Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada työkyvyttömyyseläke?

Vierailija
22.02.2026 |

Minulla on vaikea elämäntilanne, jota olen parantamassa. Ollut paljon ongelmia ja elämä on ajautunut huonoon jamaan, teen paljon töitä, että pääsen parempaan, mutta huomaan ettei minusta vielä ole työelämään, pitää ensin saada vointi ja terveys sekä elämän peruspilarit kuntoon. Ajattelin, jos hakisin työkyvyttömyyseläkettä, jotta taloudellinen tilanteeni paranisi, kunnes pääsen työelämään. Tarvitsisin kuitenkin tietoa, miten se prosessi etenee ja onko se henkisesti raskas? Joudunko johonkin psykiatriselle sairaanhoitajalle juttelemaan tai esittämään, että syön mielialalääkitystä? En tarvitse tällaista apua, mutta vaatiiko työkyvyttömyyseläke sen? 

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuki on muuten saman suuruinen kuin työkyvyttömyyseläke.

T. Kirjoittaja 19

Vierailija
22/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä autistia. masennusta tai ADHD potilasta, niin eläke on taattu.

Persupelle kuvittelee että erikoislääkäreitä pystyy huijaamaan. 

Kyllä voi, itse olen saanut mm skitsofrenia, epävakaa ja masennus diagnoosit, vaikka olen täysin terve, mutta olen hyvä näyttelemään.

Höpö höpö. Olet sairaudentunnoton skitso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo, ei sinne noin vaan mennä. Jos on terveysongelmia, mennään lääkärille ja saadaan (jos saadaan) sairauslomaa. Kun 300 päivää sairauslomaa on käytetty, voidaan hakea kuntoutustukea lääkärin b-lausunnolla, sitä sitten saa tai ei saa. Ja vasta myöhemmin voidaan hakea työkyvyttömyyseläkettä. Joten melkoinen prosessi se on. Unohda koko juttu. Paitsi tietenkin jos et ole työkykyinen, menet tietysti lääkärille - siitä se alkaa.

Riippuu ihan diagnoosista. Hain itse eläkettä ms-diagnoosilla ja sain eläkkeen heti ilman kuntoutustukea. Toki se 300 päivää piti olla sairaspäivärahalla ensin, mutta se olikin suurempi kuin eläke, joten en valittanut.

Pötyä. Sait kuntoutustukea joka on saman suuruinen kuin eläke.

Vierailija
24/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Kirjoittaja 19

Kiitos kattavasta vastauksesta! Osaatko sanoa, onkohan tuo sairaspäiväraha taloudellisesti parempi kuin työmarkkinatuki. Mietin, onko järkeä hakea aina sairaslomaa vaikka olen sairas, jos rahaa jää saman verran käteen ja sen jälkeen ei kuitenkaan ole tietoa eläkkeestä, eli paremmasta tuesta.

Ap

Vierailija
25/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Ehkä jokin muu tukimuoto olisi parempi kuitenkin, kun prosessi on noin pitkä, raskas ja takuuta eläkkeestä ei kuitenkaan ole tiedossa. Eli joko sairaslomaa ehkä haettava tai sitten jotain kuntoutusta. Jos kuntoutus olisi hyvää, ehkä se parantaisi oikeasti tilannettani ja parhaimmillaan avaisi portin työelämään. Ainakin helpottaisi jos kuntoutuksessa joku tietäisi tilanteeni eikä tarvitsisi esittää tervettä, kun sitä en ole.

Ap

Sairauspäivärahaa jota uusitaan tarpeen mukaan. Kerrot lääkärille tilanteesi niin voi neuvoa jatkosta ja arvioida mikä on oikea tukimuoto, tarviiko terapiaa tms..

Vierailija
26/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persupelle kuvittelee että erikoislääkäreitä pystyy huijaamaan. 

Kyllä voi, itse olen saanut mm skitsofrenia, epävakaa ja masennus diagnoosit, vaikka olen täysin terve, mutta olen hyvä näyttelemään.

Kannattaako, kun sitten ei saa enää hoitoa kun tulee jotain fyysistä terveyttä uhkaavaa.

Vierailija
27/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka olen skitso. Lääkäri sanoi että psykoosi vain kuuluu sairauteeni ja sille ei voi mitään.

Vierailija
28/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kirjoittaja 19

Kiitos kattavasta vastauksesta! Osaatko sanoa, onkohan tuo sairaspäiväraha taloudellisesti parempi kuin työmarkkinatuki. Mietin, onko järkeä hakea aina sairaslomaa vaikka olen sairas, jos rahaa jää saman verran käteen ja sen jälkeen ei kuitenkaan ole tietoa eläkkeestä, eli paremmasta tuesta.

Ap

Perus sairauspäiväraha on vähän isompi kuin perus työttömyystuki, eikä sairaana tarvitse raportoida koko ajan TE-toimistolle ja Kelalle.

Vierailija
29/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kirjoittaja 19

Ap

Perus sairauspäiväraha on vähän isompi kuin perus työttömyystuki, eikä sairaana tarvitse raportoida koko ajan TE-toimistolle ja Kelalle.

