Paljonko teillä syntyy sekajätettä?
Tein jätesopimuksen tyhjennysvälillä 16 viikkoa. Lähellä on kierrätyspisteet pahville, muoville, lasille, metallille ja paperille sekä ongelmajätteelle (paristot ym.), ja pihassa on komposti. Sekajätettä mulla on tässä 16 viikossa syntynyt puoli muovikassillista. Mistä teillä syntyy sekajätettä ja paljonko?
Kommentit (61)
Meillä haudataan kaikki jätteet maakuoppaan rannalle. Yleensä lapset tahtoo olla mukana hautaamassa, se on heille jännittävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Laitan kaikki jätteet sekajätteeseen, koska en kuitenkaan joudu maksamaan jätemaksuja itse yhtään.
Vuokralaiset maksavat jätemaksut vuokrassaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan kaikki jätteet sekajätteeseen, koska en kuitenkaan joudu maksamaan jätemaksuja itse yhtään.
Ei me makseta. Menee talon yhtiön maksuista. Ei tarvi niuhottaa.
Toivottavasti muuten pian palataan pelkkään sekajätteeseen ja luovutaan bioastioista ja komposteista, sillä rottaongelma paisuu muuten valtavaksi. Kun meillä ei ollut bioastiaa, niin ei ollut jälkiä lumessa kuten nyt, jotain rakenteellista vikaa astioissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jätemaksut on huomioitu vuokrassa ja jos jätemaksukustannukset nousevat mm. sen takia etteivät asukkaat viitsi lajitella jätteitään, niin vuokrat kyllä nousevat sillä kohonneet jätekulut ovat korotusten yksi peruste. Taloyhtiö on meillä joutunut tilaamaan silloin tällöin sekajätteen lisätyhjennyksen koska säiliö on pursunut yli jätteista (sekajätteeseen viety paljon sinne kuulumatonta jätettä) ja niitä on alkanut kerääntynyt myös säiliön ulkopuolelle ja tästä kyllä tulee lisäkustannuksia kuten myös siitä, että säiliöiden ulkopuolelle jätetään sellaista jätettä mikä ei säiliöön mahdu eikä edes sinne kuulu vaan ne pitäisi toilmittaa itse kaatopaikalle (esim. vanhat huonekalut, vanhat televisiot jne.).
Meidän nelihenkisessä perheessä tulee n 2 pussia sekajätettä per kk. Lajitellaan ahkerasti joten sen takia ei enempää tule.
Lasketaanko jäteautoon menevä palava jäte sekajätteeksi? Sitä tulee n. 90 litraa kuukaudessa, eli 4 viikon välein tyhjennettävä jäteastia täyteen. Jos ei lasketa, niin sitten peräkärryllinen vuodessa kaatopaikalle vietäväksi, eli huonekalut ym. sellainen, jota ei lajitella eikä ole palavaa.
Kylän ainoa muovikeräys on aina täynnä, niin olen päätynyt työntämään kaikki muovipakkaukset sekajätteeseen. En halua ajeluttaa roskia ympäri kyliä moneen kertaan.
Eli meillä tulee lopulta aika paljon sekajätettä muovien takia.
Muut jakeet saa kierrätettyä ihan ok.
Nyt kun alkaa vihannesten ja kukkien esikasvatus, niin paljon muovikippoja päätyy taimikipoiksi.
Vastauksista päätellen sekajäte on edelleen liian edullista varsinkin taloyhtiöille jos kerta kaikkia asukkaita ei kierrätys kiinnosta.
Kierrätän roskani, joten saan sekajätettä aikaiseksi noin yhden hedelmäpussillisen kuukaudessa.
About 200l/viikko. Tuosta 1/3-1/2 lienee ilmaa purnukoista. Muovia ja ruuantähteitä suurinosa.
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperia käyttää teini älyttömästi. Joten sellainen 15 litran pussi viikossa. Kun muovin saa viedä likaisena nykyisin. Niin ennen se oli puolitoista kauppakassia viikossa.
Mukava kun yksi kananrintafileeboksi ei täytä enää koko roskista.
Sekajäteastiathan meillä on täällä täynnä. Porukkaa muutti pois ja tilalle tuli 8 roskapussia viikossa tyyppejä. Eikä ne näkyy osaa edes litistää maitopurkkeja, saatikka tajua tiputtaa styroksia muoviin. Joten onhan se sekajäte aina täynnä.
Styroksia EI SAA laittaa muovijätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista päätellen sekajäte on edelleen liian edullista varsinkin taloyhtiöille jos kerta kaikkia asukkaita ei kierrätys kiinnosta.
Siellä on sentään kierrätysastiat kävelyetäisyydellä. Meillä lähin kierrätyspiste on 12 kilometrin päässä.
Jos jätehuoltoon tuli sellainen uudistus, että veisivät tuon muovijätteen pois sekajätteen sijasta, aloittaisin heti kierrätyksen. Koska 95% meidän sekajätteestä on muovia. Sen yhden pikku pussillisen sekajätettä voisin viedä sinne kierrätysroskikseen 12 kilometrin päähän samalla kun vien sinne metallijätettä. Mutta en viitsi raahata tuota 150 litraa haisevaa ja likaista muovia sinne omalla autolla ja maksaa pakollista jätemaksua, kun tekisin sen lisäksi heidän hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemaksut jyvitetään, joten kyllä maksat lopulta ne vuokrassasi.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttamattomat ihmiset ei yleensä kierrätä. Sekajäte on kallista ja vaikuttaa vuokriin. Meillä tulee tosi vähän sekajätettä. Lähes kaikki ruokapakkaukset menee muoviin tai pahviin.
Mee sama sanomaan työpaikkani kaikille koulutetuille ihmisille. Ne kun työpaikalla heittää kaikki roskat minne sattuu, kuvittelevat varmaan et siivooja noukkii ne ja lajittelee oikein. Ei tod! Siinä syy miksi en lajittele kotona. Ei se mun yksi talous auta mitään,kun töissä on pari sataa ihmistä jotka laittaa kaikki minne sattuu.
Vien kahvipaketin suuruisen pussin sekajätettä 2 kertaa viikossa, lajittelen loput jätteet niille varatuille paikoille, 2 aikuista ihmistä kuuluu talouteemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemaksut jyvitetään, joten kyllä maksat lopulta ne vuokrassasi.
Et sitten ymmärrä logiikkaa. Jos itse lajittelet ja naapuri ei, niin maksat itse naapurin kulut sekä käytät omaa aikaasi lajitteluun. Yhteisöllisessä asumisessa on parempi heittää vaan ne kaikki sinne sekajätteeseen jotta kustannus tasaantuu, vaikkakin se olisi kokonaisuudessaan suurempi.
En ole koskaan lajitellut roskia enkä lajittele jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperia käyttää teini älyttömästi. Joten sellainen 15 litran pussi viikossa. Kun muovin saa viedä likaisena nykyisin. Niin ennen se oli puolitoista kauppakassia viikossa.
Mukava kun yksi kananrintafileeboksi ei täytä enää koko roskista.
Sekajäteastiathan meillä on täällä täynnä. Porukkaa muutti pois ja tilalle tuli 8 roskapussia viikossa tyyppejä. Eikä ne näkyy osaa edes litistää maitopurkkeja, saatikka tajua tiputtaa styroksia muoviin. Joten onhan se sekajäte aina täynnä.
Styroksia EI SAA laittaa muovijätteisiin.
Saa laittaa pakkausmateriaalina olevan puhtaan styroksin.
Sekajätettä tulee meidän taloudesta 20 litran pussi noin kolmessa viikossa.