Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin uhrin ystävänä uupuminen

Vierailija
17.03.2024 |

Yli 10 vuoden ystävyys taustalla. Ei vaan pysty katsomaan enää vierestä, kun toinen menee uudestaan ja uudestaan takaisin ihmisen luo joka tuhoaa hänet. Uhri ei itse näe eikä myönnä kuin kausittain hetkittäin, että kyse on narsistisesta hyväksikäytöstä. Sitten taas puolustelee miestä, joka ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestään. Kierre pahenee vuosi vuodelta, ystävänä olen niin huolissani ja niin loppu. Mikään järkipuhe ei auta, eikä tunnu auttavan terapiakaan. Mitä tässä voi vieressä tehdä, jos ei jaksaisi enää kuunnellakaan? Olen tukenut toista vuosia, mutta hän palaa aina takaisin miehen luokse. On minunkin ajan tuhlaamista sanoa aina uudestaan samoja asioita. Vaikuttaa siltä että uhri ei edes halua herätä ja tarpeeksi taistella irti, kun kerran aina lopulta luovuttaa. Joskus vaikuttaa siltä että ei edes halua itselleen mitään parempaa. Aina saa pelätä, milloin tekee itselleen jotain. Olkoon sairaus tai itsetuhoisuutta, ei kauaa ole ystäviä jäljellä. Enkä minä ole näissä asioissa mikään ekspertti. Olen menettänyt ystäväni sille hirviölle. Hän ei ole sama ystävä enää ollut vuosiin ja valehtelee kaikille. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä enempää, hän päättää itse. Ole kiitollinen siitä että olet ollut ilmeisen hyvä ystävä. Unohda hänet jos et enää jaksa tai huomaat ettei hyödytä mikään. Hän hakee aina ilmeisesti apua sekä tukea vain pahaan oloonsa joten sekin on hyväksikäyttöä. Arvosta jatkossakin itseäsi sinäkin vain enemmän.

Vierailija
2/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi oppia arvostamaan itseäsi enemmän. Ystäväsi on vastuussa itsestään. Ystävyyssuhteenne kuulostaa vinoutuneelta eikä ole sinulle hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpina hetkinä soittaa sydäntä särkeviä puheluita, mutta en kestä enää edes kuulla niitä juttuja. En halua tietää, miten se kuvio pahenee. Sitten etääntyy kun heillä menee olevinaan paremmin, suuttuu jos en ole puolestaan onnellinen. Olen menettänyt yhden ystävän oman käden kautta enkä kestä kuulla seuraavasta. Olen niin vihainen hänelle hänen heikkoudestaan, enkä voi ymmärtää miksi hän ei edes yritä kunnioittaa itseään kovemmin. Miksi heittää tämä yksi elämä noin vain hukkaan yhden kusipään takia ja mielummin valita kärsimys kuin omat ystävät. Haluaisin ymmärtää mutta voimat ei enää riitä. En halua tietää enää. Ap 

Vierailija
4/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voit ystävänä ottaa passiivisemman roolin, ettet aktiivisesti niinkään ole tukihenkilönä tai ota edes kantaa ystävän tilanteeseen tai valintoihin, vaan oot taustalla ja vain ystävänä pidätte yhteyttä tai käytte kahvilla tms. Jos hänellä on terapeuttikin niin saa ammattimaisen tukihenkilön siitä ja voit itse olla vain ystävä. 

Vierailija
5/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tehdä enempää, hän päättää itse. Ole kiitollinen siitä että olet ollut ilmeisen hyvä ystävä. Unohda hänet jos et enää jaksa tai huomaat ettei hyödytä mikään. Hän hakee aina ilmeisesti apua sekä tukea vain pahaan oloonsa joten sekin on hyväksikäyttöä. Arvosta jatkossakin itseäsi sinäkin vain enemmän.

