Mihin varakkaat tarvitsee lapsilisää?
Kommentit (864)
Asun Helsingissä ja maksan varmaan vuodessa yli 60000 euro veroihin. Mielestäni minulla oikeus myös vaatia jotain.
Joo siis tämä on hulluinta vasemmistolaista politiikkaa: halutaan postuumisti rangaista heitä, jotka ovat säästäneet! Halutaan verottaa ankarasti säästöjä, pääomasijoituksia, perintöjä.. rangaistuksena poistaa kaikki mahdolliset taloudelliset turvaverkot joita heillekin on tarjottu, joille on kertynyt varallisuutta vaikka oman asunnon muodossa. Halutaan siis kannustaa elämäntapaa, jossa optimoidaan tulot suoraan omaan kulutustarpeeseen ja maksimoidaan julkisten palveluiden ja etuuksien käyttö. Järjestelmä ei todellakaan ole kannustava. Ja tämä altruistina esiintyvä tukiloinenkaan ei voi lahjoittaa niille ruokajonon köyhille enempää kuin 200 euroa kuukaudessa ilman veroseuraamuksia. Ennen nykyhallituksen kädenojennusta tuo summa oli alle 150 eur. Köyhän taloudellisesta tukemisestakin on siis tehty niiston kohde -ai niin, paitsi kun raha kiertää soten kautta...
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat samaa mössöä sen tulonsaajan silmissä. Kun kouluttamaton työtön katselee tulonhankkimismahdollisuuksiaan, hän laskee kaikki tulot yhtenä mössönä ja toteaa, ettei työ "hyödytä" muutamaa hassua kymppiä enempää, joten hän jää yhä työttömäksi. Eikä näin kerää itselleen omaisuutta koskaan, minkä etuja valvoa, ei kerää koskaan itselleen eläkettä, taaten samalla yhtä tulonsiirtoriippuvaisen tulevaisuuden hautaan saakka. Siksi työn, säästämisen, sijoittamisen pitää olla joka kerran hekilökohtaisesti riittävän "hyödyllistä" yksilölle ja piste. Jos se on riittävän hyödyllistä sen pakon kautta, että ilman tuloja elämä on kituuttamista niin sillä on sitten mentävä -ellei joskus saavuteta sitä päivää, ettei verot leikkaa ansio- tai pääomatuloja nykyisen lailla.
Sillähän se valtio nousee tarkkailuluokalta, että aletaan yksilötasolla pipertää ja arvottamaan valintoja. Juu, varmasti on kauheeta että joku on tyytyvä
Just katsoin Linkedinissä pyörivän kuvakaappauksen erään firman sähköpostista. Yksi työpaikka, määräaikainen, palkka 1700€/kk 10000 hakijaa. Siellä se kaksi vuotta työttömänä ollut Pera Peräseinäjoelta varmasti on työllistymässä nyt kun hänen on pakko työllistyä. Ihan varmasti, kun vaan tarpeeksi yrittää 😄
Vierailija kirjoitti:
Joo siis tämä on hulluinta vasemmistolaista politiikkaa: halutaan postuumisti rangaista heitä, jotka ovat säästäneet! Halutaan verottaa ankarasti säästöjä, pääomasijoituksia, perintöjä.. rangaistuksena poistaa kaikki mahdolliset taloudelliset turvaverkot joita heillekin on tarjottu, joille on kertynyt varallisuutta vaikka oman asunnon muodossa. Halutaan siis kannustaa elämäntapaa, jossa optimoidaan tulot suoraan omaan kulutustarpeeseen ja maksimoidaan julkisten palveluiden ja etuuksien käyttö. Järjestelmä ei todellakaan ole kannustava. Ja tämä altruistina esiintyvä tukiloinenkaan ei voi lahjoittaa niille ruokajonon köyhille enempää kuin 200 euroa kuukaudessa ilman veroseuraamuksia. Ennen nykyhallituksen kädenojennusta tuo summa oli alle 150 eur. Köyhän taloudellisesta tukemisestakin on siis tehty niiston kohde -ai niin, paitsi kun raha kiertää soten kautta...
