Vesirokosta kysyn.
Onko jollakin tietoa tai kokemusta pääseekö tutkituttamaan onko vesirokon sairastanut? Kuinka helposti tai millä perusteilla pääsisi? Vyöruusurokote on kallis. Mutta rokote vesirokkoon ei kai niin kallis. Kumpikin pelottavia ja vaikeita sairauksia. Vesirokkokin näin kypsällä iällä.
Kommentit (53)
Vyöruusurokote näyttää suojaavan myös dementialta.
https://med.stanford.edu/news/all-news/2025/03/shingles-vaccination-dem…
A new analysis of a vaccination program in Wales found that the shingles vaccine not only appeared to lower new dementia diagnoses by 20%, it also helped those who already have the disease.
Itseltäni tutkittiin verikokeella raskausaikana, että löytyykö minulla vesirokon vasta-aineita. Neuvolasta sain lähetteen verikokeeseen. Vastaus kesti 15 v sitten pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estääkö siis tuo vesirokkorokote myös vyöruusun? Itse en ole lapsuudessa sairastanut muuta kuin sikotaudin äitini kertoman mukaan. Pieni epäilys on, että 15-v. olis ollu vesirokko, kun oli pari kutisevaa näppyä jalassa ja tautia oli liikkeellä. Mutta olis kiva saada varmuus. Oon 54-vuotias ja tuo vyöruusu pelottaa.
Oletko sairastanut tuhkarokkoa? Minä en ole, enkä 60-luvulla syntyneenä ollut myöskään rokotettu sitä vastaan. Hain aikuisena MPR rokotteen (2 rokotuskertaa).
En ole sairastanut tuhkarokkoa. Lukiossa taisin saada MPR-rokotteen 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.
M19
On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.
Ap
Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.
M19
No itse en ole lapsia enää tekemässä,mut jos tekisin hankkisin vesirokon vauvalle/taaperolle silti vaikka rokotuksiakin olis. Miksi tukisin lääkeyhtiötä ottamalla rokotteen,kun itse vesirokkokin toimii niinku pitää. Parempi se on nuorena kun vanhempana sairastaa.
Koska se vesirokkorokotus ehkäisee vesirokon ja vyöruusun. Ne ei ole pelkkiä rakkuloita, vaan hermosoluissa vaikuttavia herpesviruksia. Vyöruusu on niin kamala. Toisilla sitäkin kamalampi ja pidempi. Ja se iskee silloin kun immunipuolustus on heikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen kuin ap. Luultavasti kaikki ikäisemme ovat sairastaneet tuhkarokon, vesirokon ja sikotaudin. Muistan, kun koulussa oli epidemia näistä taudeista. Siihen aikaan oli normaalia sairastaa kyseiset taudit. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Joillekin jäi arpia kasvoihin vesirokosta.
Joo mäkin olin pitkään siinä luulossa, että kaikki sairastettu. Olin noin. 20 v ja aloin ihmettelemään, mitä ihmeen finnejä nousee ihoon. Selvisi nopeasti, että kyseessä oli vesirokko. Olin täynnä vesikelloja. Olen 54 v.
Otata vesirokkovasta-aineet. Helppo tapa selvittää varmasti oletko sairastanut. Yksityisellä saat ainakin nuo otettua verikokeella.
Vyöruusurokotteen hinta on n.400€. Todella kallis. Rokote olisi saatava ilmaiseksi,, koska se säästäisi sairaanhoitopalveluja.
Työterveydestä kysyihin ensin, jos sitä ei ole niin tk:sta. Miehille aikuisena sairastettu vesirokko voi sabotoida lasten saamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusurokotteen hinta on n.400€. Todella kallis. Rokote olisi saatava ilmaiseksi,, koska se säästäisi sairaanhoitopalveluja.
Lääkäri kirjoittaa reseptin rokotetta varten, se on kahdelle pistokselle ja voimassa vain vuoden. Riskiryhmille se ainakin kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.
M19
On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.
Ap
Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.
M19
Mun lapset on nyt 19v ja 22v, eikä ollut vielä vesirokkorokotusta heillä. Molemmat sairasti sen, toinen oli 3v ja toinen 8 kk. Toi rokotus tuli myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri on syntynyt 1964 ja sai aikuisena vesirokon eikä se ollut pikku juttu.
Mä olen hieman nuorempi, mutta myös sairastanut vesirokon aikuisena. Oli kyllä karsea kokemus.
Vesirokonvasta-aine-testin saa yksityisissä labroissa ilmna lähetettä. Mutta se on yli 100€ testi.
Mistä tuollainen tieto, että vähentäisi? Onko kokemus?