Kyllä hän kuuntelee myös minua ja on hyvä ystävä mikä tekeekin tästä niin vaikeaa. Ystävyys on ollut aina vastavuoroista, mutta hänen ongelmansa ovat niin paljon vakavampia. Siksi on syyllisyys jättää hänet, kun tiedän että hän on aina valmis kuuntelemaan itseäni silloinkin kun hänellä itsellään on vaikeaa. Päätös olisi yksinkertainen, jos olisi kyse hänen puoleltaan pelkästä hyväksikäytöstä. Kertoo myös hyviä asioita, mutta ei suhteestaan silloin kun heillä ei ole tilanne päällä, koska en halua kuulla. Ap  

Vierailija
6/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ystävällä on pahoja ongelmia ja se vaikuttaa suhunkin aivan selvästi. Kerro että on olemassa virallisia kanavia missä on ammattilaisia auttamassa. Voit antaa numeron ja vaikka yhdessä soitatte. Tai jos kaveris tarvii lääkäriä niin varatkaa aika. Sä et ole ammattilainen ja sairastut pian ite. 

Vierailija
7/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että "ollaan yhteydessä, kun olet osallistunut ensin narsistien uhrien tuki -kokoukseen" ja et enää jaksa. 

Vierailija
8/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse ihan samanlainen kuin mistä kritisoit ns. ystävääsi.

Pitäisiköhän sinunkin yrittää löytää rajat?

Vierailija
9/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kokenut kuin sinä, Ap. Ystäväni oli yli 10 vuotta avoliitossa kaikki voimat imevän narsistisen miehen kanssa. Vuosia vatvoimme samoja ongelmia ystäväni kanssa. Loimme rajoja, joita ystävä noudattaisi parisuhteessaan, kunnes hetken päästä ei taas ollut mitään rajoja. Ystäväni pohti, onko miehen "pimeydessä" ja passiivis-aggressiivisessa käytöksessä kyse vain hoitamattomasta masennuksesta. Liika ymmärtäminen ja hoivavietti oli vaan pahasta.

Lopulta yksi miehen sukulaisista oli sivumennen maininnut sanan narsisti. Tuli ahaa-elämys ja ystäväni uteliaisuuttaan alkoi kuuntelemaan Youtubesta irti narsistista - kanavia ja sai herätyksen. Viikkoja niitä kuunteli, täysin samaistuttavia kokemuksia ja ne antoivat selityksen kaikille omille spekulaatioille. Tuli lopulta ymmärrys, että itsessä ei ole mitään vikaa ja miten vahingoittavaa on sietää alistavaa puolisoa.

Tässä kävi hyvin, ystäväni erosi elämänsä ankeuttajasta, pari kuukautta meni prosessiin. Hän ei ole koskaan katunut ratkaisua, vaan on joka päivä siitä kiitollinen. Kaikki kiitos Youtuben kokemusasiantuntijoille vertaistuesta!

Vierailija
10/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin välit poikki, aivan sairas koko kuvio. Sinä et voi tuota ihmistä auttaa, nyt on aika auttaa itseäsi.

Vierailija
11/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kokenut kuin sinä, Ap. Ystäväni oli yli 10 vuotta avoliitossa kaikki voimat imevän narsistisen miehen kanssa. Vuosia vatvoimme samoja ongelmia ystäväni kanssa. Loimme rajoja, joita ystävä noudattaisi parisuhteessaan, kunnes hetken päästä ei taas ollut mitään rajoja. Ystäväni pohti, onko miehen "pimeydessä" ja passiivis-aggressiivisessa käytöksessä kyse vain hoitamattomasta masennuksesta. Liika ymmärtäminen ja hoivavietti oli vaan pahasta.

Lopulta yksi miehen sukulaisista oli sivumennen maininnut sanan narsisti. Tuli ahaa-elämys ja ystäväni uteliaisuuttaan alkoi kuuntelemaan Youtubesta irti narsistista - kanavia ja sai herätyksen. Viikkoja niitä kuunteli, täysin samaistuttavia kokemuksia ja ne antoivat selityksen kaikille omille spekulaatioille. Tuli lopulta ymmärrys, että itsessä ei ole mitään vikaa ja miten vahingoittavaa on sietää alistavaa puolisoa.

Tässä kävi hyvin, ystäväni erosi elämänsä ankeuttajasta, pari ku

Tämä. Ystävän kuunteleminen on turhaa; hänet pitäisi auttaa ihmisten keskuuteen, jossa hän kuulisi erilaisia näkökulmia. 

Vierailija
12/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 9 jatkaa:

Tämä on se Youtube - kanava, jolla ystäväni "aivopesi" itsensä ja ymmärsi päättää sairaan parisuhteensa. Narsisti vs. minä 

Vierailija
13/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa olleena (sinun ystävän asemassa) sanon että jos teillä vielä on ystävyyttä silti ja se on vastavuoroista, niin älä jätä häntä. Kyllä sinun ystäväsi haluaa hänestä pohjimmiltaan eroon mutta narsistisen ihmisen kanssa oleminen on jotain niin älytöntä manipuloineen ja vuoristoratoineen että ei sitä voi sivusta ymmärtää ja siinä kokee itsensä heikoksi ja vihaa itseään kun ei pysty lähteä vaikka haluaisikin, "hyvistä" hetkistä huolimatta. 

Vierailija
14/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koukussa draamaan, se on niin yksinkertaista. Todennäköisesti ei kerro asioita rehellisesti edes terapeutilleen koska haluaa (kyllä, haluaa) pitää miehestä kiinni. Hakkaa päätään seinään odottaen erilaista lopputulosta, ihan kuin mikä tahansa addiktio. Älä toimi mahdollistajana.

Vierailija
15/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyys on muutakin kuin tukemis- ja auttamissuhde. Se ei ole enää ystävyyttä, jos aina vain on joku tukeminen kyseessä. 

Vierailija
16/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa tilanteessa olleena (sinun ystävän asemassa) sanon että jos teillä vielä on ystävyyttä silti ja se on vastavuoroista, niin älä jätä häntä. Kyllä sinun ystäväsi haluaa hänestä pohjimmiltaan eroon mutta narsistisen ihmisen kanssa oleminen on jotain niin älytöntä manipuloineen ja vuoristoratoineen että ei sitä voi sivusta ymmärtää ja siinä kokee itsensä heikoksi ja vihaa itseään kun ei pysty lähteä vaikka haluaisikin, "hyvistä" hetkistä huolimatta. 

No eipä kovin vastavuoroiselta kuullosta

Vierailija
17/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hylkää läheisriippuvaista ystävääsi. Tänne jo aiemmin saman kokeneena kirjoitin, ja tiedän että samojen asioiden vatvominen vuodesta toiseen on raskasta. Mutta nyt jälkikäteen tiedän, että elämä ystävälläni oli oikeasti vieläkin raskaampaa narsistisen puolison kanssa, kuin mitä minulle kertoi.

Totesin monesti ystävälleni, että huomaatko kuinka monennen kerran tätäkin asiaa pohdimme. Ja että oletko miettinyt että voisi olla helpompikin elämä. Tällä sain keskustelun kääntymään muihin asioihin, jos en jaksanut kuunnella. Ei ole pakko aina jaksaa.

Kuuntele Youtubesta esim. tuota Narsisti vs. Minä - kanavaa, ja linkkaa kaverillesi niitä. Näin minäkin tein ja jo ensimmäinen kuuntelu kolahti häneen heti! Muutos vapauteen alkoi siitä. Ystäväni on nyt onnellinen, samoin minä kun sain entisen ystäväni takaisin. 

Vierailija
18/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että kaksi hieman eri tavalla toimivaa narsistia ovat löytäneet toisensa. Älä lähde heidän sekoiluihinsa mukaan.

Vierailija
19/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijat terapiaan

Vierailija
20/30 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää päästää irti tästä tyypistä. Ei nämä luovu siitä narsistista, etkä sinä voi sille asialle mitään. Joskus tapettava juoksee kirvestä kohti ja juuri niin tässä touhussa käy. Jätä asia taaksesi ja mene eteenpäin, se ei ole sinun ongelmasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän