Ei ole kestävän kehityksen mukaista että ostatte kaupasta bataattia. Se kun ei kasva suomessa
Bataatin voi korvata vaikka kotimaisella porkkanalla.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuljetus ei hirveästi lisää tuotteen päästöjä.
Silti bataatin sijaan voisi helposti käyttää kotimaisia vaihtoehtoja. Kotimaiset kurpitsat (uhciki kuri ja myskikurpitsa) korvaa maun puolesta bataatin ihan kaikessa.
Entäs ravintoarvot? Itselle ainakin ovat todella tärkeät.
Erittäin hyvät noilla kurpitsoilla. Bataatissa on tärkkelyksen lisäksi sokereita, toisin kuin perunassa. Itse en oikein välitä sen maustakaan, moni talvikurpitsa sen sijaan on muelestäni herkullista.
Itse tarvitsen paljon kaloreita pysyäkseni edes normipainon alarajoilla. Kurpitsaa pitäisi siis syödä tuplamäärä ja se tulisi kalliiksi. Ei siis mitään järkeä ostaa.
Bataatissa on huomattavasti enemmän A-vitamiinia kuin myskikurpitsassa. C:t saan yleensä muualta. Olisi hienoa jos tätä voitaisiin viljellä Suomessa.
Verensokerin nostamisen puolesta sekä peruna, että bataatti ovat aika lähellä toisiaan. Tosin, bataatti keitettynä nostaa huomattavasti vähemmän sokeria. Nuo sokerit eivät ole olleet ongelma minulle ollenkaan.
Perunalle olen allerginen ja en pidä siitä, mutta olen yrittänyt totuttautua.
Syljen batatit suusta pois.
En halua olla rikkuri luonnon puolesta käytävässä taistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Bataatin voi korvata useilla muilla juureksilla ja vihanneksilla, jotka tarjoavat samankaltaista rakennetta tai makeutta. Tässä parhaat vaihtoehdot ilman perunaa:
Parhaat korvikkeet (rakenne ja maku):
Butternut-kurpitsa (myskikurpitsa): Ehkä paras korvike. Se on makea, väriltään oranssi ja muuttuu uunissa pehmeäksi ja karamellisoituneeksi.
Porkkana: Erinomainen vaihtoehto varsinkin uunipaahtamiseen. Porkkana on makea ja oranssi, mutta hieman kiinteämpi kuin bataatti.
Pasternakka (palsternakka): Tarjoaa makeutta ja täyteläisyyttä, hieman pähkinäisemmällä maulla.
Lanttu: Keltamaltoinen ja hieman makea, sopii hyvin muuseihin ja laatikkoruokiin.
Tämä ei todellakaan toimi jos on yhtään suurempi energiantarve tai hoikka. Noita pitää syödä todella paljon ja tulee kalliiksi kun ei ole omaa pihamaata.
Älkää yleistäkö. Se mikä toimii toiselle ei toimi toiselle.
AP, unohda nuo kestävät kehitykset ja vastuullisuudet. Sanahelinää, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuljetus ei hirveästi lisää tuotteen päästöjä.
Silti bataatin sijaan voisi helposti käyttää kotimaisia vaihtoehtoja. Kotimaiset kurpitsat (uhciki kuri ja myskikurpitsa) korvaa maun puolesta bataatin ihan kaikessa.
Kasvatan juuri näitä. Lisäksi porkkanaa.
Kesäisin korvaan munakoison omilla kesäkurpitsoilla.
Nuo mainitsemasi kurpitsät säilyy myös erittän pitkään huoneenlämmössä. On vielä n. 5 kurpitsaa jäljellä.
Joo säilyvyys on kyllä kurpitsoilla huima. Itse käytin uuden vuoden tienoilla viimeiset omat kurpitsat (uchiki kuri), ja Halloween-koristeeksi kaupasta ostamani sievä värikäs kurpitsa on yhä kunnossa.
Munakoisoakin voi muuten kasvattaa Suomessa, tosin suositeltavasti kasvihuoneessa.
Miksi ap ajattelet että kestävällä kehityksellä on minulle mitään merkitystä?
Yleisesti hiilijalanjälkeni laskettuna on yli puolet keskivertosuomalaista pienempi vaikka syönkin tavalla, joka poikkeaa normaalista ja sopii keholleni. Kaikkia ei voi ahtaa samaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bataatin voi korvata useilla muilla juureksilla ja vihanneksilla, jotka tarjoavat samankaltaista rakennetta tai makeutta. Tässä parhaat vaihtoehdot ilman perunaa:
Parhaat korvikkeet (rakenne ja maku):
Butternut-kurpitsa (myskikurpitsa): Ehkä paras korvike. Se on makea, väriltään oranssi ja muuttuu uunissa pehmeäksi ja karamellisoituneeksi.
Porkkana: Erinomainen vaihtoehto varsinkin uunipaahtamiseen. Porkkana on makea ja oranssi, mutta hieman kiinteämpi kuin bataatti.
Pasternakka (palsternakka): Tarjoaa makeutta ja täyteläisyyttä, hieman pähkinäisemmällä maulla.
Lanttu: Keltamaltoinen ja hieman makea, sopii hyvin muuseihin ja laatikkoruokiin.
Tämä ei todellakaan toimi jos on yhtään suurempi energiantarve tai hoikka. Noita pitää
Palsternakassa taitaa olla enemmän hiilihydraattia kuin bataatissa. Hoikka ei todellakaan menehdy bataatin puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Ruoantuotannon päästöistä vain pieni osa johtuu kuljetuksesta, eikä ruoan lähituotannolla ole läheskään yhtä suurta vaikutusta kuin mitä esimerkiksi itse ruoka-aineen valinnalla on. Eli ulkomailta tuodun ruoan syöminen ei ole mitenkään kestävän kehityksen vastaista, ellei sitä rahdata lentokoneella.
Katso esim. https://ourworldindata.org/food-choice-vs-eating-local
Niin sitä tällä hetkellä esitetään, mutta jos tulisi kriisiaika niin muuttuu ääni kellossa. Suomen maatalouden resurssit otettaisiin viranomaisten käskyvaltaan. Tehtäisiin inverataarioita että paljonko maassa on kotimaista ruokaa tarjolla.Tuontiruoka ei voi olla mitenkään kestävän kehityksen mukaista.
Ensinnäkään kriisitilanne ei varmaankaan sinänsä vaikuttaisi tuohon ruoan eri tuotantovaiheiden ja kuljetusmuotojen päästölaskelmaan.
Vaikuttaa myös siltä, että olet ehkä hieman hakoteillä sen suhteen, mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Sillä ei yleensä tarkoiteta jonkin asian edullisuutta nationalistiselta tai maanpuolustukselliselta kannalta, vaan laajemmin ja yleisluontoisemmin ajateltuna ihmiskunnan kollektiivisen toiminnan kannalta.
Eli esimerkiksi ydinaseiden hamstraaminen voi olla nationalistiselta kannalta järkevää, sillä ydinaseita voi kriisitilanteessa käyttää muiden maiden painostamiseen. Ydinaseiden hamstraaminen ei kuitenkaan vaikuta kollektiivisemmin ajateltuna hyvältä kehityskululta, sillä ydinaseiden yleistymisen voidaan ajatella lisäävän vahinkojen tai tarpeettomien eskalaatioiden riskiä, joilta periaatteessa voitaisiin välttyä olemalla kollektiivisesti hamstraamatta ydinaseita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tällä hetkellä bataattia kotona mutta on kahvia, appelsiinejä, banaania, avocadoa, himalajansuolaa, vihreää teetä, inkivääriä. Nämä kaikki vielä appelsiinejä lukuunottamatta luomuna. Hyi, hyi.
Himalajansuolaa! Energiakiviäkin löytynee. Horoskooppitauluja.
"Palsternakassa taitaa olla enemmän hiilihydraattia kuin bataatissa. Hoikka ei todellakaan menehdy bataatin puutteeseen. "
Paljon olen selvittänyt, mutta tuota en tiennyt. Olen aikaisemmin jonkin verran käyttänyt myös palsternakkaa, mutta täytyykin kokeilla enemmän jatkossa. Kiitos tiedosta.
En ole ikinä ostanut bataattia, avokadoa joskus vuosia sitten.
Kaikessa pyrin ostamaan kotimaista tai eurooppalaisia tuotteita. Viinirypäleitä en osta jos on kaukomailta rahdattu. Onneksi kiivejä tuodaan lähempää, niitä tulee joskus syödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti hiilijalanjälkeni laskettuna on yli puolet keskivertosuomalaista pienempi vaikka syönkin tavalla, joka poikkeaa normaalista ja sopii keholleni. Kaikkia ei voi ahtaa samaan muottiin.
Hiilijalanjälki on British Petroleumin mainososaston huijaus, etteivät ihmiset tajuaisi kuinka kauheita saastuttajia nämä megafirmat ovat.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Ruoantuotannon päästöistä vain pieni osa johtuu kuljetuksesta, eikä ruoan lähituotannolla ole läheskään yhtä suurta vaikutusta kuin mitä esimerkiksi itse ruoka-aineen valinnalla on. Eli ulkomailta tuodun ruoan syöminen ei ole mitenkään kestävän kehityksen vastaista, ellei sitä rahdata lentokoneella.
kyllähän nuo valtavat konttikuljetusalukset ovat myös melkoinen saastuttaja lentokoneiden rinnalla
Suuri Konttilaiva kuluttaa noin 200tonnia polttoöljyä vuorokaudessa.
Että kyllä sille Bataatille ja Soijarouheelle tulee melkoiset päästöt.
Mielenkiintoinen aihe, mutta valitettavasti yksi aivokääpiö pilaa ketjun ja tuhlaa järkyttävät määrät energiaa ja vettä spämmäämällä tänne turhia ja typeriä tekoälyvastauksiaan. Ilmeisesti tarkoituksenaan on (taas kerran) poistattaa koko keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
kyllähän nuo valtavat konttikuljetusalukset ovat myös melkoinen saastuttaja lentokoneiden rinnalla
Suuri Konttilaiva kuluttaa noin 200tonnia polttoöljyä vuorokaudessa.
Että kyllä sille Bataatille ja Soijarouheelle tulee melkoiset päästöt.
No loistavaa, että taas päästiin tuohon soijaan, josta noin 95% menee eläinten rehuksi. Ihmisille tarkoitettu soija tulee muutenkin pääosin Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
On joissain kaupoissa suomalaistakin bataattia.
Muistanpa nähneeni Facebookissa myös jonkun esittelevän loistavaa bataattisatoaan, siis ihan kotosuomessa kasvatetun bataatin.
Kasvatan juuri näitä. Lisäksi porkkanaa.
Kesäisin korvaan munakoison omilla kesäkurpitsoilla.
Nuo mainitsemasi kurpitsät säilyy myös erittän pitkään huoneenlämmössä. On vielä n. 5 kurpitsaa jäljellä.