Onko joku yleisesti tunnettu katastrofi tai vastaava tapahtuma koskettanut henkilökohtaisesti?
Miten olette pärjänneet? Meitä kosketti tsunami, tuntuu oudolta että ne asiat oli sillä tavalla julkisuueessa. Koen että jäimme ilman apua, paikallisille tietenkin kuuluikin ensisijaisenen apu mutta täällä kotimaasaakin olisi tarvittu apua.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettiin jopa sitä, että tsunamissa vanhempansa menettäneet lapset vapautettaisiin perintöveroista, mutta ei tainnut mennä läpi. Onneksi, vähän epäreilua että joku vanhempansa onnettomuudessa menettänyt joutuisi maksamaan perintöverot, mutta vanhempansa tsunamissa menettänyt ei joutuisi.
Täällä palstalla muistaakseni luki jossain ketjussa, että nimenomaan heidät vapautettiin siitä perintöverosta? Aika epäreilua jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettiin jopa sitä, että tsunamissa vanhempansa menettäneet lapset vapautettaisiin perintöveroista, mutta ei tainnut mennä läpi. Onneksi, vähän epäreilua että joku vanhempansa onnettomuudessa menettänyt joutuisi maksamaan perintöverot, mutta vanhempansa tsunamissa menettänyt ei joutuisi.
Täällä palstalla muistaakseni luki jossain ketjussa, että nimenomaan heidät vapautettiin siitä perintöverosta? Aika epäreilua jos näin on.
Aijaa? En tiennyt että näin olisi tapahtunut, luulin että se oli pelkkä ehdotus mutta että ei olisi mennyt läpi kuitenkaan. Todellakin epäreilua, varsinkaan kun kukaan tsunamissa vanhempansa menettänyt tuskin on kärsinyt mistään puutteesta. Eikä perintöä edes käytetä lapsen elatukseen, vaan elatuksesta vastaa uudet huoltajat tai sosiaalitoimi.
Koronafeikkipandemia. Se kosketti, että flunssan verukkeella voidaan viedä perusvapaudet ihmisiltä ja lisäksi ne veivät multa kaksi vuotta mun elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 11.9.2001
Minäkin olin, en vaan muista missä🤔
Havaitsin etsintäpartiossa jalanjäljet, jotka johtivat kadonneen viimeiseen leposijaan. Katoamisesta uutisoitiin laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mariinin katastrofaalinen hallitus.
Tää nykyhallitus on aiheuttanut tuhatkertaisesti lisää ongelmia.
Tyttö hallitus tuhlasi Suomen konkurssiin.
Velkoja maksellaan vielä kolmannessa kun polvessa.
Nykyinen hallitushan on ottanut enemmän velkaa.
Idioottitytteleiden velat ja niiden korot maksaakseen.
Mutku Sanna ja seuraava hallitus🤣
Äitini oli ensimmäisten Suomessa koronaan kuolleiden joukossa.
Lontoon 7/7, olin isän luona viettämässä kesälomaa ja yhdellä kaverilla yötä. Koska olin teini, nukuin tietty aamulla vähän pidempään, tuolloin kaikki oli jo tapahtunut kun ihan rauhassa kävelin kotiin. Huomasin kyllä että metro oli suljettu, ja bussit ihan täynnä, mutta en ajatellut asiaa sen kummemmin. Matkalla isä yritti soittaa monta kertaa, mutta ajattelin että se vaan valittaa kun olen myöhässä. Kotona oli vastassa huolestunut isä ja vasta silloin sain kuulla mitä oli tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 11.9.2001
Minäkin olin, en vaan muista missä🤔
No mä olin ihan kotona. Näin sen toisen koneen osuman jostain livekuvasta (tai ainakin melkein live).
-sivu
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan moraaliposeerausta oli, että suomalaiset tsunamissa kuolleet hoidettiin takaisin valtion kustannuksella, vaikka näillä ei olisi ollut tämän kattavaa matkavakuutusta. Normitapauksissa omaiset joutuvat hoitamaan tämän kaiken ihan itse, ja jos ei ole vakuutista niin myös maksamaan. Samoin vastaanottotilaisuudet lentokentällä oli yhdenlaista moraaliposeerausta, eihän sellaisia muuten järjestetä ulkomailla tapaturmaisestikaan kuolleille.
Ei tosiaan ollut mitään vastaanottoa, tiedettiin millä lennolla tulee ja sitten oliauto vastamassa kuljettamassa arkun oikeuslääketieteelliselle. Ensinnäkin kaikki piti järjestää itse, sopia paikallisten viranomaisten kanssa kuljetuksista, selvittää milloin voidaan siirtää sairaalan säilytystiloista ja kuljettaa takaisin suomeen, hankkia sopiva arkku itse, ottaa yhteyttä Suomen viranomaisiin ja järjestää lentokuljetus ja kaiken lisäksi maksaa nämä kaikki itse. Vakuutusyhtiön kautta sai takaisin vasta myöhemmin.
Käsittääkseni arkku oli sellaisessa puulaatikossa, kuten mikä tahansa lentorahtitavara. Suomessa taas ihan normi kuolemansyynselvitys ja sitten vasta hautaustoimiston kautta odottamaan hautajaisia ja edelleen tuhkausta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne tsunamissa tai muualla esim. onnettomuuksissa kuolleiden vanhempien lapset sitten joutuvat? Sosiaalipäivystykseen ja lastenkotiin?
Ainakin sillä lennolla millä me tultiin kerättiin ilman vanhempia olevien lasten tiedot jo lennon aikana. Lentokentällä täällä Suomessa oli sosiaaliviranomaisia jotka todennäköisesti huolehti nämä yksin olevat lapset eteenpäin, sosiaalipäivystyksellehän lasten asiat siirtyy aina kun lapsen huoltajiin ei saada yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sureeko tsunamissa vanhempansa menettänyt jotenkin enemmän vanhempiaan vai miten tätä perusteltiin?
Olin eräässä koulussa kouluammuskelun aikaan. Olin eri päässä oppilaitosta joten en nähnyt tai kuullut mitään, mutta kyllä se oli silti traumaattista. Evakuoinnin alettua emme edes heti tienneet, että miksi meitä evakuoidaan.
Tuttu menetti vanhempansa tsunamissa
Vierailija kirjoitti:
Tuttu menetti vanhempansa tsunamissa
Hahhah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne tsunamissa tai muualla esim. onnettomuuksissa kuolleiden vanhempien lapset sitten joutuvat? Sosiaalipäivystykseen ja lastenkotiin?
Ainakin sillä lennolla millä me tultiin kerättiin ilman vanhempia olevien lasten tiedot jo lennon aikana. Lentokentällä täällä Suomessa oli sosiaaliviranomaisia jotka todennäköisesti huolehti nämä yksin olevat lapset eteenpäin, sosiaalipäivystyksellehän lasten asiat siirtyy aina kun lapsen huoltajiin ei saada yhteyttä.
Mitä jos nämä ei suostuneet lähtemään lentokentältä sinne lastenkotiin tai vastaavaan laitokseen?
Orvoksi jääneet otetaan huostaan ellei esimerkiksi joku sukulainen hae heti itsenäisesti huoltajuutta. Usein näin ei ole ja orpo päätyy tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja pannuksi huostaan.