Huhhu kysymys: Oikeasti ravitseva ruokavalio urheilevalle miehelle 50 eur/kk?
Eli mitä eksaktisti pitää ostaa, jotta saa riittävästi ruokaa ja ravinteita urheilevana suomalaisena miehenä? Ja budjetti max 50 eur/kk. Konkreettiset reseptit ja toki jotain vaihtelua täytyy olla. Lisäksi vielä maitotauti, eli mitään maitoperäistä ei saa olla, ei edes laktoositonta. (Maitoallergia EI OLE laktoosi-intoleranssi.)
Kommentit (44)
ap, kokeile koiranmakkaraa7 koirille tarkoitettua jauhelihaa, non 4e/kg, ja lisäksi makaronia. C- vitamiiniä saat kun syöt kuusenkerkkiä, tai näin talvella vain pureksit havunneulasia. Kesällä sitten täydennät ruokavaliota horsmilla ja voikukilla ja sienillä. Vaihteluaruokaasi saat kun käyt kylästelemässä ruoka-aikoina tuttujen ja naapureitten luona, Käy myös kirkossa, usein tarjotaan kirkkokahvit ja pullaa jumalanpalveluksen päätteeksi
Perunaa, porkkanaa, kauraryynejä. Loppurahat ihan miten itse haluat.
Eihän tuo toki onnistu. Makaronipussi ja soijarouhetta + kilo halvinta pakastevihannessekoitusta. Tai vrs. tuoreita porkkanoita/ lanttua yms. Toi varmaan täyttäisi energiatarpeen. Mutta et pysy budjetissa.
Tai sitten se makaronipussi ja halvin uunilenkki. Joka päivä... :D No saattaisi jäädä energiatkin vähän vajaaksi ja joku puutostauti iskeä.
No mikä sitten riittää? 70 eur/kk, 80 eur/kk?
Ei ole mahdollista. Mutta alkuun pääset kun vaihdat jauhelihan soijarouheeseen. Ja varmaan kannattaa etsiä töitä tai miettiä mihin ne tuet oikein häviää.
Miksei saman tien 50c?
Kai ymmärrät, ettei kummallakaan summalla pysty täyttämään vaateitasi. Tai todista sinä itse se meille, että voi.
Sulla ei ole realiteetit handussa, ja vaadit liikoja liian pienellä panoksella, ja vaadit muita tekemään sulle nenän eteen työt. Sikäli edellä oleva viittaus narsistiin ei ole ehkä täysin tuulesta temmattu.
Vedä vettä, siihen ehkä rahat riittää /kk.
Trolli, kyllä jokainen tajuaa ettei tuo onnistu.
Saattaa onnistua, jos olet valmis näkemään vaivaa.
Kesällä keräät nokkosia, voikukan lehtiä ( ja muita osia ja horsmaa. Kuivaat nämä. Tavoite esim. nokkosten suhteen on, että keräät niitä noin 5 annosta viikkoa kohti. Eli 250 annosta. Kuivattua ja jauhettua nokkosta käytät leipiin, sämpylöihin, itse tehtyihin tortilloihin, lettuihin. Samoin kuivaa sitä voikukkaa viherjauheeksi. Tavoitteksi voit siihenkin ottaa 250 annosta. Siinä voi sitten tehdä smooteja hävikkibanaanien ja itse kerättyjen marjojen kera.
Syksyllä tavoitteenasi on kuivata 2 omenaa jokaiselle vuoden päivälle -ilmaisista lahjoitusomenoista tietenkin. Osan voit laittaa soseeksi. Näin sulla on ilmaista hedelmää joka päiväksi. Voit tehdä omenapuuroa,kiisseliä, voit leipoa piirakkaa.
Kesällä keräät myös erilaisia marjoja 3 dl päivää kohti eli noin 110 litraa. Suosittelen isolle osalle kuivaamista ja osan pakastamista. Näitä laitat puuron päälle, kiisselit, leivonta yms.
Syksyllä keräät ja säilöt myös sieniä, niin että sulla on ainakin 5 aterian verran sieniä joka viikko. Eli se sama tavoite: 250 annosta sieniä.
Huomaatko, näin sulla on arkipäiviksi sieniaterian ainekset, nokkosannos, voikukka-annos. Lisäksi koko viikoksi on 2 omenaa ja marjoja kahdeksi annokseksi päivää kohti. Vielä on se horsma lisäksi.
Mato-ongella ongit mitä pystyt. Tavoite on 2-3 kala-ateriaa viikossa.
Ja sitten ostokset: aamupalalla kaurapuuroa ( ja niitä marjoja). Vihersmootie hävikkibanaanista, marjoista ja voikukkajauheesta.
Lounaaksi halvinta riisiä, makaronia, itse leivottuja tortilloita tai tarjousperunoita,etnokaupan kuivatuista pavuista tehtyä papuruokaa ( Lidlin halvin tomaattimurska 34 senttiä, vähän sipulia ja papuja tai esim. itse keitetty kasvishernekeitto.
Välipalaksi itse leivottua leipää ( muista nokkosia tähän), päälle pavuista ja öljystä tehty tahna. Kuivattua omenaa.
Päivällinen sieniruoka: keitto, paistos, muhennos, itse leivottu sienipitsa ilman juustoa tietenkin, tai sieniä itse leivotuissa tortilloissa.
Viikonloppuna voit herkutella lpunaalla ja päivällisellä munakkaalla ja itse ongituilla kaloilla.
Up. Nyt lähinnä yhdenpäiväistä kähinää ketju täynnä. Jos 50 eur/kk ei kerran riitä, niin mikä riittää? 60 eur/kk? 90/eur kk?
Vierailija kirjoitti:
Up. Nyt lähinnä yhdenpäiväistä kähinää ketju täynnä. Jos 50 eur/kk ei kerran riitä, niin mikä riittää? 60 eur/kk? 90/eur kk?
Laske ihan itse.
Puhuit että laitat suurimman osan säästöön eli sulla ei ole mtn pakottavaa tarvetta elää hyvin mitättömällä ruokabudjetilla kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansallisuus ei tarinassa vaikuta mihinkään. Kyseisen urheilijan ikä, koko ja todellinen kulutus auttaisi antamaan jotain vastauksia. Tuollaisella budjetilla lihan voi unohtaa proteiininlähteenä ja ruokavalio rakentuu papujen sekä linssien varaan, mihin lisätään satokauden kasviksia sekä riisiä/pastaa/nuudeleita.
Ikä 35, paino n. 77 kg, treenit pyöräilyä pari kertaa viikossa n .45 min ja sali 2 x vko ja kotijumppa 2 x vko. Todellista kulutusta hankala arvioida, mutta ei puhuta mistään huippu-urheilijasta missään nimessä.
En edes sanoisi sinua urheilevaksi. Itse olen sairastumiseeni asti liikkunut paljon enemmän eli 53v asti 6x vkossa salia tai ohjattua liikuntaa + lenkit päälle. Silti en kutsunut itseäni urheilevaksi, liikunnalliseksi joo.
Vaikka olen nainen niin en ole viime aikoina saanut 50 eurolla edes viikon ruokia, etkä saa sinäkään - saati kkn.
Vierailija kirjoitti:
Missä viipyy persut??? Tulkaa nyt tänne näyttämään niitä laskelmianne, joiden mukaan selviää hyvin vaikka 35 eurolla kuussa :D
Harhasi persuista ei ole oikeasti totta, silakka hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa onnistua, jos olet valmis näkemään vaivaa.
Kesällä keräät nokkosia, voikukan lehtiä ( ja muita osia ja horsmaa. Kuivaat nämä. Tavoite esim. nokkosten suhteen on, että keräät niitä noin 5 annosta viikkoa kohti. Eli 250 annosta. Kuivattua ja jauhettua nokkosta käytät leipiin, sämpylöihin, itse tehtyihin tortilloihin, lettuihin. Samoin kuivaa sitä voikukkaa viherjauheeksi. Tavoitteksi voit siihenkin ottaa 250 annosta. Siinä voi sitten tehdä smooteja hävikkibanaanien ja itse kerättyjen marjojen kera.
Syksyllä tavoitteenasi on kuivata 2 omenaa jokaiselle vuoden päivälle -ilmaisista lahjoitusomenoista tietenkin. Osan voit laittaa soseeksi. Näin sulla on ilmaista hedelmää joka päiväksi. Voit tehdä omenapuuroa,kiisseliä, voit leipoa piirakkaa.
Kesällä keräät myös erilaisia marjoja 3 dl päivää kohti eli noin 110 litraa. Suosittelen isolle osalle kuivaamista ja osan pakastamista. Näitä laitat puuron
Sinne vaan metsään keräämään nokkosia ja mustikoita. Lol. Voi tulla kyllä nälkä kun sen 4kk paastoat ennen kuin tuolla kasvaa juuri mitään syötävää ja 6kk ennen kuin mustikat yms. alkaa olla syöntikunnossa. Jos et sitten opettele syömään kaarnaa tai neulasia tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Mutta alkuun pääset kun vaihdat jauhelihan soijarouheeseen. Ja varmaan kannattaa etsiä töitä tai miettiä mihin ne tuet oikein häviää.
Aina nää ituhipit tunkee tuota soijavaihtoehtoa joka paikkaan vaikka se maksaa enemmän kuin halvimmat lihapullat.
Vierailija kirjoitti:
Kait sen nyt jokainen näkee ilman uhriutumistasikin ettei 50 riitä käytännössä edes teoriassa jos et saa jostain isoja määriä ruokaa ilmaiseksi.
En tiedä mikä riittäisi. Satanenkin on hyvin tiukka budjetti jos haluaa syödä vähänkään monipuolisemmin hedelmiä ja vihanneksia tuon perusmätön lisäksi. Ja muutakin kuin makaronia/soijaa tai puuroa. Veikkaisin että 100-200 välillä on joku halpa optimi jolla saa syötyä terveellisesti ja monipuolisesti ja halvalla.
Missä viipyy persut??? Tulkaa nyt tänne näyttämään niitä laskelmianne, joiden mukaan selviää hyvin vaikka 35 eurolla kuussa :D