Rangaista? Kenelle ylivelkaisen valtion pitää olla kannustava ja kenelle ei missään tapauksessa? Onko joku viemässä sun säästöjä tai tuloja, saati asuntoa? Ei mun vaan, jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat samaa mössöä sen tulonsaajan silmissä. Kun kouluttamaton työtön katselee tulonhankkimismahdollisuuksiaan, hän laskee kaikki tulot yhtenä mössönä ja toteaa, ettei työ "hyödytä" muutamaa hassua kymppiä enempää, joten hän jää yhä työttömäksi. Eikä näin kerää itselleen omaisuutta koskaan, minkä etuja valvoa, ei kerää koskaan itselleen eläkettä, taaten samalla yhtä tulonsiirtoriippuvaisen tulevaisuuden hautaan saakka. Siksi työn, säästämisen, sijoittamisen pitää olla joka kerran hekilökohtaisesti riittävän "hyödyllistä" yksilölle ja piste. Jos se on riittävän hyödyllistä sen pakon kautta, että ilman tuloja elämä on kituuttamista niin sillä on sitten mentävä -ellei joskus saavuteta sitä päivää, ettei verot leikkaa ansio- tai pääomatuloja nykyisen lailla.
Sillähän se valtio nousee tarkkailuluokalta, että aletaan yksilötasolla pipertää ja arvottamaan valintoja. Juu, varmasti on kauheeta että joku on tyytyvä
Eikö se tarkoitus ole saada työn verotuksen astetta hiljalleen matalammaksi, jolloin ihminen käyttäisi palkkansa vaikka niihin työllistäviin palveluihin, joilla maksettaisi palkka nyt työttömänä olevalle kokille, eikä maksaisi palkastaan veroa, jonka avulla kokki on kotona tointa vailla? Mikä ongelma tässä on?
Ymmärrätkö sinä että tämä on maailman ainoa maa missä lääkäri maalaa itse talonsa, koska edes hänen palkkansa ei välistä vetävän verottajan ja eläkejärjestelmän vuoksi riitä ostamaan järkevillä ponnisteluilla palvelua toiselta? Ja maalari istuu kotona murehtimassa hukattua elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on tulonsiirto lapsiperheille ja tasoittamaan lapsettomien ja lapsellisten verotusta.
Lapsilisää maksetaan kaikissa sivistysmaissa, lisäksi monessa maassa lisäksi lapsivähennys ja perheverotus ja näin oli myös ennen Suomessa, vielä 80-luvulle saakka.
Olisi suuri skandaali, jos poistettaisiin hyvätuloisilta lapsilisät ja luulisin vahingoittavan Suomi kuvaa. Näin ajattelen lapsettomana, se kun kertoo hyvinvontivaltiosta.
Tämä! Kun Suomesta poistettiin perheverotus sukelsi syntyvyys sille tasolle, joka nyt pakottaa meidät ottamaan kieli- ja lukutaidotonta väkeä verotulojen toivossa ja 80-00 -luvuilla syntyneet maksamaan neljänneksen työnsä arvosta eläkkeissä.
Suomessa ei käsittääkseni koskaan ole ollut perheverotusta. Puolisoiden yhteisverotus oli 70-luvulle saakka. En toivo paluuta siihen, mutta verotuksen lapsivähennykset kyllä olisivat tarpeen. Ehkä ne olisivat myös helpompi hyväksyä kuin lapsilisä, koska silloin kukaan ei saisi tuota ylimääräistä rahaa, jonka voisi tallettaa lapsen tilille, vaan kaikki lasten vanhemmat vaan maksaisivat vähemmän veroja kuin samanverran ansaitsevat lapsettomat.
164: Voi apua. Voisitteko miettiä yhden pienen hetken miksi niin on että Suomeen syntyy heikosti työpaikkoja? Keksittekö yhtään syytä?
Joojoo, huonoja yrittäjiä kun eivät investoi eivätkä keksi mitään -mikä vattu estää alkamasta yrittäjäksi ja toimimasta paremmin? Työllistämästä ja maksamasta hyvää palkkaa?
Eihän nyt vaan missään tapauksessa ole kyse siitä, että vaikka insinööri saa tililleen palkkaa 2500 euroa kuukaudessa, maksaa työnantaja hänestä 7000 euroa kuukadessa hintaa! Vaikkapa Saksassa tämä suhdeluku olisi 3500 euroa ja 6500. Insinööri on viisihunttia edullisempi sille ahneelle riistäjälle ja saa itse tonnin enemmän jolla ostaa vaikkapa niitä ravintolaillallisia tai teatterilippuja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaista? Ken
Kyllä on. Jos minä lahjoitan opiskelevalle nuorelleni sanotaan vaikkapa 20'000 euroa itse ansaitsemaani rahaa, on verottaja nussimassa välistä 8%. Kun ilmeisesti ihan väkisin halutaan että nuori asuu vuokralla ja nostaa asumistuen ja kesällä toimeentulotuen ja valtion lainantakauksen. Tämä on järkevää politiikkaa sinusta?
Ymmärrätkö sinä että tämä on maailman ainoa maa missä lääkäri maalaa itse talonsa, koska edes hänen palkkansa ei välistä vetävän verottajan ja eläkejärjestelmän vuoksi riitä ostamaan järkevillä ponnisteluilla palvelua toiselta? Ja maalari istuu kotona murehtimassa hukattua elämäänsä.
Ymmärrän toki, mutta tämähän ei sillä muutu että maalarilta viedään loputkin rahat. Verohelpotukset auttaa sitä lääkäriä joo ja jossain vaiheessa hän saattaa jopa maksaa sille maalarille, mutta siinä kohtaa se maalari on jo kuopattu.
Nyt puhutaan välittömistä korjaustoimenpiteistä, silloin ei voida ajatella että 10 vuoden päästä tilanne on kokonaisuutena parempi tai leikataan tästä ja samall helpotetaan tästä, kun ne eivät kohtaa toisiaan vielä sen kymmenenkään vuoden päästä. Ero on aivan liian iso kurottavaksi siitä päästä. Se lääkäri maalaa sen talonsa vielä vuosia vaikka hän ei maksisi senttiäkään veroja.
On toki hyvä puhua jo siitä mitä sitten tapahtuu kun taloutta on tasapainotettu, mutta silloinkaan ei voi ajatella vain toista osapuolta.
Kyllä on. Jos minä lahjoitan opiskelevalle nuorelleni sanotaan vaikkapa 20'000 euroa itse ansaitsemaani rahaa, on verottaja nussimassa välistä 8%. Kun ilmeisesti ihan väkisin halutaan että nuori asuu vuokralla ja nostaa asumistuen ja kesällä toimeentulotuen ja valtion lainantakauksen. Tämä on järkevää politiikkaa sinusta?
Sinä voit ostaa asunnon ja antaa sen opiskelevan nuoren asua siellä ilmaiseksi, voit maksaa hänen kaikki laskunsa ja ostoksensa. Voit antaa hänelle rinnakkaiskortin luottokorttiisi. Voit jopa maksaa hänen opintolainansa, jos hän sellaista ehti nostamaan. Verottaja ei puutu asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän toki, mutta tämähän ei sillä muutu että maalarilta viedään loputkin rahat. Verohelpotukset auttaa sitä lääkäriä joo ja jossain vaiheessa hän saattaa jopa maksaa sille maalarille, mutta siinä kohtaa se maalari on jo kuopattu.
Nyt puhutaan välittömistä korjaustoimenpiteistä, silloin ei voida ajatella että 10 vuoden päästä tilanne on kokonaisuutena parempi tai leikataan tästä ja samall helpotetaan tästä, kun ne eivät kohtaa toisiaan vielä sen kymmenenkään vuoden päästä. Ero on aivan liian iso kurottavaksi siitä päästä. Se lääkäri maalaa sen talonsa vielä vuosia vaikka hän ei maksisi senttiäkään veroja.&nbs
"Ymmärrän toki, mutta tämähän ei sillä muutu että maalarilta viedään loputkin rahat. Verohelpotukset auttaa sitä lääkäriä joo ja jossain vaiheessa hän saattaa jopa maksaa sille maalarille, mutta siinä kohtaa se maalari on jo kuopattu. "
Kyllä tulonlisäys ainakin itsellä menee ihan välittömästi palvelun hankintaan. Ei tarvitse maalarin kuolla nälkään sillä välin. Nyt kun ostovoimani parani /paranee noin parilla sadalla eurolla kuukaudessa, tulee meille ensimmäisen kerran ikinä maksettu siivooja. Ja ennenkuin alat itkemään siivoojan alisteisesta asemasta kun minä en itse viitsi edes valtavaa perintölinnaani pitää siistinä, niin voin kertoa, että kyseessä on 72 neliön rivitaloasunto, jonka vinyylilattiaa en enää saa omin konstein puhtaaksi, joten haluan kevään korvalla asialle ammattilaisen.
Tätä on ylimpään tulodesiiliin kuuluvien kotitalouksien todellisuus tämän päivän Suomessa. Ei kaviaaria ja kermamunkkeja kuten te toisten varaan heittäytyneet kuvittelette.
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit ostaa asunnon ja antaa sen opiskelevan nuoren asua siellä ilmaiseksi, voit maksaa hänen kaikki laskunsa ja ostoksensa. Voit antaa hänelle rinnakkaiskortin luottokorttiisi. Voit jopa maksaa hänen opintolainansa, jos hän sellaista ehti nostamaan. Verottaja ei puutu asiaan mitenkään.
ei pidä paikkaansa. Ostaessa asunnon maksan varainsiirtoveron. Myydessä asunnon maksan mahdollisesta myyntivoitosta veron. Jos antamani lahjan arvo ylittää 7500 euroa kolmessa vuodessa, maksetaan lahjavero. Laskun maksaminen on lahjaan rinnastettava toimenpide.
Lillukanvarsia. Ihan se ja sama nussiiko vai ei. Toki minäkin mielummin verottomana lapseni ensiasunnon kustantaisin, mutta kokonaisuudessa sillä ole mitään väliä. Koskaan ei ole järkevää politiikkaa miettiä minun tai sinun vitutuksen astetta. Tuosta 8% ikävästä nyysimisestä on vielä todella pitkä matka vuokra-asuntoon, saati tukiin.
Lapsilisä menee tietenkin lapsen tilille. Ei sitten aikuisena tarvitse elämää aloittaa täysin tyhjätaskuna.
Siihen, että parempi aineskin lisääntyisi.
Olen ajatellut lapsilisän olevan palkkio uuden veronmaksajan kasvattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei pidä paikkaansa. Ostaessa asunnon maksan varainsiirtoveron. Myydessä asunnon maksan mahdollisesta myyntivoitosta veron. Jos antamani lahjan arvo ylittää 7500 euroa kolmessa vuodessa, maksetaan lahjavero. Laskun maksaminen on lahjaan rin
Laskujen maksu ei todellakaan ole rinnastettavissa lahjaan. Ota asioista selvää
Ottaen huomioon, että varakkaat rahoittavat ne lisät ja maksavat täydet päivähoitomaksut, niin joko saavat ne jonkinlaisena tasauksena tai sitten annetaan pitää enemmän tienasmiaan rahojaan matalammalla verotuksella ja lapsilisien rahat pitää ottaa leikaten jostain muista tukirahoista.
Olen saanut ennakkoperinnöksi peruskuntoisen kesämökin. Maksoin lahjaveroa 10% mökin verotusarvosta. Olkaa hyvät vaan. Lahjan antaja ei onneksi maksanut veroja ansioistaan joilla mökin hankki kuin parhaimmillaan vain 60%
Suunnittelen mökin suurta peruskorjausremonttia heti kun varmistuu, ettei teollisuustyöpaikkani ole välittömässä vaarassa. Tähän tarkoitukseen työllistän ja hankin materiaalia arviolta 40'000 eurolla. Kirvesmies työllistyy tehtävään arviolta reiluksi kuukaudeksi. Tämän mahdollistaa se kun olen opiskellut, tehnyt töitä ja säästänyt. Olisihan toki sekin raha voitu mitata ulos veroina, kun kerran oli oikein säästää asti ja sillä olisi maksettu perustoimeentuloa jollekulle vuoden ajan.
Maksakoot omasta lompakostaan