Minkälainen paikka Viro on asua?
Saisiko siellä paremman elintason? Palkkani on noin 70 000€/vuosi, ja tuntuu että olisi kovasta työnteosta mukavaa päästä myös joskus nauttimaan. Suomessa se ei verotuksen ja korkeiden elinkustannusten vuoksi oikein onnistu.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseliköhän täällä joku vaan taas piruuttaan?
Kyseli tai ei, niin tästä saa hyvää infoa. Olen itsekin miettinyt jo muutaman vuoden, että pitäisi karistaa Suomen pölyt jaloista. Täällä ei eläkeläiselle ole mitään.
Meillä samat suunnitelmat. Muutan Pärnuun kunhan eläkepäivät koittaa.
Virossa on vähän leppeämpi ilmasto ja lyhyempi Keski-Eurooppaan. Osa asioista toimii kuten Suomessa ja yhteiskunta toimii. Tietkin on jo paremmassa kunnossa kuin meillä. Tykkään kovasti.
Onko suositella jotain vironkielenkurssia netissä?
Vierailija kirjoitti:
Yle.fi Viron alkeiskurssi. Ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et muita maaseudulle ja maksat verot Suomeen niin ei paljoa elintaso muutu. Toisaalta voita saada kokea millaista on rasismi kun meitä "poroja" ei hirveästi arvosteta siellä.
Tämä ei nyt pidä paikkaansa, kyllä suomalaisia siellä arvostetaan. Votkaturismipäivät on historiaa. Kannattaa opetella ihan perusfraasit niin saa vielä parempaa kohtelua. Kassamummoilla on joskus huonoja päiviä, mutta muualla saa jo hyvää palvelua.
No ei me kyllä arvosteta. Joku vika on kaikissa suomalaisissa, jotka tänne muuttaa. Rikollisia tai muuten vaan outoja. Ei se oma mielen köyhyys maata vaihtamalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Hintataso on sama kun Suomessa. Lähinnä alkoholi ja palvelu on halvempaa. Aspat on usein todella tylyjä.
Joo Viro on kuuluisa siitä että siellä saa maailma huonointa palvelua. Jopa kalliissa Michelin tason ravintoloissa voi saada suoranaista haastattelua jos annat jotain palautetta.
Olet varmaan venäläinen tai puhut venäjää. Olen liikkunut Virossa paljon työni puolesta, ja palvelu on aina ollut erinomaista niin kaupoissa, hotelleissa kuin ravintoloissakin. Myös kadulla ihmiset ovat ystävällisiä, jos olen tarvinnut neuvoja suunnistamisessa tms.
Että sellainen kokemuksen syvä rintaääni. Ei me tyhmiä olla. Tottakai palvellaan, jos ollaan palveluammatissa. Ei se tarkoita sitä, että me teistä pidettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No veikkaisin, että Virossa on aika hankalaa asua, jos ei osaa kieltä. Piimä esim. tarkoittaa niillä maitoa! Ja monta muuta vastaavaa sanaväännöstä. Eli aika haastavaa, luulisin. Ei tosin ole omaa kokemusta, mutta näin voisin veikata.
Viron oppii äkkiä jos on motivaatioita. Ei ole ylitsepääsemätöntä. Osan sanoista pystyy ihan järkeilemään.
Nooh. Viro on ihan oma todella monimutkainen kielensä. Ja sellainen suomipojan sössöviro ei todellaan imartele. Kyllä kielen oppiminen vie vuosia. Mut oikeesti. Mikä vika tiellä siellä suomessa on? Oletteko jotain pelkureita? Tehkää siitä omasta maasta parempi asua. Ei kaivata teitä tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Hintataso on sama kun Suomessa. Lähinnä alkoholi ja palvelu on halvempaa. Aspat on usein todella tylyjä.
Joo Viro on kuuluisa siitä että siellä saa maailma huonointa palvelua. Jopa kalliissa Michelin tason ravintoloissa voi saada suoranaista haastattelua jos annat jotain palautetta.
Olet varmaan venäläinen tai puhut venäjää. Olen liikkunut Virossa paljon työni puolesta, ja palvelu on aina ollut erinomaista niin kaupoissa, hotelleissa kuin ravintoloissakin. Myös kadulla ihmiset ovat ystävällisiä, jos olen tarvinnut neuvoja suunnistamisessa tms.
Että sellainen kokemuksen syvä rintaääni. Ei me tyhmiä olla. Tottakai palvellaan, jos ollaan palveluammatissa. Ei se tarkoita sitä, että me teistä pidettäisiin.
Puhu vain omasta puolestasi, jos olet oikeasti virolainen. Vihaajia ja armastajia löytyy lahden molemmin puolin. Kun osaa molempia kieliä, näkee kokonaiskuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ilmaantui tänne vaan hämmentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vain omasta puolestasi, jos olet oikeasti virolainen. Vihaajia ja armastajia löytyy lahden molemmin puolin. Kun osaa molempia kieliä, näkee kokonaiskuvan.
Osaan molemmat kielet. En ole vielä tavannut ainuttakaan virolaista, joka oikeasti pitäisi suomalaisista. Ja me ei kasuta sõna armastada, siis kui me räägime teemal kas meile keegi meeldib või mitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle.fi Viron alkeiskurssi. Ilmainen.
Kiitoksia. AITÄH!
Tuo ankeuttaja taitaa olla oikeasti venäläinen suomalaisten vihaaja.
Vierailija kirjoitti:
Tai joku suomalaisille katkeroitunut virolainen.
Virosta pääsee Puolaan ja sieltä vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
R y c c a on päässyt linjoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R y c c a on päässyt linjoille.
Onneksi virolaiset on pääosin mukavia ihmisiä. Osa antaa vähän tylyn vaikutelman itsestään kuten me suomalaisetkin kun ollaan niin ujoja, ettei heti avauduta.
Vierailija kirjoitti:
Virosta pääsee Puolaan ja sieltä vaikka mihin.
Joo, ja kätevät kulkuyhteydet Lux ja Flix-busseilla. Rail Balticakin tulossa, sitä odotsn kovasti.
Onko junayhteydet Tallinnasta muualle kuin itään hyvät?
Vierailija kirjoitti:
Virossa on vähän leppeämpi ilmasto ja lyhyempi Keski-Eurooppaan. Osa asioista toimii kuten Suomessa ja yhteiskunta toimii. Tietkin on jo paremmassa kunnossa kuin meillä. Tykkään kovasti.
Minä pidän koko Baltiasta. Vilnaan suorastaan ihastuin 💛
Koulut ja päiväkodit nyt vironkielisiä. Fiksu päätös!