Kiitos tiedosta. Tuo raportoinnin poisjäänti olisi kyllä helpotus. Saan nyt myös hieman toimeentulotukea, joka auttaa lääkekustannuksissa sekä jos joudun esim. käymään julkisella hammaslääkärillä, toimeentulotuki maksaa sen. Mietin, jos siirryn sairauspäivärahalle, ja se on hieman enemmän, niin en välttämättä saisi enää toimeentulotukea ja joutuisin maksamaan lääkkeet ja terveydenhuoltokulut itse, joka sitten verottaisi hieman enemmän lompakkoa. 

Ap

Vierailija
30/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kirjoittaja 19

Ap

Ainakin minulla se oli vähän parempi kuin työmarkkinatuki, mutta huonompi kuin kuntoutustuki. Ja minulla ei ollut työhistoriaa ja tästä on muutama vuosi.

Vierailija
31/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on näistä ainoa, jolla voi saada.

Vierailija
32/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon ihan suoraan että sinun kannattaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi saadaksesi työttömyysetuutta tai sairauspäivärahaa jos saat. Vasta sitten kun sairauspäivärahat on käytetty, aletaan katsoa kuntoutusta tai työkyvyttömyyseläkettä, josta jälkimmäinen on lähes mahdoton saada vaikka tarve olisi. Käytännössä sut pistetään pompottelemaan työttömyyden ja sairauspäivärahan välillä vähintään 10 vuotta ennenkuin eläkettä ehkä myönnetään.

Jos tilanteesi paranee ja vieläpä nopeammin kuin tuo, niin unohda koko eläke.

Älä unohda työttömyyspäivärahaa! Monella on 300 päivää ja kuntoutustukea takana. 

Vierailija
33/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen vaatii että henkilöllä on diagnosoitu sairaus/sairauksia, jotka estävät normaaliin työelämään kykenemisen. Normaalit ongelmat ja vastoinkäymiset elämässä eivät ole syy päästä työkyvyttömyyseläkkeelle paitsi jos se ongelma tarkoittaa pitkäaikaista vakavaa fyysistä/psyykkistä sairautta.

Vierailija
34/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kirjoittaja 19

Ap

Kiitos tiedosta. Tuo raportoinnin poisjäänti olisi kyllä helpotus. Saan nyt myös hieman toimeentulotukea, joka auttaa lääkekustannuksissa sekä jos joudun esim. käymään julkisella hammaslääkärillä, toi

Se voi hyvin olla että siinä käy noin.

Vierailija
35/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään pitäisi saada mitään työkyvyttömyyseläkettä kun toimeentulotuellakin pärjää?

Vierailija
36/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitäisi saada mitään työkyvyttömyyseläkettä kun toimeentulotuellakin pärjää?

Toimeentulotuki tarkoitettu ensisijaisesti väliaikaiseksi tueksi. Sitä on raskasta koko ajan hakea jos voimavarat vähissä. Se on myös epävarmaa. Lisäksi mielestäni on ihan kohtuullista, että pysyvämmäksi tarkoitettu tuki on hieman suurempi kuin väliaikaiseksi tarkoitettu. Tk-eläkkeellä on ihmisiä joilla ei ole mahdollisuuksia parantaa taloudellista tilannettaan, tai toivoa kokoaikaisesta työstä todennäköisesti koskaan.

Vierailija
37/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo, ei sinne noin vaan mennä. Jos on terveysongelmia, mennään lääkärille ja saadaan (jos saadaan) sairauslomaa. Kun 300 päivää sairauslomaa on käytetty, voidaan hakea kuntoutustukea lääkärin b-lausunnolla, sitä sitten saa tai ei saa. Ja vasta myöhemmin voidaan hakea työkyvyttömyyseläkettä. Joten melkoinen prosessi se on. Unohda koko juttu. Paitsi tietenkin jos et ole työkykyinen, menet tietysti lääkärille - siitä se alkaa.

Riippuu ihan diagnoosista. Hain itse eläkettä ms-diagnoosilla ja sain eläkkeen heti ilman kuntoutustukea. Toki se 300 päivää piti olla sairaspäivärahalla ensin, mutta se olikin suurempi kuin eläke, joten en valittanut.

Pötyä. Sait kuntoutustukea joka on saman suuruinen kuin eläke.

Älä usko. Jäin kyllä eläkkeelle jo 10 vuotta sitten, eli systeemi on saattanut muuttua.

Vierailija
38/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö, masennus, ahdistuneisuushäiriö, PTSD sekä aurallinen migreeni. Ilmeisesti ei noilla vielä irtoaisi?

Pitäisi ilmeisesti mokata töissä jotenkin? Raivota, heittää mapilla työkaveria päähän tms?

Vierailija
39/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/123 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö, masennus, ahdistuneisuushäiriö, PTSD sekä aurallinen migreeni. Ilmeisesti ei noilla vielä irtoaisi?

Pitäisi ilmeisesti mokata töissä jotenkin? Raivota, heittää mapilla työkaveria päähän tms?

Pitää osoittaa, ettei kykene tekemään mitään aiemmin tekemäänsä työtä eli tilassa pitää olla tapahtunut muutos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan