Paljonko teillä syntyy sekajätettä?
Tein jätesopimuksen tyhjennysvälillä 16 viikkoa. Lähellä on kierrätyspisteet pahville, muoville, lasille, metallille ja paperille sekä ongelmajätteelle (paristot ym.), ja pihassa on komposti. Sekajätettä mulla on tässä 16 viikossa syntynyt puoli muovikassillista. Mistä teillä syntyy sekajätettä ja paljonko?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku moraalijeesus tuli tänne julistamaan wokeaatteitaan. Ei tartte puuttua muiden ihmisten elämään. Elä ja anna muiden elää tai miten se teidän hippilaulu menee!
Siinä on vaan se ongelma, että se vaikuttaa asumisen hintaan, mitä vähemmän kierrätetään. Myös jäteastian ulkopuolelle jätetyistä jätteistä tulee aina ylimääräisen irtojakeen keräyksestä aiheutuva lasku.
Moraalijeesus voisi keskittyä nyt itseensä ja työntää sen rasvaisen päänsä vaikka perssaukseen!
Kerran viikossa suunnilleen täyttyy sekajätepussi. Muovia ja kartonkia tulee eniten - suunnilleen joka toinen päivä tulee pussillinen niitä - ihan käsittämätöntä! Mutta toki ihanaa että on kunnon lajittelusysteemit taloyhtiössä.
Yllätyin kun syntyi 3500 grammaa. Ei auttanut kun jättää avioeropaperit.
tosimies
Hajuttoman pahvin ja lasin laitan omiinsa. Kaikki muu sekajätteeseen, koska mulla mahtuu vain yks roskis altaan alle. 15m2 yksiö. Kaikki vähänkään haiseva sekaan vaan.
En ole ikinä lajitellut jätteitä enkä aio lajitella jatkossakaan
Yksi roskakorillinen viikossa. Enimmäkseen paperitolloja ja kondomeja.
Vierailija kirjoitti:
Yksi roskakorillinen viikossa. Enimmäkseen paperitolloja ja kondomeja.
Mikset laita paperitolloja kompostiin?
Kondomit ja purukumit. Joskus tyyliin hehkulamppu (vaikka nekin on enimmäkseen korvattu ledeillä, joka on SER-kamaa). Mitähän siitä tulee? Aika harvoin vien.
Kondomit voi laittaa kompostiin, jos ovat luonnonkumia!
Vain suvaakit kierrättää! Minä olen ylpeä ja heitän roskat luontoon! Se on luonnon valinta!
Onneksi on puukattila, niin ei tarvitse lahjoittaa hyvää energiaa muille. Yksi muovipussillinen menee viikossa roskiin, en lajittele. Olen ohittanut jo teini-iän ja olen mies, en ole siis vihreä teini,joka uskoo kierrätykseen ja ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen, luotan maalaisjärjen ääneen näin kylmässä maassa.
Hyvin vähän, pikku pussi muutaman kerran vuoteen. Kun asuin paikassa, missä oli oma iso jäteastia, niin olisi mennyt ehkä 10 v saada se täyteen
Vierailija kirjoitti:
Vien roskat aamuisin yhteen muovikassiin pakattuna, en kierrätä mitään koskaan.
Polttolaitoksilla on pulaa poltettavasta jätteestä,siksi jätepaskaa kuskataan mm. Italiasta Suomeen,sairasta touhua tämä vihreä siirtymä.
Minä kierrätän vain bion ja lasin sekä metallin,muut polttoon,poltettavan tavaran laatu on heikentynyt liikaa mm. muovin puutteen vuoksi.
Kuukauden välein on 240l jäteastian tyhjennys. Pahvit yms kierrätän erikseen ja komposti pihassa. Kuukaudessa astia tulee just täyteen. Naapurilla sama täytyy jo kahdessa viikossa. Molemmilla 2 hengen talous.
Siinä on vaan se ongelma, että se vaikuttaa asumisen hintaan, mitä vähemmän kierrätetään. Myös jäteastian ulkopuolelle jätetyistä jätteistä tulee aina ylimääräisen irtojakeen keräyksestä aiheutuva lasku.