Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesirokosta kysyn.

Vierailija
21.02.2026 |

Onko jollakin tietoa tai kokemusta pääseekö tutkituttamaan onko vesirokon sairastanut? Kuinka helposti tai millä perusteilla pääsisi? Vyöruusurokote on kallis. Mutta rokote vesirokkoon ei kai niin kallis. Kumpikin pelottavia ja vaikeita sairauksia. Vesirokkokin näin kypsällä iällä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vyöruusurokote. Jos sinulla sattuu olemaan sen lähisukulais herpesviruksen eli huuli- tai sukupuoliherpeksen HSV1 tai HSV2 infektio niin vyöruusurokote monilla vähentää sen uusiutumista.

Yksi huomio: Tähän mennessä elämäni voimakkain rokoteteaktio oli minulla vyöruusurokotuksen kakkospiikkiin. Ekana yönä sydän hakkasi hulluna, flunssan oireet kaksi päivää ja käsivarsi kipeänä kolme päivää.

Mistä tuollainen tieto, että vähentäisi? Onko kokemus? 

Vierailija
42/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusurokote näyttää suojaavan myös dementialta.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2025/03/shingles-vaccination-dem…

A new analysis of a vaccination program in Wales found that the shingles vaccine not only appeared to lower new dementia diagnoses by 20%, it also helped those who already have the disease.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni tutkittiin verikokeella raskausaikana, että löytyykö minulla vesirokon vasta-aineita. Neuvolasta sain lähetteen verikokeeseen. Vastaus kesti 15 v sitten pari viikkoa. 

Vierailija
44/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estääkö siis tuo vesirokkorokote myös vyöruusun? Itse en ole lapsuudessa sairastanut muuta kuin sikotaudin äitini kertoman mukaan. Pieni epäilys on, että 15-v. olis ollu vesirokko, kun oli pari kutisevaa näppyä jalassa ja tautia oli liikkeellä. Mutta olis kiva saada varmuus. Oon 54-vuotias ja tuo vyöruusu pelottaa.

Oletko sairastanut tuhkarokkoa? Minä en ole, enkä 60-luvulla syntyneenä ollut myöskään rokotettu sitä vastaan. Hain aikuisena MPR rokotteen (2 rokotuskertaa).

En ole sairastanut tuhkarokkoa. Lukiossa taisin saada MPR-rokotteen 80-luvulla. 

Vierailija
45/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.

M19

On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.

Ap

Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.

M19

No itse en ole lapsia enää tekemässä,mut jos tekisin hankkisin vesirokon vauvalle/taaperolle silti vaikka rokotuksiakin olis. Miksi tukisin lääkeyhtiötä ottamalla rokotteen,kun itse vesirokkokin toimii niinku pitää. Parempi se on nuorena kun vanhempana sairastaa. 

Koska se vesirokkorokotus ehkäisee vesirokon ja vyöruusun. Ne ei ole pelkkiä rakkuloita, vaan hermosoluissa vaikuttavia herpesviruksia. Vyöruusu on niin kamala. Toisilla sitäkin kamalampi ja pidempi.  Ja se iskee silloin kun immunipuolustus on heikoilla.

Vierailija
46/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen kuin ap. Luultavasti kaikki ikäisemme ovat sairastaneet tuhkarokon,  vesirokon ja sikotaudin. Muistan, kun koulussa oli epidemia näistä taudeista. Siihen aikaan oli normaalia sairastaa kyseiset taudit. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Joillekin jäi arpia kasvoihin vesirokosta. 

Joo mäkin olin pitkään siinä luulossa, että kaikki sairastettu. Olin noin. 20 v ja aloin ihmettelemään, mitä ihmeen finnejä nousee ihoon. Selvisi nopeasti, että kyseessä oli vesirokko. Olin täynnä vesikelloja. Olen 54 v.

Vierailija
47/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otata vesirokkovasta-aineet. Helppo tapa selvittää varmasti oletko sairastanut. Yksityisellä saat ainakin nuo otettua verikokeella.

Vierailija
48/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusurokotteen hinta on n.400€. Todella kallis. Rokote olisi saatava ilmaiseksi,, koska se säästäisi sairaanhoitopalveluja.

Vierailija
49/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydestä kysyihin ensin, jos sitä ei ole niin tk:sta. Miehille aikuisena sairastettu vesirokko voi sabotoida lasten saamisen.

Vierailija
50/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusurokotteen hinta on n.400€. Todella kallis. Rokote olisi saatava ilmaiseksi,, koska se säästäisi sairaanhoitopalveluja.

Lääkäri kirjoittaa reseptin rokotetta varten, se on kahdelle pistokselle ja voimassa vain vuoden. Riskiryhmille se ainakin kirjoitetaan.

Vierailija
51/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.

M19

On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.

Ap

Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.

M19

Mun lapset on nyt 19v ja 22v, eikä ollut vielä vesirokkorokotusta heillä. Molemmat sairasti sen, toinen oli 3v ja toinen 8 kk. Toi rokotus tuli myöhemmin 

Vierailija
52/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on syntynyt 1964 ja sai aikuisena vesirokon eikä se ollut pikku juttu. 

Mä olen hieman nuorempi, mutta myös sairastanut vesirokon aikuisena. Oli kyllä karsea kokemus.

Vierailija
53/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokonvasta-aine-testin saa yksityisissä labroissa ilmna lähetettä. Mutta se on yli 100€ testi.