että suurin osa viihdekäyttäjistä pystyy pitämään käytön hallinnassaan. Se on vain sinun virheellinen käsityksesi. Se kuule näkyisi katukuvassa jos suurin osa retkahtaisi ongelmakäyttäjiksi.
No mutta sehän näkyy katukuvassa! Ei ehkä suurin osa, mutta kyllä noita paljon on. Joka ei usko niin voi mennä vaikka dixiin perehtymään asiaan ihan itse.
Ei sitä vain ehkä kehtaa kertoa. Moni voi pelätä käyttäjien arvaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli viiskymppinen kannabiksen viihdekäyttäjä eikä kukaan ole sitä päältäpäin huomannut. Olen pössytellyt yli 30 vuotta vaihtelevasti. Joskus enemmän ja toisinnan vähemmän.
Kannabis ei näykään, tosin haisee kyllä senkin edestä. Kovat huumeet alkavat kyllä ennenpitkää näkyä. Tai sanotaan näin, että puolisokeakin tunnistaa tietyistä tyypeistä asian, ja näitä tyyppejä on paljon. Ehkä sitten niiden lisäksi on vielä paljon muitakin, joista ei näy päällepäin heti ensi vilkaisulla. Ongelma on siis todella laaja. Pahimmat on kyllä sitä luokkaa, että kyllä vaihtaa suosiolla toiselle puolelle katua, kun sellainen tulee vastaan.
Ne näkyvät katunistit eivät yksinkertaisesti riitä siihen mitä määriä suomessa käytetään huumeita. Jätevesimittaukset eivät valehtele kuten käyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, käytin 15 vuotta opiaatteja ja amfea, piikitin suoraan suoneen, koko ajan töissä, kukaan ei kysellyt mitään, kädet oli turvoksissa aina, hyvin peitetty kädet, 2 x sepsis,, jonka selitin tulleen puuhommissa, työterveyslääkärin toteamia, sairaalassa varmaan kummallakin kertaa 2 kuukautta, että se siitä huomaamisesta. Nyt 2 kk ilman, pikkasen enemmän oireita näkyy nyt, TV korkeakoulutus, rahat riitti aina huumeisiin, kissan henget nyt yhdeksäs menossa.
Tai sitten ihmiset ei vaan välitä. Kyllä tuo kysymyksiä herättäisi muuten.
Tai ei kehtaa sanoa. En mäkään varmaan sanoisi työkaverille. Sanopa nyt toiselle että näytät ihan siltä kun vetäisit kamaa. Ihmiset ei sano ääneen kaikkea mikä päässä liikkuu.
Kyllä ja tappajan tai ainakin tulevan väkivalta rais..murh hemmon, helppo homma, meikä kerta vilkaisulla näkee että tuosta tyypistä kuullaan vielä huonoissa merkeissä.