Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesirokosta kysyn.

Vierailija
21.02.2026 |

Onko jollakin tietoa tai kokemusta pääseekö tutkituttamaan onko vesirokon sairastanut? Kuinka helposti tai millä perusteilla pääsisi? Vyöruusurokote on kallis. Mutta rokote vesirokkoon ei kai niin kallis. Kumpikin pelottavia ja vaikeita sairauksia. Vesirokkokin näin kypsällä iällä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusurokote ehkäisee vesirokkoa. Kannattaa ottaa, jos ei tiedä sairastaneen tautia. Iäkkäille vyöruusu on rankka tauti. 

Tuota juuri ajattelen kun tiedän että on rankka tauti. Rokote vaan on niin kallis että en tiedä miten saisin maksettua.

Ap

On kyllä kallis rokote, 500 euroa. 

Vierailija
22/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusurokote ehkäisee vesirokkoa. Kannattaa ottaa, jos ei tiedä sairastaneen tautia. Iäkkäille vyöruusu on rankka tauti. 

Tuota juuri ajattelen kun tiedän että on rankka tauti. Rokote vaan on niin kallis että en tiedä miten saisin maksettua.

Ap

Jos tietää, että ei ole sairastanut vesirokkoa, niin ekkö ennemmin kannata ottaa vesirokkorokotus. 

Huomatkaa, että vesirokkoon on myös lääke, mutta pitää aloittaa nopeasti. Auttaa myös vyöruusuun.  (Vissiin sama kuin herpekseen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.

M19

On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.

Ap

Mulle ei jostain syystä ole annettu, kun minulla on vesirokko ollut joskus 4 vuotiaana ehkä, muistan sen vielä.

M19

Vesirokkorokotetta tarjotaan kansallisessa rokotusohjelmassa maksutta kaikille 1.1.2006 ja sen jälkeen syntyneille, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa. 

Vesirokkorokote lisättiin kansalliseen rokotusohjelman syksyllä 2017 siten, että 1.1. 2006 syntyneet ja sitä nuoremmat ovat oikeutettuja rokotuksiin. 

On siis ollut jo melkein kymmenen vuotta rokotusohjelmassa mutta et vain ole ollut kohderyhmää, jos olet vesirokon sairastanut ennen sitä.

Vierailija
24/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokkoa sairastettiin yleisesti vielä ysärilläkin ja 2000-luvun alussa. Rokote on ollut vasta vuodesta 2006.

Vierailija
25/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos tietää, että ei ole sairastanut vesirokkoa, niin ekkö ennemmin kannata ottaa vesirokkorokotus. 

Huomatkaa, että vesirokkoon on myös lääke, mutta pitää aloittaa nopeasti. Auttaa myös vyöruusuun.  (Vissiin sama kuin herpekseen)

Sen takia aloittaja kysyykin, mistä saisi tietää onko sairastanut vai ei.

Vierailija
26/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ei tartu vaikka koululuokassa suuri osa sairastuisi. 1980- luvulla lasteni kavereilla ja koulussa oli vesirokkoa mutta heille ei tullut. Toinen sairasti aikuisena saatuaan tartunnan puolisoltaan. Heillä oli vauva jolle tuli kaksi rakkulaa eikä muuta. Toinen lapsistani oli samassa tilassa monta päivää mutta ei sairastunut silloinkaan. Mikä lie se tekijä joka suojaa joitakin. 

Vierailija
27/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastin vesirokon 60-luvulla 4-5-vuotiaana enkä unohda sitä kutinaa ikinä. Onneksi sairastin, se on aikuisille tosi rankka ja vaarallinen tauti.

Vierailija
28/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estääkö siis tuo vesirokkorokote myös vyöruusun? Itse en ole lapsuudessa sairastanut muuta kuin sikotaudin äitini kertoman mukaan. Pieni epäilys on, että 15-v. olis ollu vesirokko, kun oli pari kutisevaa näppyä jalassa ja tautia oli liikkeellä. Mutta olis kiva saada varmuus. Oon 54-vuotias ja tuo vyöruusu pelottaa.

Vierailija
29/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estääkö siis tuo vesirokkorokote myös vyöruusun? Itse en ole lapsuudessa sairastanut muuta kuin sikotaudin äitini kertoman mukaan. Pieni epäilys on, että 15-v. olis ollu vesirokko, kun oli pari kutisevaa näppyä jalassa ja tautia oli liikkeellä. Mutta olis kiva saada varmuus. Oon 54-vuotias ja tuo vyöruusu pelottaa.

Itse kuulin, että jos vesirokko on ollut lievä, vyöruusu tulee helpommin. Minulla oli kunnon vesirokko lapsena ja 50 vuotta myöhemmin sain vyöruusun. Se oli onneksi lievä.

Vierailija
30/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vyöruusurokote. Jos sinulla sattuu olemaan sen lähisukulais herpesviruksen eli huuli- tai sukupuoliherpeksen HSV1 tai HSV2 infektio niin vyöruusurokote monilla vähentää sen uusiutumista.

Yksi huomio: Tähän mennessä elämäni voimakkain rokoteteaktio oli minulla vyöruusurokotuksen kakkospiikkiin. Ekana yönä sydän hakkasi hulluna, flunssan oireet kaksi päivää ja käsivarsi kipeänä kolme päivää.

Vierailija
31/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vyöruusurokote. Jos sinulla sattuu olemaan sen lähisukulais herpesviruksen eli huuli- tai sukupuoliherpeksen HSV1 tai HSV2 infektio niin vyöruusurokote monilla vähentää sen uusiutumista.

Yksi huomio: Tähän mennessä elämäni voimakkain rokoteteaktio oli minulla vyöruusurokotuksen kakkospiikkiin. Ekana yönä sydän hakkasi hulluna, flunssan oireet kaksi päivää ja käsivarsi kipeänä kolme päivää.

Niin ja mulla siis ikää 60 vee.

Vierailija
32/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on sairastanut joskus vesirokon, se virus jää uinumaan elimistöön. Jos vastustuskyky joskus myöhemmin pahasti heikkenee, se saattaa aktivoitua uudelleen vyöruusuna. Monella tämä tapahtui nyt koronarokotteen aiheuttamana ja siksi nyt yhtäkkiä alettiin meuhkata vyöruusurokotteesta, kun ennen sitä harva oli edes ajatellut sellaisen olemassaoloa saati tarpeellisuutta. 

Vierailija
33/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on sairastanut joskus vesirokon, se virus jää uinumaan elimistöön. Jos vastustuskyky joskus myöhemmin pahasti heikkenee, se saattaa aktivoitua uudelleen vyöruusuna. Monella tämä tapahtui nyt koronarokotteen aiheuttamana ja siksi nyt yhtäkkiä alettiin meuhkata vyöruusurokotteesta, kun ennen sitä harva oli edes ajatellut sellaisen olemassaoloa saati tarpeellisuutta. 

On tutkittu ja todettu että koronarokote ei merkittävästi ainakaan vaikuttanut vyöruusuun esiintymiseen. Tietenkin mikä tahansa rokote voi aiheuttaa tilapäisen reaktion jolloin vyöruusuvirus voi aktivoitua. Sen voi tehdä koronan sairastaminen tai mikä tahansa sairaus. Stressi voi aiheuttaa saman eikä usein ole mitään erityistä syytä. Läheisellä ihmiselläni vyöruusu puhkesi vaikean sairauden ja rankkojen hoitojen jälkeen.

Vierailija
34/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan että vesirokkoonkin olis rokote, minä en ainakaan sellaista rokotetta ole saanut.

M19

On kyllä ollut jo kauan. Nykyään lapset saavat sen.

Ap

Mun lapsi on rokotteen saanut, mutta sitäpä ei kirjattu! Olen vuosikausia yrittänyt saada asiaa selvitetyksi, mutta koska kirjaus puuttuu niin ei auta. No, minä tiedän että lapsi on sen saanut. Itse olen vesirokon sairastanut. Olen vm.-80.

Vierailija
35/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että tähän ketjuun ei tulisi mitään meuhkaamista koronarokotteista. Pysytään asiassa asiallisesti.

Ap

Vierailija
36/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu ja todettu että koronarokote ei merkittävästi ainakaan vaikuttanut vyöruusuun esiinty

Toki voi heiketä monesta syystä. Itse tunnen monta ihmistä, jotka sairastuivat vyöruusuun parin viikon sisällä saamansa koronarokotteen jälkeen. Iäkkäämpiä ihmisiä.

Vierailija
37/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M19

Maksullinen rokote, ei ainakaan ennen ole kuulunut rokoteohjelmaan. 

Vierailija
38/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulin, että jos vesirokko on ollut lievä, vyöruusu tulee helpommin. Minulla oli kunnon vesirokko lapsena ja 50 vuotta myöhemmin sain vyöruusun. Se oli onneksi lievä.

Vesirokkovirus jää pysyvästi elimistöön, riippumatta siitä, sairastaako vesirokon rajuna, lievänä tai jopa oireettomana. Kun vesirokkovirus on elimistössä on aina mahdollisuus sen uudelleenaktivoitumiselle, joka tarkoittaa vyöruusua.

Vyöruusu itsessään ei ole tarttuva tauti. Mutta vyöruusun ollessa päällä on pieni mahdollisuus, että vesirokolle ei-immuuni henkilö saa vesirokon, jos menee koskemaan vyöruusurakkuloihin ja niiden eritteisiin. Ne eritteethän sisältävät vesirokkoviruksia. Ei-immuuni tarkoittaa sellaista, joka ei ole sairastanut vesirokkoa tai saanut vesirokkorokotetta.

Vierailija
39/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sairastanut tuhkarokkoa? Minä en ole, enkä 60-luvulla syntyneenä ollut myöskään rokotettu sitä vastaan. Hain aikuisena MPR rokotteen (2 rokotuskertaa).

Vierailija
40/53 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että tähän ketjuun ei tulisi mitään meuhkaamista koronarokotteista. Pysytään asiassa as

Ei se ole meuhkaamista todeta miksi vyöruusurokote on juuri viime vuosina noussut niin voimakkaasti mainostuksen kohteeksi, kun ei se rokote itsessään mikään viime vuosien keksintö ole.